| 
               2009.11.06. Veszélyben a szakképzés „Nem
              változik jelentősen a szakképzési törvény 2010. január 1-jétől.
              A vizsgáztatás és a díjak változtatását nem tervezzük.
              Tekintettel a szakképzés tagolt irányítási rendszerére,
              jogtechnikailag indokolt azonban ezt a szabályozást kormányrendeleti
              szintre emelni.”- áll a Szociális és Munkaügyi Minisztérium
              közleményében. Az egyik napilapban viszont az áll, hogy
              „jelentősen átírja a kormány a szakképzési törvényt.”
              Mi tehát az igazság? Kérdeztem Tóth Józseftől, a Magyar Közoktatási
              és Szakképzési Szakszervezet elnökétől.
              
               
               -Mindenképpen változik a törvény, hiszen létrehozzák
              az alternatív szakképzést és van változás a felnőttképzés
              területén is. A változás a nappali rendszerű szakképzés
              esetén azt jelenti, hogy 14 éves életkortól lehetőség nyílik
              konkrét szakmaválasztásra a 86 szakmát illetően. Ezzel az
              alternatív lehetőséggel lehetővé válik az általános iskola
              befejezése után a szakképesítés megszerzésére. A jelenlegi
              rendszerben előbb a 9-10. évfolyamot kell elvégezni, s csak utána
              lehet választani a szakképzés valamelyik szakmája között. Ez
              a változás mindenképpen jelentős mind a közoktatási, mind a
              szakképzési törvényt tekintve.
              
               
               - Önök azt írják, hogy a 2010. évi költségvetés
              jelentősen sújtja a közoktatást és a szakképzést. Elképzelhető,
              hogy a fenntartók bezárnak szakképző iskolákat?
              
               
               -Ha az önkormányzatnak nincs elegendő anyagi forrása,
              akkor ez is bekövetkezhet. A költségvetést illetően az a veszélyes
              dolog, hogy csökkentik a normatívát és a normatíva csökkenést
              a tanulói létszám csökkenésével indokolják. .Ez valójában
              igaz is lehet, de ettől még az egy tanárra jutó feladat
              mennyisége nem változik.  Viszont
              van már egy kialakult szakmastruktúra, amely az OKJ-ben rögzítve
              van. A forrásokat a szakmák tartalmának megvalósításához
              kellene igazítani Azok az intézményfenntartó önkormányzatok
              valamint állami közoktatási és szakképzési feladatot is ellátó
              intézmények, amelyek nem rendelkeznek elegendő bevételi forrással,
              reménytelen küzdelmet folytatnak az oktatás színvonalának
              megtartásáért. Ezért a normatívát mindenképpen a feladatból
              kiindulva kellene megállapítani.
              
               
               -Az elvonások odáig is vezethetnek, hogy a jövőben
              kevés lesz a piacképes munkaerő?
              
               
               -A piacképes munkaerőt mindenképpen gyengíti a feltételrendszer
              hiánya. Ha nincs elegendő forrás anyagra, eszközre, az korlátot
              jelent. Bármennyire is felkészült az iskola és a tanár, eszköz
              és anyag nélkül nehezen megoldható az oktatás. Leginkább a
              napi működésben jelent korlátot a forráskivonás, hiszen a Térségi
              Integrált Szakképző Központok (TISZK) vonatkozásában jelentős
              az infrastrukturális fejlesztésnek vagyunk tanúi. Az
              infrastruktúra az uniós forrásokból kerül megépítésre, a működtetés
              viszont fenntartói feladat. Tehát az intézményhálózat működése
              többletforrást igényel. Szintúgy a korszerű technológiák
              szinten és karbantartása, működtetése többletforrást vesz
              igénybe. Az elvonások azt mutatják, mintha nem számoltak volna
              az adott intézményhálózat a fejlesztés általi kibővülésével.
              
               
               -A szakképzésben nem csak a könyvek, hanem az anyag áráról
              is szó van. Ma könnyen megy beszerezni az adott anyagokat?
              
               
               -A piacon mindenféle
              anyag és eszköz megtalálható, ám a keret korlátozott. Minden
              intézmény egy meghatározott költségvetésből gazdálkodik,
              amelynek egyik része a normatíva, ami az oktatási ágazat működésének
              csak egy részét biztosítja, a másik rész az az összeg, ami a
              fenntartóktól származik. Budapesti viszonylatban egy jobb pozíciójú
              ellátási rendszer működik, mint a megyei és a vidéki városi
              fenntartású intézmények vonatkozásában. A legnehezebb
              helyzetben a megyei fenntartású intézmények vannak, mert ott
              minimális a plusz bevételi forrás. Így ezek az intézmények
              csak a szűkösen vett állami normatíva és a megyei forrás kínálta
              lehetőségekből tudnak gazdálkodni. Amennyiben a 2009-es évi
              szintet nem tudják prezentálni 2010-ben, akkor a szakképző
              iskolák működése kerül veszélybe. Így a kimenetet illetően
              a minőségi munkaerő piacra bocsátása is veszélyeztetett.
              Jelenleg tehát nem csak a szakszervezeteknek kéne hangjukat
              felemelniük, hanem a munkáltatóknak is, mert ha ez így megy
              tovább, akkor nem biztos, hogy megfelelő munkaerőt kapnak a
              piacon.
              
               
               -Közleményükben megemlítik a szakképző iskolában
              tanulók számára biztosított ösztöndíjat is. Működik ez az
              ösztöndíjrendszer?
              
               
               -Nem. A 2008-as év nevelési kongresszusán az akkori szakképzési
              államtitkár, Simon Gábor bejelentette, hogy ösztöndíjrendszert
              vezetnek be a szakképző iskolákban, ami teljesítményösztönző
              lenne. Erről azután tájékoztatási jellegű megbeszélések
              folytak a minisztériummal. 2009. szeptemberében indították
              volna be a programot, de ez mégsem így történt. Ekkor levelet
              írtunk a minisztériumhoz, de a válasz az volt, hogy válság
              van, így törölték az ösztöndíjrendszert a programból.
              Mindez összefüggésben áll a diákétkeztetés problémájával.
              A szakképzésben lévő gyermekeket is sújtják a család
              egzisztenciális gondjai A hátrányosabb helyzetű tanulók számára
              szinte létkérdés, lenne az ösztöndíj. Egy példát említve,
              egy vidékről bejáró tanuló útiköltsége napi iskolába járással
              esetleg többszöri átszállással nem kis terhet ró a családi
              kasszára és még enni is kellene. Egy ilyen és ehhez hasonló
              mindennapi teherhez szinte életmentés az ösztöndíj rendszer.
              
               
               - Írják: „szintén szomorúan tapasztaltuk, hogy az
              oktatási ágazat felelősei a Cafetéria nyújtotta lehetőségeiről
              nem tárgyalt az érdekképviseletekkel.”
              
               
               -Ez az oktatókra,
              tanárokra vonatkozik. Arról van szó, hogy az adózás rendjének
              megváltoztatása és a gazdasági válság olyan helyzetet eredményezett,
              hogy a korábban a természetbeni juttatásként adható étkezési
              jegy vagy elvonás, vagy egy adóteher alá esik. Ismerjük az
              elvonás mértékét, amelynek következménye a tanulói ellátás
              nehézsége, s ebben a csökkentett normatívában nincsen annyi
              tartalék, ami a pedagógusok életkörülményeit javítaná.
              Esetünkben az 5-6 ezer forintnyi étkezési hozzájárulás segítette
              a pedagógusok mindennapjait. Most viszont, mivel adóteher alá
              esik az étkezési jegy, ennyivel is gyengül a munkavállalók
              egzisztenciális biztonsága.
              
              Medveczky
              Attila |