vissza a főoldalra

2010.07.16.

Kádár kitüntetett figyelme

Kádár mindig mindenkor mindenre figyelt. Különösen a politikai bizottság tagjainak magatartása érdekelte. Gyakorlatból mondok példát.

A Politikai Bizottság tagjai előre elhatározottan menetrend szerint meglátogatták a megyéket, illetve a megyei vezetőket. Az MTI korabeli belső utasítása szerint a politikai bizottsági tag megyei látogatásáról 20 sorban kellett megemlékezni. A szimpla központi bizottsági titkár 15 sort kapott. Ezek a tudósítások nem tartoztak az újságírás remekei közé. Mindenesetre hírt adtak arról, hogy Aczél György vagy Biszku Béla melyik megyében vágott rendet. De nem úgy volt ám az egyszerűen.

Történt pedig, hogy egy alkalommal (más alkalommal is) beülhettem egy politikai bizottsági tag kocsijába, és elkísérhettem egy megyei látogatásra. Két Mercedes gépkocsi vitt bennünket, három kormányőr kísérte a PB-tagot. Ment az autó boldogan egy nyugat-magyarországi megyébe. Jóízűt beszélgettünk menet közben. Az autóban telefon is volt. Akit kísértem, csak egyszer-kétszer vette fel a kagylót, hol őt hívták, hol ő hívott. Egyszer csak megállt az elöl futó személygépkocsi, megállt a másik is. A kormányőr (az egyik) rám szólt: jöjjön, üljön át hozzánk! Olyan határozott volt a felszólítás, hogy mit tehettem, átültem. Ment az autó tovább. Azt mondja az egyik kormányőr (amúgy jópofa, vagány, lezser gyerek volt): mondd meg a főnöködnek, hogy ne sokat dumáljon a telefonon, mert azt a központban rögzítik, aztán leírják, és reggel már ott van az öreg asztalán a jelentés, hogy miről dumált a megfigyelt pol. biz.-tag.

No csak ennyit – mondta a kormányőr, maga ne pofázzon erről senkinek. Az elöl futó kocsi megállt, én visszaszálltam a másik autóba, és mint ahogy az előbb volt, mondtam az autóban lévő „főnöknek”: álljunk meg az erdő szélén, végezzük el a kisdolgunkat. Nem kell – mondta a főnök. Mondom: de kell. Fél szavakból is értette, hogy valamit négyszemközt, falak nélkül akarok neki mondani. Kikínlódtuk magunkból a kisdolgot, és közben kérdezte a pol. biz.-tag: na mi van? Mondom, semmi, csak azt mondja a kormányőr, hogy ne dumálj a telefonba, mert azt rögzítik a Jászai Mari téren, leírják, és odaadják az öregnek. Az öreg = Kádár. Komótosan sliccet gomboltunk, és azt mondta a figyelmeztetett úr: tudom, ebbe már beavatott engem korábban Havasi Ferkó. Havasi Ferenc volt akkoriban az MSZMP Központi Bizottságának gazdaságpolitikai titkára, a politikai bizottság tagja. Akit én kísértem, soha nem csúszott meg e jelentések nyomán, mert óvatos volt meg okos. Volt, aki megbukott. No nem nagyon, csak egy kicsit.

Ő meg Békés megyébe látogatott. A látogatás hivatalos részének korai vége után kártyához ült Korom Mihály (képen) és Klaukó Mátyás, helyi hatalmasság, aki vagy megyei tanácselnök volt, vagy a pártbizottság első titkára volt az időkben. Korom meg Klaukó hajnali négyig kártyázott, és Korom úr egy forintos kártyaadósságot csinált. Kérni egy ilyen nagy embernek kölcsönt nem illett. Haza is mentek hajnalok hajnalán, majd Korom Mihály gondosan egy borítékba zárt egy forintot, és a pilótát a szolgálati Mercedessel visszaküldte Klaukóhoz, hogy törlessze az adósságot.

Így mulatott egy bolsevik dzsentri nagyúr. Ezt a jelenséget Kádár – még le sem ért a pilóta Klaukóhoz Békéscsabára – már olvasta a részére leírt gyorsjelentésben. Nem dicsérte meg Korom Mihályt, de később szóba hozta: Korom elvtárs! Ilyet nem csinálunk.

Visszatérve a nyugat-dunántúli látogatásra, vacsora után pontban este 9-kor az én politikai bizottsági tagom elköszönt a megyei első titkártól, kért még néhány szelet ementáli sajtot meg egy pohár vörösbort, és aludni tértünk. Róla nem volt mit jelenteni. Szerencsés ember volt.

Nem úgy, mint a kormányőrség némely tagja. Nyíregyházára Biszku Béla látogatott. Éppen takarékossági időszak volt, két Mercedes helyett csak egy Mercedes indult hosszú útjára Budapestről Nyíregyházára. Az egyik kormányőr vitte Biszkut, a másik kettő biztosító kormányőr meg vonattal utazott a helyszínre. Véget ért a látogatás, Biszku elköszönt a vendéglátóktól, akiktől kapott egy zsák jófajta burgonyát. Biszku kérdezi a kormányőröket: az elvtársak autóval jöttek vagy vonattal? Kórusban mondta a két kormányőr: autóval természetesen Biszku elvtárs. Dehogy akartak ők együtt utazni egy kocsiban Biszkuval. Nem is volt semmi baj, csak Biszku rámutatott a zsák krumplira, és azt mondta: ezt hozzák haza nekem a lakásomra. A két kormányőr fancsali pofával fogadta a parancsot, és vitték magukkal a krumplit. A kormányőrök jó magaviseletű, rendes emberek voltak. Ha szolgálatba léptek, fekete ruha, fehér ing volt rajtuk, és fekete napszemüveg a fejükön. A két ártatlan kormányőr a városközpontból megindult vállán a zsák krumplival a vasútállomásra. A két maffiózó kinézetű kíber elég furcsán mutatott Nyíregyháza utcáin. Mindenesetre gond nélkül hazaértek, és Budapesten leadták a Biszku-családnak a krumplit, ők meg elmentek mulatni, mert a pol. biz.-látogatások után mindig volt mire hivatkozni, hogy elhúzódott az ügy. A mi két emberünk egy napot és egy fél éjszakát csendesen elmulatott. Hazatértek, halkan vetkőztek, hogy bebújjanak a biztonságos ágyukba. De az egyikük véletlenül a vetkőzés közben belerúgott a lakáson lévő babakocsiba. A zajra felébredt az asszony, és megkérdezte: mi van? Mire az áldott jó kormányőr válaszolt: semmi, csak felébredt a gyerek, és most csendesítem. Ébredt, ébredt – válaszolta a kormányőrné –, a gyereket tegnap elvittem az anyádhoz, nincs is itthon. Így ért véget kettős ártatlan hazugsággal Biszku Béla Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei látogatása.