vissza a főoldalra

 

 

 2010.04.30. 

Értékek mentén Kárpátalján

A Kárpátaljai Református Egyház Tanügyi Bizottsága pedagóguskonferenciát rendezett április 17-én a Beregszászi Református Egyházközség gyülekezeti termében. A rendezvényről Tóth Lászlót, a Nagyberegi Református Líceum lelkész- igazgatóját, a Kárpátaljai Református Egyház Tanügyi Bizottságának tagját kérdeztem.

 – Nagytiszteletű lelkész úr! A reformatus. hu internetes oldalon „több, mint iskola, több, mint tanár!” címmel harangozták be ezt a rendezvényt. Mennyivel több egy keresztyén iskola egy világinál?

 – A konferencián olyan kérdéseket jártunk körül, amelyek bibliai szemszögből próbálják értelmezni a tanárnak és a diáknak a szerepét, s kötelezettségét az iskolákban. A keresztyén pedagógia értelmezése szerint tudunk arra válaszolni, hogy mit is jelent a konferenciának az ön által már idézett címe. Úgy tekintünk diákjainkra, ahogy a Biblia az emberre. A Szentírás azt mondja az emberről, hogy Isten képére és hasonlatosságára teremtetett. Tehát a keresztyén iskolákban úgy tekintünk a tanulókra, mint Isten képmásainak hordozóira. Azt is tudjuk, hogy ezt az állapotot a bűn sajnos megrontotta. A legnagyobb kihívást abban látjuk a keresztyén iskolákban, hogy az Isten képére való hasonlatosságra vezessük vissza a diákjainkat és így próbáljuk meg mind az oktatási, mind a nevelési módszereinket intézményeinkben megszervezni. A keresztyén pedagógusnak meg kell értetni a diákokkal azt, hogy a Biblia tanítása szerint hol a helyük a világban, mert mikor a tanulók rátalálnak az Istennel való kapcsolat lehetőségére, másként tekintenek arra a tudományra, amit a tanár igyekszik átadni számukra. Ha helyreáll a diákok életében az Istennel a kapcsolat, akkor a pedagógusnak is könnyebb lesz a dolga az osztálytermekben.

 – A fegyelmezés kérdése is a rendezvény témája volt. Korunkban milyen helyes fegyelmezési módszereket alkalmazhat a tanár? Szokták mondani, ha egy osztály fegyelmezetlen, az a pedagógust is minősíti.

 – Az egyik előadásunk címe: Fegyelmezés a keresztyén iskolában volt. Nem arra kell gondolni, hogy intézményeinkben testi fenyítést alkalmaznánk. A Szentírásban benne foglaltatik, hogy Isten a népe számára mindig adott szabályokat és törvényeket, amelyek betartása az emberek javát szolgálta. Senki sem gondolhatja azt ebben a világban, hogy törvények és parancsolatok nélkül lehetne élni. Ez nem csak a közéletre, hanem iskoláinkra is igaz. A szabályokhoz – akár a Szentírásban – ígéretek és szankciók is tartoznak. Amikor a keresztyén iskolákban a fegyelmezésről beszélünk, kihangsúlyozandó, hogy az együttélésre vonatkozó szabályokat a tanárnak jó előre le kell fektetni, és azokhoz következetesen ragaszkodni kell. Ezért fontos, hogy az oktatási folyamat az iskolákban pontosan meg legyen szervezve; mind a diák, mind a tanár ismerje feladatait.

 – Ma a közvélekedés szerint akkor jó egy iskola, ha a diákok egymás után nyerik a tanulmányi versenyeket. A nevelési alapelvek mintha háttérbe szorultak volna.

 – A szülők sokszor úgy választanak iskolát gyermekeik számára, hogy azt kérdezik először: mennyien jutnak tovább líceumokba, egyetemekre. Amikor arra kerül sor, hogy milyen értékeket tartunk fontosnak, s milyen kívánalmaink vannak a diákok felé – ebbe akár a ruházkodás, a hajviselet is beletartozhat – akkor látjuk: nem minden szülő számára fontos, hogy csemetéje milyen értékrendet valló intézményben tanul. Egy olyan elvárás uralkodik a társadalomban: mindegy, hogy milyenek a nevelési módszerek, a lényeg, hogy a diák tovább tudjon tanulni. Akkor lesz változás, ha a szülő azt kérdezi meg: milyen az iskola légköre. Az adott légkör pedig a nevelési módszerek következménye. A konferencián egy három részre osztott piramist rajzoltunk fel. A piramis alján a hit található, rá kell építenünk, felette az értékrend, s a csúcson, a következmények, az ember cselekedetei állnak. Mi így látjuk az iskolát: a kellő hittel felvértezett diákok jó eredményt érnek majd el a tanulmányok területén is.

 

Medveczky Attila