vissza a főoldalra

 

 

 2009.01.23. 

Felszedik és eladják a síneket

Ioan Marfici, a CFR Bihar megyei szakszervezeti vezetője felháborodottan közölte: a Dobrest és Holod közötti vasútvonal 11 kilométeres szakaszán felszedték és eladták a síneket.

Felszedik és eladják a síneket

 Ioan Marfici szakszervezeti vezető elmondta: hogy a januárban felszedett síneket ócskavasnak adták el, anélkül, hogy bizonyították volna, hogy a vasútvonal a tulajdonukban van.

 Ennek a vicinális vasútvonalnak a története még az Osztrák-Magyar Monarchia idejéig nyúlik vissza. Akkor építette egy magántársaság a Nagyvárad-Belényes-Vaskóh vasútvonalat a Dobresti letérővel együtt. 1920-tól a Román állam kezelésébe került, majd azt követően, hogy 1932-ben 2,2 millió svájci frankért kárpótolták a vasutat építő társaságot, II. Károly király törvényileg is a Román állam tulajdonába utalta ezt a vasútvonalat, be is táblázták a telekkönyvnél, további hasonló 8 egykori magántulajdonban levő vicinális vonallal együtt.

 Az utóbbi évekig folyamatosan használták is ezt a vasútvonalat. 2006-ban egy váratlan levéllel kereste meg a Capris Comert Kft. a SNCFR kolozsvári fiókját, felajánlva nekik az elővásárlási jogot a Nagyvárad-Vaskóhi vasútvonalra, ugyanis el akarják azt adni. Válaszlevelében a vasúttársaság közölte: a kérdéses vonal a Román állam tulajdonában van.

 Ioan Marfici szerint a fenti cég vezérigazgatója, Virgil-Teodorescu Capris a maga tulajdonának tartja a vasútvonalat, amelyet felszámolásra ítélt. 2008. december 18-án egy adásvételi szerződésben 700.000 lejért (amiből 500.000 előlegként ki is fizettek) eladta a síneket a Cito-Prax Kft.-nek. Az utóbbiak 2009 tavaszám megkezdték a sínek felszedését mintegy 11 kilóméter hosszáságban a Holód és Dobrest közötti szakaszon, mindhiába tiltakoztak a vasút képviselői, a helyi rendőrörs vezetője.

Ioan Marfici elmondta még, hogy felszámolták a Dobresti állomást is, ahol egy méternyi sínpár sem maradt. Eddig mintegy 54 milliárd régi lejnyi kár érte a vasúttársaságot értéknövekedési adó nélkül. Ha vissza akarják építeni a vonalnak ezt a részét, akkor a munkabérrel és egyéb kiadásokkal együtt a kár akár 150 milliárd lejt is elérheti. Tudomása szerint a belényesi és kolozsvári ügyészség már nyomoz az ügyben, és már ki is hallgatták a gyanúsítottak egy részét.  A szakszervezeti vezető szerint nagyon súlyos vétséget követtek el azzal, hogy felszámolták a vasútvonal egy részét.

 

Péter I. Zoltán

 

(Forrás: erdon.ro)