vissza a főoldalra

 

 

 2010.03.05. 

Hány nap a világ?

Ha akarom, ez az álbölcselkedő okoskodás a világ leglinkebb kérdése, ha akarom, minden kérdések leglényegibbje, a létfilozófia alapvető, soha meg nem válaszolt enigmájának tömör foglalata. Adatokkal és tényekkel különben is roppantul vigyázni kell: semmi nem tudja annyira kisiklatni, tévútra terelni vagy szakadékba lökni a maga helyes – vagy helyesnek vélt – útjáról a józan emberi belátást, mint a felszínesen vett, nem ellenőrzött, nem végiggondolt, pongyolán kezelt adatolás. Vagyis a hiszékenység. És az teljesen mindegy, hogy bárgyúságból, naivitásból, jóhiszeműségből, netán gyógyíthatatlan bunkóságból eredő a hiszékenységünk. Ha már megvan, az kész Isten csapása. Hatvany Lajosról, az adysta báróról sok minden elmondható, de nehezen lehetne kétségbe vonni őszinte hazafiságát és konzekvens háborúellenességét, amelyet 1914 nyarától a legteljesebb nyíltsággal vallott. Kevesen ismerik Szemnélküli János című kötetét, amelyben „pacifista írásait” adta közre a Táltos kiadó 1919-ben. Van ebben a válogatásban egy 1917-ből datált, figyelemre méltó tanulmány a magyar hiszékenységről. A báró azt vallja ugyanis, hogy ama bizonyos mikszáthos, paraszti, magyar ravaszság – ha van is – legfeljebb a földhöz ragadt szegény emberek létfenntartási küzdelmének hozadékaként fordul elő, de a magyar tömeg mindig számítás és ravaszság nélküli mentalitású.

 „Ez a tömegösztön okozza, hogy békében, okos és körmönfont szomszédainkkal szemben a magyart mindig kisemmizik a játékból. … (A Habsburg-háznak pár formális alkotmányjogi vívmányt kellett ajándékoznia és ezekért a szemfényvesztő fogásokért cserébe kapta a magyar vért és a magyar pénzt.)

Hogy aztán ennek a jóindulatú, hiszékeny népnek mekkora volt a respektusa az osztrák császári palotában, két idézettel is aláfesti Hatvany. Az egyik a legszeretetreméltóbb királynénk, Mária Terézia mondata, amit nagy nőies önfeledtséggel írt le az egyik miniszteréhez küldött levelében: Kedves herceg, és ha minden magyarok árán, de kedves herceg, nagyon kérem, szerezze nekem vissza Csehországot”. Ilyen kérésnek ki tudna ellenállni? Csehország vissza lett szerezve, ha nem is minden magyarok, de jó néhány magyar árán. A másik mondatot Metternich követte el ellenünk, amikor a porosz nagykövetet kioktatta rólunk:

„A magyarok fő-főtulajdonsága az eingefleischte Dummheit”. Hatvany arisztokratikus tapintattal, elhallgatja, mit is jelent, az eingefleischte Dummheit, „hogy a magyar beszéd tisztes köntösét” még véletlenül se kapja meg az osztrák miniszter. Mi eláruljuk: Metternich szerint főfőtulajdonságunk a „megrögzött ostobaság”. Íme, így kell gyagyává minősíteni egy ősi, békés, másokhoz jóhiszemű, mert másokat is jóhiszeműnek gondoló nemzetet. Mindez persze már a múlté, a történelem ködébe vesző XIX. század világából való. De nézzük csak, hogy a mi XXI. századunkban vajon maradt-e még bennünk valami abból a hiszékenységi mentalitásból, amely Metternichet a fenti minősítésre késztette. Budapest VII. kerületének van egy időszaki lapja, az Erzsébetváros. Ennek legutóbbi számában egész oldalas megemlékezést szenteltek az éppen 65 évvel ezelőtt felszabadított pesti gettónak. Ez eddig akár rendben is volna, csakhogy megakadt a szemem a következő mondaton: „A gettó lakói másnap puszta kézzel estek a deszkapalánkoknak, amely több mint 400 napig volt börtönfaluk…” Hogy egy apró egyeztetési hiba is van a mondatban, az a kisebb baj, a nagyobbik viszont az, hogy megrögzött ostobaság, amit itt ír a rovatvezető. Javaslom, számoljunk utána együtt ezeknek a napoknak. 1944 novemberének végén született hatósági döntés a gettó létrehozásáról, de maga a rendelet csak december 2-án hirdettetett ki, félhivatalosan, falragaszokon. Az ezt követő napokon a nem zsidó lakosoknak ki kellett költözniük, és elkezdődött a terület körbekerítése. Ez a folyamat december 10-ig tartott. Gyakorlatilag tehát 1944. december 10-től működött a gettó, egészen 1945. január 18-ig, amikor az orosz csapatok felszabadították. Számolhatom én ezt akárhogyan is, de tokkal-vonóval nem jön ki több 39 napnál. Eszem ágában sincs kétségbe vonni, hogy a gettó embertelen, jogtalan, kényelmetlen és megalázó eljárás volt még akkor is, ha tulajdonképpen megvédte az elhurcolástól az ott élőket. De bárhogy volt is, csak 39 napig tartott, és nem „több mint 400-ig”. Ez a csúsztatás nem apró elírás, de nagyságrendi torzítás, azaz történelemhamisítás. Persze megértem én a cikkíró kollega pszichés motivációit: nyilván annyi visszaemlékezést, dokumentációt, novellát, regényt, filmet, utalást, memoárt volt módjában magába szívni az elmúlt évtizedekben a gettóval kapcsolatosan, hogy maga sem gondolta volna, hogy azok a bizonyos sötét napok alig tartottak tovább egy hónapnál, ezért még hozzátoldott egy évet. Így aztán leírjuk, kvázi magunkra vesszük mi azt, amit az érintett etnikum higgadt óvatosai soha nem tettek meg, bár nyilván elnézik ezt a kis tévedést: több, mint 400 napig működött a pesti gettó. Lehet, hogy a végén mégis Metternichnek volt igaza?

 

Szőcs Zoltán