| 
               2010.08.13. Az ígéret szép szó, ha megtartják…
              
               A szlovák
              parlamentben folyik a kormányprogram vitája, s mindez személyeskedésektől
              sem mentes. Erre egy példa: Rafael Rafaj, Slota pártjának képviselője
              egyes kollégáinak azzal vágott vissza, ne oktassák ki, mert ő
              már akkor is a parlamentben ült, amikor ők legfeljebb a vécén
              üldögéltek…Természetesen komolyabb dolgokról, szükségletekről
              is beszéltek a törvényhozásban. Most az új kormány programjának
              szociális fejezetének elemzésére kérjük fel Neszméri Tündét,
              a Magyar Koalíció Pártjának (MKP) szociális alelnökét. 
               –Ez a szociális fejezet valós problémákra mutat rá?
              
               
               – Valódi problémákra mutatnak rá, de hogy azokat miként
              kell kezelni, arról már sokkal kevesebb szó esik. A megoldási
              javaslatok több helyen hiányoznak. Az egész kormányprogram inkább
              egy választási ígérethalmaz, ami mellőzi a konkrétumokat.
              Egy példa: a munkanélküliséget szeretnék visszaszorítani, de
              arról nem olvashattunk sem a szociális, sem a gazdasági
              programban, miként szeretnék motiválni a munkaadókat arra,
              hogy munkahelyeket teremtsenek. Azt sem lehet tudni, hogy a külföldi
              nagyvállalkozókat hogyan, s milyen feltételekkel fogják behívni
              az országba. 
               –A kormánypártok választási ígéreteiben szó volt
              pl. az apasági szabadságról, a 13. nyugdíjról, két éves lakáshitel-törlesztési
              szünetről a fiatal házasoknál és a gyermekgondozási szabadságról.
              Ezek szerepelnek a programban? 
               –Egyik sincs feltüntetve a dokumentumban. Mindez arra
              is visszavetíthető, hogy ez a kormánykoalíció elég széles
              skálájú, amiben keresztény, konzervatív párttól a liberálisig
              sok politikai erő megtalálható. Ezért nehéz lehetett egy
              olyan programot létrehozni, ami az összes kormányzati tényezőnek
              megfelel. Ettől függetlenül azért jóval konkrétabb is
              lehetett volna a kormányprogram. Az ígéretek közül mindenképpen
              be kellett volna kerülni a kisgyermekes családok támogatásának,
              hiszen Szlovákiában is demográfia válság van, s alig motiválják
              állami részről a házaspárokat a gyermekvállalásra. Ráadásul
              elképzelhető, hogy csökkenni fog az eddigi támogatás. 
               – A napokban Jozef Mihál munkaügyi-, szociális- és
              családügyi miniszter nyilatkozta azt, hogy fel akarják számolni
              az emelt összegű gyermekágyi segélyt az első három gyermek
              születésekor. Ezt hatalmas felháborodás követte, s hamarosan
              Radicova visszavonulót fújt. Mi lenne, ha Mihál terve győzedelmeskedne?
               
               –A jelenlegi törvény
              szerint az első három gyermek születésekor az édesanyák támogatást
              kapnak, ennek összege jelenleg 678,49 euró. Ez a régi pénznem
              szerint kb. 20 ezer koronát jelent. Mihál miniszter úr ezt
              megvonná, s ebből csupán 151,37 eurót kapnának az édesanyák
              azzal, hogy a maradék összeget az elkövetkező három évben
              visszaosztanák családtámogatásként. Azt viszont nem tudjuk,
              hogy mindezt miként akarják megvalósítani. Az az érzésünk,
              hogy a kormányfő erről a kérdésről szeretne társadalmi vitát
              nyitni, mivel a sajtón keresztül üzengetnek egymásnak a
              miniszterrel. Nem tartjuk szerencsésnek, mert ezzel elbizonytalanítják
              a fiatal családokat. Az üzengetés azt mutatja, hogy meg szeretnének
              vonni valamit, de most tesztelik a lakosságot. Azt szeretnénk,
              ha a választási ígéreteknek megfelelően ténylegesen támogatná
              a kormány a kisgyermekes családokat és a gyermekvállalást. Jó
              lenne, ha a gyermekágyi segély összegét a törvényben ma
              meghatározott formában folyósítanák. Ráadásul a kormánypártok
              a választási programjaikban nem a családtámogatás szűkítését,
              hanem ellenkezőleg, annak bővítését ígérték. 
               –Amíg a Kereszténydemokrata Mozgalomnak nagyon
              fontos a családtámogatás, addig a liberális Szabadság és
              Szolidaritás Pártja (SaS) inkább a gazdaság liberalizációját
              hangsúlyozza. Ebből következik, hogy azt akarják, inkább
              dolgozzanak a fiatal anyukák is, minthogy a gyerekükkel otthon
              maradjanak. A mai szabályozás szerint elveszik a gyes-t attól
              az édesanyától, aki munkába áll. 
               –Gondolom akkor a SaS áll legjobban a privatizáció
              mellett?
              
               
               –Igen, mert a nagyvállalkozók pártjáról beszélhetünk.
              Érdekük, hogy az állam kezéből a nagy cégeket kivonják. 
               –S mi az, amit az MKP a pozitívumok közé sorol a
              szociális fejezetben? 
               –A program egyik pozitívumának tartjuk, hogy a szlovák
              kormány védeni szeretné a nyugdíjbiztosítás második pillérét.
              A jelenlegi rendszer szerint létezik az első és a második pillér,
              s van lehetőség egy harmadikra is, amit gyakorlatilag biztosításként
              kötünk meg. A munkaadó és a munkavállaló a szociális biztosítónak,
              tehát az első pillérbe küldi el a nyugdíjjárulékot. A járulék
              – ami a fizetés 18%-a – felét pedig egy magánszámlán, a második
              pillérben lehet gyűjteni. Tehát ezt a rendszert szeretné megvédeni
              az új kormány, míg a régi folyamatosan támadta. Viszont a
              fiatalokat motiválni kell arra, hogy maguk válasszák ki a
              biztosító társaságot, melyben a pénzüket spórolják majd
              nyugdíjukra, hiszen egyébként a szociális biztosító fogja őket
              besorolni a magántársaságok valamelyikébe. Nagy különbségek
              vannak a kedvezmények között. 
               –A minimális nyugdíjhatárról szól a program? 
               –Az önmagában pozitívum, hogy egy minimális nyugdíjat
              szeretnének bevezetni, de az már nem, hogy lesznek kivételek.
              Azok, akik nem dolgoztak minimum 15 évet a szlovák munkaadónál,
              azaz nem fizetett legalább 15 évig járulékot a nyugdíj
              alapba. Ők tehát állami támogatásra kényszerülnek. Az államnak
              ugyanannyiba fognak kerülni ezek az emberek, ám azt tudjuk, hogy
              a hivatalos okiratok útvesztőjét sok nyugdíjas elkerüli, s
              nem vesződnek a bürokráciával, s ők nem igénylik majd a kiegészítést. 
               –Beszéltünk már a munkanélküliségről. Tudtommal
              a legtöbb munkanélküli ott van, ahol nem megfelelő az úthálózat,
              az infrastruktúra. Ez az ország dél-keleti része? 
               –Főleg Besztercebánya megye, s a dél-keleti régió.
              A Bodrogköz a leginkább elhanyagolt terület,s ott igen magas a
              munkanélküliség. 
               –Igaz, hogy keleten él a legnagyobb számú roma közösség? 
               –Ez így van. 
               –Ha már itt tartunk: milyen cigányprogramja van az új
              kormánynak? 
               –A problémát jól látják a program alkotói, de újfent
              hiányzik a konkrét javaslat. A roma aktivisták zöme szerint
              megint nélkülük döntenek az őket érintő kérdésekben. Jó
              lenne, ha általuk is ismert és elfogadott személyeket bízna
              meg a kormány a problémáik orvoslásával. Viszont jelenleg a
              kormányhivatalban az ő problémájukat nem cigány kezeli, ami
              nehézséget jelent. Elmondták, hiányzik a motiváció a munkavállaláshoz,
              ez azt jelenti, hogy igény van a részükről csak a számukra létrehozott
              munkahelyek megteremtésére, az ő sajátos hierarchiájukat
              figyelembe véve. 
               –Milyen a szegény néprétegek egészségügyi ellátása? 
               –Ki kell hangsúlyozni, hogy sokan szegénységük
              mellett is odafigyelnek az alapvető higiéniás követelményekre.
              Az egészségügyi ellátás ingyenes, s ők elviszik a kötelező
              oltásra a gyermeküket. Természetesen mindenütt vannak nemtörődöm
              emberek, koszban élnek, s nem érdekli őket a közegészségügy. 
               –Ez igaz, de aki szegény, az a várólista végére
              kerül.
              
               
               –Az ingyenesség azt hozza magával, hogy igen hosszúak a
              várólisták, s előfordul, hogy egy szemműtétre egy évet kell
              várni. Ez annak a következménye, hogy az egészségügyi biztosító
              egy nap csak előre meghatározott számú műtétet fizet ki. Tehát
              akinek van rá pénze, önköltségen gyógyíttathatja magát. 
               –Mit lehet tudni az elektronikus betegkártyáról? Úgy
              olvastam, hogy az orvos nem gyógyszert, hanem hatóanyagot írna
              fel. 
               –Egy hosszabbtávú tervről lehet szó, mert elég
              nagy munkával és költséggel járna a kártyák előállítása.
              Mi azt mondjuk, hogy a hatóanyag felírásában óriási veszélyek
              rejlenek, hiszen a patikus nem tudja, milyen gyógyszereket szed a
              beteg. A beteg pedig önmagától nem tud választani. 
               –Illetve a pénztárcája szerint választ. 
               –Valószínűleg. Ha viszont ügyes a gyógyszerész,
              akkor lehet, hogy csak egy gyógyszert fog ajánlani a gyógyszerlobbi
              nyomására. Így is kiszolgáltatott helyzetbe kerül a beteg. 
               –Egyébként nem fura egy olyan párt emberét tenni a
              családügyi miniszteri posztra, amely a könnyű drogok legalizálása
              mellett kampányolt? 
               –Ez egy abszurd helyzet természetesen. A másik, hogy
              az egészségügyi miniszter csökkenteni szeretné a gyógyszertárak
              számát, pedig annak idején neki is volt egy, csak azt most átruházta
              a feleségére. 
               –Összességében ez jobb, vagy rosszabb szociális
              fejezet, mint Ficóéké volt? 
               –Ugyanolyan a kettő, mert a problémák felvázolása önmagában
              édeskevés. Azt még nem tudjuk, mi fog megvalósulni a mostani
              pontokból. Ficóék is általánosítottak, de a családtámogatási
              rendszerük viszonylag jó volt. 
               –Ön a Magyar Koalíció Pártja szociális alelnöke.
              Ez azt jelenti, hogy a párt szociális, egészségügyi programját
              is önnek kell kidolgozni? 
               –A mostani feladat, hogy a
              szakmai alelnökök reagálnak a belpolitikai eseményekre. Természetesen
              továbbfejlesztjük a szociális programot, de ezt egy bizottsággal
              közösen dolgozzuk majd ki. A választási programunk szociális
              részét a polgárok pozitívnak tartották, mert olyan problémákat
              vázoltunk fel, s olyan megoldási javaslatokat jelöltünk meg,
              melyeket a lakosságtól hallottunk. Ilyen a 13. havi nyugdíj,
              vagy a családtámogatási rendszer kibővítése. Ezeket nekünk
              tovább kell fejleszteni szakértők segítségével. Az említett
              bizottságot én koordinálnám és egy közös csapatmunka eredményeként
              remélem, olyan szociális programunk lesz, amiből kitűnik, hogy
              nem a hatalom, hanem a lakosság sorsának jobbítása a legfőbb
              célunk.
              
               
               –Eddig ifjúságpolitikával foglalkozott. Meglepte,
              hogy a kormányprogram nem szentel külön fejezett az ifjúságnak? 
               –Sajnos nem. Annak ellenére, hogy a nagyobb ifjúsági
              egyesületeket egy országos ernyőszervezet tömöríti a kormányok
              általában nem foglalkoznak ifjúsági problematikával, hanem
              azt kimerítik az oktatási programmal. Elfeledkeznek arról, hogy
              az ifjúságot nem lehet csupán oktatási programokkal kezelni. A
              fiatal családokról szól a program, de azt tudjuk, hogy létezik
              egy réteg, melynek tagjai már nem tanulnak, hanem jó esetben
              dolgoznak, de még nincs családjuk. 15-35 éves korig beszélhetünk
              az ifjúsági korosztályról, ez egy majd’ 20 év az életünkből,
              amivel nem foglalkozik a nagypolitika. 
               
               Medveczky Attila
              
              
             |