vissza a főoldalra

 

 

 2009.06.24. 

A MIÉP feljelenti Simort?

A Magyar Igazság és Élet Pártja feljelentést kíván tenni a Be. 171., 172. §-aiban írtak alapján, és az alábbiakban részletezendő tényállások szerint, és kéri, hogy a legfőbb ügyész rendelje el a nyomozást a Magyar Nemzeti Bank elnöke, dr. Simor András ügyében és a nyomozás remélt eredményéhez képest, és annak konzekvenciájaként állapítsa meg, hogy bűncselekmény elkövetésének alapos gyanúja vetődik-e fel nevezettel kapcsolatban. Dr. Simor András 2007. március 3. napjától tölti be a Magyar Nemzeti Bank elnöki pozícióját, s ezalatt 800 millió Ft összegű, saját megtakarított pénzét a kedvezőbb ciprusi adójogszabályok miatt fektette be a Tresvisol Management Services nevű cégbe. „Ez a portfólió már korábban is, ugyanebben az összetételben a nevezett ciprusi cég kezelésében volt.” Nyilvánvalóan nemcsak morálisan, hanem vélhetően büntetőjogi konzekvenciákkal is járó, de feltétlenül a jegybankelnök terhére róható elkövetési tényállások közül az alábbiakra kívánunk rámutatni. Köztudomású, hogy a Magyar Köztársaságban a Monetáris Tanácsnak, és azon belül a jegybank elnökének különös szerepe van az alapkamat megállapítása, illetve a HUF/ EUR (és egyéb devizák) ingadozási sávjának megállapítása, egyáltalán a nemzeti valuta, a forint mindenkori erősebb vagy gyengébb állapotának a meghatározásában. Ezen belül a HUF/EUR ingadozási sávjának eltörlése, illetve az alapkamat emelése vagy csökkentése, egyértelműen a mindenkori jegybankelnök felelősségi körébe tartozik. A HUF/ EUR ingadozási sávjának eltörlése (2008. február 22-én) megindított egy jelentős forinterősödést. Ezt követően a Monetáris Tanács két alkalommal emelte az alapkamatot, holott erre – egyöntetű közgazdász szakértői álláspontok szerint – semmi szükség nem volt. A kamatemelés hatására nő az államadósság és a lakosság kamatterhe, vagyis jelentős veszteségeket okoz mind a lakosságnak, mind pedig a gazdasági társaságoknak (állami szinten: minden 1 százalékpont-emelés kb. 100 milliárd forint többletkiadást jelent, a lakosság és a vállalatok, gazdálkodó szervezetek esetében ez még jelentékenyebb, kb. 200 milliárd forintos többletterhet is jelenthet ad absurdum). A forint ingadozási sávjának eltörlése és a mesterséges árfolyam-leszorítás kiváltja az ún. „ingaeffektust”, ami azt jelenti, hogy az erősödés után jelentős ellenirányú mozgás következik be. Ez, számszakilag vizsgálva az adott időszakot, erős oldalon 227 HUF/EUR, gyenge oldalon 313 HUF/EUR-kilengést is okozhat, aminthogy azt láthattuk, és amit a gazdaságnak, mind a magyar lakosságnak az elmúlt időben el kellett szenvednie. A forintot erősítő kamatemeléseket követően – annak ellenére, hogy az MNB alelnöke, Király Júlia, de számos egyéb kormányzati tényező, sőt, maga a korábbi Gyurcsány-kormányzat és annak vezetője, a miniszterelnök is úgy nyilatkozott, hogy „felkészültek a válságra” – az ország mégis 2008 októberében egy, nemzetközi összehasonlításban igen magas, 8,5%- os kamattal érkezett el a válsághoz. Ezután, 2008 októberében a Magyar Nemzeti Bank, annak vezetője közreműködésével – és nyilván indítványára – kamatot emelt, 3%-kal 11,5%- ra, de ez sem állította meg a forintgyengülést, pontosan a fent említett „ingaeffektus” miatt. Alaposan feltehető, de legalábbis vizsgálandó, hogy dr. Simor András ezeket a döntéseket azért hozta-e meg, mert így a saját pénzét nagyon kedvező árfolyamon válthatta euróra. A 800 millió Ft összeg figyelembevételével megállapítható: az árfolyamsáv eltörlésével, a kamatemeléssel közel 17%-kal növekedett a jegybank elnökének saját vagyona. Ez a cselekmény – feltételezésünk szerint – alkalmas a Btk. 299/A. § szerinti „bennfentes értékpapír-kereskedés” megállapítására, amellyel összefüggésben a Btk. ezen fejezetében írt egyéb bűncselekmények alapos gyanúja is felmerülhet (úgymint Btk. 319. § „hűtlen kezelés”, Btk. 320. § „hanyag kezelés”, valamint a Btk. 300/A. § „banktitok megsértése”, illetve Btk. 310. § „adócsalás”). Mivel sávot eltörölni, kamatot emelni csak szándékosan lehet, így akár az állami pénzvagyon hűtlen kezelése vagy egyéb bűncselekmény gyanúja is felmerülhet.

 

(A fenti beadvány egyszerűsített, közérthető kivonata annak az anyagnak, melyet szakértői felülvizsgálat után juttat el a párt a Legfőbb Ügyészségre.)