vissza a főoldalra

 

 

 2009.06.19. 

Madách Imre: Az ember tragédiája

(Fónay Márta HUMÁNIA Drámai Műhely)

A Fónay Márta Amatőr Színjátszó Egyesület 1997-ben alakult Vácon, ebben a harmóniától áthatott, barokk, püspöki városban, ahol 1914-ben névadójuk is született. Elsősorban azokat a művészetek iránt érdeklődő fiatalokat várják soraikba, akik hisznek az emberi jóságban, szépségben és értelemben. Ars poeticájuk Babits Mihály gondolataira épül, ami szerint csak az Isten teremtménye képes bármilyen magasztos, égnek-földnek tetsző alkotást létrehozni. Ez a fajta pedagógia, a színjátszás által a jövő nemzedékeknek emberibb emberré nevelése Kautzky Ervin színművésznek és feleségének, a szintén színművész Kopetty Liának a hitvallása, amit ebben a kis körben szeretnének úgy megvalósítani, hogy az a tágabb közösségnek, így a hazának is példaértékű legyen, mert ezzel szolgálni tudják a magyar kultúra és a magyarnak megmaradás ügyét. Madách Imre Vácott, a piarista gimnáziumban érettségizett 1837-ben, a város mind a mai napig büszke erre, s megkülönböztetett szeretetettel és tisztelettel őrzi, ápolja Az ember tragédiája szerzőjének emlékét. Gimnáziuma a rendszerváltás után újra visszakapta Madách nevét, de művelődési központját már 1976-ban, az „átkosban” is róla nevezték el. A HUMÁNIA Drámai Műhely alkotógárdája művészi kötelességének érezte, hogy színre vigye Madách remekművét. Két évnyi előkészület után 2008. november 14-én láthatta először Vác város közönsége a Tragédiát, amit 2009. január 25-én a hírhedt börtönben is eljátszottak. A fővárosban is bemutatták, méghozzá a „leghivatottabb” helyen, a Madách Színház Stúdiószínpadán ez év május 2-án.

A Tragédia nem színdarab, hanem gondolati költemény, Madách Imre elsősorban olvasásra, lelki elmélyülésre szánta, eszébe sem jutott, hogy színpadra vigye, ezért nincsenek is benne sem a díszletekre, sem a jelmezekre, de még a szereplők számára sem utalások. Először 1883. szeptember 21-én mutatták be a Nemzeti Színházban, és azóta megszámlálhatatlanul sokféle változatban vitték színre. Miután a középiskolákban kötelező olvasmány, így jóformán nincs olyan magyar ember, aki ne találkozott volna a művel. A Tragédia nem habkönnyű olvasmány, mondanivalója felett soha nem fog eljárni az idő, ezért kérdései 150 esztendő óta egyfolytában aktuálisak, ennél fogva nincs rájuk sablonos, gumirugalmasságú válasz, hanem minden kornak meg kell a maga sajátságos, gondolatsűrítő feleleteit adnia. A Fónay Márta HUMÁNIA Drámai Műhely éppen erre vállalkozik, hogy a most, 2009-ben érvényes válaszokat megfogalmazza. Miután ez a társulat csupa fiatalból áll, átlagéletkoruk 20 év alatt van, ezért az ő igazságérzetükhöz, lendületükhöz, tisztánlátásukhoz igazodik a produkció. Ennek a Tragédiának az a különlegessége, hogy egy Lány és egy Fiú folyamatosan jelen van, ők mondják ki a napjaink emberében mocorgó kérdéseket, a publikum tagjait segítik a helyes meglátás észrevételében, de nem gondolkodnak el helyettük, inkább amolyan katalizátorként működnek. Az összes történelmi szín így sokkal megfejthetőbbé válik.

A szereplőket és a nézőket a műértelmezésben nagyméretű, könnyen mozgatható fehér kockák segítik, amik hol piramissá, hol barikáddá, hol szószékké vagy csillagvizsgálóvá, űrhajóvá alakulnak át, csupán Lucifer kockája fekete színű. Ennek szimbolikus jelentése van, mert a szépbe, a nemesbe mindig beépül a rossz és a gonosz. A lányt alakító Nábelek Anita, a fiút megszemélyesítő Molnár Bence, az Évát játszó Takács Orsolya, az Ádámot életre keltő Smál Gábor és a Lucifert megjelenítő Koren Gábor fiatal kora ellenére is igen magas hőfokú és érett színpadi játékával varázsolja el a közönséget. A többiek: Csereklye Károly, Dávid Kristóf, Fehérvári Fruzsina, Fenyvesi Kornél, Ledvényi Enikő, Sintár Anita, Sulyán Hanna és Sztankó Dávid mind hozzájárulnak ahhoz, hogy a széksorokban ülők igazi katarzist érezzenek, mert lelküket meg tudják fürdetni ebben a halhatatlan műalkotásban, és megtisztulnak általa. Kautzky Ervinnek és Kopetty Liának, valamint a Tragédiát színpadra állító Ruzicska Lászlónak pedig nem csupán ezek az ifjak lehetnek hálásak, hanem mindannyian, hogy van még ilyen rejtett forrás, aminek igazán jót lehet inni a vizéből, mert a magyarság életben maradásához feltétlenül szükséges és áldott ital folyik belőle. Május első szombatján valódi Madách-ünnep volt a Madáchban, mert ezek a fiúk és lányok értik a Tragédiát, átérzik kortalanságát, önmaguk és a közönség számára megfejtik a benne rejlő titkokat, és képesek saját maguk kérdezni a műtől, és értő füllel meghallani válaszait. Nem szégyellik faggatni a drámát, és az kristálytisztán felel nekik, sőt útbaigazítja őket, kijelöli számukra a haladási irányt is: mindenkor keressék az igazságot és merjenek emberek maradni, higgyenek a humánumban és az isteni gondviselésben.

 

Dr. Petővári Ágnes