vissza a főoldalra

 

 

 2009.06.26. 

Négyezer magyar diák szerbül tanul

A magyar anyanyelvű diákok közül 4029, azaz 20,41 százalékuk jár nem magyar tannyelvű általános iskolába. Ez csak egy adat a most befejezett tanévre vonatkozóan. E kimutatások a Tartományi Képviselőház oktatási-, kulturális- és tudományügyi szakbizottsága tegnapi ülésének napirendjén szerepeltek. Valamint a Vajdaság-szerte épített sportpályákról hallhattunk összegezést, amelyekre 2005–2008-ig 370 millió dinárt költött a tartományi szaktitkárság.

 Svetlana Vujović tartományi oktatásügyi titkárhelyettes beszámolt arról, hogy a Tartományi Képviselőház mai ülésén minden bizonnyal jóvá fognak hagyni néhány középiskola esetében névváltozást, valamint döntés születik majd arról, hogy Ürögön kereskedelemmel, turizmussal és vendéglátóiparral foglalkozó szakközépiskola nyíljon meg, amelyet Borislav Mihajlović-Mihiz névre keresztelnek majd el. Öt községben változtatták meg a középiskolák nevét, Cservenkán, Kovinban, Versecen, Pancsován és Törökbecsén. Megtudhattuk azt is, hogy Vajdaságban 130 középiskola működik: 26 gimnázium, 75 szakiskola, 10 úgynevezett vegyes középiskola, 10 művészeti középiskola és 10 olyan középiskola, ahol értelmi fogyatékos gyermekeket oktatnak.

 Az iskoláskor előtti intézményekről szóló beszámolóból kiderült, hogy a tartomány területén 44 óvoda létezik, ez összesen 38 községben és 6 városban található meg. Emellett öt községben és három városban mintegy 52 általános iskolában létesítettek terem és épület híján óvodát. Óvodába 54 322 gyermek jár, s őket mintegy 2486 csoportba osztották be. Magyar nyelvű óvodába 4602 gyermeket írattak be, esetükben 245 csoportot létesítettek, s az adatokból kiderül, hogy a korábbi évhez képest 237 magyar ajkú óvodással van kevesebb.

 A Vajdaságban lévő általános iskolákról azt kell tudni, hogy 383 általános iskola van a tartomány területén, ahova 160 110 tanuló jár, magyar nyelven 16 373-an tanulnak, mintegy 77 általános iskolában, amelyek 27 vajdasági önkormányzatban találhatók meg. Akik magyar tagozatra járnak, nem mind magyar ajkúak, ugyanis ezúttal külön kimutatás készült arra vonatkozóan, hogy milyen a magyar nyelvű oktatásban részesülők nemzetiségi összetétele. Ezek szerint a 16 373 kisdiák közül 15 707 magyar ajkú, 80 szerb kisdiák jár magyar tagozatra, 380 roma, 135 nemzetiségileg nem meghatározott gyermek, 8 szlovák, 18 horvát, 1 montenegrói, 9 román, 2 rutén, 22 bunyevác, 1 macedón, 1 ukrajnai, 6 albán, 1 német, 1 szlovén és 1 bolgár. Az adatok alapján leszűrhettük azt is, hogy 19 736 magyar anyanyelvű általános iskolás van Vajdaságban, közülük, mint már említettük, 15 707-en járnak magyar tagozatra, 4001 kisdiák szerb általános iskolába jár, 3 szlovákul, 3 románul, 15 ruténul és 7 pedig horvátul tanul. Az adatok alapján leszűrték azt is, hogy a magyar nyelvű oktatásban részesülő tanulók aránya 79,59 százalék, amely állítólag 0,04 százalékkal több a tavalyihoz viszonyítva. Viszont a magyar anyanyelvű kisiskolások közül 4029-en, azaz 20,41 százalékuk jár nem magyar tannyelvű általános iskolába. Az anyagban rámutatnak arra is, hogy 1570 tanuló él azzal a lehetőséggel, hogy a magyar nyelv és kultúra mint külön tantárgy szerepel az órarendjében, ezek a kisdiákok jobbára vegyes házasságban született gyermekek, összesen 410-en, azaz 26,11 százalékuk sorolható be ebbe a kategóriába, 572-en vannak olyanok, akik környezetnyelvként szeretnék elsajátítani a magyar nyelvet, a többiek pedig valamilyen más okból ragaszkodnak hozzá, hogy ilyen oktatásban részesüljenek.

 A középiskolákra vonatkozó adatokból megtudhattuk, hogy Vajdaságban 130 középiskola közül 38-ban van magyar nyelvű oktatás, ezek mintegy 12 önkormányzat területén helyezkednek el és 6502 tanuló jár 312 tagozaton magyar nyelvű középiskolába. Szabadkán 8, Nagybecskereken 6, Újvidéken 5, Zentán 4, Zomborban, Becsén, Topolyán 3. Törökkanizsán 2, Adán, Magyarkanizsán, Temerinben és Csókán 1 magyar tannyelvű középiskola van. A magyar középiskolák közül 9 gimnázium, ezen belül 2 a különös tehetségekkel foglalkozó gimnázium, 24 szakközépiskola, 1 úgynevezett vegyes középiskola és 2 művészeti középiskola. A középiskolák magyar tagozatain sok esetben nem tudták megszervezni teljes mértékben hogy magyar nyelvű legyen az oktatás, de már próbáltak határozott lépéseket tenni olyan értelemben, hogy az egyetemen odafigyelnek a magyar nyelvű szakkáderek képzésére. A következő tantárgyak esetében nem tudnak mindenhol magyar oktatót biztosítani: képzőművészet, idegennyelv, testnevelés, alkotmánytan, zenei oktatás, szociológia, filozófia, pszichológia, latin nyelv, matematika és történelem.

 

(Forrás: Magyar Szó)