vissza a főoldalra

 

 

 2010.04.30. 

Darumadár, ha lehet…

Amikor a kommunizmus bukását követően – stílszerűen alig pár évvel 1984 után – megjelenhetett végre magyarul is Orwell remekműve, fölényes hahotázás kíséretében, kivétel nélkül minden magyar úgy fogta fel a „gondolatrendőrség” által üldözött „gondolatbűn” társadalmi vízióját, mint valami teljességgel képtelen, és történelmileg túlhaladott fikciót. Azóta eltelt húsz év, és bizony egyre inkább jelenlévő, plasztikus valóságnak, működő realitásnak tűnik a gondolatrendőrség. Ez nem csupán Orwell zsenialitásának kézzel fogható jele, de annak is bizonyítéka, hogy nem létezik olyan agyatlan őrültség, nem létezik olyan képtelen aljasság, ami játszi könnyedséggel ne válhatna valóságossá. Nem értem például, hogy jogállamilag, alkotmányilag, emberi jogilag, hogyan lehet azt nekem szigorúan megtiltani, és alkalmasint szankcionálni, hogy általam ismert, vélt vagy feltételezett tényeket – amelyek különben teljesen legitimek, ártatlanok és nyilvánosak – papírra vessek és tároljak otthon. Ez nem több, mint memoriter: nem bűncselekmény előkészítése, nem turpisság, átverés, umbuldázás vagy bankrablási előkészület, csupán egyszerű emlékeztető. Ha például vállalom, hogy kopogtatócédulákat gyűjtök a MIÉP-nek, és 15 nevet, címet, telefont felírok egy papírra, mert meg kell valahogy szerveznem az akciómat, ez még önmagában véve nem tilos. De ha hetekkel a cédulák leadását követően még mindig megvan valahol ez a cetli, mert látványosan nem semmisítettem meg, akkor elkövetem a gondolatrendőrségi törvénysértést: le mertem írni azt, amit tudok, nyilvántartást vezetek azonos politikai nézetet valló barátaimról. Orwell a megmondhatója, hogy miért, de ettől retteg a hatalom, és tűzzel-vassal szoktat le mindenkit olyan partizánakciókról, hogy papíron, flopin, pendrájfon, merev lemezen – vagyis bármilyen „adathordozón” – rögzítsen evidenciákat, miket amúgy is tud, mert nem titkosak.

 (De, ha titkosak lennének sem értem, hogy ugyan miért ne írhatnám le magamnak, ha úgy tetszik?)

 Felfogni nem tudom, hogy ha nekem néhány tucat ember önként átadja a szabályosan kitöltött, adatolt, aláírt kopogtatócéduláját, akiket én ismerek, arcról, névről, hírből, akkor miért nem készíthetek magamnak írásos feljegyzést e látogatásaimról, mikre amúgy is nyilván emlékszem? Csak leírni bűn, emlékezni nem? Netán valójában már az is bűn, ha valaki emlékezni mer a húsz éve, öt éve, tavaly, két hete, tegnap vagy ma reggel történtekre, és ezt a bűnt az írás csupán igazolja? Félek, hogy igen, mert aki emlékszik, az összevet – ígéretet valósággal, múltat jelennel –, számon kér, következetességet vagy következetlenséget fedez fel, hazugságokat, csúsztatásokat, átveréseket leplez le. Gondolkodni mindig is veszélyes volt – tessenek csak erről kérdezni Szókratészt, Savonarolát, Brunót vagy Galileit –, de mostanság, az ún. információrobbanások korában kiemelten veszélyes. Sőt több: üldözendő, felkoncolandó, örökre eltüntetendő mindenki, aki gondolkozni képes is, és mer is. (Egyáltalán nem esetleges véletlen volt, hanem nagyon is átgondolt, ördögi praktika, hogy Katynban az NKVD a lengyel értelmiséget likvidálta: a közönséges, tenyeres-talpas sorkatona messze nem olyan veszélyes ellenség, mint az önállóan gondolkozni képes.)

A holokauszttagadással kapcsolatos nemzetközi hisztéria is ugyanebbe a kategóriába tartozik. A modern igazságszolgáltatás jogot formál arra – és a modern ember ezt nyuszimód tudomásul is veszi! –, hogy emberek jelentős csoportjait azért üldözze, vegzálja, büntesse, mert azok bizonyos történelmi eseményekkel kapcsolatosan szkeptikusabb nézetet vallanak, mint a hivatalos történetírás. Sőt, ennél is rosszabb a helyzet, mert már az is büntethető, ha valaki nyilvánosan hangot ad annak, hogy „nem hisz el” valósnak bizonyos állításokat. Ugyanis ma már nem tudás, hanem hit kérdése lett a történelem. Behódolás, megalázkodás kérdése. David Irving, az angol történész hosszú hónapokat ült egy osztrák börtönben, mert más nézeteket vall a II. világháború egyes részleteiről, mint amit szabad. Az ugyancsak angol Williamson püspök szerencsésebb volt, ő megúszta zárka nélkül, de alaposan meghurcolták, leginkább azért a minősíthetetlenül veszélyes elvárásáért, mely szerint ő készséggel csatlakozik a hivatalos történelemszemlélethez, csak egyet kér: tárják már végre elé a bizonyítékokat! Félek, a püspök úr élete nem lesz elég hosszú ahhoz, hogy megérje a bizonyítékok benyújtásának napját. A világ abba az irányba halad, hogy már nem azt kell eltitkolnunk, amit gondolunk, hanem magát a tényt, hogy gondolkodni szoktunk. Viszont az agyatlan gondolatnélküliséget nagyon jól tolerálja, sőt premizálja a társadalom. (Tessék csak elbeszélgetni egy frissen diplomázott ifjúval, és azonnal érthető lesz, mire gondolok.) Az, hogy évek óta Győzike és b. családja a legnézettebb produkció a magyar televíziózásban, egyáltalán nem véletlen: ők az új ideál, a fogyasztói társadalom jól – gondolattalanul, tehát gondtalanul –, de minden szellemi alapzatot és emeltyűt nélkülözve élő, hangos kedvezményezettjei. A gondolkodás kiiktatásának legnagyobb fegyvertényeit ma az USA tudja felmutatni. Hihetetlen, de alig 6-8 év alatt, roppant hatékony médiájuk által beleverték a világ fejébe azt, hogy a kétezeréves keresztény egyház a pápától a vidéki plébánosig pedofil aberráltak fullasztó gyülekezete. (Homokost vagy leszbikust azért nem mondhatnak, mert azokat – éppen az ő liberalizmusuk elvárása szerint – szeretni kötelező. Így maradt a pedofília.) Nem titok, mégis kevesen tudják, hogy az USA-nak már a XVIII. század végén, köldökzsinórja elvágásakor is csak szabadkőműves bábái voltak. 1787-es létrejötte óta zsigeri gyűlölettel viselkedett a Vatikánnal szemben. A polgárháború éveiben pedig Abraham Lincoln katolikusellenessége legendás volt. Ez utóbbi úr, amikor 1863-ban levelet küldött IX. Pius pápának, ilyen vitriolos tapintattal szólította meg a Szentatyát: „Kitünő és jó barátom”! (A levél olvasható a vatikáni dokumentumok között.) Amikor két évvel később Lincolnot és feleségét meggyilkolta egy J. W. Booth nevű, vélhetőleg a déliek által fizetett ügynök, egész Amerika meg volt győződve a képtelenségről: a Vatikán van a háttérben. Azonnal hazarendelték nagykövetüket és az USA-nak a Vatikánnal több, mint 70 éven át semmi hivatalos diplomáciai kapcsolata nem volt egészen 1929-ig a Lateráni Szerződés létrejöttéig! Ez például azt is jelenti, hogy az I. világháború alatt az Egyesült Államok nem volt beszélő viszonyban a katolikus egyházzal. Csodálkozhatunk-e azon, hogy a trianoni borzalom ennyire szabadkőműves kreáció lett?

 Ezek voltak az előzmények, és most a Fehér Ház urai taktikát változtattak, mert rájöttek, hogy a lejáratos legjobb eszközei mindig érzelmiek, és kevésbé tényszerűek. Nem új felismerés persze ez sem, hiszen a zsidó Ludwig Börne – az „elkésett jakobinus” gyűlölködő – már 1831-ben publikálja felfedezését az ellenség semlegesítésére: „Nem az értelemhez, a szívhez kell apellálni, az ellenségéhez éppúgy, mint a hasonló gondolkodásúéhoz. A szívet kell megindítani, s amelyik nem mozdul meg, át kell fúrni. A szó legyen kard, tőrrel, gyűlölettel, megvetéssel kell a zsarnokságot üldözni, nem pedig nehéz érvekkel utána sántítani.” Vagyis: nem túl meggyőző, ha bonyolult politikai gyilkossággal vádoljuk a Vatikánt, hatékonyabb, ha érzelmileg ássuk alá őket: az ártatlan gyermekek megrontása olyan taszító gondolat, hogy akkor is megpecsételi az érintettet, ha annak a világon semmi köze nincsen a vádhoz. Jusson eszükbe Széchenyi naplója: „Akit sárral dobálnak, sáros lesz.” Mindenesetre gratulálunk az amerikai közvélemény-tervezésnek, hogy 180 év késéssel ugyan, de megvalósította a kiváló Börne javaslatát.

Most már csak az orwelli gondolatrendőrség globális érvényű működési szabályzatát és a gondolatbűn definícióját kell pontosítaniuk, és tényleg eljő végre-valahára, az a szép, új világ, amit annyira várunk mindahányan. De amíg eljön, addig is tanácsolom a gondolkodó embereknek, gondolataikat tartsák nagy titokban, ne árulják el, hogy gondolkodni szoktak, ha pedig mindenképpen elkerülhetetlen, akkor ne mobilon cseréljenek üzenetet, hanem hagyományos módon, galambpostával, vagy daruval, mert úgy biztonságosabb.

 

Szőcs Zoltán