vissza a főoldalra

 

 

 2009.10.02. 

Miben különbözik a horvát példa a szerbtől?

Úgy tűnik, a kisebbségi nemzeti tanácsokról szóló szerbiai törvény elfogadása után a magyar közösségben hamarosan nagy akció indul az új Magyar Nemzeti Tanács 35 tagjának közvetlen szavazás útján történő megválasztása érdekében. Ehhez az kell, hogy a szavazati joggal rendelkező vajdasági magyaroknak több mint fele feliratkozzon a választási külön névjegyzékre, aminek megszervezését a VMSZ magára vállalta, és több civil szervezet is támogatta. A törvény elfogadása előtti parlamenti eljárás idején viszont számos vajdasági civil szervezet és párt kifogásolta a választás ilyen módját, és az ellenvetések nem módosultak azok után sem, hogy elfogadták a törvényt. Dr. Páll Sándort, a VMDK (a szerbiai választási Magyar Koalíció egyik tagpártjának) elnökét kérdeztük, miért a kemény ellenállás többek között a nemzeti tanács megválasztásának törvénybe iktatott módja miatt?

 - Mi azt gondoljuk, hogy aki nem helyesli a választás ilyen módját, az még mindig nem nemzetáruló és nem nemzetellenség, esetleg ellenfél, s még az sem biztos, főleg, ha koalíciós partnerekről van szó. De ellenség semmiképp. Most megint eljutottunk egy olyan pillanatig, amikor el kell mondanunk, hogy bizonyos dolgokkal nem értünk egyet.

 - A törvényt azonban elfogadták, kezdődik az aláírásgyűjtés. Hogyan tovább?

 - Nyolc civil szervezet és négy párt azt mondta a törvény elfogadása előtt, hogy nem ért egyet, most azonban valószínűleg a VMSZ végigcsinálja az akaratát, végiglohol ezen az úton, és így lesz egy nemzeti tanács vagy nem lesz. Ha lesz, akkor az egypárti lesz továbbra is, és legális lesz, de nem lesz legitim. Majd azt mondják, mindent beleadtak, de nem jöttek össze a szavazatok, mert vannak árulók. És akkor az lesz, amit tulajdonképpen akarnak, az elektori rendszer. Ők tulajdonképpen elektori rendszerben gondolkodnak, hogy irányítani tudják a folyamatokat. Én ezt a stratégiát látom.

 - A nemzeti tanácsokról szóló törvény kapcsán a VMSZ által Zentán szervezett minapi tanácskozáson a többség támogatta a választói névjegyzékre történő feliratkozás megszervezését, tehát úgy tűnik, meglesz a választói névjegyzék, mert feliratkozunk a listára...

 - Én nem hiszem, hogy mi (a VMDK-ban) támogatni tudjuk az eljárást, mégpedig azért, mert az embereknek be kell vallaniuk a nemzetiségi hovatartozást, ami alkotmányellenes dolog.

 - Viszont a horvát példában is – amit Önök helyeselnek - benne van a nemzeti hovatartozás vállalása. Akkor mi a különbség?

 - A horvát példában más van. Megvan a kisebbségi választási névjegyzék, és az, aki nem akar rajta lenni, törölteti magát, aki rajta akar lenni és nincs rajta, az feliratkozik. Tehát nem a nemzetiségről nyilatkoznak, hanem arról, hogy akarnak-e a listán lenni vagy sem. Ez lényegi különbség. Lényeges különbség, mert Szerbiában nincs titoktartás! Ezért mi azon a véleményen vagyunk továbbra is, hogy úgy, ahogy az állam meghatározza az általános választói névjegyzéket, az államnak úgy kell kezelnie minden mást is. Nem pedig úgy, hogy pártok és civil szervezetek részt vesznek a jegyzék manipulálásában.

 - Ön régóta része a vajdasági és szerbiai magyar politizálásnak, magyar párt vezetője. Miért akkor a nemzeti hovatartozásról való nyilvános színvallás ellenzése?

 - Azért, mert Szerbia nem egy demokratikus ország, sok tekintetben. Nézzük csak az önkormányzati választások példáját. A hatalomra jutók megnézik azoknak a listáját, akik az illető pártot támogatták, és a kisebbségben maradt párt támogatóit pedig mindig hátrányosan megkülönböztetik… Nekünk ezzel nagyon rossz tapasztalataink vannak. De a párttörvénnyel ugyanígy. A törvény szerint az embernek deklaráltan vállalni kell, hogy az illető párt tagja. Ilyen nincs sehol a világon!

 - Ezek után mi történik?

 - A VMSZ megpróbálja majd összeszedni a legtöbb civil szervezetet és elindul ezen az úton. Hogy meddig jut el, nem tudom.

 Friedrich Anna

 (Forrás: vajma.info)