vissza a főoldalra

 

 

 2010.08.13. 

Elveszhet a teljes uniós támogatás

Újabb botrány robbant ki a BKV körül. Nem biztos, hogy elindul a 4-es metró 2015-ben – így szólnak a hírek. Tarlós István, a Fidesz frakció vezetője, hogyan kommentálja ezt az eseményt?

 – Nehéz a részletek pontos ismeretek nélkül kategorikus véleményt mondani, de az bizonyos, hogy ezek a szerelvények nem kapták meg a működésükhöz szükséges hatósági engedélyeket, méghozzá elég szigorú indokolással. Ha abból indulunk ki, hogy milyen hányatott sorsú ennek az egész metrószerelvény-szerződésnek az előélete, akkor bizony itt minimum a politikai felelősség és a szakmai hozzáértés kérdése, illetve ezeknek a megkérdőjelezése felmerül a városvezetéssel szemben. Először is 37 darab szerelvényre kötöttek szerződést összesen, 22+15 szerelvény a 2-es, illetve az épülő, új 4-es szakaszára. Tavaly októberéig, tehát lassan egy éve az utolsónak is meg kellett volna érkeznie, de csak 1-2 prototípus van itt. Szokatlan módon teljesítés nélkül a város előre kifizetett 50%-nyi előleget ezekre a szerelvényekre, 30 milliárd forintot, és legalább ilyen szokatlan módon, mint kiderült számunkra valamivel később, maximum 10%-nyi kötbért kötöttek ki, ami régen kitelt, tehát tulajdonképp a jelen állapotok szerint a szállító bármennyit késhet, újabb szankciók nem terhelik. Most pedig az ellenzék sürgetésére – az ellenzék még mi vagyunk – nagy nehezen elindultak a megkésett folyamatok, melyek végeredménye az lett, hogy a hatóság megtagadta az engedélyt. Úgy hiszem, hogy a városvezetésnek erre a helyzetre választ kell adnia, úgy néz ki, hangsúlyozom, ez még csak a helyzet hozzávetőleges ismeretéből adódik az én álláspontom, célszerű minél hamarabb lehívni a bankgaranciákat, új sztendert kiírni lehetőleg még az ősszel, mert ha kicsúszunk az időből, a komplett uniós támogatás is odaveszhet, és a metró átadása az eredeti határidőhöz képest elképesztő késéssel 2015-re tolódhat ki. Hogy most a főpolgármester nyilatkozata erről a 6 hónapos kötelező együttműködésről mit akar jelenteni a BKV és az Ariston között, nem is egészen értem, hiszen minden határidő régen lejárt. Ha a városvezetés elaludt, és az óra anélkül ketyegett, hogy a város föl tudta volna számolni ezt a hathónapos együttműködést, ez nekem egy kicsit olyan, mint amikor a bokszmecscsen az egyik a padlón fekszik és a bíró elfelejt számolni, nagyjából ezt csinálja a főváros, és nem elég, hogy 5500 napja nem tudja Budapest, hogy miért nem lehetett a metrót az orosz államadósság terhére megépíteni, nem elég, hogy 2002 óta szocialista-szabaddemokrata kormány volt, 8 év alatt, ha nulláról indult volna ez a beruházás, akkor is régen el kellett volna készülni. Míg ilyen fertőzött ügyek kerülnek elő a fiókból, a város a legkülönbözőbb pereket veszítheti el a még ismeretlen pénzügyi vonatkozásokkal, ez egyszerűen elképesztő.

 – Az Alstom francia cég, amelyik szállította volna a metrókocsikat. Vajon milyenfajta érdek vezérelte Demszkyéket, hogy ezt a bizonyos 10%-os kötbért nem érvényesítették azonnal, húzták a további lépéseket?  

– Sajnos én nem tartozom azok közé, akik kitalálják mások gondolatait, a legnépszerűbb napilap szokta jobban tudni, hogy én mit gondolok, mint én magam, pedig ezt csupán a feleségemtől viselem el, senki mástól, úgyhogy Demszky Gábort és a szocialistákat mi motiválta, azt én nem próbálom meg kitalálni, meg kell tudni tőlük.

 – Veszélybe került a 181 milliárd forint, ami az EU-tól érkezne a 4-es metró beruházás végrehajtására.

 – Amit itt a szocialisták és a főpolgármester úr műveltek, azt hiszem, hogy arra talán a budapestiek nagy része magyarázatot vár, és ilyen skandalumok   után, amik történtek az elmúlt ciklusban is, azt kell mondanom önnek, hogy a szocialisták, amit a kampányban elkezdtek művelni, arra én nem is igen reagálok, mert legalábbis az én értelmezésemben, az kimeríti a politikai szélhámosság fogalmát.

 – Sötét ez az ügy, csak nagyobb baj ne legyen belőle, mert ennek a 181 milliárd forintnak annyi, gyanítom.

 – Bizony furcsa a helyzet és az is meghökkentő számomra, bár azért a tudatom mélyén annyira nem lep meg, hogy a szocialisták lettek a demokrácia legnagyobb féltői, ha valakik, ők a demokratizmus alapfeltételeinek sem tettek eleget a fővárosnál sem az elmúlt hosszú évek során. Mindez beletartozik abba a körbe, hogy nálam és az én értékrendemben, amit a szocialisták művelnek – mint már említettem – bőven kimeríti a politikai szélhámosság fogalmát.

 – Lesz itt egy közgyűlés még a fővárosban. Mivel fognak foglalkozni Demszkyék?

 – Fogalmam sincs, hogy mit hoznak be, az sem biztos, hogy én részt tudok venni ezen a közgyűlésen, hiszen az utóbbi fél évben a legváratlanabb időpontokban hívják össze a közgyűlést, jóllehet, az augusztus 26-i nem váratlan, szerencsésebb lenne, ha Demszky Gáborék az álellenzéki szocialistákkal együtt, hiszen mindenben együtt szavaznak azóta is, mióta állítólag felbomlott a koalíció, jobban örülnék, ha nem tennének semmit kényszerpályára, hanem készítenének egy kimutatást arról, hogy láthassuk végre, hogy hol és mekkora perekbe keveredik a főváros az ő regnálásuk utáni időben, mert az nem a jelenlegi ellenzéknek, vagyis nekünk nem mindegy elsősorban, hanem a városnak.

 – Nyilvánvaló. Ön reménykedik abban, hogy egyetlenegy őszinte szó elhagyja a szájukat még?

 – Hát a jelek nem erre mutatnak, nem szeretnék ennek elébe menni, de az bizonyos, hogy készítünk egy leltárt, hogy az origót pontosan meghatározzuk, és segítünk a közvéleménynek, hogy ez a tudomására jusson, mert különben megint elkezdődik a hazudozás. Most is mi folyik? A szocialistáknak 15 évük volt, hogy megvalósítsák a programjukat, ennyire sikerült. Ehhez képest a jelöltjük, aki a kerületében egy ciklus után megbukott, és a Demszky-Hagyó-féle vezetés aktív részese volt, most megint világváros ábrándjával kápráztatja el a budapestieket. Ezekre nem is érdemes reagálni.

 – Ki ez a jelölt, aki megbukott?

 – Az egyetlen szocialista főpolgármester-jelölt.

 – Ja, a Horváth úr. Holnaptól kezdve ingyen utazunk a villamoson, metrón.

 – És Moszkvában alagutat építünk a Duna alatt. Ilyen javaslata is volt. Az az ember, aki egyik héten aláír egy szerződést a folyamatos tarifaemelésről, ehhez köti a kormányzati támogatást, a másik héten meg ingyen közlekedést ígér, hát, nincs miről vitatkozni.

 – Minden jót kívánok Önnek.

 

Az interjút készítette:Győri Béla