vissza a főoldalra

 

 

 2009.07.03. 

Amit lehet, még lenyúlnak a MÁV-vagyonból

A maradék MÁV-vagyon értékesítését és a közszolgáltatás szűkítését célozza az a kormány-előterjesztés, amelynek részleteit az egyik napilap szelőztette meg. A kormány tervéről Fónagy János szakpolitikust kérdeztük.

 – Képviselő úr, milyen károkat okozhat ez a terv a vasúti közlekedésnek?

A jelenlegi MÁV-ból három céget szeretnének létrehozni. A MÁV Zrt. feladatainak egy részét a MÁV Vagyonhasznosító Zrt. venné át, s a MÁV-ból kiválással jönne létre a MÁV Pályavasút- működtető Zrt., amelytől elvonnák a pályavasúti működéshez közvetlenül nem kapcsolódó ingatlanokat. A MÁV-Start az átalakítás után az elővárosi és a távolsági vasúti közlekedésben venne részt, a mellékvonalak kezelését pedig regionális szolgáltatókra bíznák. A szakmai elemzés végkövetkeztetése az, hogy az átalakítás anyagi terhét a MÁV Trakció Zrt. és a MÁV Gépészet Zrt. 2010-ben megvalósítandó eladásából lehet fedezni. Ezek értéke 77 milliárd forint. Ez nem jelent mást, mint hogy az eddig államilag, közszolgáltatás keretében, állami felelősséggel fenntartott pályavasút csak a vasúti törvény által meghatározott állami tulajdonban lévő hálózatot üzemeltetné, a többit pedig úgynevezett integrált szolgáltató társaságoknak adnák át, melyek azonban nem közszolgáltatásként, hanem gazdaságossági elven működnének. Ezekben a társaságokban zömmel az önkormányzatok lennének benne. Látni kell azonban, hogy az alapfeladataik ellátására is képtelen önkormányzatok nyakába ilyen terhet akasztani rosszhiszemű, csalárd megoldás. Az előterjesztés-tervezet szerint a szocialisták a vasúti pályán kívül minden ingatlant áruba kívánnak bocsátani. Úgy, hogy legjobb tudomásom szerint ma a MÁV Zrt.-nek nincs olyan vagyonregisztere, mely tételesen megállapítaná a vagyonállomány értékét. Rendkívül cinikus továbbá az a szándék is, hogy a MÁV vagyonának eladásából akarják fedezni azt a jelenlegi hiteltartozást, amely úgy keletkezett, hogy 2003 és 2006 között a kormány a vasúti személyszállítás közszolgáltatási költségtérítését nem, vagy csak részben fizette meg a MÁV-nak, és ezzel hitelfelvételre szorította rá a vasúttársaságot. Ez a tartozás ma kb. 120 milliárd forint. Előre látható, hogy minden áruba bocsátás mellett az év végére megint 80 milliárd, vagy azt meghaladó vesztesége lesz a MÁV-nak. Ez az öncsonkítás tehát az égvilágon semmit nem oldana meg. Arra lenne csupán jó, hogy még pár értékes ingatlant kijátszhassanak a klientúrának.

 – A tervezett átalakítás milyen vagyonvesztéssel járna a MÁV számára?

 - Minden vagyontárgyat, ami nem tartozik a pályavasút működéséhez, át akarnak vinni a vagyonhasznosító alakulatba, aminek az a célja, hogy a közel másfél évszázada felhalmozott állami MÁV-vagyont, benne a MÁV-osok filléreiből összerakott intézményrendszert, dobra verjék. A mai viszonyok között az ingatlanértékesítés szintén hibás döntés. Áll az ingatlanpiac, illetve áron alul tudnák csak értékesíteni a vagyontárgyakat. Millió sebből vérzik ez az ötlet, de az egészből az derül ki, néhány példa ismeretében, hogy ki fogják mazsolázni a legnagyobb értékű ingatlanokat a fővárosban és néhány megyeszékhelyeken. Tehát ez nem egy generál MÁV ingatlanhasznosítás, mert azt képtelenség néhány hónap alatt megcsinálni. Ez az ingatlanvagyon a jövő záloga. Gondoljunk csak a MÁV-székházra. Kiköltöztek egy méregdrága bérelt ingatlanba, és a székház eddig még ott áll a MÁV tulajdonában, de ki tudja meddig.

 – Egy akkora cégnek, mint a MÁV, nincs vagyonregisztere?

 – Természetesen van, csak nincs rendbe téve. Léteznek olyan vagyonelemek, amelynek a tulajdonviszonyai tiszták, és vannak olyanok, amelyeket rendezni kell. A mi időnkben elkezdtük rendbe rakni ezeket, mind műszakilag, mind területileg. Sajnos még ma is zűrzavaros a helyzet. Az még érdekesebb, hogy ezeknek az ingatlanoknak eladás előtt meg kell becsültetni a forgalmi értékét. Ha ezt elkezdik, megindul a szakértői sikerdíjak osztogatása. Láttuk hogyan működik ez, akár a VI-VII. kerületi ingatlaneladásoknál, vagy éppen a kormányzati negyed tervezésénél.

 – Ezektől a pénzektől a MÁV nem lenne nyereséges, még az adósságát sem tudná rendezni.

 – A MÁV idén 60–70 milliárdos veszteséggel számol. Legyen igazuk, de szerintem több lesz, és ha eladják a vagyont, nem fejlesztenek, nem történik semmi, csak egy óriási veszteség lesz év végére. Egyszerű vagyonfelélés ez.

 – Gazdasági szempontból milyen előnyei vannak a vasútnak?

– A teherszállítást, az úgynevezett MÁV Cargót már eladták. A másik, gazdaságilag nagyon fontos területe a vasútnak a személyszállítás. Európában költöttek a vasútra, mert felismerték, hogy a közösségi közlekedést nem lehet kizárólag közutakon megoldani, tehát a városok, elővárosok közlekedését sínre rakták. A teherforgalmat, amennyire lehet, vasútra kell rakni. Amit Európában felismertek, annak nálunk éppen az ellenkezőjét akarják végrehajtani. Folyamatos a mellékvonalak ritkítása. A járatritkítások eltaszítják az embereket a vasúti közlekedéstől. Még azt lehetne a vasút előnyére felhozni, hogy környezetbarát, energiatakarékos és biztonságos. Néhány hónap alatt értékes ingatlanokat akarnak lenyúlni, de ezzel hátat fordítanak mindannak, ami nemzeti érdek.

 – Ez az előterjesztés 2010. január elsejétől lépne életbe, a választások előtt pár hónappal.

 – Ez már kapuzárási pánik. Szeptemberben akarják a törvényt elfogadni, és januártól akarják végrehajtani. Amit még ki lehet a jászolból lopni, azt elviszik.

 – Önök mit terveznek a MÁV-val?

 – Magyar vasútban gondolkodunk. Mindazt a lehetőséget, ami földrajzi helyzetünkből adott, hiszen Európa közepén vagyunk, megkerülhetetlenül ki kell használni. A vasúti közlekedésben nem csak országok, és cégek vetélkednek, hanem főirányok is. A kelet- nyugati főirány tőlünk északra megy (Moszkva-Varsó-Berlin), de mi is érdekeltek vagyunk egy délkelet irányú részben, a balkáni kikötők forgalmában. Ismert, hogy Hamburg, Rotterdam megtelt. Amennyiben nem fejlesztünk, akkor Szlovákia, Ausztria, Románia elviszi ezt a piacot. A személyforgalomba az infrastruktúra szempontjából nagyon fontos a nyomvonalak rendbetétele, fejlesztése. Ebbe az irányba kívánjuk a MÁV-ot elindítani.

 

Oláh János