| 
               
                2010.12.17.  
              Erélyesebb fellépést a sarlatánok
              ellen
              
              
              Dicsérettel
              „vizsgázott” az egészségügy megmentését célzó kormányzati
              vitairat, az Újraélesztett egészségügy, Gyógyuló Magyarország
              – Semmelweis Terv az egészségügy megmentésére a Nemzeti
              Egészségügyi Tanács (NET) előtt. Erről és a NET-nek a
              kormányzat felé megfogalmazott javaslatairól a grémium elnökhelyettesét,
              szervezési alelnökét, Dr.
              Gara Imrét kérdeztem. 
              
               – Tisztelt elnökhelyettes úr! Önök szerint melyek a vitairat legfőbb
              erényei?
              
               
              
               – A vitairat címéből levezethető a válasz. A cím első
              tagja arra utal :a magyar egészségügy olyan siralmas helyzetben
              van, hogy szinte a működőképesség határára sodródott.
              Szerencsére a lakosság ennek valódi súlyát nem érzékeli. A
              működési zavarokkal tisztában van, de a valós állapotokkal
              azért nincs, mert az a hivatástudat, ami az orvosokat, az ápolókat,
              a védőnőket, asszisztenseket a pályán tartja, elfedi azokat.
              A NET legutóbbi ülésén az ápolói kar képviselője, Széplaki
              Mirjam, az Autisták Országos Szövetségének delegáltja, aki
              maga is diplomás ápoló, azt mondta: „a hivatástudat rabszolgái
              lettünk. Nincs szívünk otthagyni a betegeket ápolatlanul, hogy
              kialudhassuk magunkat.” A vitairat címének olvasásakor rögtön
              fölvetődik a kérdés: egy gyógyulásra szoruló egészségügy
              képes-e azt az elvárást teljesíteni, amit egy másik tárca, a
              Nemzetgazdasági Minisztérium által jegyzett Gyógyító
              Magyarország c. dokumentuma elvár tőle? Ebben az anyagban az
              ország fellendülését az egészségipartól és az egészségturizmustól
              is várják. Ezért felhívtuk a figyelmet a Széchenyi- és a
              Semmelweis-terv összehangolására. A cím harmadik része arra a
              helyzetre utal, hogy feltétlenül szükséges az ország tökéletes
              és pontos egészségügyi diagnózisának megfogalmazása. Nem
              egy üres lózung Semmelweis nevének említése, hiszen az „anyák
              megmentője” zseniális diagnózist állított föl a szülőszobai
              fertőzések eredetéről. Semmelweisnek is, ahogy jelenleg az egészségügyi
              államtitkárságnak, a társadalmi és a szakmai közvélemény
              ellenére kellett felfedezéseit érvényesíteni. Ma sokan még
              mindig mindent a gondoskodó államtól várnak el, de úgy, hogy
              maguk nem sokat tesznek az egészségügyért. Tehát szemléletváltás
              szükséges. Az pedig várható volt, hogy különböző gazdasági,
              közigazgatási és szakmai érdekcsoportok támadják majd a
              vitairatot. 
              
               – Tehát ezért kapott dicséretet a dokumentum?
              
               
              
               – Azt mondtam: „cum laude” minőségi fokozatot érdemel.
              Ezzel a hiányosságokra is utalok, mert nem „summa cum
              laude”. Amit még kiemelnék, az az anyag informatikai része,
              mert folyton szükséglet alapú tervezésről beszélünk egy
              olyan országban, ahol nincs arról pontos adat, mennyi szívinfarktus
              történt egy évben. A dokumentumból az is kitűnik, hogy a hálapénz
              visszaszorításáról sem mondott le ez a kormányzat. Az is dicséretes,
              hogy a népegészségügyi programokat a maguk helyén kezelik az
              anyagban. Emlékezzünk viszsza: Molnár Lajos egészségügyi
              miniszter idejében levették a napirendről ezt a kérdést. Meg
              kell értetni azokkal, akik az anyagi forrásokat kezelik: csak
              akkor csökkenthetők az egészségügyre fordított hatalmas kiadások,
              melyeket a járulékok nem is fedeznek, ha kevesebb beteg lesz. Ez
              pedig úgy érhető el, ha a betegségeket megelőzzük, ahhoz
              pedig legalább ötéves időtartamú prevenciós intézkedések
              szükségesek. Statisztikák azt mutatják ugyanis, hogy a megelőző
              intézkedéseknek lakossági szinten öt év után várhatók csak
              az első jelei. Ha a jelenlegi kormány ezt komolyan gondolja –
              a korábbi kabineteknél ezt nem tapasztaltuk –, akkor minden esély
              megvan a javulásra. Ezt is figyelembe vettük, mikor „cum
              laude” minősítést adtunk. Ki kell emelni, hogy ez az anyag végre
              együtt kezeli a betegjogok érvényesítését az egészségügyi
              dolgozók jogaival, melyek az elmúlt években egyaránt jelentősen
              sérültek. 
              
               – Említette a prevenció kérdését. A beteg gyógyulásának
              nagyobb az esélye, ha időben keresi föl orvosát. Sokan azért
              nem teszik, mert „kuruzslókhoz” fordulnak, s mire orvoshoz
              kerülnek, nemegyszer már késő, vagy gyógyításuk lényegesen
              fáradságosabb és költségesebb. Sokan a gyógyhatású készítmény
              és a gyógyszer fogalmát is keverik. Nem kéne a jelenleginél
              erélyesebben föllépni a hamis terápiával kecsegtető hírek
              ellen?
              
               
              
               – Nagyon köszönöm a kérdést! Évek óta ezzel a kérdéskörrel
              foglalkozom tudományos szinten. Az MTA támogatásával írtam
              egy könyvet még 2004-ben A szívinfarktus megelőzése – tények,
              hitek, tévhitek címmel. E munkában – többek közt – áttekintettem
              az összes hamis, megtévesztő gyógymódot. Amikor a NET elnökhelyettesévé
              választottak, kimondtam: kíméletlenül harcolni fogok a lakosságot
              megtévesztő, így számára óriási egészségügyi és anyagi
              kárt okozó hamis gyógymódok és terápiák ellen. A magyar egészségügy
              szereplőinek erre most kevés az idejük, ezért a NET-nek kell a
              folyamatok élére állni. Jelenleg a médiatörvény kapcsán
              fordulunk Szalai Annamáriához azért, hogy tegye lehetővé:
              gondolataink kerüljenek be az új cselekvési programba, mert a
              kereskedelmi csatornák gátlástalanul ontják a megtévesztő gyógymódok
              reklámjait. Örömmel fedeztem föl, hogy a Semmelweis-tervben
              megemlítik a hatástalan, vagy gyenge hatású gyógyszereknek, a
              bizonyítottan kevésbé hatásos terápiáknak a kivonását a közfinanszírozásból.
              Esetünkben megint egy harcot kell vívni a lakossággal, a szakmával
              is, hiszen emberi gyarlóságaink közé tartozik a ragaszkodás a
              szokásoshoz. A közmédiának tehát óriási szerepe lehet
              terveink népszerűsítésében. Ha nem lesz változás, akkor az
              egészségügy összeomlik, és maga alá temeti a lakosságot. 
              
               – Elképzelhető, hogy sokan azért fordulnak sarlatánokhoz, mert a
              sajtó, a kereskedelmi tévé egy része – pont az, ami az
              „alternatív gyógymódokat” propagálja – a szórványosan
              előforduló orvosi tévedéseket még kivizsgálásuk előtt
              jelentősen felnagyítva siet közölni?
              
               
              
               – Ezen médiumok munkatársaiból néha hiányzik a felelősségérzet.
              Nem is ezt kérik tőlük számon a munkáltatók, hanem a nézettséget,
              a reklámok szerzését. A cél az üzlet. Éppen ezért népegészségügyi,
              kormányzati feladat a lakosság hiteles egészségügyi tájékoztatása. 
              
               – Önöktől idézek: „ne csak a beavatkozásért fizessen a jövőben
              az Országos Egészségbiztosítási Pénztár, hanem legyen érdekelt
              a betegek tényleges meggyógyításának folyamatában is.”
              Kifejtené ezt bővebben is?
              
               
              
               – A tapasztalatok szerint sok a fölösleges vizsgálat és
              kezelés, ami nemcsak megterhelő a betegeknek, és néha hatástalan,
              de rengeteg közpénzt is fölemészt. Újrafogalmaznánk ezért a
              szükséges népegészségügyi szűrések módszerét, és inkább
              kevesebb, ám – szakmai és pénzügyi szempontból – ténylegesen
              megvalósítható programokat javasolunk. Nem mindent kéne
              fizetni az OEP-nek, ami nem egyértelműen a gyógyítást szolgálja.
              Természetesen ezt nehéz bizonyítani biztosítói szinten.
              Balogh István, a Gyermekrák Alapítvány elnöke a NET ülésén
              egy jó példát hozott föl erre. A vesekőzúzást másképp
              fizeti a biztosító Németországban, mint Magyarországon. Hazánkban
              160 ezer forintot fizet az OEP ezért. De ha elsőre nem megy a
              vesekőzúzás, csak pl. harmadszorra, akkor az említett öszszeg
              háromszorosát fizeti ki a biztosító. Németországban viszont
              csak a tényleges eredményt fizeti a biztosító. 
              
               – Már említette azt, milyen katasztrofális a hazai ápolási
              helyzet. Javítana a gondokon, ha a Nemzeti Erőforrás Minisztérium
              egészségügyi szektorában lenne egy, az ápolásért felelős
              vezető személy?
              
               
              
               – Ezt is felvetette legutóbbi ülésén a NET és
              javaslatunk megérkezett a tárcához. Még nem alakult ki a végleges
              szerkezete az egészségügyi államtitkárságnak, de tudomásunk
              szerint már dolgoznak egy olyan terven, ami az ápolás helyzetét
              javítaná. 
              
               
               
              Medveczky Attila
             |