| 
               2010.12.10. Tokár János: Minél több a munka, annál
              jobban érzem, hogy rászorulok Istenre
              
               Böjte Csaba
              ferences szerzetes, a dévai gyermekotthon vezetője húsvétkor
              indította el az Ilyen az én papom című honlapot. Felhívásában
              pedig a papokat érintő pedofilbotrányok kapcsán úgy
              fogalmazott: „Töltsük meg a sajtót, a világhálót olyan,
              Istennek szentelt személyek életrajzával, cselekedeteivel,
              akikre csak büszkeséggel tudunk gondolni. Ne hagyjuk, hogy néhány,
              részben még nem is ellenőrzött féligazság, bemocskolja azt
              az intézményrendszert, vagy azokat a személyeket is, melyek számunkra
              nagylelkűen otthont adtak, lelki, szellemi születésünkhöz
              hozzá-járultak.” Mindezt azért, hogy a méltatlan egy százalék
              mellett szó essen az áldozatos életet élő 99 százalékról
              is. A Magyar Kurír ezért interjúsorozatot indít, amelyben
              papokat, szerzeteseket mutat be. Első interjúalanyunk Tokár
              János, ferences szerzetes, az esztergomi
              ferences gimnázium igazgatója, akit augusztusban Pro
              Educanda Juventute díjjal tüntetett ki a Közép-Európai Tanárakadémia
              a Bajnán és Nagysápon a felnőtt cigány népesség számára
              indított esti tagozatos gimnáziumi képzés miatt. Hogy lett pap és szerzetes?
              
               1971-ben kerültem
              az esztergomi ferences gimnáziumba. Az előző évben jártak a
              falunkban ferences atyák triduumot tartani, és az egyikük azt
              mondta, hogy Esztergomban a helyem. Akkoriban kevés volt a
              jelentkező, és a tanulmányi eredményeim elég jók voltak. A
              papság iránt már korábban is érdeklődtem, és ez a ferences
              gimnáziumban felerősödött bennem, mivel igen kiváló példák
              álltak előttem. Ez mennyire volt jellemző az évfolyamra?
              
               Ferences
              szerzetesnek sokan eljöttünk volna szívesen, de a tanítással
              együtt csak ketten vállaltuk ezt az osztályból. A mi osztályunkból
              tízen mentünk papnak, a másik osztályból ketten. A tizenkettőből
              ketten lettünk ferencesek, a többiek egyházmegyés papok. A kommunista
              diktatúra elriasztott sokakat a papi hivatástól? 
               Nem foglalkoztunk azzal, hogy milyen a rendszer, beleszülettünk,
              nem volt ez számunkra különleges. Ha szabad világba születtünk
              volna, biztos nyomasztó élményként ér minket, de
              gyerekkorunktól kezdve megszoktuk, hogy bizonyos dolgokról nem
              szabad beszélni, vigyázni kell, mit csinálunk. Soha nem éreztem
              magamon a diktatúra nyomását. Nem akartak soha beszervezni.
              Nekem inkább használt, mert nem tett szétszórttá, és nem
              akadályozta, hogy jobban befelé éljek. 
               És ma mennyien állnak ferencesnek a diákok közül? 
               Évfolyamonként egy-két diákunk jelentkezik papnak,
              szerzetesnek két-három évente egy. De még mindig úgy állunk,
              hogy a rendtartomány fele, azaz valamivel több, mint ötven
              ferences szerzetes ebben az iskolában végzett. 
               Mi volt a vonzó a papságban és a szerzetességben?
              
               
               Gyerekkoromban úgy éltem át: a templom olyan, mintha az
              ember a mennyországban lenne. A falusi házikónkban volt a
              mindennapok világa, ami egy kisgyerek számára néha unalmas. A
              templom pedig hatalmas nagy volt, sok szép virággal, oltárokkal,
              vastag szőnyegekkel, vakító reflektorokkal, a pap ragyogó fehér
              és mindig más-más színű ruhákban. Az volt az érzésem, ez
              itt a mennyország. A templom a Szentháromság tiszteletére van
              szentelve, így az oltárkép miatt is úgy éltem át, hogy itt
              vagyunk a jó Isten színe előtt. 
               A szerzetességben az tetszett meg, hogy áldozatos
              embereket láttam magam körül. A prefektusom mindent a lehető
              legnagyobb becsületességgel és precizitással csinált, mindenütt
              ott volt óraműpontossággal, ahol meg kellett jelennie. A párhuzamos
              osztály osztályfőnöke és prefektusa 13 évig látta el az
              igazgatói munkakört. Finom intelligenciával volt megáldva, és
              nem félt a kétkezi munkától sem. Elvégezte a
              legkellemetlenebb munkákat is, például ha eldugult egy vécé,
              akkor szépen kipumpálta, miközben mi, 16-17 éves fiúk hányingerrel
              fordultunk el. Matematika és ábrázoló geometria szakos volt,
              és úgy tanított, hogy ha éppen nem akadt kémiatanár, elvégezte
              a kémia szakot, aztán a fizika szakot, majd az oroszt is. Amikor
              pedig lebénult, megtanulta a kosárfonást, hogy hasznosíthassa
              magát. Olyan embernek ismertem meg, aki nem csak beszélt, hanem
              láthatóan egész életét odaadta a jó Istennek, és nem volt
              benne semmi hiúság, a legalantasabb ítélt munkát is úgy végezte,
              mintha tanítana. 
               A tanári és a ferences hivatás miként egészíti ki egymást?
              
               
               Szeretem a szellemi munkát, és nagyon jó lehetőség az,
              hogy ezt tovább is tudom adni. És hála Istennek a gyerekek is
              nagyon jók. Több olyan ember megfordult az iskolában, akik arra
              hívták fel a figyelmünket, hogy látjuk-e mi is, ide olyan
              gyerekek járnak, akiknek ragyog az arcuk? „Nem tudjátok,
              milyen óriási kinccsel rendelkeztek! Ha bármerre fordultok,
              ilyen tiszta tekintetű emberekkel ritkán találkoztok!” –
              mondják nekünk a diákjainkra utalva. Magyar-latin
              szakos vagyok, mostanában inkább hittant vagy filozófiát tanítok,
              és ezek a tantárgyak lehetővé teszik, hogy sokat gondolkodjunk
              a diákokkal a szépről, a jóról, az igazról és mindezek forrásáról,
              a jó Istenről. A ferences hivatás meghatározása: szemlélődő,
              missziós testvéri közösség. II. János Pál pápa 1982-ben Róma
              városi misszióra készülő ferenceseknek ezt mondta:
              „Menjetek elébe a mai embereknek! Ne várjátok, hogy ők jöjjenek
              hozzátok! Ti próbáljátok meg elérni őket! A szeretet sarkall
              minket erre. Jézus szavai – menjetek el az egész világra –
              az evangelizáció előtt megnyitják az egész világot, és csodálatosan
              visszhangoznak a ti lelkiségetekben, amelynek része az útonjárás.”
              Úgy tapasztalom, hogy az iskola egyre inkább ezt a missziós
              feladatot tölti be. Egyre több olyan diákkal van dolgunk,
              akiket azért hoznak ebbe az iskolába, mert valahol a gyökerekkel
              van gond. És szinte mindegyik „eset” visszavezethető arra,
              hogy egy Isten nélküli világban az alapvető értékek is mind
              megkérdőjeleződnek. Az ember elszigetelődik, egyedül marad,
              elbizonytalanodik mindenben. 
               Miből merít erőt, miből töltekezik?
              
               
               Minden hívő ember számára egyértelmű, nem fejtek meg
              nagy titkot, ha azt mondom, az ember a bensejében találkozik önmagával
              és a jó Istennel. Persze a befogadóképességem mértékétől
              is függ, hogy mennyire tudom beengedni magamba a végtelen
              Istent. De biztos, hogy Ő reményt és lehetőséget ad nekünk a
              fejlődésre. Azt tudom mondani, amit a zsoltár is, hogy „a te
              arcodat keresem, Uram”. Ha a keresés megmarad az emberben, ez
              reményt ad arra, hogy találkozik az élő Istennel, nem pedig
              egy emlékekből élő, vagy az évek során megkövült képlettel. 
               Mit ad a szerzetesközösség?
              
               
               Sok vidámságot jelent a számomra, hiszen sokan és különfélék
              vagyunk. A közösség sokkal jobban láttatja velem a korlátaimat,
              önkritikára és hálára nevel. 
               El tudná ilyen közösség nélkül is képzelni az életét?
              
               
               Néha el… egyébként szeretek egyedül is lenni, egy-két
              napot egy hétből el tudnék tölteni egyedül. Persze a fejemben
              azért mindig ott mocorog a felelősségtudat: mit kellene még
              tennem, mire kellene még jobban oda figyelnem a közösség
              dolgaiban. 
               Voltak mélypontok, megrendülések a papi élete folyamán?
              
               
               Ha elő is fordulnak, azok inkább önmagammal
              kapcsolatosak, nem a hivatásomat érintik. Néha elgondolkodom
              azon, hogy a jó Isten mennyi jót adott nekem, és bennem ezzel
              együtt mennyi hűtlenség van. Ez nem líra, hanem önmagammal
              szembeni elégedetlenség. Hogy Isten kegyelmének nem tudok
              megfelelni, nem azért, mert nem akarok, hanem mert annyi sok
              hiba, bűn, oktalanság, hiúság él bennem. Szinte pillanatonként
              kellene újra és újra lelepleznem önmagam előtt magamat. 
               Miért indított három, illetve két éve esti tagozatos gimnáziumi képzést
              Bajnán és Nagysápon a felnőtt cigány népesség számára?
              
               
               Nem én találtam ki ezt, hanem megkeresett minket egy hölgy
              a cigány önkormányzattól, Oláh Anita, és vele a helybéli plébános,
              Nyíri Róbert, és addig-addig győzködtek, míg végül kötélnek
              álltam. Azt mondtam, menjenek a tartományfőnökhöz, és ha
              vele elintézik, akkor szívesen belevágok. A falu összes vezetője
              megmozdult az ügy érdekében. Olyan sokan jelentkeztek, hogy
              amikor elmentünk a községházára, tele volt a tanácsterem
              mindkét helyen lelkes emberekkel. Nem lett volna szívem azt
              mondani, hogy nem fogunk ide jönni. 
               Gondolom, sok nehézséggel jár az igazgatóság mellett még egy ilyen
              iskolát is felállítani.
              
               
               Egyáltalán nem éreztem nehéznek, mivel rengeteget segítettek
              a helyiek. Az ott tanító kollégáim is lelkesen csinálják, és
              látnak benne fantáziát. Többen kijelentették, hogy életük
              egyik legértelmesebb része ez. Én is tanítottam magyart és
              hittant, és szeretek oda járni. A legkisebb figyelmességet is
              hihetetlen nagy szeretettel viszonozzák. Úgy kezdtem a tanítást,
              hogy megbeszéltük: tegeződjünk. Órán mindig piszkálom őket,
              hogy mondják el, ők mit gondolnak valamiről. Tele vannak félszegséggel,
              mert ők már régóta kijárták az iskolát, és nem értenek az
              egyes feladatokhoz, és most felnőtt fejjel újra visszaültek az
              iskolapadba. Nem akarnak leégni egymás előtt és előttem sem.
              Mégis, amikor ráveszem őket, hogy csináljanak meg valamit, utána
              mindenki örül neki. Ilyenkor ők is csodálkoznak, hogy ők erre
              képesek voltak? Most arról álmodozunk, pontosabban én csak segítek
              benne, hogy a Gandhi gimnázium mintájára indítunk egy nappali
              tagozatos, egyházi cigánygimnáziumot itt, Esztergomban. Csak
              cigányoknak, 14 éves kortól, de lenne benne egy két éves
              szakközépiskolai képzés is, így 20 éves korig ott tanulhatnának
              a diákok, és lenne hozzá kollégium. 
               Miért van az, hogy az egyházi cigánypasztoráció sikeresebb, mint az
              állami programok, amelyekkel segíteni szeretnék a cigányokat?
              
               
               Ennek sok oka lehet, az egyik alapvető oka, hogy a cigányok
              vallásosak. Ha nyitottak vagyunk feléjük, és nem ültetünk el
              bennük bizalmatlanságot, akkor az egyház, az egyháziak minden
              közeledését megtiszteltetésnek, ünnepnek tekintik. A cigányok
              vallásossága mellett a másik fontos dolog az, hogy az egyházi
              embereknek illik minimum áldozatosnak lenniük. Ha egy egyházi
              ember azt nézi, hogy mikor jár le a munkaideje, vagy mikor kap
              valami pénzt, egyáltalán, hogy hol és mikor kap viszonzást,
              és megéri-e neki, akkor, az nem egyházi ember és nem jó
              helyen van. Ha nem tudja odaadni az idejét, energiáját ingyen,
              még csak nem is az emberek mosolyáért, hanem egyedül a hivatásából
              fakadóan, akkor ott baj van. Ez a kettő biztosan sokat segít
              abban, hogy az egyházi cigánypasztoráció sikeresebb lehet. 
               Sűrű az élete?
              
               
               Egyszerre vagyok a gimnázium és a kollégium igazgatója,
              házfőnök, vezetek egy szociális otthont, ahogy az említett
              esti tagozatot, és közfeladataim is vannak, például a kórház
              kuratóriumában, a megyei oktatási közalapítványban, stb.
              Nemrég pedig arra kért meg Székely János püspök úr, hogy
              tanítsak a szemináriumban. Ha a jó Isten nem adna erőt, és
              nem lenne egy közösség mellettem, mindezt nem tudnám csinálni.
              Nem én találtam ki magamnak ezeket a feladatokat. Kérnek, hívnak,
              és a lelkiismeretemben hallom Bernanos mondatait: „Mi, keresztények
              folyamatosan arról beszélünk, a tehetetlenség, a lustaság és
              a gőg könnyeivel, hogy teret veszítünk. Csakhogy nem a világ
              részesült Krisztusban, hanem mi, hogy átadjuk őt a világnak. 
              Isten a mi szívünkből vonul vissza; csakis bennünk
              zajlik a kereszténység térvesztése.” 
                Érez olyasmit, hogy gyakran
              szétválasztják a papot és az embert, és papban nem látják
              az embert?
              
               
               Én úgy érzem, bennem még nem választották szét a kettőt,
              és én sem tudom szétválasztani magamban. Ez attól is függ,
              hogy ki milyen szerepeket játszik el. Szerintem én ugyanolyan
              vagyok akkor, amikor papként teszem a dolgom, mint amikor nem
              papként. De nem is tudom, hogyan lehet ilyen, én a kettőt nem
              tudom szétválasztani. Lehet, hogy sokak részéről van ilyen
              megközelítés, de azt azonnal helyére kell tenni, hiszen ha a
              rend neve az, hogy Kisebb Testvérek Rendje, akkor nem engedhet
              meg magának ilyen helyzeteket. 
               Az egyházon kívülről sem érez ellenséges hozzáállást a papok
              felé?
              
               
               Rengeteg civil kapcsolatom van. 30-40 éves embereket úgy
              keresztelek meg, hogy azelőtt sosem volt kapcsolatuk az egyházzal.
              Sose éreztem azt senki részéről, hogy ne tudnánk egymással
              szóba állni. A munkám emberek közé visz, és nem csak hívő
              emberek közé. Van egy erdei iskolánk fent, a Gerecsében, ahová
              nagyon sokan jönnek be úgy, hogy megkérdezik tőlem, én
              vagyok-e a gondnok, mert elég szakadtan, munkásruhában állok
              előttük. Úgy szoktam velük szóba elegyedni, hogy nem tartom
              fontosnak elmondani, hogy igazgató vagyok. Fontosabb, hogy az
              emberi szinten találkozzunk. És amikor szóba kerül, hogy pap
              is, csak nagyobb tisztelet jár vele. Olyan már volt, hogyha
              valamit rosszul csináltam, éreztem, sőt meg is mondták, hogy
              nem ezt várták volna el egy paptól. Azt gondolom, hogy
              minden olyan támadást, ami az egyház, a papok ellen irányul, a
              legjobb úgy felfogni, mint ami a megtisztulásunkhoz szükséges,
              és a választ is úgy adni, mint akik ebből alázatosan az Úr
              hangját szeretnék meghallani és tanulni belőle. 
               Ennyi munka mellett van szabadideje?
              
               
               Szoktam csinálni magamnak. Szeretem járni az erdőt, állatok
              körül dolgozni, szívesen végzek fizikai munkát, de most ebből
              van a legkevesebb.  A
              feladataim, döntéseim felelőssége valóban rajtam van, és
              nekem kell értük számot adni. A legnagyobb szabadságot mégis
              akkor élem át, amikor belül vagyok szabad – minden aggódástól,
              kicsinyhitűségtől, nagyképűségtől, indulattól. Legjobban
              az pihentet, amikor bennem béke van, amikor nem akarok mindent
              gyorsan megoldani, hanem az él bennem, hogy a jó Isten mindenek
              felett van.Egyébként nem érzem, hogy kimerülnék. Vannak
              nagyon pörgős napok, amikor ezer helyre kell szaladnom és számtalanszor
              más-más érzelmi-hangulati közeg fogad. Egyik percben például
              értekezletet tartunk, utána megkeres valaki, hogy temessem el a
              feleségét, majd gazdasági ügyekkel kell foglalkoznom, aztán
              fel kell köszöntenem egy kollégát, és odahoznak hozzám két
              problémás gyereket. Ez tud nehézséget okozni, hogy az aktuális
              pillanatot mélységeiben át tudjam élni, akármilyen gyorsan is
              változik. 
               Sokan hamar kiégnének ennyi munka mellett.
              
               
               Én nem érzem magam fásultnak. A feladat növel is.
              Jelenleg azt érzem, hogy a feladat arra hív, hogy minél becsületesebben
              adjak választ arra, amit a jó Isten kér tőlem. Minél több a
              munka, annál jobban érzem, hogy rászorulok Istenre. Annál kevésbé
              lehetek gazember, mert akkor mindenütt eljátszom a lapot. Isten
              jobban vezet maga felé akkor, ha fel merek magamból minél többet
              áldozni. 
               
               Szilvay Gergely
              
              
             |