vissza a főoldalra

 

 

 2009.11.20. 

Legyenek bátrabbak a reformátusok!

A Református Világszövetség (RVSZ) a világ több mint kétszáz protestáns hitű egyházát tömörítő nemzetközi szervezet, melynek központja Genfben van. A szövetség, mely több mint 75 millió keresztyén hívőt képvisel a Föld több mint száz országában, az ökumenikus mozgalommal együtt jókívánságait küldte és Isten áldását kérte a Magyarországi Református Egyház Kálvin 500 című rendezvénysorozatára, mely a Művészetek Palotájában rendezett ünnepi hangversennyel ért véget november 9-én. A koncert előtt Setri Nyomival, a Református Világszövetség (RVSZ) főtitkárával beszélgettünk politikáról, zenéről, hitről.

 – Miért fogadta el a meghívást, mit jelent önnek a Kálvin-emlékév?

 – A Kálvin-emlékév kapcsán nemcsak arról emlékezünk, hogy a reformátornak mekkora hatása volt Genfben, hanem az európai és az egész világra kiterjedő viszonylatokról is. Kiemelten fontosnak tartom, hogy együtt ünnepeljek a magyar reformátusokkal és jelen legyek a magyar egyház ünnepségén, hiszen a legnagyobb hatása Közép-Európán belül itt volt Kálvin Jánosnak.

 – Diplomáciai útjai során sokfelé jár, mit tapasztal, milyen az emberek hozzáállása Kálvin örökségéhez?

 – Sokan téves képet alkotnak Kálvinról. Ez az év arra is jó alkalom volt, hogy párbeszédet indítsunk, amelynek köszönhetően akár globális szinten is felülvizsgálhatjuk és levetkőzhetjük ezeket a hibás elképzeléseket. Például a teológust sokan a kapitalizmus atyjának tartják, és emellett elfelejtik, hogy valójában mennyi mindent tett a gazdasági és szociális igazságosságért. Szomorú, hogy éppen Genfben tekintenek rá úgy, mint aki megtilt minden örömöt és élvezetet – számukra éppen úgy élővé kell tenni Kálvint, mint egy hitetlen számára. Megint mások – így a reformátusok „világcsaládja” és a konzervatívabb gondolkodásúak – pedig úgy gondolnak rá, mint egy hibák nélküli, tökéletes emberre. Számukra azt kell egyértelművé tenni, hogy ez természetesen nincs így, és nagy hiba egy teremtettnek isteni feddhetetlenséget biztosítani. Nagyon érdekes volt számomra, hogy ezeket megtapasztalhattam és láthattam Kálvin János hatását, mely három területen mutatkozott meg: az egyház egysége tekintetében, a szociális igazságosság kontextusában és az emberi személy szent méltóságának fontosságában.

 – A világgazdasági válság árnyékában lehet azt mondani, hogy a református hagyomány tisztelete és átörökítése a mai kultúrába megoldást jelentene az egyre sokasodó problémákra?

 – Ez a hagyaték a helyzettől függetlenül fontos, persze napjaink eseményei felértékelik a benne kínált útmutatásokat. Ahogy említettem, Kálvin számára az egyház egysége a legfontosabb, erősen hangsúlyozza felelősségünket. 1552-ben Thomas Cramnernek azt írja, akár tíz tengert is átúszna, hogy egyensúlyba kerüljün az anglikán egyházzal. A 21. században, amikor az ökumenikus kapcsolatok krízisét éljük, ez fontos figyelmeztetés a számunkra. Egy egyház nem foglalkozhat csak a saját dolgaival: a világ keresztyénségével is törődnie kell. A jelenlegi helyzet megosztottsága biztosan elkeserítené Kálvint magát is, arról nem is beszélve, hogy a református családokon belül is mennyire fájdalmas ez a széthúzás. Az ő öröksége ösztönözzön minket arra, hogy az ökumenikus aktivitás jegyében még inkább elkötelezzük magunkat az egyház egysége mellett!

 – Ezeket az elveket hogyan lehet ma alkalmazni, mi módon ültethetők át a 16. századi Genfből napjaink Magyarországára?

 – Mindig nehéz kérdés, amikor egy fél évezreddel ezelőtti személytől várunk aktuális válaszokat. A tanításait közvetlenül sajnos nem lehet alkalmazni a jelen problémákra, de vizsgáljuk meg, milyen hatása volt Kálvinnak a maga idejében. Politikai, szociális és társadalmi elveinek nagy része most is helytálló. Az irány tehát adott. Feladatunk, hogy kigondoljuk, milyen eszközökkel lehetne ezeket hasznosítani. Mai hatására nincs jobb példa, mint az, hogy sokan elkötelezik magukat a közösség és a másik ember iránti felelősségvállalásra. Kálvin műveit tanulmányozva látjuk, hogy a politika és a hit szoros egységet alkot, nem választja szét a kettőt. A hitünknek az életünk minden területére kiterjedő állandónak kell lennie.

 – A keresztyén országokat figyelembe véve mennyire tekinthető kiegyensúlyozottnak az egyház és az állam viszonya Magyarországon?

 – Nincs felhatalmazásom arra, hogy a magyar helyzetről beszéljek. Sajnos nem is ismerem annyira, mint szeretném. Azt viszont mindenképpen elmondhatom, hogy a református egyházak világszerte mindig is nagyon markánsan fejezték ki véleményüket a társadalmi kérdéseket illetően. Egyértelmű kijelentéseik gyakran kivívják a politikai elit nemtetszését – tapasztalataim szerint ez Magyarországon sincs másképp. Ezt nem azért tesszük, mert politikailag állást akarunk foglalni, vagy bármilyen közéleti szerepre törekednénk, hanem azért, mert az a hitből fakadó felelősségünk, hogy – különös tekintettel a világ szegényeire, elnyomottaira – a változás és megújulás állandó munkálói legyünk, és soha ne adjuk föl kitartásunkat.

 – Mik a tapasztalatai a reformátusok hozzáállását tekintve?

 – A sok öröm mellett voltak csalódásaim is: sokszor lehetnének sokkal bátrabbak, szókimondóbbak, esetleg prófétikusabbak a református egyházak. Van, ahol a bezárkózást kulturális gátak okozzák, de előfordul az is, hogy túl szűken értelmezik az egyház küldetését. A helyzet mihamarabbi megoldásában a magyar testvérekben egyértelmű partnerre találtam.

 – A hangversenyre készülve elmondaná, ön milyen zenét szeret leginkább?

 – A szívemhez legközelebb természetesen az otthoni, a ghánai muzsika áll, melyet sajnos ritkán van szerencsém hallgatni. Ez egyfajta afrikai ritmusra írt spirituális gospel zene, de a hangversenyt is nagyon várom.

 

Pintér Dániel Gergő

 (Forrás: reformatus.hu)