vissza a főoldalra

 

 

 2010.02.19. 

Joseph Kesselring: Arzén és levendula

(Pesti Magyar Színház)

 A német szülőktől 1902-ben New Yorkban született és ugyanott 1967-ben elhunyt Joseph Otto Kesselring világszerte ismert színdarabja az Arsenic und Old Lace, amit magyarra Arzén és levendulának fordítottak le. Kesselring több filmes forgatókönyvet, valamint színdarabot is írt, de egyik sem éri el az 1941. január 10-én a Broadway-n bemutatott Arzén és levendula sikerét, amit az imponáló 1444-es előadásszám is bizonyít. Hollywood is felfedezte, Frank Capra rendezésében, 1944-ben Cary Granttel a főszerepben filmet is forgatattak belőle. Az Arzén és levendula nem csupán a tengeren túlon, hanem Európa számos színpadán igen kedvelt darab, ugyanis nem lehet melléfogni vele, minden megtalálható benne, ami a tökéletes vígjátékhoz kell: mértani pontossággal adagolt izgalom, egymást erősítő helyzet- és jellemkomikum, ezt az egészet beragyogó, aranyló derű. Magyarországra viszonylag hamar megérkezett, Várkonyi Zoltán Művész Színházában volt a hazai bemutatója 1947. július 13-án Sulyok Mária és Bulla Elma főszereplésével. Itt 40 alkalommal játszották, ami a korabeli viszonyokhoz mérten hihetetlenül magas néző- és előadásszámot jelent. Azóta megszámlálhatatlanul sokszor vitték színre mind a fővárosi, mind a vidéki teátrumok. A legutóbbinak a Pesti Magyar Színházban ez év január 29-én tartották a premierjét.

Az Arzén és levendulának nincs bonyolult cselekménye, a második világháború idején, 1941-ben él-éldegél Brooklynban a két Brewster nővér. Mindenki körberajongja és dédelgeti az idős, tündéri, csipketerítőt horgolgató hölgyeket, mert olyan édesek és szeretetreméltók. A látszat azonban csal, ugyanis ebben a családban mindenkinek van valami „beütése”, egyik unokaöccsük – enyhén szólva – habókos, de a légynek sem árt, és az Egyesült Államok elnökének képzeli magát, a másik azonban közveszélyes őrült, ugyanakkor kőkemény bűnöző, többszörös gyilkos, a harmadikkal minden rendben van, ő ugyanis igen rokonszenves, éppen házasodni készülő fiatalember, foglalkozását tekintve újságíró, mégpedig színikritikus. De akad a családban halottakon kísérletező nagypapa is. A két földre szállt angyal nénikéről is kiderül, ők bizony fekete angyalok, azaz sorozatgyilkosok, a hozzátartozók nélküli koros férfiakon kegyes eutanáziát követnek el, ribizliborukba arzént tesznek, és a ház alagsorában a szelíd bolond, mit sem sejtő öccsükkel illő gyászszertartás kíséretében hantoltatják el őket. A két galamblelkűnek látszó, valójában velejéig romlott dáma szentül meg van győződve arról, csak jót cselekedtek azzal a 11 szerencsétlen flótással, legalább nem tengetik mindennapjaikat egyedül…

A Szlávik István tervezte díszletek az 1940-es évek Amerikájának miliőjét elevenítik fel, Tordai Hajnal jelmezei pedig ennek a kornak a divatirányát. Ebben az egy térben, a házbelsőben zajlik a cselekmény. A fiatalabbik nővért Béres Ilona alakítja, akinek művészi értékéről, színészi képességéről már ódákat zengtek, és ezeket a dicshimnuszokat most is tovább lehet folytatni. Az idősebb testvért Csernus Mariann jeleníti meg, nagyszerűen egészítik ki egymást. Úgy keltik életre ezeket az egyszerre félelmetes és imádnivaló úriasszonyokat, hogy a nézők nem tudnak haragudni rájuk, amiért minden józan meglátást félresöpörnek, és nincsenek tisztában tetteik súlyosságával, következményeivel. A jóképű, dali unokaöccs szerepében Pavletits Bélát táthatja a közönség. Olyan megzavarodott fiatalembert mintáz meg, aki nem akar hinni a szemének, fülének, és akinek az előre eltervezett, az együttérzés és segítőszándék álarcába bújtatott gyilkosságok sorától az egész addigi élete alapjaiban megrendül, majd összeomlik. Az ügyefogyott unokafivért Rancsó Rezső, az elvetemültet Sipos Imre személyesíti meg. A szép Helent Benkő Nóra a szerephez illő kedvességgel viszi fel a színre. A flúgos pszichiátert Jegercsik Csaba, az önmaga írói tehetségétől elszállt felügyelőt Fillár István, az ájtatos tiszteletest Szélyes Imre, a hiszékeny hadnagyot Tahi József játssza.

Az embert úgy alkotta meg a Teremtő, hogy nem képes a nap 24 óráján keresztül komor dolgokkal foglalkozni, azokat megoldani, bizony szüksége van egy jó kis rötyögésre, amikor nem kell az agyát jártatnia, mindenféle rejtett üzeneteket dekódolnia, hanem átadhatja magát a szórakozásnak, a nevetésnek. Ez a Pinczés István által rendezett előadás tökéletesen megfelel ennek az elvárásnak, az elhivatott, kifogástalan színészi játék, a könnyen nyomon követhető, a lelket nem megterhelő tartalom két óra felhőtlen kacagást és gondokat-bajokat elfeledtető kikapcsolódás nyújt. (Felső képen: Béres Ilona és Csernus Mariann; alsó képen: Pavletits Béla, Ruttkay Laura.)

 

Dr. Petővári Ágnes