vissza a főoldalra

 

 

 2009.05.29. 

Iskola

Újvidéken a minap szép találkozójuk volt a tíz évvel ezelőtt itt érettségizett magyar fiataloknak: kevés kivétellel szinte mindenki jelen volt a 28 diákból álló tíz évvel ezelőtti magyar gimnáziumi osztályból. Ugyanitt most az számolják, hogy az általános iskolák magyar első osztályaiba mindössze 37-38 gyereket iratnak be a szülők, alig két osztálynyit, lesz-e hát belőlük annyi, hogy nyolc év múlva majdan magyar gimis osztály is legyen, és a többi középiskolában is megmaradjon a nagy-nehezen beindított magyar tagozat... Aligha, ha csak meg nem gondolják magukat azok, akik magyar lévén szerb iskolába szánják a gyerekeiket.

Sajtóhír szerint tavaly Újvidéken 57 magyar gyereket írattak itt szerbbe a szülők. Hogy miért, mindenkinek megvan az egyéni magyarázata. Alapvetően azért, hogy a gyerek jobban érvényesüljön, s hogy a többségben elvegyülve elkerülje a hátrányos megkülönböztetéssel járó bajokat. Az iskolában kiépített szociális háló ugyanis fontos, s a majdani iskolatársak majdani segítségére számítva szilárdabb egzisztenciával lehet számolni... Történik mindez annak ellenére, hogy vannak magyar politikai pártjaink – parlamenti képviselettel -, sőt vannak olyan pedagógiai szakintézeteink is, amelyek élén magyar igazgatók állnak, magyar szakembereket maguk köré gyűjtve. Van tehát több olyan szakavatott emberünk, aki hitelesen, politikai és szakmai tudásának legjavát adva meg tudná szólítani a szülőket, és azon a tényen túl, hogy az anyanyelven szerzett alaptudás mélyebb és szilárdabb alapot ad a későbbi új ismeretekhez, azt is el tudná mondani, hogy a nyelvi kultúrális identitás megőrzése által milyen helyet tudnak kiépíteni maguknak széles e Vajdaságban a gyerekek, és milyet akkor, ha identitászavarral küzdve az asszimilációt választják .

Tény, hogy a jugoszláviai/szerbiai többpártrendszer 18 éve alatt mindig az éppen hatalomközelben levő érdekszövetségek jártak jól, s ez alól nem kivételek az országos képviseletig eljutott magyar pártok sem. És, ez a 18 év elég idő ahhoz, hogy az emberek végigkövessék egy-egy politikai vállalás sikerét vagy bukását, végignézzék egy-egy politikai karrier vagy politikai-családi vállalkozás alakulását – és levonják a tanulságot. A tanulság következménye pedig lehet a csalódás és az itteni magyar közösségtől való távolodás. Mert ha például egy állami intézmény magyar szakembercsoportjában a politikus gyerekének könnyen lesz állandó munkája, egy egyszerű magyar értelmiségi gyerekének ugyanott azonos végzettséggel meg sehogysem, akkor ez olyan értékű információ, ami nemcsak az adott családot érinti, hanem szélesebb kör felé szóló üzenet is a gátlástalan egoizmusról, ami megkérdőjelezi a kifelé mutatott nemzetieskedés hitelét.

A politikának mindig vannak haszonélvezői, és baj lenne, ha a vajdasági magyar politikai pártok csak olyan szinten tudnának politizálni, hogy a tagságnak, s legfőkébb a vezetőknek ne tudnának valamiféle előnyjogokkal szolgálni. Ez így van rendjén, kell az egyéni motiváció, de az előnyöknek a választók felé történő „megszolgálási lehetőségével” is tudni kellene élni. Például egy jól menő vállalat igazgatóbizottsági tagságáért járó nem kevés juttatás nagyon szép ösztöndíj is lehetne több olyan magyar gyereknek, aki magyar iskolába jár, vagy havi segély lehet olyan családoknak, ahol több gyereket járatnak magyar iskolába. Ha az érdekütköztetést kizáró helyzetben levő politikusaink ilyen céllal vállalnának ilyen plusz tisztséget, abból akár mozgalom is lehetne, vagy legalábbis iskola arról, hogyan kell jó példát mutatni egy fogyó közösségben.

 Friedrich Anna

 

(Képen az újvidéki Petőfi Sándor Iskola tanulói.)

 (Forrás: vajma.info)