vissza a főoldalra

 

 

 2010.07.02. 

Anomális nemzedékek kora

Biszku elvtárs emblematikus figura szememben, többszörösen is. Egyrészt – kisebbrészt, mert sokan vannak ilyenek rajta kívül is – szimbolizálja a gyilkos, irigy sztalinista bolsevizmus minden aljasságát, minden lelketlen, nemzet- és egyénellenes bűnét, a hazaárulást, a szellem és a jog gátlástalan üldözését, a félelemre és gumibotra alapozott társadalomépítés fullasztó világát. Másrészt – nagyobbrészt, mert ilyenként jóval ritkább jelenség – jellemzi számomra a következetességet is: az ortodox sztalinista vezérek közül egyedüliként máig ragaszkodik elveihez, semmit nem bánt meg, nem vont vissza, semmit sem felejtett, semmit sem tanult, nem kért bocsánatot, nem határolódott el. (Ha nem lenne égbekiáltó ellentmondás és sértő a francia gloire-ra nézve, azt mondanám, hogy egyenesen bourbonos jellemvonásai vannak.) Biszku elvtárs maradt, ami volt: Sztalin fanatikus pártkatonája, csőlátású doktriner, akinek szélsőbalos allűrjeit még az amúgy erős gyomrú Kádár sem volt képes elviselni, ezért nyugdíjaztatta. Valójában egész életében nagy barátja volt a többpártrendszernek, ő maga is három párton átívelve valósította meg politikai életművét: MKP, MDP, MSZMP. Ez bizony három. Biszku elvtárs az az ember, aki képes lenne egy 2010-ben feltett kérdésre így válaszolni: 1951-ben erről már egyszer beszéltem, miért mondjam el még egyszer, amit akkor kifejtettem?

Tudom, hogy furcsa, és némi magyarázatot is igényelne, de én húsz éve figyelem és respektálom ennek a veszedelmes embernek az önmagához, és a bukott rendszerhez való következetes hűségét. Mindenesetre emészthetőbb számomra ideológiailag, de talán még morálisan is az efféle konzekvens múltba ragadtság, mint az önmagukat milliárdossá, az országot koldussá rendszerváltó exkommunisták liberális handabandái.

Érthető, hogy fölöttébb meglepett a vele készült történelmi film bemutatója körüli hercehurca: a 89 éves Biszku lányai – akik sem lehetnek már szeleburdi tinik – nem engedték a film bemutatását, méghozzá Biszku elvtárs személyiségi jogaira való hivatkozással. (Vajon az idős politikus tudta-e eddig, hogy neki személyiségi jogai vannak? És miért, hogy hirtelen ilyen látványosan igényt tart rá?  Egy biztos: az 1957 és 1961 közötti négy és fél évben, a forradalom megtorlását, az akasztásokat és bebörtönzéseket – Münnich elvtárs utódjaként – egyszemélyileg irányító rendőrminiszterként, majd kormányfő-helyettesként egyetlen vizsgálati eset dokumentumaiban vagy jegyzőkönyvében sem hivatkozott arra a ítélkezési alapvetésre, hogy „személyiségi jog”.) De ha lehetek őszinte, nem értem a lányok valódi szerepét sem. Ugyanis Biszku elvtárs, mindnyájunk nagy elégtételére, még él, ilyen módon – ha csak nincs gyámság alá helyezve? – egyedül ő jogosult dönteni személyiségi jogi sérelmeit illetően. A lányai majd csak halála után lesznek jogosultak ebben. Mégis, a hírek szerint úgy tűnik, hogy a leányok okozták ezt a ribilliót, nem az atyjuk. De mindez maradjon a Biszku-család belső ügye, valójában nem erről szeretnék beszélni.

A lengyeleknek is van egy Biszkut idéző alakja: Jaruzelski tábornok. Igaz, ő egy évvel fiatalabb magyar kollegájánál, de önbizalomban, az önmagához való hűségben, aktivitásban, jelenlétben – ha lehet ilyet mondani – túl is tesz azon. „Döntéseimet vállalom” – dörgedelmezte oda a napokban az őt felkereső Magyar Nemzetes újságírónak. Ugyanakkor ellentmondásosabb figura is Biszkunál: lengyel arisztokrata származék, egyházi nevelést követően futott bele Sztalin Visszarionovics ölelő karjaiba, ahonnét végül Gorbacsov és Jelcin hatékony támogatásával sikerült messzire kerülnie. Jaruzelski a 180 fokos fordulatok döntéseit vállalja, miközben semmit nem tagad meg: amikor éppen valamit csinált, akkor az volt a jó, mert éppen azt kellett csinálni. Ilyen egyszerű.

Kevesen tudják, hogy a világ egyik legdermesztőbb mészárosa, aki 1975 és ’79 között 3 millió kambodzsai honfitársát ölte meg a „Vörös Khmer” eszméje nevében, Párizsban szerzett diplomát a Sorbonne-on. Művelt, több nyelven beszélő ember volt, akinek még halála előtt fél évvel sem okozott gondot nyilatkozni a hongkongi székhelyű Far Eastern Economic Review nevű hetilapnak: „Azért léptem fel, hogy véghezvigyem a harcot, és nem azért, hogy embereket gyilkoljak. Lelkiismeretem tiszta és nyugodt.” (MTI).

Tanúsíthatom, legalább ennyire tiszta és nyugodt lelkiismerete van az utolsó magyar ítélet-végrehajtónak, vagyis hóhérnak is, akiről egy-két évvel ezelőtt a televízióban láttam portréfilmet. Modern panellakásban lakik a bizalomgerjesztő arcúnak ugyan nem tekinthető nyugállományú hóhér, aki házipapucsban, otthoni lezserséggel fogadta a stábot. Fellelkesülve mesélt – (nyilván engedélyt kért és kapott rá) – egykori munkájáról, és arról, hogy két segédjével miként utaztak le vonattal a vidéki akasztások helyszíneire, s ha volt még néhány percük, milyen vidáman iszogattak-beszélgettek valamelyik útba eső presszóban. (Neki is voltak leányai, akik úgy nevelkedtek, hogy állítólag fogalmuk sem volt apuci munkájának mivoltáról.) Mintha strandcikkeket árusító bazáros mesélne egykori munkája örömeiről.

Mondják, napjainkban nincsenek már klasszikus évszakok sem. Kedden még tél van, szerdán már nyár, a tavasz pedig ismeretlen fogalommá halványult. De nem csak az időjárás alakulása mutat fel ilyen anomáliás változásokat. Úgy tűnik, a klasszikus XVIII., XIX. századi „fiatalember” fogalma – az, amelyről Mozart a Jeunehomme-ot komponálta – ugyancsak eltűnt az idő forgatagában. Ma a végtelenségig elhúzódó, véget érni nem tudó mentális kiskorúság, a deresedő hajú férfiakat is jellemző infantilizmus után, átmenet nélkül kezdődik az öregedés. Olyan ez, mint a hegymászás – a csúcs gondos elkerülésével. Mert a csúcsot, a lényeget, a szembenézést hihetetlen ravaszsággal és következetességgel képes elkerülni a XX. században megmártózott értelmiségiek jelentős százaléka. Ők úgy gondolják, hogy utólag lehetséges kimagyarázkodni, lehetséges ügyes szóözönnel meg nem történtnek minősíteni azt, ami történt, megtörténtnek azt, ami sosem volt.

Csakhogy abban leledzik Biszku elvtárs, Jaruzelski tábornok, Pol Pot testvér és a nyugdíjas hóhér óriási tévedése, hogy azt hiszik, annak bármiféle jelentősége van, hogy ők mit mondanak magukról. Pedig nincs. Kizárólag az a verdikt marad fenn – az viszont örökre –, amit a világ mond róluk.

 

Szőcs Zoltán