vissza a főoldalra

 

 

 2010.07.23. 

Egy nem méltányolt teljesítmény

Hazánk, hol élnünk s halnunk kell, nemcsak következmények nélküli, de méltányosság nélküli ország is: a kimagasló szellemi vagy művészi teljesítményeket ritkán respektálja, viszont gyakorta bünteti, ha mással nem, hát agyonhallgatással. A baloldali politika oxigénhiányos, minden eredetiségtől és szellemi elitizmustól rettegő, csak a szürkeséget, az átlagost támogató értékrendje immár hat évtizede nyomorgat bennünket. (Nem tévedés, ugyanis a rendszerváltás e területen nem hozott új körülményeket.) Nagy kár, ugyanis Cicero szerint az erény egyetlen fizetsége az elismerés lenne. Ha lenne.

És bizony ez az elismerés a 75. születésnapjára készülődő Kiss Dénes költővel, a magyar nyelv legavatottabb boncnokával és leírójával még csak köszönő viszonyban sincs. Pedig nem mindennapi az a grammatikai teljesítmény, amit Kiss Dénes letett a nagy közös, nemzeti asztalra: a nyelv keletkezésének forrásait, a magyar nyelv belső építkezésének rejtett logikáját nála eredményesebben senki sem tudta feltárni. Szűk szakmai körökben, mint klasszikus forrásanyagot emlegetik e témában közreadott köteteit (Bábel után; Az ősegy titka és hatalma; Aki fázik, fát keres; Emberszám; Agy-Magyarország), de a hivatalosság, az állami „szakma”, az akadémiai nyelvészet még csak elutasítani sem hajlandó meglátásait, mivel az elutasítás valamilyen értelemben már tudomásulvételt, részleges szellemi akceptálást jelentene. Márpedig fél évszázada megbízható egérút a kultúrpolitika kitaposott ösvénye: amiről ők nem beszélnek, az nincs.

 Kár pedig nem beszélni Kiss Dénes legújabb könyvéről, a Püski kiadónál megjelent Gömbgondolkodás c. kötetről. Eredeti, izgalmas, nehezen cáfolható nyelvfilozófiai felvetések gazdag tárháza a kötet. Abban a szerencsés helyzetben vagyok, hogy ezen rövid eszszéket egytől egyig már ismerhetem, mivel javarészt a Havi Magyar Fórumban láttak először napvilágot. Úgy nyelvészet ez, hogy ugyanakkor sok minden más diszciplina (létfilozófia, pszichológia, mitológia, történelem, etnográfia) is szükségszerűen helyet kap benne: a nyelv és a gondolkodás egyugyanazon valóság két aspektusa, hiszen a képiség által hordozott gondolat – (amit elgondolok, azt elképzelem, ami el sem gondolható, az képtelenség stb.) – a működő nyelv és a működő agy közös terméke, így aztán száz és száz módon kapcsolódik a világhoz, a realitáshoz, az élethez és az elvont líraisághoz egyaránt. Írásai a bizonyítékok rá, hogy a magyar nyelv rejtett összefüggései révén gyakran okosabb, mint az, aki beszéli, vagy mint az a gondolat, amit éppen mond.

 Számomra különösen kedves a kötet címadó tanulmánya a fogalmi és képi gondolkodás – „gömbgondolkodás” – rejtélyeiről, amik magára a gömb rejtélyeire vezethetők vissza. Tudta ezt Kiss Dénes vagy nem, és csupán ösztönösen érzett rá, de bizony megdöbbentően ősi és göcsörtös fába vágta kutatói fejszéjét, amikor a gömblét kérdéseivel kezdett foglalkozni. A gömbnek, mint tökéletesség-ideának a kérdését már maradék nélkül körbejárták az ókori görögök: Platon, Xenophanész, Parmenidész, Empedoklész, miként az egyiptomi Corpus Hermeticum is foglalkozik vele. De talán nekünk, keresztényeknek mégis legtöbbet Pascal „rémítő gömb”-je mond a minket körülölelő világ nyomasztó végtelenségéről (Gondolatok, 72. frag.). Valójában ugyanerről beszél Kiss Dénes is, de ő ezt a gömb-végtelenséget a nyelvkeletkezés lehetőségeinek végtelenségeként értelmezi a gömb alakú agyban.

Él közöttünk a Józsefvárosban egy tudós költő, akinek röntgen szemei mindenkinél mélyebbre látnak nyelvünk múltjába és szerkezetébe, aki rendelkezik akkora felkészültséggel és intellektuális bátorsággal, hogy a korszellem minden ellenállása ellenére felvázolni próbál egy olyan nyelvelméletet, amit saját kora csak kinevetni hajlandó, noha annak elméleti tartóoszlopát – a gömbfilozófiát – Platontól Pascalig az európai kultúra legnagyobbjai rakták le. Mégis nagyot téved az, aki Kiss Dénest afféle spekulatív szobatudósként, elvont filozófusként képzeli maga elé. Szó nincsen erről, ő ugyanis mindenek előtt költő. Nem is akármilyen költő, ugyanis lírai tehetségéhez történelmi tisztánlátás és imponáló emberi bátorság is tartozik. Ezért aztán szókimondó verseiről ugyanúgy nem vesz tudomást a hivatalosság, mint nyelvészeti eredményeiről.

Nem öncélúan emlékeztettem Kiss Dénes költői életművére, ugyanis például a Gömbgondolkodás kötet sohasem születhetett volna meg, ha a nyelvész, aki írja, véletlenül nem költő. Amit ő a nyelvről tud, az kettős fogantatású tudás: sok mindent kívülről vesz észre és használ fel (pl. filozófia, pszichológia), sok minden viszont belülről, imádva szeretett magyar anyanyelvének költői birtokosaként.

Jó egészséget és még sok dolgos évet kívánunk a 75 éves Kiss Dénesnek, azzal a meggyőződéssel, hogy az elmaradt méltányosság, amit csapodár korunk csak nem ad meg neki, valójában nem fog elmaradni, csak késik.

Reméljük, nem túl sokat.

 

Szőcs Zoltán