vissza a főoldalra

 

 

 2010.04.09. 

Húsvétosok és húsvéttalanok

Nagyhét van, többet gondolunk a krisztusi misztérium állomásaira, mint máskor. Érdekes módon, laikus megfigyelő létemre még egy sajátos istenérvbe is belebotlottam e napokban, mely nyilván nem állná meg helyét a teológiai megmérettetésen, de a maga módján bír üzenettel. Ha ugyanis akárhány fiatalt megkérdeznénk az utcán vagy a villamoson, hogy mit jelentenek a következő, száz éve még abszolút ismert szavak: saroglya, mángorló, petrence, kamásli, kalocsni, tubák, fidibusz – aligha akadna közöttük néhány, aki ismerné egyik vagy másik szó jelentését. Miért? Azért, mert a fogalmakon, a tartalmakon, amit e kifejezések takartak, túllépett az idő, eltűntek, kihalványultak életünkből, és persze szókészletünkből is. Ma már, a bohócokon kívül senki sem hord lábszárvédőt, alig pipáznak az öregek, de azok sem hajtogatnak maguknak papírból hosszú fidibuszt, és az automata mosógépek és csodamosószerek világában ugyancsak furcsán nézne rám az a fiatalasszony, akitől megkérdezném, hol tartja a mángorlóját? A jelek szerint tehát, ami kihullik életünkből, tudatunkból, az kihullik nyelvhasználatunkból is. És láss csodát: immár kétezer éve tudjuk, értjük, használjuk, mondjuk, hisszük mindazt, amit e szó takar: húsvét. Kétezer év is kevés volt ahhoz, hogy elfelejtsük mit jelent. Mondjanak, amit akarnak a sunyi, álságos, keresztényellenes hangok, de bizony Európában nagyon is él, lüktet és jelen van Krisztus áldozata, kereszthalála és feltámadásának fényes üzenete. A fidibusz, a mángorló vagy a kamásli zavarba hozza a mai fiatalt, de a húsvét emlegetése nem, mivel az életének, családjának megélt és becsült ünnepe volt és maradt. Na, ez az, ami nagyon fáj sokaknak, azoknak a rutinos túlélőknek, akiknek nem kell a húsvét, és a kereszténységből is egyedül a Vatikán kincseire tartanának igényt – lehetőleg jogi segédlettel.

Kálvinista létemre mélységesen felháborít az az immár leplezetlenné szélesült, interkontinentálissá tágult szabályos összeesküvés, ami XVI. Benedek pápa, s általa az egész katolicizmus ellen folyik. A német pápa – e származás már egymagában borzongató kihívás számukra – nem tud olyat csinálni, hogy abból ne legyen botrány, „tekintélyes nemzetközi sajtóorgánumok” hangos szörnyülködése által generált skandalum: Izrael – és vele a fél világ – tiltakozik, amiért a „fasiszta” XII. Piust kanonizálni merték a katolikusok. Izrael – és vele a fél világ – tiltakozik, amiért a „szélsőséges”, azaz holokauszt- szkeptikus, lefebvre-ista Williamson püspököt fogadták a Vatikánban, anélkül, hogy a Nobel-békedíjas, kiváló Elle Wiesel tanácsát megfogadták volna e veszélyes főpap azonnali kitagadásáról! Argentína példamutató módon ki is utasítja a már hosszú évek óta ott élő és tanító angol püspököt. A római egyetemet meglátogatni készülő pápának megüzenik: ne jöjjön, mert a haladó szellemű oktatási intézményben persona non grata a személye, mivel nem határolódott el kellő eréllyel az antiszemitizmustól. Benedek levélben magyarázkodik, fűtől-fától bocsánatot kér, és próbálja megértetni a világgal azt, amit amúgy mindenki tud is: ezek álproblémák, nem valós felvetések, csupán kreált vádak, és egy Vatikán elleni mélyebb, veszélyes összeesküvést sejtető erőfeszítés részei. A római főrabbi békés ember, hajlana is a békepipa elszívására, ha – ugyanis mindig van egy ha – a Vatikán oda hatna, hogy a katolikus oktatásban a jövőben nagyobb súlyt fektessenek a soa történetének bemutatására. Már-már elcsituló- félben volt a Pius-Williamson-féle médiamókázás, amikor felerősödött az addig csak készülődő, szordínósan háttérben maradó pedofilbotrány. Sikerült elérniük a szervezőknek, hogy 2010 tavaszára a katolikus pasztoráció és a pedofil aberráltság az átlagember számára szinoním fogalmakká lettek. (Ami engem illet, pedofil rabbiról, pópáról vagy lámáról még nem hallottam.) Csodálatos történeteket kap fel a nemzetközi sajtó. Egy német mérnök nagy átéléssel emlékezik vissza – miért pont most? – az őt 33 évvel ezelőtt ért inzultus borzalmaira: megsimogatta a hitoktatója! Egy nagypapa korú amerikai férfi is állítólag jól emlékszik még rá, gyermekkorában hogyan „kezdett ki vele” lelkésze. Ha jól tudom, még a gyilkossági ügyek is elévülnek húsz év után, de ezek a katolikus pedofilbűnök szinte csak 20-30 év elteltével kezdenek virágba borulni. Bizonyíték, bizonyítás nem kell, bizonyítsa be – ha él még – a megvádolt lelkész, hogy nem úgy volt! Pusztán bemondás alapján, az állítólagos gyermekmacerálások miatt az amerikai egyházmegyék százmilliós nagyságrendű bánatpénzeket fizetnek az egykori áldozatoknak, akik mára már akár Alzheimerkórosok is lehetnek: ha bizonyíthatóan jártak katolikus hitoktatásra, fixre vehető, hogy kikezdett velük is az oktató. Merthogy a katolikus papok már csak olyanok. A leggyomorforgatóbb az utóbbi napok eseménye, ama Milwaukee-ból kipattant ügy, amelynek célkeresztjében megintcsak XVI. Benedek személye áll. Milwaukee érseke, bizonyos R. G. Weakland úgy döntött, itt az ideje a szemrehányásnak. Szerinte ugyanis Ratzingernek, mint vatikáni érseknek, már 1996-ban lépnie kellett volna azért, hogy egy Murphy nevű– (amúgy már tíz éve halott) –, Milwaukee-ban élő és tanító lelkészt kirúgjanak a nagyothallók iskolájából. Az eset számomra követhetetlen, ugyanis tudomásom szerint a Vatikán, leszámítva a dogmatikai, liturgiai és egyházszervezeti kérdéseket, nem szól bele az öt kontinens több száz államában lévő és működő érsekségeinek, püspökségeinek alsóbb szintű problémáiba: ha egy hitoktatójuk méltatlannak bizonyul, rúgják ki ők! Ehhez minden létező jogi, rendőri és állami lehetőségük adott. Miért nem tették? Az Atlanti-óceánnak, de még a Földközi-tengernek is a túlsó partján, Milwaukee-tól tízezer kilométerre lévő Vatikánnak kellett volna lépnie egy ilyen piszlicsári iskolai ügyben? Ha ez így megy tovább, XVI. Benedeknek fognak telefonálni az amerikai érsekek, hogy valamelyik parókián csöpög a csap, jöjjön át és gumizza meg. Hogy a Milwaukee pedofilbotrányból mennyi igaz, mennyi nem, fogalmam sincsen, de egyet felelősséggel látok: itt már az egyház belső, sőt legbelsőbb körei is részt kérnek maguknak a Vatikán, a keresztény hitelesség és a pápaság tekintélyének lerombolásából. Tisztázzunk valamit: ha a kétezeréves egyház feje, ha a Vatikán a maga felgyülemlett mérhetetlen történelmi tapasztalatával összeesküvésről beszél, akkor ott összeesküvés van. Tényként megállapítható összeesküvés, valódi összeesküvőkkel, valódi célokkal és mohó, kielégíthetetlen étvággyal. Ami pedig az összeesküvők étvágyát illeti, abban mi magyarok is érintettek vagyunk. Nem is akármennyire. Újból hallattak magukról önzetlen, zsidóvérű honfitársaink, a chicagói kilencvenötök, a szegény, frusztrált helyzetbe kényszerített leszármazottak: a MÁV-tól eddig követelt 1800 milliárd forint kártérítés fenntartása mellett, újabb keresetet nyújtottak be. Ezúttal a magyar bankoktól (pl. Nemzeti Bank, OTP, MKB) illetve a velük üzleti kapcsolatban álló osztrák bankoktól (Erste, Creditanstalt) kérik vissza azt, amit állítólag oda betettek, és ami nekik most kamatos kamattal jár. Ügyvédi irodájuk álláspontja szerint Nagy-Magyarország vagyonállományának 25 százaléka volt zsidó vagyon, és most ezt az összeget – amit ők cirka 14-18 milliárd aranypengőre (!) kalkulálnak – vissza kell, hogy fizessük egykori tulajdonosaik leszármazottainak, vagyis nekik, a chicagói kilencvenötöknek. „A nem vagyoni, büntető-kártérítés összegére később térnek vissza”. Merthogy az is lesz még. Nem tudom, fognak-e látni egy fillért is ebből a képtelen, viszolyogtató, beteglogikájú, gusztustalan, túlélőhöz és áldozathoz egyként méltatlan, etikátlan és történelmietlen követelésből, de egyet el kell ismernem: húsvéttalan barátaink hatékonyan tudnak gondoskodni arról, hogy Auschwitz nevét és emlékét még véletlenül se lepje be az avar. Hogy mire megy ki ez az egész? Elárulom: földre! Termőföld, építkezési telek, birtok, biztonságos zug, Sukoró kell nekik, ahol megvethetik lábukat. Úgy látom, egyre inkább a „politikailag korrekt” témafelvetések közé tartozik a banki adósság fejében átadott nemzeti terület. (Lásd Görögországot, amelytől már nyíltan is szigeteket kér cserébe a banki logika.) Sok diffamáló jelzőt hozzá vághatunk a chicagói kilencvenötökhöz, de egyben biztosak lehetünk: nem hülyék. Tudják ők jól, hogy ekkora nagyságrendű összeg teljességgel kifizethetetlen. Talán még Németország sem tudná előteremteni. Ők eleve arra játszanak, hogy – megállapítva fizetőképtelenségünket – majd nagy kegyesen hozzájárulnak, hogy pénz helyett földet adjunk nekik. Mindenki azt ad, amije van. Ma még volna miből adnunk, de kérdés, hogy húsz év múlva lesz-e? Ma még húsvétunk is van és hazánk is, és ha nem leszünk az április 11-i választáson kellően megfontoltak, lehet, hogy rövidesen ugyanúgy húsvéttalanok és hazátlanok leszünk, mint az a szánalmas 95, ott Chicagóban.

 Szőcs Zoltán

 

(Megjelent a Magyar Fórum 2010. évi 13-as számában.)