vissza a főoldalra

 

 

 2010.02.05. 

Szergej Prokofjev – Seregi László: Rómeó és Júlia

(Magyar Állami Operaház)

Szergej Szergejevocs Prokofjev orosz zeneszerző és zongoraművész 1891-ben, a mai Ukrajna területén, Szoncovkában jött a világra, és Moszkvában 1953. március 5-én, Sztálinnal egy napon hunyt el. 1919-ben hagyta el szülőhazáját, először az USÁ-ban telepedett le, majd Párizsban élt, 1932-ben – a bolsevizmussal szemben érzett összes fenntartása és kétsége ellenére – visszatért a Szovjetunióba, ahol lelkesen üdvözölték. Az igen termékeny alkotók közé tartozik, 7 szimfóniát, 5 zongora, 2 hegedű és 3 gordonkaversenyt, 3 operát, 9 balettzenét, kantátákat, filmzenét írt. Itthon az 1936-ban keletkezett Péter és a farkas című szimfonikus meséjét ismerik a legtöbben. Az igazán sötét napok a második világháború után árnyékolták be életét, önkritikát kellett gyakorolnia, és buzdító, lelkesítő zenedarabokat produkálnia. A műveinek sorában 64. számot kapott Rómeó és Júlia táncjátékát 1935-ben komponálta, és a Nagy Színház, ismertebb nevén a „Balsoj” együttesének szánta, a zeneműből még a bemutató előtt két, a tragédia cselekményét hűen követő 7-7 részből álló hangversenyszvittet állított össze, aminek első felét 1936-ban, Moszkvában mutatta be, a másodikat ’37-ben, Leningrádban. A premier közönsége vegyes fogadtatásban részesítette Prokofjev balettzenéjét, de azt sem lehet mondani, hogy megbukott volna. Az idő azonban rácáfolt a korabeli nézőkre, a Rómeó és Júlia máig a legtöbbször felújított műve.

Magyarországon első ízben 1962-ben láthatta a publikum Leonyid Lavrovszkij koreográfiájában Havas Ferenccel és Kun Zsuzsával a címszerepben. Majd 1985-ben ismét műsorra tűzte az Operaház Seregi László koreográfiájával. Seregi László 1929-ben született Budapesten, 1957-ben került az Operaházhoz, eleinte táncolt, majd balettmester és koreográfus lett, operákhoz balett-betéteket készített. Első, meghatározó sikerét 1968-ban Hacsaturján Spartacus című nagybelettjének koreográfiája hozta meg. Három Shakespeare-színmű koreográfiáját alkotta meg: Rómeó és Júliáét 1985-ben, a Szentivánéji álomét 1989-ben és A makrancos Katáét 1994-ben. A Rómeó és Júliát 1985. május 25-én mutatták be az Operában Volf Katalin és ifj. Nagy Zoltán főszereplésében. Dalszínházunk ezt a produkcióját váltakozó szereposztásban azóta is – immáron negyedszázada – műsorán tartja, 2008 májusában a jubileumi 160. előadását tartották.

Ebben az esztendőben megújul a produkció, januártól Júlia szerepét Felméry Lili, Rómeóét Simon István táncolja. Felméry Lili (felső képen) nem most, hanem már évekkel ezelőtt elbűvölte a közönséget, holott csak az idén végez a Magyar Táncművészeti Főiskolán. Ennek ellenére komoly elismerések lapulnak a tarsolyában, 2008-ban Lausanne-ban, a Prix de Lausanne elnevezésű nemzetközi megmérettetésen 29 országból jött 157 induló közül a 15 és 18 éves balerinák versenyében első helyezést ért el. A mindössze 22 éves Simon István mögött is komoly táncművészeti múlt áll, ő 2007-ben végzett a budapesti Balettintézetben. Rangos versenyeken is indult, mindenhonnan értékes érmekkel tért haza. Európa számos operaházában vendégszerepelt már, fellépett olasz, német, angol és japán színpadon is.

A Tél bérlet 2. előadásán, a január 14-ei közönség számára különleges örömöt nyújtott, hogy olyan fiatalok személyesítették meg Rómeót és Júliát, ezt a híres-neves veronai szerelmespárt, akik életkorban annyira közel állnak a Shakespeare-dráma szereplőihez. A hamvas arcok látványa megfogja és megérinti a széksorokban ülők a szívét. Olyan jó nézni ezeket az ifjú balett-művészeket, akik mindazzal a művészi kvalitással, magas fokú tánctudással és mély elhivatottsággal rendelkeznek, amivel ennyi szenvedéllyel, kifejező erővel tudják megjeleníteni a szereplőket. Magától értetődő természetességgel képesek elhitetni a publikum tagjaival, hogy az itáliai városban történik mindez, amikor a két ellenséges család kibékítésére semmi esély nincs, és a csatabárd elásására csak a két fiatal halála bírja rá a küzdő feleket. De nem csupán a két főszereplő nyújt kiemelkedő teljesítményt, hanem a többiek is. Mercutio bolondos figuráját Csonka Roland olyan bohó fiatalembernek jeleníti meg, aki mindig kapható egy kis mókázásra, ugratásra. A krakéler Tybaltot Solti Csaba, a sima modorú Parist Szigeti Gábor, a harcias Capuletet Balikó István, a jóságos Lőrinc barátot Rotter Oszkár táncolja.

A produkció egésze elvarázsolta az embereket. Prokofjev áradó, lüktető muzsikája, Seregi Lászlónak ezt rendkívül kifejező zenét oly plasztikusan megjelenítő koreográfiája, a Nemzeti Balett társulatának magával ragadó közreműködése, a Kesselyák Gergely által vezényelt zenekar kimagasló, a mű iránti alázattal és szeretettel teli kísérete mind-mind hozzájárult ahhoz, hogy a nézők perceken keresztül ünnepelték az előadókat. (Alsó képen: Felméry Lili, Simon István, Seregi László, Kaszás Ildikó koreográfus asszisztens.)

 

Dr. Petővári Ágnes