vissza a főoldalra

 

 

 2009.09.11. 

A kormány egymás ellen játssza ki a vasutasokat

Régi igazság, hogy a vasút az ország vérkeringése. Most úgy látom, ebben a vérkeringésben torlódást akarnak okozni, rögképződést, ami infarktushoz vezet. Ki akarják véreztetni a vasutat? Ezért kerestem meg Bárány Balázst, a VDSZSZ alelnökét. 2000 km vasúti vonalat akarnak megszüntetni. Erről nyilván ön is értesült.

 – Persze, hogy értesültünk róla, és tiltakoztunk is. Összehívattuk a vasúti egyeztető bizottságot, de csak 4-ére tűzték ki a tárgyalást, mert a miniszter egyéb bokros teendői mellett már csak ezt a napot tudta kijelölni magának. Már arra is gondoltunk, hogy helyfoglalási engedélyt kérünk a minisztérium elé sátrat verünk, és amikor a miniszter int az ablakából, betódulunk. Modortalannak tartom, hogy amikor ilyen jelentős gondok feszítik a vasút háza táját, háromszor is időpontot kell módosítani, mert Molnár Csaba nem ér rá. Bismarcktól tudjuk, akkor kell egy dolgot komolyan venni, amikor azt hivatalos helyen cáfolják. A szárnyvonalak megszüntetése örökzöld.

 – Tulajdonképpen a 2007-es Kóka-féle tervet porolták le és vették elő újra?

 – Kóka-tervnek sem nevezném, mert ez terv volt már Lotz idejében is. A közlekedési tárca majdnem mindig a liberálisok kezében összpontosult. Az első SZDSZ–MSZP kormány idején még a Tudományos Akadémiát is felkérték, hogy készítsen egy tanulmányt, persze akkor még nem 2000 km-ről szólt a történet. Ezekre a vonalakra csak papíron fordítanak jelentősebb összegeket, a valóság mást mutat. Gyakran járom az országot úton, vasúton, és látom, mivé züllesztették a hálózatot. Bangladeshben van hasonló hosszúságú eljutási idő. Pont azért, mert az állagmegóvás is rendre elmarad. Ezeknek a vonalaknak nagy részén 20-30 kilométerrel vagy ennél lassabban tudnak csak közlekedni – biztonsággal – a vonatok. Az lenne a minimum, és ezt többször fölvetettük már fórumokon, hogy a mellékvonali közlekedés korszerű és költségtakarékos eljutást biztosító eszközzé válhasson ismét. 60-70-80 km-es sebességű pályaszakaszokat kellene tartalmazzon a jelenlegi 30 km-es szakaszok helyett. Egyébként korszerű vasúti hálózatoknál, a németeknél, franciáknál a mellékvonalakon 100- 120 km/h a vonatok sebessége. Értelemszerűen ennek megfelelően használják is a polgárok. Nálunk a 30 km-es sebesség miatt nem veszik igénybe, hiszen kevés embernek van annyi ideje, hogy egy 50-60 km-es utat több óra alatt tegyen meg. Inkább vállalja, hogy rossz utakon megy a rossz autójával.

 – Tehát a felesleges szárnyvonalakat be kell zárni?

 – Igen, de ehhez nyilván gazdaságilag alátámasztott döntések kellenek. Azt gondolom, hogy a szakszervezetünk mindenben kétségkívül partner, aminek van racionalitása. Ez azt is jelenti egyben, hogy egy rehabilitációs eljárásnak is meg kell kezdődnie, ami megint csak forrásokat igényel. De inkább hagyják ott pusztulni. Csúf seb ez az ország testén. De van itt más is: ahogy megszimatolta a Volán-vezetés a kormányszándékot a szárnyvonalak felszámolásáról, azonnal bevetették a legkorszerűbbnek számító autóbuszaikat, hogy az utasokat magukhoz édesgessék, és az elkövetkezendő időben fel lehessen mutatni, hogy a vasúti közlekedés ezeken a vonalakon már a hattyúdalát is elénekelte. Erkölcstelen és gazdaságtalan eljárás ez, hiszen ebben is van szomorú tapasztalatunk, hogy azokon a vonalakon, ahol korábban megszűnt a személyszállítás, a Volántársaság egy darabig viszonylag korrekt menetrendekkel és járművekkel szolgálta az utasokat, egy idő után visszaállt a fapados közlekedés.

 – Nem korrekt eljárás ez a Volán részéről, segíteni a vasút sírjának megásását.

 – Valóban nem elegáns eljárás ez, mert hiszen az ő működési engedélyükben a sírásás nincs benne. De tréfán kívül az azért örömmel tölt el, hogy a Volán-társaságok szakszervezeteivel együttműködünk ebben a kérdésben, egymás érdekeit számba véve tudunk közös álláspontra jutni, és azt is remélem, hogy ez meg is marad és nem tudnak viszályt szítani közöttünk. Emberek ezreinek a sorsát teszi még ingatagabbá ez a vasúti terv. Sajnos ezentúl még tervbe vették azt is, hogy megkurtítják a fővonali menetrendet is.

 – Az mit jelent, hogy a fővonali menetrendet kurtítják?

 – Azt, hogy járatritkításban gondolkodnak. Tudom, hogy tervezik.

 – Kunszentmárton és Kecskemét között hajnali fél 5-kor csak vasúti közlekedési eszköz van, mert a Volán még nem működik, este ugyanez a helyzet. Nem egy sűrűn lakott vidék, mégis igénybe veszik a vasutat. A másik példa Veszprém és Győr között, amit a hírek szerint szintén meg akarnak szüntetni. Az sűrűn lakott vidék. Az ott élők munkába járása, vagy az orvoshoz menés hogyan történjen? Az újkori röghözkötésnek ez egy kiváló eszköze.

 – Igen. Következetes jelenség. Az, hogy a polgár csak a nevében polgár. Ha korlátozom a mozgásszabadságát, márpedig korlátozom, mert nem mindenkinek telik gépkocsira, ha a busz az egyetlen közlekedési eszköz, monopolhelyzet alakul ki, s az nem szokott jót jelenteni. Egyet tudok, hogy a 80-as években, mikor Lengyelországban a sokak által ismert válság tombolt, amikor még a gyufaszálakat is kettévágták, a vasutat fejlesztették. A lengyel hazafiakban volt ennyi belátás, nálunk úgy látszik, ez hiányzik. Azt is tudni kell, hogy súlyos viták vannak a közlekedési kormányzat ezirányú tervei okán, meglehetősen arrogánsan kezeli ezt a kérdést. Nem véletlenül hívtuk fel a MÁV-vezetés figyelmét többször is, legutóbb ultimátumszerűen, hogy aki nem hajlandó kiállni – a menedzsmentről beszélek – a vasút további tönkretétele, ellehetetlenítése ellen, az vegye a sátorfáját és húzzon el. Ezt leírtuk, el lehet olvasni a honlapon. Akik viszont vállalják, mert vannak ilyenek is, azoknak a segítséget, ami tőlünk telik, megadjuk. Amiket ők nem mernek elmondani, azt mi elmondjuk, amit nem mernek megtenni, azt mi megpróbáljuk megtenni. Az kevés, hogy ezt mi felajánljuk, az kell, hogy elfogadják. Nem tudom elhinni, hogy egyedül Magyarországon vannak „ezek a bölcs emberek”, akik úgy gondolják, hogy a párhuzamosságot a közlekedésben meg kell szüntetni, hogy a szárnyvonalakat be kell zárni, mert veszteséges, és mert a vasútnál lopnak. Ez is egy érv, ami tagadhatatlan, de amikor az ország a korrupciós listán éllovas, akkor abban nemcsak a vasútnak van szerepe. Amikor egy debreceni járműjavítóban olyan gyártási tevékenységet vállaltak fel, amelyről tudták, hogy erre nekik nem lesz kapacitásuk sem műszakilag, sem szellemileg, sem anyagilag, ennek ellenére fölvállalták, persze eltapsoltak 2 millió forintot, a MÁV ugyan büntetőfeljelentést tett ez ügyben, de akkor a rendőrség és az ügyészség kategorikusan megtagadta a nyomozást. Ez azért több mint érdekes. A MÁV 2 oldalon keresztül sorolta a szempontokat, ami alapján úgy gondolta, hogy bűncselekmény történt.

 – Hány vasutas van börtönben most sikkasztás, csalás és lopás miatt?

 – Nem tudom. Azt gondolom, hogy nem sok.

 – Viszont parlamenti és önkormányzati képviselő, SZDSZ-es és MSZP-s is azért akad.

 – Erről van szó. Általában fejétől bűzlik a hal. A Vasút egy nagyon nagy cég. Több százmilliárdos költségvetéssel évente. A befolyásos helyek, ha tetszik, ha nem, pártalkuk alapján, politikai okok alapján dőlnek el. Ismerek a vasútnál olyanokat, akik korrektek, normálisak, nem érzik jól magukat a bőrükben, pedig vezető beosztásban vannak. A rendszer maga az, amely elszomorító, hogy szinte mindenütt lopnak, legföljebb másutt többől lehet, itt meg kevésből. Másutt nem látszik annyira. Akkor, amikor egy munkát az alvállalkozó alvállalkozójának az alvállalkozója végez, s ez szabályos, noha ezer sebből vérzik, nem a fejétől bűzlik a hal?

 – Önök kilátásba helyezték a legsúlyosabb fegyver bevetését, a sztrájkot.

 – Ez nem fegyver. Rossz szó ez, mert ez alkotmányos jog. Ez egy eszköz. A fegyverrel lőni szoktak, annak áldozatai vannak. Mi nem áldozatokat akarunk, hanem eredményt.

 – Csatlakozik-e a mozdonyvezetők szakszervezete is?  

– Szkeptikus vagyok, mert a napokban kötött Borsik János foglalkoztatáspolitikai megállapodást a cégével, ami azt jelenti, hogy 2010-ig mozdonyvezetőt elbocsátani nem lehet. Ha ez így van, akkor miért sztrájkoljanak? Hiszen a munkájuk biztosított. Átmenetileg. Ez nem látszik túl tisztességesnek, inkább az oszd meg és uralkodj elvet erősíti.

 

Győri Béla