vissza a főoldalra

 

 

 2009.05.08. 

Hol falaztunk a hazugságnak?

Márai Sándor: Kassai őrjárat c. könyvéről

„Négy héttel a nap után, mikor a német csapatok bevonultak Párizsba, hazautaztam Kassára. Egy napra mentem csak, nem volt semmi dolgom ott. Most, időmúltával elcsodálkozom, miért is mentem. Valószínűleg mert otthontalannak éreztem magam a világban.” Márai Sándor élete végéig is otthontalan maradt, a távoli Amerikában halt meg, fegyverét maga ellen irányította és bevégeztetett. Pedig 1941-ben, amikor megírta a Kassai őrjáratát, még élt Lola és élt nevelt fia is. Azután teljesen magára maradt. Amikor utoljára Kassára látogatott a szerző, a kozmikus magány vette körül. Egy csonka napot és egy kurta éjszakát töltött szülővárosában, ahol rövid 24 óra alatt újra átélte a gyerekkort, és szembesült korának komor kihívásával.

 Márai Budaörsről, a repülőtérről indult egy kicsiny repülőgéppel. „Útitársai többek között két fiatal nő, lelkesen beszéltek a kassai havasok menedékházáról, a „Lajosról” és az „Ottíliáról”. Lelkendezve beszéltek a csendről, a nyugalomról, a tiszta levegőről, mely a magasban várja a vándort, és ez a szó: „menedék” lágyan hangzott el ajkaikról, mint egy sóhajtás, egyfajta vágyódás szelíd segélyszava.” Majd így folytatja Márai: „Menedékház! Nincs a világon menedék és menedékház, gondoltam, és vállat vontam.” A repülőgép Budaörsön felszállt. És tovább folytatja gondolatait az író: „Ez a gép most 350 kilométeres sebességgel repül óránként, s mi, az utasok a kocarepülők tudjuk, hogy ez a sebesség viszonylagos, nem kevés, de nem is a legtöbb - mennyi a legtöbb e pillanatban? Ma hatszáz, holnap hétszáz kilométer, s van-e itt megállás és határ?” Azóta Franciaországban és Japánban a vonatok száguldanak ilyen sebességgel, a repülőgépek szárnyalása szinte már mérhetetlen az űrhajózás világában. Van min gondolkodnia Márainak útban hazafelé, Kassára. Kassa is megváltozott. Megváltozott 1941 óta. Akkor még magyar város volt, magyar polgárházakkal és polgársággal. A Márai-féle gyermekkorhoz képest már akkor sem volt régi a régi Kassa. Egyórás az út, aztán megérkeznek a város fölé, majd egy órát majdnem köröznek a levegőben, mert elromlott a futómű, az azt kibocsátó berendezés. Lent, a repülőtéren felsorakoznak a tűzoltók, a mentők, a katasztrófa elhárító egységek és berendezések. Márai egykedvű nyugalommal nézi a levegőből az eseményeket. Majd leírja a következőket: „Sajnálom, hogy megérkeztünk. Szeretném megkérni a pilótát, ne siessen még, körözzön egy ideig a város fölött, szeretném látni a Dómot a magasból, s madártávlatból az Egészet, a Dómot, amely oly fájdalmasan megkötözötten lehorgonyzottan és cölöpözötten valósága az életemnek: a Várost, a házak tetejét, ahol a gyermekkor mítosza rejtőzik a padláson, denevérek és törött játékok között, a sírhantokat és a köztereket, ahol történt valami oly végzetesen, mint aztán később az életben semmi sehol. Szeretném először látni életemben madártávlatból a várost, amelyhez egyedül van személyes közöm a világon. Igen, ez itt a Dóm; s most egész alacsonyan száll a gép. Látom az utcák kusza szalagjait, megismerek egy házcsoportot, s egyszerre látom az egészet, zsúfoltan, összezártan, ahogy középkori város és erőd tud csak egységes és összetartozó lenni, minden részletében szervesen ugyanahhoz a központhoz tapadó, s ez a központ a Dóm, melynek tetőzete lezár, és magába foglal egyfajta lelkiséget és világképet, a keresztény Európa világképét.” Néhány gépelt oldal Márai írógépén, és már egészen mélyre, az emberi létezés legmélyére hatoltunk be. És tovább tűnődik a kassai polgár, Márai Sándor: „Ezek a dómtornyok őriznek egyfajta útvonalat, a pusztuló világ felett – Kassa és Tours, Uppsala és Reims, Köln és Firenze fölött kóvályog a lélek e hetekben, s a pusztulás fölött a harci lángokban villogó templomkeresztek mutatják az elsötétedő világban a tévelygő lelkeknek az utat.”

 Lassan olvasom a könyvet, mert ízlelem a szavakat, és engedem, hogy a mondatok mély rétege és értelme a lelkem és a szívem közepébe hatoljon. Aztán már a szállodaszobából késő este a következők jutnak eszébe az írónak: „A szálloda ablakai a nagy közkertre néznek, mely a Város és az állomásépület között terül el; a közkertre, mely gyermekkoromban dús volt és vadóc, mint egy dél-amerikai erdő, és a Hernád folyóra, mely duzzadt, és nyugtalan áradással ömlik most a mélyebb szintű tájak felé. Éjfél után szobám erkélyén állok, s egy kőből, folyamból és emlékből épített tájat nézek, mely az éjszaka fényeiben varázsosan ismerős.” Öregedő, felnőtt fejjel érti meg az ember ezeket a mondatokat. S ilyenkor belülről érzünk valami megfoghatatlan vágyat az elmúlt idők után. Hogy írja Márai itt Kassán? „A malom mindent megőrölt, és én örökké hallottam az élet zörejei átzúgását. Szép ajándéka az életnek, hogy még egyszer láthatom ezt a képet a holdfényben, s hallom elalvás előtt az ismerős zúgást, melyben minden benne van, a gyermekkor vágyódása, az ifjúság költészete, és hagymázas nyugtalansága, a délutánok és esték, amikor elhaladtam a malom előtt, zsebemben Rilke verseivel, szívemben azzal az édes, vad boldogtalansággal, amelyet talán legjobban fáj az életben elveszíteni. Mert már nem vagyok boldogtalan. Néha így legújabban is kétségbeesett vagyok, és ez nem ugyanaz. A boldogtalanság lírai közügy, a kétségbeesés, akkor is, ha világesemények okozzák, magánügy. Ezt is megőrölte a malom, az ifjúságnak e keserű magvait, a boldogtalanságot és a lírai bánatot.” Hirtelen megdöbbent e vallomás után a következő mondat: „Az ember felnő, és ásít. És lefekszik aludni.” Azután hirtelen a felelősöket keresi Márai Sándor. A világ kisiklásának okozóit, felelőseit. Gondolkodik az író, és te, kedves Olvasó, meg a következőket kapod meg a szerzőtől gondolatok formájában. „…A németek első pillanattól tudták, hogy vége van valaminek, egy életérzésnek és egy életformának, harcolni kell, és meg kell halni, ha azt akarják, hogy az életérzés ne sorvadjon el, és az életforma ne kerüljön szemétdombra. Jól harcoltak, totálisan. De a németeknek volt egy fegyverük, nem éppen titkos, mert nyíltan beszéltek róla: a hitük, hogy németek és szerepük van a világban. Ezért harcoltak. Egy nép végül is nem takarmányért harcol, sem benzinért, sem aranyért. Hivatásérzés nélkül nem lehet élni, szerep nélkül nem lehet harcolni. „Wir fahren geggen Engelland, És blühen die Rosen rot, Und mit uns fährt der Tod” - énekelték. És mégsem igaz, hogy gyűlölték a franciákat és az angolokat. Minden német szívében él a vágy mélyen, titkosan és nagy erővel, hogy Európa nagy családjában udvariasan megbecsült és egyenrangú családtag legyen, ott ülhessen a szépen terített asztalnál, a latinok és az angolszászok között. És itt történt valami, amiért személyesen felelős vagyok, mert európai vagyok, magyar vagyok, és író vagyok – itt kezdődik számomra a »háborús felelősség« személy szerint számomra, és minden európai ember számára, aki meg akarja érdemelni ezt a rangot. Valahol hallgattam. Valamiben gyáva voltam, erőtlen. Hallgattam és tűrtem, hogy a politikus beszéljen. Leszálltam a tanári dobogóról, sértődötten és fanyalogva belenyugodtam, hogy most majd mások beszélnek a hordóról. Feladtam a szerepemet, amely beteg és hazug szerep abban a pillanatban, mikor nem vagyok más, csak sértődötten széplélek, aki halálra sebzetten elfordul, mert a tömeg nevében más is mer beszélni. Ez a viceházmesterek forradalma, mondta a széplélek, Ortega y Gasset-tól Giraudoux- n át Thomas Mannig… Az írókra, a nevelőkre és a katonákra hárul a jövőben minden felelősség.” És még egy axiómát jegyezzünk fel Márai könyvéből: „Nem a háború az igazi probléma, hanem a béke.” Keringenek a gondolatok a mi Máraink agyában. Kijelenti, „Meg kell vizsgálnom lelkem, életem és múltam, hol falaztam ennek az általános hazugságnak, amelybe végül minden belefulladt, az igazság és az értelem is.” Másnap kora reggel indult sétára Márai szülővárosában, Kassán. A szállodát egyébként a csehek építették. „A csehek ebben tehetségesek voltak, tudtak futószalagon szállítani valamit, ami nem volt mélykultúra, de tagadhatatlanul civilizáció volt, olcsó és kellemes részletáru. Dómot nem építettek, gondolom, s kilépek a kávéházból, megállok a Hernád partján, s egy pillantással, mely mindig megindult és elragadtatott, érzékelem a csodálatos épület, a székesegyház arányait. Nem, a Dómot mi építettük, évszázadokon át, kassaiak, őslakók, magyarok, németek és szlovákok. S a várost is mi építettük. A fő utca három és ötablakos házait, a lengyel reneszánsz e remekeit, a csúcsos háztetőket, nemes ablakokat és remekbe faragott kapukat, a boltíveket. Ezt mind mi építettük, ez a mű igényes volt, az örökkévalóságnak készült. A csehek évtizedekben gondolkoztak és építettek, mint akiknek minden nagyon sürgős. Nem lehet lebecsülni hevenyészett alkotásaikat, csak nem kell lelkesedni érette.” A kassai főutca fogalom volt. Márai utolsó látogatásának idején is. Akkor még zömében magyarok lakták, majd a háború után az évszázados magyar település közepébe betelepítették a cigányokat. Lepusztult a város. Épültek a lakótelepek. Mostanára ismét kiszépítették a dóm környékét, a főutcát. De ez már nem magyar város. A régi Kassát ismertük, és szerettük. „Az ismerősség talán legmélyebb tartalma egy ember életének. Ismerem a levegő ízét és illatát, ismerem az utcák szagát, ismerem az ablakok mögött a csillárokat; barátaim és rokonaim nagyrészt elhaltak, elvándoroltak, de az utcán arcok fordulnak felém, s a fejforma, homlok, szempár nevet és ismerősen figyelmeztet arra a cinkosságra, amelyet csak a családtagok ismernek.” Felsóhajt Márai. „Talán addig él az ember, amíg az emlék és a vágy eleven.” A látogatás idején az emberek tele voltak szorongással és halkan mondták egymásnak: Valami nincs rendben. Nem is volt rendben. „Volt „dada”, és „expresszionizmus”, volt „kubizmus” és „szürrealizmus”. Mindenki tudta, hogy mindez maszlag, de senki nem mert közbeszólni. A bukás oly tökéletes volt, mint soha azelőtt. Európa küzdőtereinek meszesgödreiben tízmillió hősi halott teteme oszlott, köztük nagyon sok magyar. Én a magyarokat sajnáltam, s ebben az időben, mikor az európai szellem kezdett tudatosan kozmopolita lenni, felfedeztem magamban azt a másik nemzetérzést, melynek semmi köze nincs politikához, egyszerűen a végzet és a kötés érzése. A Várost, ahol születtem, ahol a Garrenek művét őrizték, megszállták az idegenek.” Tömegek lepték el a várost, állapítja meg az író. „A tömegeket, melyek ijesztően igénytelenek, mindenkinek van már detektoros rádiója, de mindenki belenyugszik abba, hogy nincs szellemi igénye… A világháború után a kispolgár lépett a színre, aki nem akart mást, csak visszaforgatni az idő kerekét.” Megváltozott a világ. Visszaréved Márai. „Az élet elől menekültünk, mely csaknem elviselhetetlen volt már akkor, az élet elől, melyet nem ismertünk, 16-17 évesek voltunk, az élet elől, amely hastífusz volt és hazugság. Az élet elől, amely valóban nem a legfőbb jó, ha van miért meghalni – de akkor már sötét volt körös-körül a látóhatár. A drága haza elvérzett nemzedékem szemei elől.” És Márai sétál az egyetlen városban, Kassán. „Lassan megyek a meredek úton, megismerek 25-30 éves fákat, 20 méteres fenyők merednek itt, melyek együtt nőttek életemmel, s most csodálom alkotásukat, a létezésnek ezt a néma, céltalan és makacs magatartását, amint nem akartak mást az évtizedekben, csak lenni. Magasra nőni, teleszívni magukat nedvességgel és fénnyel, kifejezni az élet csodáját azzal a meztelen igénnyel, hogy vannak. Talán ez a legtöbb. Nem hódítani akartak, hanem megmaradni. Nem bebizonyítani, hanem túlélni. Nem szerezni, hanem teljesnek lenni, és megőrizni ezt a teljességet.” Mellékesen megjegyzi az író: „Goethe azért gyűlölte a műszert, minden fajta műszert, már az okulárét is, mert tartott tőle, s joggal, hogy a segédeszköz csökkenti az ember természetes képességeit, melyekkel a világűrt eddig érzékelte. No ez itt az Ördögárok.” Kettős értelemben is, Goethe értelmezésében, és a helyszín neve szerint is.

 Ördögárok valóságos része Kassa vidékének. És az Ördögárokban benne vagyunk mi, volt XX. századi emberek. „Századom emberének nincs mentsége a történelem előtt, mert nem valamilyen páratlan ínség, természeti katasztrófa, népi szükség indította el a pusztulás folyamatát, hanem a birtokosok rövidlátása, kapzsisága és önző tehetetlensége. Hitler a francia és angol katonai szakértők szeme előtt fegyverkezett. Soha nem titkolta, hogy a világ legerősebb hadseregét építik acélból és emberből, meghívta a szemlékre az érdekelteket, sajtóban, rádión, oktató és szemléltető előadásokon kiáltotta oda a világnak: vigyázzatok és egyezkedjetek, mert hadsereget építek, amilyet még nem ismert Európa. Az a gúnyos röhej, mellyel e figyelmeztetést Európa sajtója, szakirodalma, szakértői fogadták, egyszerre elnémult, abban a süket, szó szerint vérfagyasztó csendben, mely e hadsereg fellépését követte.” Útravalóul mondja kassai kirándulásán Márai Sándor: „Tisztítsd meg lelked minden pillanatnyi érdektől. Magyar vagy, európai vagy, és író vagy: egyetlen osztályt sem szolgálhatsz, mert az emberek ügyét kell szolgálnod. Egyetlen osztály van csak, melynek szószólója lehetsz, a szenvedők osztálya, egyetlen párt, melynek szolgálatára jogod van felesküdni, az értelem és a részvét pártja. Állj őrt egy tájban, mely hazád, mutass egész lényeddel és sorsoddal az ég felé, töltsd meg a hazai táj levegőjét ózonnal… Ne vitatkozz, hanem alkoss!” Végül választ kapunk az alapvető kérdésre. Hol hibáztunk, s miben vagyunk bűnösek. Márai leírta: „Nem hittünk!” Márai Sándor Kassai őrjárat című könyvét melegen ajánlom a huszonéves magyaroknak.

 (Márai Sándor: Kassai őrjárat, Helikon 2003.)

 

Győri Béla