vissza a főoldalra

 

 

 2010.12.03. 

Ősi szimbólumok, harlekini világmagyarázat
Kocsis Balázs és Miklós János kiállítása a székesfehérvári Vörösmarty Teremben

A szobrászművész Kocsis Balázst és a keramikus Miklós Jánost – külön-külön is karakteres művészet megszólaltatói – vajon mi fűzi össze? A „székesfehérváriság”, jóllehet mindketten megbecsült és ismert alakjai a város művészeti életének, nyilván nem elég. Rejtezik-e bennük – ha rejtezett, itt láthatóvá válik – olyan tulajdonság, amely a vérrokonságon is túllépve (egyébként nem rokonok) összeköti őket?

Az alkotói alázat? Fölöttébb az is. De még inkább a más-más világlátás, gondolkodásmód ellenére is azonos – azonos hevületű – alkotói szándék, amely az anyag (a réz, illetve az agyag) szeretetén túl a szenvedélyes önkifejezésben ölt testet. Ebből a szempontból a mitológiai közelítés – Miklós Jánosnak a magyar ősiségben, hitvilágban való búvárkodása –, és a commedia dell’arte színpadát is idevonó maszkos játék – Kocsis Balázs szobraiban többnyire ott a csörgő-sipkás létmagyarázat – ugyanazt akarja: műformákon át a körülöttünk lévő tegnapi-mai világot hozzánk szelídíteni.

Miklós János régebbi és mai kerámia fali korongjai tíz évet fognak egybe. A korábbiak már címeikkel – Napkorong (2000), Szkíta madár I.- II. (2002), Napisten madárlélekarca (2002) – elvisznek az ősiség, a belső-ázsiai sztyeppék időszámítás előtti tájaira. Mintha a nyelv is, holott csak az égetett agyag varázslatát nevezi meg, a honfoglalás előtti kultúra szimbólumvilágát tükrözné. A Napistennek, miként a görög-római mitológiai napistene, Hélosz teszi, nem kell négylovas hintóval áthaladnia az égen – a mitikus országutat a nemrég meghalt londoni íróval-drámaköltővel, Határ Győzővel egyetemben többen megénekelték –, elég, ha a szkíta hagyomány (kettős honfoglalás? hármas honfoglalás?) alapján megteremtjük magunknak a parazsat osztó mezőt.

Amelyen a Napkorong a kígyómozgású spirál, a kezdet és a vég drámáját kikerülő, az örök körforgást jelentő szvasztika jegyében (minő rajzos ornamentikát vonzva maga köré) innen is van, meg túl is a szimbólumon. Innen, mert a Bibliától a természeti népek hiedelem-világáig húzódó (a Napra vonatkozó) jelentések köre nem képes mindent összefogni. És ugyanakkor túl is, mert a természet (középpontban a lélekisten) körforgását – ne feledjük, Mozart  A varázsfuvolájában Sarastro

a napvallás főpapja – csak rajzi, igaz tömörített, jelenségnek fogja föl. Nyugtázhatjuk, így is életerőt közvetít a dinamikus szépség. A Szkíta madár I.-II. című fali korongon – pozitív és negatív változat – már nagy szerepet kap a megszelídített (?) vadállat mint ősszimbólum. Kitárt szárnyú „hármas-isten” fogadja magába ember és állat – a megemberiesített sztyeppe – békéjét. Az A Napisten madárlélekarcán ez – valaminő megnevezhetetlen, ám emberi fizimiskára emlékeztető stilizált ábrával – a mindenen túl látó lélek derűjét tükrözi. Visszafogott színvilág, szimbólumokban jelentkező mondanivaló.

Evvel szemben az új kerámia-kollekció az ősiség drámáján, hagyományvilágán túllépő, fölszabadult, az impresszionisták ecsetkezelését – francia beütés – modern gesztusfolttá avató tobzódás. Miklós kerámiaszobrának, hatásos földgömbjének (B 612-es bolygó – 2010) is megvan – foltkiegyensúlyozó mélységeivel – a súlya, ám paradox, még inkább Area I.-VII. (2010) című, égetett agyag-samott korongjainak. Az alacsony tüzű, porcelán(alapozású) fehér szinte vonzza az organikus – szín- és formavilágában absztrakt virágkertre emlékeztető – építkezést. A foltok sűrűsödő ritmusa hol konstruktív élményű szalagokká (III.), hol rajzos ábrát hordozó madárimitációvá (V.) változik. A nonfiguratív ábrázolásmód (megfegyelmezett tassizmus) jelképerejű tömörség hordozója. „Míg az ég Isten trónja, addig a föld Isten zsámolya” (Iz, 66,1; Mt 5,34-35). És ismerjük a Földanyát övező, hiedelemvilágok szerint külön szimbólumokká összeálló tiszteletet. Miklós két glóbuszában (Substratum I.-II. – 2010) a tömörítő erő – a földrészeket, érzelemgócokat festői módon megjelenítő palásttól övezve – maga a kézmívesség artisztikumát mutató példa: anyag és szellem találkozása.

Kocsis Balázs plasztikai gyűjteménye – míves, hegesztett rézszobraiban ugyancsak valaminő organikus erő dominál – túllép a mán, és avval, hogy őrzi (őrzi? megteremti!) a cirkusz, a velencei csörgősipkások és római komédiások maszkos, színpadi világát, a reneszánsz vigadozó ünnepélyességét emeli a királyi város falai közé. A művész karakterteremtő képességéről nem csupán köztéri, humorral teli két szobra (Kati néni – 2001; Mujkó – 200?), valamint a néprajzos Pesovár Ferenc (2007) hagyományközeli portréja tanúskodik, de mindazon karikírozó, az életet játéknak, az ember világban való tájékozódást (örömét-bánatát) bohóc-létnek tekintő-érző figurái is, amelyekben az alakváltoztató, a fullánkosat hahotára cserélő jókedv az egy kissé fanyar égboltra harlekini világosságot vetít.

Nem az illúziók rabjai vagyunk – magunk is kötéltáncosok a borotvaélesre „fent”, lét és nemlét sziklája között kifeszített kötélen –, hanem csodálói-befogadói a Kocsis Balázs-i, csepűrágókkal díszített kert – életszínpad – történéseinek. A pódium, ne hasson furcsaságnak, a glóbusz. Ezen egyensúlyoz – statikája biztos, hiszen a Föld egy világméretű maszkon áll – a színész (A ripacs meghajlása – 2009-2010), teknőbékás változatán (fintor a középkornak!) ezen teker a Biciklis bohóc (2009-2010). Gyökeret eresztvén ezen ágál a Színpadon (2009) hőse, és ezen áll fejen, illetve domborulatán piruettezvén itt ügyeskedik kis gömbökkel-labdákkal a zsonglőr (Bohóc I. és Bohóc II. – mindkettő 2009-2010).

Létük eleme, komédiázásuk tere, önmegvalósításuk terepe – a manézst csillámló fűrészpor (csillagpor?) borítja – az átkozott-áldott Föld. Ha a figurák levennék a maszkjaikat, hamar megtalálnák kalitkájuk (röhejjel fényesített börtönrácsuk) kulcsát, ám ők – a bohóc nevettetésre hivatott mindhalálig – sosem akarnak szabadulni. A hegesztéssel készült szoborpalást némelykor „lyukacsosnak”, szakadozottnak látszik, s ez a bizonytalansági tényező megóv bennünket – minthogy a bohócnak nincs hősiessége, csak igazmondó szolgálata – a heroizmus bármely fajtájától.

Kocsis nemcsak kiváló emberismerő, ám műveltségélményénél fogva (irodalom, zene, színházművészet) a groteszket emberalakkal, tárggyal ugyancsak bravúrosan megjelenítő ítélkező is. Ítélkező, akinek a mosolya szúr (Hrabal és kandúrka – 2009-2010). A Kánon (2010) tarkójuknál fogva összeragasztott – lépcsősen elcsúsztatott – koponyái szintén a „lét” és „illúzió”, az élet és művészet furcsa összhangzattanáról regélnek. Napraforgó-variációi – Van Gogh emlékére; Napraforgó – mindkettő 2010) – tulajdonképpen hommage-zsok, bennük karikírozásnak nyoma sincs. Invencióra valló kiterjesztés – ez esetükben is a szoborépítő technikának köszönhető –, ahogyan az organikus légzés a művész keze nyomán organikus fémtenyészetté avatódik.

Egészen különösek Kocsis falra akasztható rézreliefjei (Csillagképek I.-III. –   2009-2010). Az indák különös, jobbára absztrakt érhálózataiba – egy-egy részlet távolról emberi testet is formázhat – üveggolyók vannak beépítve, így a plasztikai árkok fényét-árnyékát az itt-ott megcsillanó üvegtestek, igaz, nem ritmusosan, feszítik vagy oldják. A Bohóc-csillagkép (2009-2010) a napraforgótányérba rejtett, alighanem szintén Van Gogh zsenijének adózó kíváncsi arccal, a harlekini fájdalom – sok sebből vérző „világöröm” – megtestesítője.

 

Szakolczay Lajos