vissza a főoldalra

 

 

 2009.09.04. 

Beszélgetés Bösztörpusztáról Andrásfalvy Bertalannal

– Andrásfalvy Bertalan, az Antall-kormány első kultuszminisztere értelemhez és szívhez szóló, nagyívű előadást tartott Bösztörpusztán. Tanár úr miről szólt az egybegyűltekhez?

 - Előadásom címe – Trianon igazi okai. De mielőtt erről beszélnék, hadd mondjam el: megdöbbentett, hogy erről a nagyszerű gyülekezetről, több mint százezer ember mozgott ott három napon keresztül – hallatlan fegyelmezetten, kulturáltan és egyértelmű érdeklődéssel, a teljes magyar sajtó egyetlenegy szóval, egyetlenegy betűvel nem emlékezett meg. Ez a tudatos elhallgatás félelmetes. Ez sötét árnyékot vet a közeljövőre is. A sajtó magatartásával ellentétben én nagy reményeket fűzök a Magyarok Szövetségéhez, illetve az ő munkájukhoz. Vukics Ferenc őrnagynak és „csapatainak” nincsenek politikai eszközei. De gondoljuk meg, hogy ott, a puszta földön, Bösztörpusztán, Kunszentmiklóstól néhány kilométerre, szóval ezen a végtelen pusztán több mint százezer ember jött össze. Tehát nemcsak a Madonna-koncert, és Sziget happening vonzza a fiatalokat, lényegében sokkal nagyobb létszámban jelentek meg itt, ezen a találkozón.

Nagyon nagy dolog ám az, hogy tűző napon, órákon keresztül álltak a hallgatók, és részesei voltak az eseménynek. Természetesen találkoztunk furcsa hangokkal is, nem keresztény megnyilvánulásokkal. Ez annak a következménye, hogy a Magyarok Szövetsége nem lép fel ideológiával és nem kötelezi érdeklődőit „egy” ideológiához való csatlakozásra. Akikkel Bösztörpusztán beszéltem erről a jelenségről, mindannyian világosan látják, mi a kifogásolható és mi a követendő. Rengeteg értelmiségi volt jelen, és nagyon-nagyon sok gyerek. Legfőbb problémája ma a magyarságnak a magyar lelkiállapot, az egészségügyi állapot. Az öngyilkosság növekvő száma, a szív- és érrendszeri betegségek tömegessége, a szociális mutató riasztó képet mutat a magyarság körében. A legfőbb probléma tehát a magyar lelkiállapot, egészségi állapota, és a magyarság széttagoltsága. Trianon igazi okairól beszéltem. 1768-ban jegyezték fel Erdélyben, hogy Erdélyt elveszítjük, mert a magyarokat kiverik onnan. Ez a megállapítás 1768- ban, négy évvel a madéfalvi veszedelem után hangzott el. Nándorfehérváron nem győzhettünk volna, nem születhetett volna meg a világra szóló győzelem, csak a nemesség akaratából. Jobbágyok parittyákkal és kezdetleges eszközökkel védték a török ellen Magyarországot. 50 évre vetették vissza a hódító iszlám hatalmat. Aztán ismét fegyverbe kellett szólítani a népet. Százezer ember gyűlt össze, és a nemesek az urak kicsinyessége következtében ez a hatalmas, hazát védő sereg nem kapott élelmet, ellátást. Maguk a nemesek akadályozták, mert féltek a néptől, féltek Dózsa Györgytől, pedig karnyújtásnyira volt akkor a nándorfehérvári győzelemtől Mohács. Aztán Mohács előtt leverték a parasztlázadást. Megszületett a Werbőczi törvénykönyve, melyet még ma is sokan mértékadó, zseniális műnek tartanak. A Tripartitum első megállapításai között szerepel: a honfoglaló magyarok utódai a magyar nemesek. A Werbőczi törvénykönyv a nemzet 90%-át, a jobbágyokat, a népet kizárta a nemzetből. Aztán Mária Terézia korában, 1767-ben a hatalom maga, a császár és a király, hogy megkönnyítse a nemesség számára a majorsági földek elfoglalását – ami a teljes földbirtokterület 5%-át adta –, különböző rendelkezéseket hoztak. A népet kiszorították a majorsági földek használatából. Ekkor született meg a nagybirtok, és ez a magyarországi nagybirtok egészen 1945-ig élt. Végig kell gondolnunk egy korszak viszonyait. Egy katasztrális holdra vetítve a nagybirtokos fele annyi adót fizetett, mint a jobbágy. S mi történt Erdélyben, a Havasokban a kisajátítások idején? Kisajátították a székelyek földjeit, s mit tehetett a székely? Szekérre rakta a megmaradt ingóságát, és elmenekült Moldovába. A románok Bukarest, az Albina Bank kamatmentes kölcsönnel a román parasztokat segítette a magyarok ellenében. 1768-as iratok szerint Székelyföldről riasztó hírek jöttek. Széthúzással, hasadások teremtésével rontották és egyre rontották a helyzetet. A műveltség is széthasadt. Más volt a nemesé, és más a népé. Most csak gondoljunk a jelenkori állapotokra, amikor nincs szükség énekórákra, művészeti oktatásra, mert ezek az órák, ezek az ismeretek fogják össze a nemzetet. Egyébként ott a helyszínen, Bösztörpusztán egy valaki mondta, hogy én a bűnös nemzet teóriáját hirdetem. Fejemre olvasták. Nem válaszoltam, de most mondom: igenis bűnnek tartom az öngyilkosságot. Van egy 10 kötetes történelmi mű, a Sziládi-Fraknói-féle történelmi munka. Jobb bármelyik nagyigényű történelmi műnél. Annak idején a Nádasdy kivégzésénél, illetve az előtt, a magyarok megkeresték a budai pasát, legyen jótékonyan semleges az osztrák-magyar vitában, illetve az udvar és a magyarság közötti vitában. Mit tett a budai pasa? Elrohant Bécsbe, és azt javasolta a hatalomnak, hogy Kassát rakják meg vasas németekkel, mert innen indul majd a felkelés. A török jobban félt a magyartól, mint Bécstől. Bécs jobban félt a magyartól, mint a portától. Így nézett ki a világ helyzete akkor is. Mondanivalóm lényege az volt Bösztörpusztán, hogy a közösséget a nemzettudat adja. Nem lehet megparancsolni, hogy magyar, légy hazafi! A tudat alatti, belső magyar elkötelezettség, amiből kiindulhat a tudatos elkötelezettség és kiépülhet a megtartó nemzettudat. Trianon idején Magyarországon három helyen mondtak nemet: Sopronban, Balassagyarmaton, és Kercaszomoron. Mind a három város illetve falu ma Magyarország városa és faluja. Mondhatták akkor, hogy mit akar Kercaszomor, mit akar Kerca és Szomor, két árva, ártatlan magyar falu? Mit akart? Meg akart maradni magyarnak. És ez a két kis falu történelmet csinált. Ezért mondom, hogy a közösséget a nemzettudat adja. Fontos volt a bösztörpusztai találkozó, vannak tanulságai és vannak üzenetei. Remélem ügyünk jó irányba halad.

 

Győri Béla