vissza a főoldalra

 

 

 2010.12.10. 

Okok és tények a magánnyugdíj-pénztári vita mögött

3000 milliárd a hőbörgés ára

A kötelező magánnyugdíj-pénztár olyan, mint a szocializmus: olyan problémák leküzdésére „gründolták”, amelyek nélküle nem léteznének

Az Országgyűlés úgy döntött, hogy megszünteti a kötelező magánnyugdíj-pénztári tagságot, ezzel lehetőséget teremtett, hogy a polgár döntsön: odaadja a nyugdíját egy magántársaságnak, vagy inkább az államban bízik. Ha az államot választja, akkor előreláthatólag jobban jár. Ennek következtében 3 millió magánnyugdíj-pénztári tag léphet vissza az állami nyugdíjrendszerbe. Ezzel az állami nyugdíjalap 2700-3000 milliárd forinttal gyarapodik. Persze ez az irdatlan összeg nem az emberek szabad akaratából került eredetileg az elsősorban külföldi kezelésű magánpénztárakba.

1997-ben a Horn-kormány ideje alatt alakult ki a nagy biznisz. A kötelező magánnyugdíj-rendszer logikája, hogy a nyugdíjbefizetések egy részét kiviszik a pénztárakba, így irdatlan pénzmennyiség halmozódik föl. A különböző, az átlagember számára teljesen átláthatatlan elszámolási rendszer eredményeként az évtizedeken keresztül fizetett magánnyugdíj-járulék előre kiszámíthatatlan nyugdíjhoz vezet. Ráadásul a nyugdíjszámlán lévő elméleti pénz egyfajta befektetési alapban kerül elszámolásra. Azaz az adott alap teljesítményének függvénye, hogy a pénztári tag mennyi nyugdíjat kap majd egyszer, mennyi van a nyugdíjpénztári számláján. A válság idején ez például mínusz 20 százalék volt. Azaz, akkor a pénztártagok a befizetéseik 20 százalékát elbukták. Most azzal érvelnek, hogy a következő évben visszanyerték, sőt még hasznuk is keletkezett. Csakhogy ez azért következett be, mert a válságnak vége lett az állam (a világ sok állama) beavatkozása és elsősorban pénze miatt. Ha az államok nem avatkoznak be, nem öntik a milliárdokat a befektetési alapokba, bankokba, akkor a magánnyugdíj-számlák ma komoly veszteséget mutatnak. Ráadásul ez az esetleges újabb válság alatt nyugdíjkorba kerülő pénztári tagot kevéssé vigasztalja.

A pénztárakba egyelőre csak ömlik a pénz, ugyanis a működési költségeken kívül sok kifizetnivalójuk nincs, még csak elenyésző mennyiségű jogosult van, az állam fizeti a nyugdíjakat. A működési költségeket, a különböző díjakat, a bróker- tevékenység hasznát természetesen busásan felszámolják így is. A magánnyugdíj-pénztári vezetők nem alsó-középkategóriás autókkal járnak.

3000 milliárd forint nagyon sok pénz. Az egész ország majd kétévnyi áfa-befizetése. 3000 milliárd forintért nagyon sok mindent meg lehet venni. Újságírókat, politikusokat, pártokat. A romjaiban heverő, erkölcsileg megsemmisült, támogatását vesztett és számtalan büntetőeljárás előtt álló MSZP és a teljes érdektelenségbe fulladt Jobbik muníciót kapott. A 3000 milliárd mindkét pártot az utcára motiválta, legalábbis a lózungok szintjén. Mesterházy Attila árulkodóan kevés eredetiséggel azt kiabálta idősödő közönsége előtt, hogy Elég volt!, míg Szegedi Csanád a Barikád címlapjáról ígérte be az utcai demonstrációkat.

Mindkét viccfigura mögött ugyanaz a motiváció és pénz áll. Képviselni kell a megrendelő érdekeit. A pénzmennyiség meghatározza a hangerőt is. Kis pénz, kis ordítás, nagy pénz, nagy ordítás. 3000 milliárd annyira nagy pénz, hogy kezelőorvosa még Gyurcsánynak is engedélyezte a nyílt színi lármázást. Van, az a pénz ugyebár.

A mérhetetlen indulatot figyelve föltehetjük, hogy a szocialisták az elmúlt 12 évben arccal a magánnyugdíj-kassza felé (is) politizáltak. Sőt, az sem zárható ki, hogy a következő választási kampány is innen került volna finanszírozásra. Ugyanis az álbaloldal bajban van. Hozzászoktak a számolatlan mennyiségű pénzhez, hozzászoktak a letelefonálásokhoz, a támogatásosztogatáshoz, a hatvanmilliós táskákhoz. A kassza röpke fél év alatt annyira kiürült, hogy a Klub Rádióban maga Kuncze Gábor kunyerál.

Az indulatos lármázás közben az egyik leghangosabb érv, hogy a kormány nem is nyugdíjakra költi a pénzt és hogy a mostani aktív keresők nyugdíját elköltik. Mi lesz a nyugdíjunkkal?!

Semmi. Mint ahogy nem lett semmi az 1990 után nyugdíjbamenők pénzével sem, pedig a 80-as években Fekete János pénzügyi körei, illetve a mostani hőbörgők elvtársai, családjai és üzlettársai biztosították, hogy egy fillér se maradjon a nyugdíjalapban. A nyugdíjakat mégis kifizették. Ha, az ordítozók nyálát letöröljük a kamerákról, akkor a tévéképernyőből talán a valós gazdasági tények is kiolvashatóak: a kötelező magánnyugdíj-rendszer rossz Magyarországnak, rossz a magyar embereknek és rossz a jövő nyugdíjasainak. Ha nem lenne  magánnyugdíj-rendszer, évente legalább 500 milliárd Ft-tal csökkenne a költségvetés kimutatott hiánya, és a GDP nyolc és fél százalékával csökkenne az államadósság. A megszüntetésre nincs lehetőség, de ha a tagság önkéntessé válik, a pénztártagok visszaléphetnek a TB-rendszerbe.

 Ha a mostani magánnyugdíj-pénztártagok kitartanak a magánnyugdíj mellett, akkor nyugdíjba vonulásukkor, 25%-kal kevesebb nyugdíjra lesznek jogosultak, mint azok, akik nem tagjai magánnyugdíj-pénztárnak, vagy váltanak.

A TB a nyugdíjakat fizeti, ugyanakkor a magánnyugdíj-pénztárakba történő befizetések hiányoznak az elmúlt 12 év költségvetéseiből. A magánnyugdíj-pénztárakba átutalt járulék miatt keletkező hiányt a költségvetés megtérítette a társadalombiztosításnak. Ez 2009-ben 354 milliárd Ft, a GDP mintegy 1,4 %-a volt. A magánnyugdíj-pénztárak miatti TB-hiány megtérítése növeli a központi költségvetés hiányát, ezért a költségvetés állampapírokat bocsátott ki. Jelenleg az emiatt keletkezett államadósság már a GDP mintegy 8,5 %-a, és ha kormány most nem lépett volna, akkor a folyamatos hiányképződés végén, 2040 körül, az akkori GDP 40-50 %-át is eléri.

Erre azt a hamis érvet szokták felhozni, hogy a magánnyugdíj és biztosítási rendszer tartja el az államot, mert ők az államkötvények legnagyobb felvásárlói. Csakhogy a valóság megértéséhez engedjék meg, hogy egy kicsit kacifántos levezetést idézzek:

Tegyük fel, hogy a pénztárak vagyonukat teljes egészében magyar állampapírba fektetik! Ha a pénztárak működési költségeitől eltekintünk, a pénztárak ugyanannyi állampapírt vásárolnak, mint amit a költségvetés a pénztárak léte miatti TB-hiány pótlására kibocsát. Az állampapírok után a pénztárak hozamot kapnak, s ezt ugyancsak állampapírokba fektetik. Megvásárolják tehát azokat az állampapírokat is, amelyeket a költségvetés azért bocsát ki, hogy a pénztárak miatt létrejött hiány kamatát finanszírozza. Amikor a pénztártag nyugdíjba megy, a pénztárban felhalmozott vagyona, amit életjáradékra vált, átlagában pontosan annyi lesz, mint amennyi államadósság létrejött annak következtében, hogy belépett a magánnyugdíj-pénztárba.  

Mivel a pénztártag vagyonával szemben államadósság áll, amit a következő generációnak kell törlesztenie, vagy legalábbis kamatait fizetnie, a pénztártag nyugdíját ugyanúgy a következő generáció fogja fizetni, mintha nem lépett volna be a magánnyugdíj-pénztárba.

A másik sokat szajkózott álérv, hogy a magánnyugdíj majd sokkal jobban fizet. Csakhogy az óriásplakátok és tévéreklámok és a „szakértők” hozzászólásai elfelejtenek beszámolni a nemzetközi tapasztalatok negatívumairól. A magyarországi pénztártagok például még nem szembesültek a járadékszolgáltatás költségeivel, amely nemzetközi tapasztalatok szerint a járadékra átváltott tőke 15-20%-át is eléri. A költség azért ilyen magas, mert a járadékos több fajta járadék között választhat, s választásában nyilvánvalóan várható élettartamára vonatkozó személyes információi is szerepet játszanak majd. Orszag és Stiglitz (2001, 31. oldal) beszámol egy vizsgálatról, mely szerint a költségek a befektetett tőke 40-45%-át is elérhetik.

 Azaz a számlán szereplő összegnél ennyivel kevesebbet kap a magánnyugdíj-pénztári tag.

A magyarhoz hasonló magánnyugdíj-pénztári rendszert először Chile vezetett be a nyolcvanas évek elején, s példáját a latin-amerikai országok egész sora követte. A kilencvenes években a Világbank javaslatára és technikai támogatásával, az általa képviselt neoliberális gazdaságpolitika jegyében a volt szocialista országok vezették be a rendszert, a legfejlettebb pénzügyi kultúrával rendelkező Csehország és Szlovénia kivételével. A fejlett országokban is léteznek hasonló pénztárak, lényeges különbség azonban, hogy ezek nem az állami ún. felosztó-kirovó társadalombiztosítási rendszer átalakításával jöttek létre, hanem önálló fejlődés eredményeként. A fejlett világ pénztáraihoz a magyar önkéntes nyugdíjpénztárak hasonlíthatók.

A magyar rendszer a Világbank ajánlása alapján lett kiépítve, csakhogy a Világbank egy 2005-ben publikált terjedelmes tanulmányban visszavonta korábbi nézeteit. A tanulmány téziseit a Világbank igazgatótanácsa 2007-ben tárgyalta meg, s a vita jegyzőkönyve alapján készült összefoglaló lényegében megismétli a korábbi tanulmány téziseit. Mindkét tanulmány tartalmazza, hogy olyan országok, amelyeknek nagy az államadósságuk, s nagy implicit államadósságot megtestesítő felosztó-kirovó nyugdíjrendszerrel rendelkeznek, ne térjenek át a magánnyugdíj-pénztári rendszerre. Magyarország ezek közé az országok közé tartozik. A mai álláspontja alapján még a Világbank sem javasolná hazánknak, hogy bevezesse a magánnyugdíj-pénztárakat.

Argentínában, Szlovákiában, Horvátországban, de még Romániában is egyre erősebben csökken a magánnyugdíj-pénztárak szerepe. Sőt, még Holzmann, Hinz és Dorfman  a Világbank szakértői is megállapítják, hogy a jövőben csökkenni fog a magánnyugdíj-pénztárak szerepe a világban.

A kormány mostani lépése és a parlamenti határozat nem csak helyes, de különösebb nemzetközi ellenállásba sem ütközhet. Ne, dőljünk be a vészmadaraknak és egy levitézlett rendszer haszonélvezőinek.

 

Csorja Gergely