vissza a főoldalra

 

 

 2010.02.05. 

Hangjegyekbe írt poézis - Balassa Sándor 75 éves

Ez önmagában egy naptári évforduló, de magasztos ünneppé varázsolja az a tartalom, amit ez az életpálya rejt. Nem akarok életrajzi leírást, s azt különösen nem, hogy Balassa Sándorhoz kapcsolódva magamról beszéljek. Akaratlanul is előjön emlékezetemből egy régi főiskolai délután, amikor mint ütőhangszeres, részt vettem egy fiatal zeneszerző diplomakoncertjén. „Hajak” – ez volt a címe annak a versnek, amit Balassa Sándor megzenésített. Alkotóművészként azóta is a költészet hatja át. Nem csak akkor, amikor Kassák Lajos soraival azonosul. Ének, hívás, kiáltás, fantázia, álmodozás – ezek azok a szóval megközelíthetetlen fogalmak, amelyek líráját alkotják. A címében kettős értelmű „Írisz” az emberi látás és a virág kapcsolatával fantasztikusan gyönyörű színpompát fest elénk.

Valóban az esztétikai igény és a szín minden alkotó periódusában vezető szerepet játszanak. Hangszíneinek gazdagsága, pazar hangszerelése miatt katedrát is kapott a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen. Drámai érzékéről az Operaházban is bemutatott színpadi művei tanúskodnak. Megalkuvást nem tűrő igényesség vezeti/vezette munkájában, a rádiórendező székében épp úgy, mint a főiskola tantermeiben, vagy a zenekari próbatermekben. Balassa Sándor eddigi pályájának sziklaszilárd alappillére: a magyarsága. A magyarokról és a magyaroknak, a Kárpát-medence magyarjainak szól a művészete. Hazánk múlt századi történelmének heroikus és tragikus időszakát énekelte meg az „Október virágai” és a „301-es parcella” c. művében. De önmagukban a magyar témaválasztás és a magyar idézetek nem volnának elegendők. Tökéletes magyar zenévé teszi az a mélység, amellyel a magyar tájat, sorsot örömteli szépségében és tragikus fájdalmában ábrázolja. Mindnyájan szeretettel gratulálunk az ünnepeltnek, sokáig legyen még közöttünk a mai magyar zene zászlóvivője!

 

Medveczky Ádám