vissza a főoldalra

 

 

 2009.07.10. 

A nagy zsidó gyűlésről, mely 1650. esztendőben Magyarországban tartatott

A zsidó nemzet gyakran megcsalattatott azon hitegetők által, kik a Messiásnak adták ki magokat, aminthogy csak maga a XII. század kilenc ily hamis prófétákat számlál. De legnagyobb figyelmetességet támasztott az az ismeretes hitegető, Sabbathai Sevi, aki 1638-ban Siriában a királyok királyának Izraelben kiáltatta ki magát, és számtalan követői voltak, még a zsidó nemzet tudósai között is. Attól való félelmében, hogy Konstantinápolyban nyársba ne vonattasson, a mohamedanus vallásra állott, de mégis csak hamar azután a török császár parancsolatjára lenyakaztatott. Abból, hogy ez a nemzet oly könnyen hajlik csaknem minden hitegetőhöz, aki Messiásnak adja ki magát, kitetszik, hogy nagy reménységgel hízelkednek magoknak rövid idő alatt leendő kiszabadulások iránt. És jóllehet, hogy minden próba, amelyet egy ily hamis Messiás tett, üldöztetéssel végeztetett, mégis mindenkor mozgásba jöttek, valahányszor egy új hitegető jelent meg a nézőszínben. Minthogy tehát oly gyakran megcsalattattak az efféle tehetetlen szabadítók által, kétség támadott a népnek okosabb része között, és utoljára elkerülhetetlennek találták, hogy a jövendöléseket szorosabban megvizsgáltassák, és leghíresebb tudósaik által meghatároztassák: Ha eljötte vagy pedig eljövendő a Messiás? – Tehát elvégezték magok között, hogy nagy rabbinus conciliumot gyűjtsenek össze, és gyakran tanácskoztanak a hely felül, ahol az tartódjon. Végre Magyarországot választottak, azt találván legalkalmatosabbnak összegyűlésökre, mivel abban az időben igen nagyon megritkult népessége a török háborúk által. A gyűlés Nagy- Idára volt rendelve, amelyet az akkor a hadakozásban foglalatos fejedelmek könnyen megengedtek az ő kérésökre. Ez a gyűlés, amely különben szokatlan dolog a zsidóknál, 1650-ben tartatott. A kirendelt időre 300 rabbinusnál több jelent meg, és azokon kívül számtalan sok zsidóság Európának és Ázsiának különféle tartományaiból a nevezett helyen, ahol már előre rendelések tétettek ily nagy sokaságnak eltartásáról. Mindnyájan a szabad ég alatt, sátorokban laktak, amelyek közül a legnagyobban tanácskozásaikat tartották. Nem bocsátottak pedig ezen gyűlésben más zsidókat, hanem csak azokat, akik folytában tudtak zsidóul beszélni és geneálogiájokat megpróbálhatták. Az utolsó ok miatt igen sokan kirekesztettek azok közül, akik a spanyol, olasz és francia sinagógákból mentek oda, ezeknek csak az engedődött meg, hogy bizonyos messzeségre a nagy sátortól, amelyben a tanácskozások tartattak, azok között az idegenek között lehessenek, akiket az újságkívánás vitt oda. Egy Zakariás nevű rabbinus a Lévi nemzetségből választatott előülőnek és szólónak. Ez egy nagy asztal mellett ült, az ajtóval, amely napkelet felé nyílott, által ellenbe, a tanítók szép renddel mellette ültek.

Az első nap viszontagolt köszöntések és annak megvizsgálása között tölt el, hogyha bírnak-e a megkívánt tulajdonságokkal a megjelent személyek? Ezen vizsgálás által 600-nál többen zárattattak ki, akik tudniillik a származásokat meg nem tudták mutatni.

Második nap felnyittatott a concilium egy beszéd által, és előadatott, hogy mindenek felett azt kelljen megvizsgálni, hogyha eljött-e már a Messiás, vagy pedig várakozni kell még eljövetelére? – Erre némelyek azt állították, hogy már el kellett jönni, mivelhogy világosan általlátnák, hogy az a nyomorúság és szenvedés, amelyet az isteni gondviselés már annyi sok századoktól fogva rendelt reájok, nem a bálványozásoktól származott, amely vétektől a babilóniai fogságból való megtéréstől fogva mindig üres volt a zsidó nemzet, hanem más valamely októl venné eredetét.

Hosszas tanácskozás után megegyeztek benne, hogy a Messiás még el nem érkezett, és hogy a nemzet bűnei, és megtéretlensége okai ezen késedelmének. Ezután megvizsgálták, mely formán jelenti ki magát a Messiás, és ezen három ismertető jeleket határozták meg: 1. Úgy jelen meg mint egy nagy király, győzedelmesen, és felszabadítja a nemzetet, az idegen népek járma alól. 2. Semmi változást nem teszen a Mózes törvényében, és 3. egy szűztől születtetik és születése leszen ismertető jel az idegeneknél. Végre azokkal akart megegyezni a concilium, akik azt hitték, hogy a Messiás már megjelent, és ezek azt állították, hogy az egyéb nem lehetett, hanem Illyés, mégpedig mivelhogy 1. nagy hatalommal ruháztatott fel, amelyet a többi között, a hamis próféták megölése által is megbizonyított. 2. Akhábtól és Jezábeltől üldöztetett, amely hasonlóképpen charaktere a Messiásnak, amint az kitetszik az ő szenvedéséről való jövendölésekből. 3. Több volt mint egy közönséges ember, és az isten szemei előtt nagyobbra becsültetett, aminthogy elevenen ragadtatott fel az égbe. 4. Különös gonddal viseltett nemzete iránt, mivelhogy Elizeust hagyta maga után prófétai hivatalának folytatására. Még azon az éjjel azt a fontos kérdést megvizsgálták: ha a Jézus, akit az ő eleik megfeszítettek, nem az igaz Messiás volt-e? De ez a következendő nap megvettetett a farizeusok szektája által, amely erősebb volt ezen gyűlésben, mégpedig azon okból, mivelhogy a Jézus szegénységben és nyomorúságban született, holott a Messiás eljövetelének fényesen és pompásan kell megesni, és a Mózes törvényét megerősíteni. Egy rabbinus, Ábrahámnak hívták, akinek ezen meghatározás nem elég fontosnak látszott, a Krisztus csudatételit tartotta a farizeusok eleibe, és azt kérdezte tőlök, kinek hatalmával tehette azokat a Krisztus? Amelyre Zebedeus, egy a főbbek közül ezen szektában, azt felelte, hogy ördögi mesterségek által tette legyen azokat. De Ábrahám azt állította, hogy semmi bűbájosság által nem adathatik vissza a látás, hallás vagy szólás s vakon, siketen vagy némát születetteknek. Erre azt felelte a másik, hogy azon vakok, némák és siketek már anyjok méhében tétettek azokká, ördögi mesterségek által, és hogy ő rajtok segített, nem tett egyebet, hanem csak a boszorkány csomót oldozta fel, hasonló ördögi mesterség által. Jóllehet ellenkeztek velök a szadducéusok más materiákban, megegyeztek mégis ebben velök, még pedig annyival inkább, mivelhogy ők a feltámadást tagadták, amelyet oly keményen oltalmazott ellenök a Krisztus. Minekutána hét napokig tartott volna ez a concilium, hirtelen félbeszakasztatott hat keresztény papoknak érkezése által, akik Rómából küldettek. Mert azoknak próbáik afelől, hogy a Krisztus az igaz Messiás, nagy háborgást okozott a gyűlésben, amelytől egyebet nem hallott az ember értetlen lármánál. Másnap eloszlottak ezen conciliumnak tagjai, minekutána megegyeztek volna abba, hogy három esztendő múlva egy más conciliumot tartsanak Síriában.

 Kármán József

(kb. 1790)

 

(Forrás: Havi Magyar Fórum, 2009., június.)