vissza a főoldalra

 

 

 2009.10.02. 

40 éves jubileum – Medveczky Ádám

Október 4-én, vasárnap, 19 órakor, az Operaház Pillangókisasszonya előadása keretén belül ünneplik Medveczky Ádám karmester, érdemes-, Bartók-Pásztory- és Liszt-díjas művész 40. dalszínházi tagságát. Puccini halhatatlan remekművét maga az ünnepelt fogja vezényelni.

                Medveczky Ádám 1941-ben született Budapesten. Édesapja ügyvéd volt, s 1945-ben, „malenkij robotban” veszítette életét. Azt gondolta, hogy a „kis munkáért” a „felszabadítók” élelmiszerrel fizetnek. Pedig vitte volna azt haza, Boráros téri lakásába feleségének, és három fiúgyermekének. Az anya, Érsek Mária az Operaház híres karvezetője és korrepetítora volt. Anyai ágon rokona volt Bartók Béla kedvenc énekese, Basilides Mária is. Innen tehát a zenei indíttatás. Bátyja, András nyugdíjazásáig az Operaház kürtművésze volt. Édesanyja második házasságából – a társ, nevelőapa Katona Lajos, neves buffoénekes volt - született lánytestvére pedig az Erkel Színház karvezetője lett. 1947-48-ban, a háború után a Boráros téri lakásban sok neves művész megfordult: Simándy, Udvardy, Fodor János, úgy jártak fel hozzájuk három-négy naponta, mintha hazajöttek volna. Így lett Medveczky számára a zene lételem, a nélkülözhetetlen „oxigén”. 1956-ban pedig oly erős volt benne a nemzeti érzés, a nemzet féltése, hogy kiment az utcára. Elindult a Körúton, a Rákóczi úton, volt a Parlamentnél, a Bem szobornál és a Rádiónál. S hogy nem maradt ott, annak az akkori „első az iskola” –kötelességtudata az oka; eszébe jutott, hogy a fizika leckét nem készítette el. A Madách Gimnázium második osztályába járt, s akkor még nem tudta, hogy másnap nem lesz szükség a házi feladatra. Medveczky Ádám előbb zongorázni tanult, majd a Bartók Béla Zeneművészeti Szakiskolán az ütőhangszer tanszakot végezte el. Mint ütőhangszeres, 1960-tól 1969-ig a Magyar Állami Hangversenyzenekar tagja volt. 1968-ban felvették a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskolára karmesterképző tanszakára, ahol tanára Kórodi András volt. 1971-ben a megszerzett diploma után olaszországi kurzuson vett részt. 1969-ben bekerült a Magyar Állami Operaházba. Jelenleg is fő munkahelye. Volt korrepetítor, karmester, 1990-től 1993-ig pedig zeneigazgatója lett az Operaháznak. Emellett 1974-től a Zeneművészeti Főiskolán tanított, jelenleg docensi kinevezéssel az ének-opera tanszakon. 1987-től 1996-ig a Magyar Posta Szimfonikus Zenekarának (jelenleg MATÁV szimfónikusok) zeneigazgatója volt. De innen is azért kellett önként felállnia, mert nem volt hajlandó nevét adni ahhoz, hogy tehetséges művészeket utcára tegyenek. 1997-től 2009-ig a Győri Filharmónikus Zenekar művészeti vezetője volt. Lapunk olvasói még emlékeznek rá, hogy milyen felháborodást váltott ki, mikor a föléje helyeztek egy külhonból szalasztott klarinétost. Ez a helyi klikkrendszer átka. Medveczky Ádám ettől függetlenül az ország zenei életében vesz részt aktívan, mint karmester és tanár. Európa szinte valamennyi országában szerepelt, két alkalommal Amerikában is vezényelt. Medveczky Ádám, az Operaház örökös tagja felháborítónak tartja, ami ma a médiában: televízióban, rádióban, mozikban folyik; a fiatalok pedig hamis bálványokat csodálnak. „Az értéktelent emelik fel. Az lesz bálvány, aki gátlástalan és elvtelen. A művészetnek épp ez ellen kell hatnia a maga erejével.”-mondta Medveczky Ádám, aki hosszú éveken keresztül a Csurka István által alapított Bocskai István Szabadegyetem előadója volt. Reméljük, hogy még Isten kegyelméből sok –sok nívós és szép zenei élményben lesz általa részünk. (Azt azért halkan jegyzem meg, hogy eddig egyetlen egy kiadónak sem jutott eszébe vele egy beszélgetős könyvet megjelentetni. Pedig ő nem most igazolt, tért át „ehhez az oldalhoz”. Nem tartom jó politikának azt, hogy a másik oldalról „helyhiány miatt eltanácsolt” embereket jobban futtatnak azoknál, akik mindig is itt álltak.)

 

Szerk.