vissza a főoldalra

 

 

 2009.06.05. 

A szellem és a báj harmóniája

Benedekffy Katalin színművésznő Székelyföldön, Nagygalambfalván született. Kislánykorától kezdve rendszeresen szerepelt szavalóversenyeken, irodalmi esteken és egyéb kulturális rendezvényeken. 1998-ban költözött Magyarországra, majd a következő év tavaszán  felvételt nyert a Pesti Magyar Színház Színiakadémiájára. Az akadémiai évek alatt már számos előadásban játszott kisebb - nagyobb szerepeket. A diploma megszerzése után a debreceni Csokonai Színház szerződtette, ahol a Csókos asszony Rica Maca szerepében debütált amit sok szép főszerep követett. 2004-től a Győri Nemzeti Színház színművésze lett, s a Miss Saigon Gigijeként kezdte győri szereplését, nagy sikerrel játszotta Bellát A vöröslámpás házból és Barbarát Fényes Szabolcs Maya c. operettjéből. Ezzel párhuzamosan a Thália Színházban A West Side Story  Anitáját , valamint a Budapesti Operettszínházban Rómeó és Júlia című musicalben játszotta a Dada szerepét. 2007-ben a Gyulai Várszínház nyári fesztiválján A Három Testőr c musicalben Anna Királynőt játszotta .Ez év őszétől már a Szolnoki Szigligeti Színházban Zsuzsi kisasszony című nagyoperettjében, Zsuzsit játszik s ezt követte  az Oliver című musical. Következő év márciusától a zalaegerszegi Hevesi Sándor Színházban játszotta a Mária főhadnagy Antóniáját amit követett a Chicago Roxy-ja és a Gül baba Leila-ja . 2009 októberében a Szolnoki Szigligeti Színház  visszahívja a Vörös Pimpernel című musical a Marguerite-női főszerepére. Színházi munkái mellett 2002-ben diplomázott a Berzsenyi Dániel Főiskola Bölcsészettudományi karán, s diplomamunkájaként elkészítette saját dokumentum filmjét, a Huncutazás-t, melynek szerkesztője, rendezője is egyben. A filmet folyamatosan vetíti a Duna TV és a Pax televízió. 2003-ban megjelent első karácsonyi lemeze is Csengettyű- Csengettyű címmel mely aranylemez lett.

2007. újabb fordulatot hozott életében, elindította saját iskoláját, a Szín-Varázs Színi-és Készségfejlesztő Iskolát, melynek vezető tanára.

-A székelyföldi Nagygalambfalván születettél. Ez a kis település több híres embernek a szülőhelye. 1818-ban ott született Feleki Miklós színész és drámaíró, 1860-ban Sebesi Jób költő, 1929-ben Kányádi Sándor költő, s 1952-ben Sütő Pete Rozália festőművész. Kérlek, mesélj családodról.

 - Két lánytestvérem van, s én a legfiatalabb, már három éves koromtól énekeltem. Anyukám a helyi művelődési háznak volt az igazgatója. A múlt rendszerre jellemzően sok kötelező, a kommunizmust és Ceauşescut dicsőítő rendezvényt kellett tartani, s azokon ha tetszett, ha nem, részt kellett vennünk . A művelődési házban működött egy néptánccsoport is, s én már kiskorom óta itt énekeltem. A én Családom igazi „nótafa”, énekelünk jókedvünkben - rosszkedvünkben.

 -Énekesnő szeretettél volna lenni?

 -Anyukám egészségügyi dolgozónak szánt. Én orvos, vagy filozófus akartam lenni, de aztán mégis a színművészeti egyetem mellett döntöttem.

 -Kányádi Sándor a nagybátyád, innen a művészet iránti vonzalmad?

 -Nem hiszem, hogy ez a tény befolyásolta pályaválasztásomat. Mint már említettem kiskorom óta énekelek bizonyára ez az én utam. Nagybátyámat mindig is nagyon tiszteltem, mai napig is tartjuk a kapcsolatot.

 -Polgári, vagy kisnemesi családból származol?

 -Kisnemesiből. A plakátokon Benedekffyként vagyok feltüntetve, de a „ffy”-t nem használhatom hivatalosan, hiszen a román nyelvi szabályok ezt nem tették lehetővé. A román világban megváltoztatták a hivatalos dokumentumokon a magyarok neveit. Még az egyházi adatokat is megsemmisítették. Így lett apukám hivatalosan Benedekfi Alexandru, anyukám pedig László Ana. Tíz évbe telt, míg Magyarországon meg tudtam szerezni a magyar állampolgárságot annak ellenére, hogy nagymamám Budapesten született. De azt a mai napig nem tudtam elérni, hogy a magyar hivatalos okirataimban magyar édesanyám magyar lánykori neve magyarul és ne románul szerepeljen. Ezt nehéz felfogni. Úgy látszik, a hivatalok ostobasága nem ismer határt.

 -Tudtommal egy Ki mit tud?-on is szerepeltél.

 -Gimnáziumban biológia-kémia osztályba jártam, s közben sok ének- és versmondó versenyen szerepeltem sikerrel. Volt egy nagyon rosszindulatú tanárnőm, aki azt mondta: „lassan Benedekffy Katalin diplomáival fogjuk kitapétázni az iskolát”. Ekkor indultam el a Ki mit tudon és sikerült is eljutnom a tévés középdöntőig. Pályaudvarokon, s az utcákon felismertek az emberek, s gratuláltak. Ez számomra, akkor, 18 évesen hatalmas élményt jelentett, ráadásul lassan tényleg ki lehetett tapétázni az iskolát is a diplomáimmal.

 -1998-ban jöttél át Magyarországra?

 -Igen. Középiskola után felvételiztem a marosvásárhelyi színművészeti főiskolára, de nem vettek fel. Úgy döntöttem, hogy nem megyek haza, hanem színésznő leszek, s felépítem a magam életét. Otthon elmehettem volna tanítónőnek, vagy a futószalag mellé dolgozni, ám ezekért túlzottan nem lelkesedtem. Olvastam, hogy a temesvári színház segédszínészeket keres, felültem tehát egy vonatra, s irány Temesvár. Felvettek. Elég sok darabban szerepeltettek, mert észrevették, hogy jó az énekhangom is. De 1998-ban úgy gondoltam, hogy kevés az amit a temesvári színház adhat nekem ezért átléptem a határt.

„Senki sem lehet próféta a saját hazájában”, ezért máshol próbáltam szerencsét.

 -Hogyan fogadta a család ezt a döntést?

 -Bepakoltam egy hátizsákba, 10.000 forinttal a zsebembe buszra szálltam, ami a józsefvárosi piacig vitt el. Csak néhány nap múlva mertem felhívni a szüleimet, s közölni velük, hogy Magyarországra jöttem. Természetesen nem örültek neki, féltettek. Ez ’98 októberében volt. ami a színházi meghallgatások szempontjából igen kedvezőtlen időszak. Így kezdetben kénytelen voltam mindenféle munkát elvállalni: mosogattam, takarítást vállaltam, kérdőíveztem az utcákon, később a rendőrségen tolmácsoltam románul. Három hónapon keresztül egy idős néninél laktam, de nem tudott külön szobát adni, így csak ágybérlő voltam. Nehéz időszak volt, de a hitem, hogy magyar színésznő leszek töretlen maradt. Felkerestem olyan rendezőket, akiket ismertem, s ők néhány produkcióban biztosítottak számomra fellépési lehetőséget. Végre 1999 tavaszán felvételiztem a Nemzeti Színház akadémiájára, szerencsére sikerrel. Reggeltől estig bent voltam a színházban, s közben természetesen el kellett tartanom magam. Így az említett tolmácsolásra éjszaka került sor. Két éven keresztül így telteknapjaim.

 -Nem féltettek attól a szüleid, hogy egy csinos székely lányra milyen veszélyek leselkednek a pesti színházi világban?

 -Természetesen féltettek, anyukám, ha nem is mondta ki sokszor, de szomorú volt amiatt, hogy Pestre mentem színésznőnek. Visszatekintve biztos naív voltam, de céltudatos. Bele sem gondoltam abba, hogy milyen veszélyek várhatnak rám. Ha állandóan csak félünk a jövőtől, akkor céljaink csak vágyálmok maradnak és sosem teljesülnek be. Amikor megkérdezik tőlem, hogy „nem féltél-e?”, azt felelem: „mindenhol vannak jó emberek, akik segítenek”. Ezt a mentalitást Székelyföldről hoztam magammal, a ma már 96 éves nagyapám mondta mindig , mint ahogy azt is tőle tanultam:”Kérdő útját nem veszti, van két kezed, dolgozni tudsz, nem fogsz éhen halni”. Hittem abban, hogy nekem feladatom van, s a Jóisten megsegít. Magyar színésznő akartam lenni.

 -Tudtommal az akadémiai évek alatt elég nagy szerepeket is játszottál. Így Évát a Tragédiában.

 -Igen. Ez egy vizsgaelőadás volt. De a színművészetisekkel együtt csináltunk más közös produkciókat is, ilyen volt pl. a Hegedűs a háztetőn, amiben szintén szerepelhettem. A harmadéves vizsgánkat megvette a színház, így nagy közönség előtt is játszhattunk. Az akadémián olyan tanáraim voltak, akiktől valóban meg lehetett tanulni a szakmát. A mai napig hálás vagyok nekik.

-Jelenleg sok zenés játékban énekelsz, s,, hogy az a vágyad, hogy operaénekesnő legyél. Innen a kérdés: prózai, vagy énekes színész akartál lenni?

 -Elsősorban színész akartam lenni. Bár az akadémián prózai osztályba jártam, de szerepeltünk zenés darabokban is, ami mindig is közelebb állt a szívemhez. Magyarországon beskatulyázzák a színészeket, s akinek egy kicsit is képzettebb a hangja az átlagnál, azt többnyire zenés produkciókban szerepeltetik. Én mindig is színpadon szerettem volna lenni, s valamit alkotni. Azt gondolom, ha van bennünk egy olyan plusz, ami a Jóisten ajándéka, azt tovább kell adni. Az alkotás vágya hajt előre.

 -Kitől tanultál énekelni?

 -Mivel kis koromban népdalokat énekeltem, így természetesen a mai napig is képes vagyok ezeket a dalokat archaikusan énekelni, annak ellenére, hogy a hangom már sokkal képzettebb. Különösebb erőfeszítés nélkül váltok át a népdalból a musicalre, az operettre vagy akár operára. Sokan még a szakmabeliek sem értik: hogyan lehet ilyen sok műfajban megfelelni. Éreztem, hogy talán több lehetőség van a hangomban, mint amit eddig megtapasztalhattam. Van egy nagyon kedves tanárnőm Szolnokon, Simon Erika, akinek az ösztönzésére úgy gondoltam, talán nem lesz eredménytelen, ha megismerkedem az opera műfajával is. Tíz évvel ezelőtt azért jöttem át Magyarországra, hogy színész legyek. Ha ezt a Jóisten megadta nekem, és sikerült, akkor, ha tehetséget adott hozzá, kötelességem tovább lépni, s kipróbálni magam más műfajban is.

 -Az jót tesz a hangodnak, ha egyik pillanatban Mozartot énekelsz, másikban pedig musicalt?

 -Hosszú távon biztos, hogy nem. El kell dönteni, hogyan tovább. Különben elveszíthetem a hangomat.

 -Voltak példaképeid?

 -Akadémiás korom óta rajongok Béres Ilonáért. Szeretem a hangját – pedig más fekvésű, mint az enyém - , s a játékát is. Ugyanígy nagy tisztelője vagyok Moór Mariannának is. Az opera világában pedig Rost Andrea és Hamari Júlia a példaképem.  

-Azt olvastam egy cikkben, hogy azt tanácsolták neked: „ha nehéz, menj vissza Romániába.” Nem érzed fájónak, hogy sokan az erdélyieket lerománozzák?

 -Ezt nem lehet megszokni, de mára nem bánt annyira, mint régebben. Tízen hétéves voltam, mikor Magyarországon először lerománoztak. Nehéz volt megértetni másokkal, hogy azért mert Trianonban eldöntötték: Erdély Román fennhatóság alá tartozzon, attól én és a honfitársaim magyarok vagyunk és magyar az anyanyelvük is. Otthon mindig azt hallottam, hogy mi magyarok vagyunk, magyarul beszéltünk házunkban és a faluban, városban is mindenhol. Kilenc éves voltam, amikor az anyukámmal Kolozsváron az utcán magyarul beszélgetve sétáltunk, egy román férfi pofon csapta az édesanyámat, hogy miért beszél magyarul az utcán hiszen ez egy román város. Ez kevésbé rendített meg, mint amikor Magyarországon lerománoztak.

 -Ez tudatlanság, primitívség vagy rosszindulat?

 -Mindegy minek nevezzük. Nagyon sok megkeseredett ember él Magyarországon is, s vannak, akik azt gondolják, azért nem sikeresek a pályájukon, mert a határon túlról érkező magyarok elveszik a kenyerüket. Tán attól marad nekik erejük, hogy a másikat bántják? Abszurd, hogy ilyen kijelentések olyan emberek szájából is elhangoznak, akik sokszor hallatják hangjukat a Nagy-Magyarországért. Ezeket az embereket egyszerűen csak megélhetési magyaroknak nevezem. Tudatosan nem hagyom, hogy az ilyen emberek kijelentései megkeserítsék életem. Az emberi gonoszság, a butaság és a keserűség beszél azokból, akik lerománozzák a székelyeket és az erdélyieket, de én úgy gondolom, ez legyen az ő bajuk.

 -Ha már itt tartunk: mit éreztél a 2004-es népszavazás eredményének ismerte után?

 -Nem okozott meglepetést az eredmény. Kislány voltam, mikor sok magyar járt ki Erdélybe vásárolni hozzánk, mert ott olcsóbb volt. Majd mikor megváltozott a világ, s a Ceauşescu-rendszer keményebb lett: elmaradtak, mert –amint mondták – már nem éri meg nekik átjönni hozzánk. Ez nekem fura volt, mert régebben nagy izgalommal vártuk a magyarországiakat. Nagymamám úgy beszélt az anyaországról, mint a földi paradicsomról. S meg kellett tapasztalnom, hogy sokan csak érdekből jönnek át hozzánk…Nem azért megyünk valakit meglátogatni, mert megéri, hanem , mert szeretem azt az embert… A népszavazás megerősített minket abban, hogy sem Magyarországhoz, sem a románokhoz nem tartozunk. Romániában lebozgoroznak, Magyarországon lerománoznak. De nem kell törődni ezzel! Székely vagyok, vannak gyökereim ez ad erőt és hitet a mindennapokhoz.

 -Gondolom neveltetésed és származásod az alapja hatalmas akaraterődnek is.

 -Nagyon sokan feladták volna, ha olyan akadályokba ütköztek volna, mint jómagam. Bennem viszont megvan az, ami a székelyekben, a túlélésért való harc. Meg kell maradnunk, fenn kell tartanunk Székelyföldön a kultúrát, a nyelvet és a hitet. Embernek kell maradnunk, bárhol is éljünk. S ha már itt tartunk, azt szeretném, ha Erdélyben, vagy Székelyföldön autonómia lenne. Akkor nem lennénk annyira kiszolgáltatva egy államnak sem. Így a Székelyföldön megtermelt javak nem kerülnének ki Bukarestbe, vagy Havasalföldre. Utakat lehetne építeni, és a turizmust fejleszteni. Lehet, hogy megütköznek azon, amit mondok: nem vagyok benne biztos, hogy jobban járnánk, ha Erdélyt Magyarországhoz csatolnák. Isten adja, hogy tévedjek. Tíz éve élek itt, s olyan dolgokat tapasztalok, amelyekre álmomban sem gondoltam volna.

 -Térjünk vissza pályádhoz. A Nemzeti akadémiája elvégzése után miért döntöttél a szabadúszóság mellett?

 -Valószínűleg azért, mert nem tudok sokáig megmaradni egy helyen…Nagyon sok minden érdekel, s sok mindent szeretnék még csinálni. A Jóistenben és magamban bízom, s nem a színházvezetőkben vagy a társulatban. Ezért vagyok szabadúszó.

 -Felvételt nyertél a Berzsenyi Dániel Főiskola Bölcsészettudományi Karára. Milyen szakon végeztél?  

-Azt vettem észre, hogy a színészeten kívül még sok minden érdekel, s keveset tudok. Érdekel a film, a színháztörténet, a művészettörténet. Kommunikáció-közösségfejlesztés szakot végeztem. Egy időben nagyon érdekeltek a pszichodrámai gyakorlatok is, s volt egy időszak mikor azt gondoltam, ezzel fogok foglalkozni. Diplomamunkámat közösségfejlesztésből írtam. Kivittem Székelyföldre 14 egyetemistát, s azt figyeltem, hogy az adott kultúrában tíz napon keresztül miként viselkednek. Többek közt balladákat, néptáncokat tanítottam nekik. Ebből készült a Huncutazás c. filmem, melynek gerincét az adja, hogyan vallanak a fiatalok élményeikről.

 -Pályáztál ehhez a filmhez?

 -Természetesen teljesen naivan álltam hozzá a filmezéshez is mint minden máshoz. Minden összeállt bennem, csak az nem, hol fogják sugározni a filmet és miből fogom megcsinálni. Végül is a Duna Tv vállalta azt, hogy levetítik a filmet és a pénzt is sikerült megszereznem hozzá. Egy 25 órás anyag állt össze, melynek minden másodpercét ismertem. Ebből a hatalmas anyagból állt össze a film.

 -2003 karácsonyára jelent meg első albumod, melynek címe: Csengettyű, Csengettyű. Ez a cd aztán aranylemez lett.

 -Az RNR Média minden évben készít karácsonyi lemezt, s felkértek arra, - hallottak énekelni-, hogy abban az évben én énekeljem fel a dalokat egy fiú szólistával és gyerekkórussal. Nagy élmény volt és meglepetés a bevásárlóközpontokban saját hangomat visszahallani. Jó érzéssel töltött el, mikor ismerőseim felhívtak, s közölték: a te Cd-et hallgatjuk, miközben bontjuk az ajándékokat. Tehát a szeretet ünnepén tudtam valami szépet adni az embereknek. Akkor karácsonykor több mint 15 ezer példány fogyott el a lemezemből.  

-2007-ben elindítottad saját iskoládat, a Szín-Varázs Színi-és Készségfejlesztő Iskolát. Ide főleg gyerekek jelentkeznek?

 -Így van. Több neves színészkolléga együttműködésével hozam létre ezt az iskolát. Először 12 és 18 év közti fiataloknak hirdettük meg a képzést, de jelenleg 21-22 évesek is visszajárnak hozzánk, olyanok is, akik más Színművészeti akadémiára járnak.

 -Mi az a plussz, amit nálatok meg lehet tanulni?

 -Amikor felvettek az akadémiára először nagyon zárkózott ember voltam, ezért a tanárom ki is akart rúgni. De egy sikeres vizsga és filmforgatás megváltoztatta sorsomat és úgy döntöttek, hogy talán mégsem vagyok nagyon tehetségtelen . Tehát nem biztos, hogy mindenki tehetségtelen, akire azt mondják, lehet az frusztrált, ideges, zárkózott. Az a valódi pedagógia, mikor egy ilyen gyerekből hozzuk napfényre a tehetséget, a bennük rejlő képességeket. Jó érzés látni azt, mikor a gyerekek kinyílnak, s látják, hogy jó, amit csinálnak. Felszabadultak, bátran játszanak és nem rájuk nehezedő feladatként élik meg a szerepek megformálását, hanem élvezettel bújnak bele a különböző figurák bőrében. Egyszerűen csak játszanak. Arra is figyeltem, hogy ez ne csak egy iskola legyen a sok közül. Programokat szervezünk a diákoknak, táborokat, családias a légkör. Ezt az iskolát nem azért hoztam létre, hogy mindenkiből színész legyen, hanem , hogy elsajátítsanak olyan technikákat is a gyerekek melyeknek segítségével, jobban megismerhetik önmagukat és ezáltal egy teljesebb életet tudnak élni. Beszédtechnikát, énektechnikát, táncot, művészi beszédet, színészmesterséget, drámagyakorlatokat lehet nálunk tanulni. Diákjaink rendszeresen forgatnak bel - és külföldi produkciókban egyaránt. Minden félévben tartunk vizsgákat, s év végén egy vizsgaelőadást. Emellett gálaelőadásokat szervezünk, ahol a diákjaink ismert művészekkel együtt léphetnek színpadra.

-Az igaz, hogy Bécsben próbálsz majd szerencsét?

 - Talán Bécsben, talán máshol a világban. Nem a megélhetés az, ami miatt szeretnék innen elmenni, hanem a légkör, a mentalitás. Szeretném a lehető legtöbbet kihozni magamból. Úgy látom a mai Magyarországon sok esetben a kapcsolatok előbbre valók a tehetségnél -és nekem az előbbiből kevesebb adatott- nincs veszteni valóm ha máshol próbálok szerencsét. Elég agilis vagyok, s kitartó, nem félek a munkától.

 -Gyakran jársz haza Székelyföldre?

 -Rendszeresen, mert nagyon hiányzik a szülőföldem és a családom. Az ottani hatalmas energia és az emberek szeretete egymás iránti figyelme és odaadása mindig feltölt engem. Székelyföld az OTTHONOM, ott él a családom. Azt hittem, hogy Magyarország is lesz otthonom, de ez az álmom sajnos egyelőre még nem vált valóra.

 -Milyen terveid vannak a közeljövőre vonatkozólag?

 -Szeretném megtalálni a helyem az opera műfajában. Ehhez természetesen még rengeteget kell tanulnom és fejlődnöm. De bízom a Jóistenben, tanáraimban és magamban is.

 (Alsó képen: Benedekffy Katalin Leila szerepében. Huszka Jenő: Gül baba.)

 

Medveczky Attila