vissza a főoldalra

 

 

 2009.06.12. 

Azért még élünk!

1972 májusában első nyugati turnéjára készült a Nemzeti Színház egy nagyszerű előadással, a Czillei és a Hunyadiakkal. A főszerepeket Sinkovits Imre, Sztankay István és Szersén Gyula játszották, s szerepelt a darabban a kiváló epizodista, Raksányi Gellért is. Ám egy jelentéktelennek tűnő történés miatt a rendező megfosztotta őt ettől az úttól. Szerepét más alakította Helsinkiben. A kiutazás előtti napon a Csák végnapjait próbálták. Ezen a próbán olyan dolog történt a színpadon, amit sosem tudok elfelejteni. A színészi nagyság és az emberi gesztus remek példája, amelyre csak kevesen képesek, pedig nagyon fontosak, mert életben tartanak. A darab egy mondatát Sinkovits kézfogás kíséretében – mélyen belenézve Raksányi szemébe – mintegy üzente barátjának: „Azért még élünk!” Benne volt ebben a mozdulatban minden. Együttérzés, tisztelet, vigasztalás, a biztatás és az összetartozás érzése.

 Tisztelték a hatalmas művészek egymást, s az írókat. Láthattuk Csurka István Reciprok komédiáját a Pestiben, a Házmestersiratót a Vígben és Egerben, a Döglött aknákat a Katonában – Major és Kállai főszereplésével. Játszották a színházak a kortárs írók műveit. Illyés Gyula, Hubay Miklós, Sütő András és mások darabjai sikerrel mentek, megfértek a klasszikusok mellett a fővárosi és megyei színházakban. Sinkovits azt mondta a Mózesben: „A hit s a hűség tarthatja csak fenn népét nemzetünknek”. S mi van most? Csurkát egy vidéki társulaton kívül senki sem játszotta, habár a Deficit és a Ki lesz a bálanya című művek a már említetteken kívül kiváltképpen aktuálisak, mert a társadalmi felelősséggel, az emberrel foglalkoznak. Felnőtt már egy szavazóképes generáció a rendszerváltás óta, és nem tudják, hogy még él egy hatalmas, európai formátumú író, akinek ilyen művei vannak. Ebben az elhallgatásban szándékosság van. Nem is szabad a most felnövő fiatalságnak tudni róla. Talán nem is azért, mert a MIÉP elnöke, és igazsága van, hanem amiért magyar és keresztény. A neoliberális szellemi és művészi diktatúrában vannak kiválasztottak és kirekesztettek. Miért is nem akarják, hogy ez a nemzedék megismerje az ő szellemét, a hazához, az emberekhez, a jóhoz, a rosszhoz való viszonyát, értékrendjét? Nem nehéz kitalálni. Az amerikai cigaretta című, a hajléktalanok sorsát megjövendölő tv-filmje megrendítő hatású volt, mind a Csurka által megírt forgatókönyv, mind pedig Gobbi Hilda és Makláry Zoltán zseniális alakítása alapján. Az egyik legjobb filmvígjátékot, a Hét tonna dollárt, több százezren látták a mozikban. (Akkor még nem voltak plázák.)

 Miért is van Csurka tiltólistán? Miért is hallgatják el? Már 18 évvel ezelőtt megmondta, már akkor is tudta, hogy kik az irányítók. Azt mondta, hogy „bennünket gyakran vádolnak meg azzal, hogy mi akarjuk eldönteni, ki milyen magyar. Ezzel szemben a gyakorlat az, hogy most egy szűk réteg dönti el, ki a demokrácia barátja, s ki az ellensége. S ennek fejében milyen nyilvánossághoz, tulajdonhoz, s végső soron hatalomhoz jut.” Nos, valóban Spiró György érettségi tétel lett. Eszterházy és Nádas pedig országimázsromboló jelentéseket firkál liberális külföldi lapoknak. Ezek az urak azt ajánlják, hogy „menj más országba, ha neked olyan szar.” Erre rímel Gyurcsány hajdani mondása is. Spiró Jönnek c. verse –melynek vérlázító szakaszát már idéztük lapunk egyik korábbi számában – pedig tananyag lett. Lám, ezért Kossuth- díj jár ebben az országban. Ebben az országban, ahol megtörténhet, hogy egy színpadképtelen, beszédhibás televíziós műsortöltelék leparasztozzon egy színészt, mert az elutasít egy luciferi kézfogást. Összecsengenek a gondolatok ott is, mikor Eszterházy kijelenti, hogy „a magyar nem egy szervező nép, mint olyan.” Suchman Tamás szerint pedig nincs magyar modell. Az írótól tanul a politikus. Van magyar modell, elég csak Camus 1956- ra vonatkozó, sokat idézett mondatára gondolni. S egyre csak jönnek a vádak. Szerintük mi vagyunk a kirekesztők. Kirekesztünk kétmillió embert. Ezzel kampányolnak. Akkor ők hányat is rekesztenek ki? Talán a többi nyolcmilliót?

Mi nem rekesztünk ki senkit, s ők ezt pontosan tudják, s így szítják a gyűlöletet. A Versenynap szerzője mondta: „ mi szemben állunk a kommunizmus és a nácizmus minden válfajával. Szemben állunk a kommunista fasizmussal és a fasiszta kommunizmussal. Szemben állunk azokkal, akik bennünket rágalmaznak és gyaláznak. Szemben állunk mindenkivel, aki hazugságokra építi politikáját, lop és csal. Megbecsüljük viszont a tisztességes baloldalt.” „Akik ma hatalmon vannak, most félnek. Magyarországon ez mindig is így volt. A nem természetes és nem őszinte hatalom egyszer mindig elkezd félni. Ők demokratáknak mondják magukat, s közben félnek tőlünk, tőlünk, akik jószerivel mindenből ki vagyunk rekesztve, mégsem félünk.” „Nem mindegy, hogy mi eszünk, vagy minket esznek.” – állapította meg Örkény. Bokros Lajos pedig téved, mikor azt hiszi, ha kevesebb könyvet vásárolnak, mint ő, akkor nem is olvasunk. A szegények is olvasnak, nemcsak egykönyves Nobel-díjasokat, hanem örökérvényű klasszikusokat. S hiába mondja Gerő András, hogy el kell venni tőlünk a levegőt.

Azért még élünk!

 

Agárdi László, színész