| 
               
                2010.03.12.  
              Ízlésrombolók kora
              
               
              Filep
              Sándor festő, grafikus, zenész
              Pincehelyen született 1954. március 10-én. 
              
               
              1976-tól
              a Képzőművészeti Főiskola hallgatója. 1980-ban diplomázott,
              1983-ban végezte el a mesterképzőt, s abban az évben Smohay-ösztöndíjas
              lett. 1984-85 : a Képzőművészeti Főiskola tanársegéde,
              1985-87 : Derkovits-, 1995 : Láncos-Szegfű- ösztöndíjas,
              1996-2001 : a székesfehérvári Szent Korona Galéria művészeti
              vezetője, 2004- a Magyar Művészeti Akadémia tagja. Díjak,
              elismerések: Herman Lipót-díj (1980), Koller-díj (1998),
              Layota Art ösztöndíj, Svédország (1987-2000). Egyéni kiállításai:
              Barcsay Terem (Budapest, Sárbogárd (1980), Cagnes-Sur-mer
              (Franciaország) (1986), Sundsvall (Svédország) (1988), Bécs,
              Dunaújváros (1990), Székesfehérvár (1992, 1996, 2000, 2007),
              Kiscelli Múzeum (1994), Vác (1996, 1999), Zsámbék (1993,
              1996), Balatonlelle (1997), Balatonfüred (1997), Zalaegerszeg
              (2006 – Párkányi Raab Péter szobrászművésszel). Főbb művei:
              Korpuszok (1984), Az alapi elmegyógyintézet lakói (1985),
              Jegyzetek R.F. életéből (1986), Sierra Pelada (1988), Amerikai
              anzix (1986), Abraxas (1989), Tolnai-Baudelaire (1997), Dürer-emléklapok
              (1998), Tűz és vér (1999), Dali parafrázisok (1999),
              Apokalipszis (2001), Cyrano (2003), Csendélet-tanulmány (2005),
              A művészet (2008). Zenei tevékenysége: Fi-Ne Art Ensemble.
               
               
              –Ön
              tavaly, október 7-én helyezte el a székesfehérvári, öreghegyi
              Magyarok Nagyasszonya plébániatemplom karzatán hét darabból
              álló festménysorozatát a keresztség szentségeiről. Igaz,
              nem olvastam utána alaposan, de nem emlékszem rá, hogy lenne
              olyan kárpát-medencei templom, melyben a hét szentség képi
              megjelenését láthatnánk.
              
               
              
               –Dr. Glosz Ervin atya a templom volt plébánosa azt
              szerette volna, ha a karzaton lévő hét üres aranyozott kereten
              belül megjelenítenék a hét szentséget, mindenki által érthető,
              figurális módon. Jómagam az egyházközség és a városrész képviselőjének
              felkérésére vállaltam el a munkát, s majdnem két évig
              dolgoztam rajta. Felvetésére reagálva: utánajártam, és kiderült,
              hogy az évszázadok során a hét szentség képi megjelenítéséről
              eddig egyetlen feldolgozás készült, az is a középkorban;
              Rogier van der Weyden németalföldi festő festette meg egy oltárképen,
              egy nagy triptichon részeként, kissé naiv módon. Azt is tudni
              kell, hogy a hét szentség egyedül a római katolikus egyházban
              elfogadott dogma. A protestánsoknál erről nem lehet beszélni.
              Tehát adva volt a hely, az üresen álló hét barokkos stukkó díszítésű
              keret, ebbe készültek a képek a hét szentségről: a keresztségről,
              a bérmálásról, az oltári szentségről, a bűnbánatról, a
              betegek kenetéről, az egyházi rendről, a házasságról. Így
              az olajfestmények egy egész életfolyamatot követnek nyomon a
              kereszteléstől az utolsó kenet feladásáig. A képeken otthon
              dolgoztam, és több adakozó jóvoltából megvalósult a munka.
              
               
              
               –A terveket be
              kellett mutatni az egyháznak?
              
               
              
               –Igen, miután azokat jóváhagyták, kezdtem el a hét képet
              megfesteni. Örültem ennek az érdekes és szokatlan felkérésnek.
              Talán azért is esett rám az egyháziak választása, mert sokáig
              éltem Székesfehérváron, s a Szent István Művelődési Ház művészeti
              tanácsadója voltam, sok kiállítást rendeztem hét-nyolc éven
              keresztül az intézményben. 
              
               
              
               –A képeken a
              figurák kivehetők, s teljesen jelenkori arcokat lehet látni.
              
               
              
               –Így van: hús –vér emberek a modellek, így a festményeken
              Ervin atyát, s az őt követő fiatal plébánost, Tornyai Gábor
              atyát is megörökítettem. Tehát mindenki valós ember, csak éppen
              a modellek közt vannak olyanok, akik ismertebbek.
              
               
              
               –Egy ilyen munkánál mennyire kell figyelembe venni a
              templom többi festményének a stílusát?
              
               
              
               –Az öreghegyi templom nem egy régi épület. Művészeti
              szempontból ízléses, de igen eklektikus. Éppen ezért, ha ebbe
              a templomba betér az ember, akkor a műveket külön-külön kell
              megfigyelni.
              
               
              
               –A hívek hogyan
              fogadták ezt a képsorozatot?
              
               
              
               –Nagyon kedvezően. Ennek egyik oka, mert a hét szentséget
              érhető módon ábrázoltam. A másik talán az, hogy a mai
              magyar egyházművészetben hiányzik a minőség. A festmények
              átadása a plébánia 25. évfordulóján, püspöki szentmise
              keretében történt meg. Tehát a műveket felszentelték. 
              
               
              
               –Rendelésre
              szokott dolgozni?
              
               
              
               –Mostanában főleg megrendelésekre dolgozom. Az említett
              munka volt az első egyházi jellegű megbízatásom. A képzőművészek
              jelenleg még a színészeknél is rosszabb helyzetben vannak,
              mert ha egy tehetséges színművészt az egyik színház nem
              foglalkoztatja, még átmehet a másikba. A képzőművésznek
              nincs ilyen mozgástere. Így van, mikor igen sokat kell várni
              egy megrendelésre. 
              
               
              
               –Mennyire engedi meg, hogy a megrendelő munka közben
              beleszóljon az alkotási folyamatba?
              
               
              
               –Munka közben
              nem engedem, hogy beleszóljanak abba, hogy mit miként fessek.
              Amikor felkeresnek, már egy konkrét tervvel szoktak. Ha az illető
              elképzelése egyezik az ízlésemmel, akkor elvállalom a
              feladatot. Ilyenkor nagy vonalakban megbeszéljük a terv megvalósítását,
              de a részletezésben szabad kezem van.
              
               
              
               –Néhány hét múlva
              ünnepli 56. születésnapját. Ennyi év telt el azóta, mikor a
              Tolna-megyei Pincehelyen megszületett.
              
               
              
               –Valóban
              Pincehelyen születtem, de nincs sok közöm ehhez a településhez.
              Születésem után Alapon laktunk, majd Cecén, de gyermekkorom
              meghatározó települése Sárbogárd volt. Oda jártam általános
              iskolába és gimnáziumba is. Ezt követően kerültem a fővárosba,
              a Képzőművészeti Főiskolára.
              
               
              
               –Szülei mivel foglalkoztak?
              
               
              
               –Ők
              „civilek”, kedvelik a művészetet. Famíliánkban évszázadokra
              visszamenőleg hagyománya volt a művészet szeretetének, de én
              vagyok az egyedüli művész a családban.
               
               
              –A
              zene, vagy a rajz iránti fogékonysága mutatkozott meg hamarabb?
              
               
              
               –A rajz iránti, ami párhuzamos volt a zenével. Mindkettőt
              nem lehet ugyanolyan intenzitással művelni. A gimnáziumban
              nagyon jó tanáraink voltak, de a rajzot, a festészetet
              autodidakta módon tanultam. A gimnázium elvégzése után egy évig
              dolgoztam Sárbogárdon, majd sikerrel előfelvételiztem a Képzőművészetire,
              s így a katonaság után ott folytattam tanulmányaimat.
              
               
              
               –Blaski János
              volt a mestere. Róla igen keveset lehet mostanában hallani. Úgy
              tudom, hogy sokáig tanult a volt Szovjetunióban.
              
               
              
               –Ő az idősebb
              generáció tagja, még mindig ápolom vele a kapcsolatot. Két évvel
              ezelőtt meglátogatott minket Balatonalmádiban. A tehetséges
              magyar festők akkoriban Leningrádban tanultak, ahol egy nagyon jó
              művészeti iskola volt, s Balski is abban végzett.
              
               
              
               –A ’70-es évek végén a pártpolitikai mennyiben
              befolyásolta a képzőművészeti oktatást? Volt olyan izmus,
              amit ráerőszakoltak a hallgatókra?
              
               
              
               –Nem volt ilyen,
              legalábbis nem volt észlelhető. Kis létszámú osztályok
              voltak. Előfelvételisként ketten voltunk festők, miközben
              1200-an jelentkeztek. Nagyon megválogatták azt, kit vesznek fel,
              melyik osztályba, s hogy ki lesz a mestere az illetőnek. Így
              elválasztották a dilettantizmust a minőségtől. Blaski Jánosnál
              nagyon szabad légkör uralkodott. Más mestereknél kötöttebb
              volt minden. A többi osztályban az adott mester instrukciói érezhetők
              voltak a tanítványok művein. Blaskinál viszont mindenki
              megmaradt egyéniségnek. Emlékszem egyik osztályban a szocreált
              erőltették. A mester azt magyarázta nekik, hogyan is kell egy
              TSZ-teherautót festeni. A már említett nyitottsága miatt a
              Blaski-osztályba többen is átjelentkeztek. 
              
               
              
               –Friss diplomásként Derkovits – és Smohay –ösztöndíjat
              is kapott.
              
               
              
               –A Derkovits –ösztöndíj
              jelentősebb volt, a másik helyi, egy éves, fehérvári szintű.
              Előtte viszont tanársegéd lettem, ami állami ösztöndíj
              volt. A Művészeti Alapnak volt egy állami ösztöndíja, s ez
              alapján lehettem Blaski János tanársegédje. Mikor megkaptam a
              Derkovits-ösztöndíjat, otthagytam a főiskolát.
              
               
              
               –Nem kérték meg arra, hogy maradjon tanítani?
              
               
              
               –De igen, viszont a szabályok szerint két állami ösztöndíjat
              nem lehetett egyszerre megkapni. Tehát el kellett döntenem,
              maradjak-e tanársegéd, vagy a Dekrovits-ösztöndíjjal szabadúszó
              legyek. Az utóbbit választottam. Nem bántam meg soha ezt a döntést.
              
               
              
               –Magántanítványai sem voltak azóta?
              
               
              
               –Többen
              felkerestek azzal, hogy adjak nekik művészeti tanácsokat, de a
              tanítás és az alkotás nálam nem fér össze. Nálam a művészeti
              alkotás teljes embert igényel. Ha minden nap bejárnék valahova
              tanítani, akkor nem lenne időm festeni. Régebben az ilyen alkotókat
              „vasárnapi festőnek” nevezték. Szakmai tanácsot azért
              adok, mert manapság úgy is kikerülnek az iskolából hallgatók,
              hogy pl. nem tudják miként kell egy vásznat lealapozni. Akkor
              mit csináltak, mit tanultak éveken keresztül?
              
               
              
               –Néhány héttel ezelőtt mesélte nekem egy szegedi
              szobrászművész, hogy a főiskoláról kikerültek többsége
              nem tud konkrét dolgot alkotni.
              
               
              
               –Igen, mert azoktól rettegnek az emberek. Amit én igazi
              művészetnek érzek, azt teljesen leépítették. Bejött a
              fluxus-„művészet”. Marcel Duchamptól származik az a mondás:
              „Bárki lehet művész, bármi lehet művészet.” Innen nézve
              a művészetnek, s magának a szónak sincs semmi értelme. Tehát
              egy igen negatív irányzatról van szó. A közönség összezavarodott,
              s ami elgondolkoztató, hogy a fluxus mögött igen sok pénz van.
              S ha valamire igen sokat költöttek, arra már nem lehet mondani:
              egy hamis dolog volt. Nem vallják be: olyan dolgokat támogattak,
              aminek nincs sem értelme, sem értéke.
              
               
              
               –Akik egy ilyen produktumot megvesznek – direkt nem a
              műalkotás szót használom – csupán divatból teszik? Mert
              nem hiszem el, hogy szépnek találnák.
              
               
              
               –Ilyen esztétikai fogalmakról nem is lehet beszélni.
              Nincs érték, nincs művész, nincs műtárgy. A szépség
              illetlen szóvá vált, úgymond „formális” eltévelyedés, a
              jelentés pedig amolyan témán kívüli anekdota.
              
               
              
               –Elképzelhető, hogy egy bizonyos csoport érdekében
              állt, hogy az embereket, tanulatlan sznobokat összezavarják,
              – finoman mondom– megbolondítsák?
              
               
              
               –Nem szeretem az összeesküvés-elméleteket, de lehet,
              hogy így van. Ha minél semmitmondóbb egy alkotás, azt emelik
              piedesztálra. Botrányos, hogy egy művészeti iskolában olyan
              feladatokat adnak: fessél rossz, csúnya, gusztustalan képet.
              Arról nincs szó, hogy jót, vagy szépet alkosson a diák. Ez
              egy ördögi dolog, s nagyon ravaszul ki van találva. Egy ilyen kérésre,
              felszólításra megmozdul a hallgató fantáziája. Rombolni
              pedig mindig könnyebb, mint alkotni. Tehát tudatos rombolásról
              van szó, aminek megvan a maga filozófiája. Vannak olyan művészeti
              lapok, melyekben oldalakon keresztül írnak a semmiről, vagyis már
              a semmi is valami.
              
               
              
               –Ha egy elsőosztályos kisgyerek nem tud normálisan
              lerajzolni egy házat, akkor megdorgálja a tanítónő. 
              
               
              
               –A gyermeknek még
              van egy jó, ösztönös megérzése arról, miként is kell ábrázolni
              figurákat, tájakat. Amikor később meglát egy olyan
              produktumot, ami mögött nincs semmi, akkor összezavarodik. A cél:
              bizonytalanodjon el az ember az értékeiben, s a gyökerek kiirtása.
              Abban a pillanatban, mikor egy alkotásban felfedezik a gyökereket,
              ócskának, ósdinak titulálják. Az is érdekes, hogy azon
              teoretikusoknak a lakásában, akik ezt a fluxus-divatot felkarolják,
              nem találni efféle műveket. Tehát tudják jól, mi az érték,
              de másnak az értéktelent hirdetik. Lelkileg betegítik így meg
              a társadalmat. A lelki betegséget pedig nehezebb meggyógyítani,
              mint a testit.
              
               
              
              
               –Hogyne lettek
              volna, ahogy haladtam előre a korban, más stílusok, izmusok érintettek
              meg. A pop-art már főiskolás koromban nagyon érdekelt, s a
              ’80-as évek közepéig hatott rám. Utána kezdtem el „tisztán
              látni”, bár a pop-art „nyelvezete” még néha megjelenik nálam.
              
               
              
               –Egy cikkben
              hipperrealistának is titulálják.
              
               
              
               –Tévesen. A
              hipperrealizmus vagy fotórealizmus, semmivel sem több, mint a
              fotó gépies lemásolása. Lélektelen, üres képekről van így
              szó. Ehhez semmi közöm. Engem a realizmushoz lehet kötni, de
              az meg nem stílus. 
              
               
              
               –Az F-csoportnak a tagja. Az f betű itt a figuratív művészetet
              jelenti. Legéndy Péter művészettörténész a csoportot
              bemutató albumban így ír: „ha a művészet bármit is közölni
              akar, akkor érthető vizuális nyelvre van szüksége, ami
              tartalmaz bizonyos mennyiségű redundanciát. Azaz: ismert értelmű
              elemet – mert különben csupa ismeretlen, tehát számunkra értelmetlen
              elemet állítana elénk. A hagyomány művészet az ismert elemek
              szabad variációjával igyekszik érthetővé és érdekessé
              tenni üzenetét. Kontextust alkot az ismert elemekből: a figurákból,
              így mondanivalóját a kompozíció hordozza.” Tehát összefognak
              azok, akik az értékek mentén, figurálisan, érthetően
              alkotnak? 
              
               
              
               –Ez a csoport
              egyrészt egy baráti társaság, melynek tagjait művészi
              szinten a figuralitás fogja össze. Festők, szobrászok vannak
              ebben a csoportban. S mind a valóság tárgyi voltából indulunk
              ki.
              
               
              
               –Környékbeli alkotókról van szó?
              
               
              
               –Főleg a régióban élő figuratív művészeket tömöríti
              ez a csoport, de fővárosi tagunk is van. Közös alapunk a
              figurativitás, de azért itt sokkal többről van szó, minthogy
              felismerhető formákat alkossunk. A csoport tagjai: Dienes Attila
              szobrász, Horváth Lajos festő, Kádár Tibor festő, Párkányi
              Raab Péter szobrász, Ughy István festő és jómagam.
              
               
              
               –Közös kiállításokat is rendeznek?
              
               
              
               –Természetesen. Az első kiállításunkra Székesfehérváron
              került sor a Szent István Művelődési Házban. 2009 nyarán
              pedig – három hónapig - egy erdélyi vándorkiállításon
              vettünk részt. A legszebb helyeken – Kolozsvárott, Csíkszeredán
              és Sepsiszentgyörgyön – állítottunk ki és igen nagy
              sikerrel.
              
               
              
               –Nem csodálom a sikert, hiszen mondhatták: még van
              igazi, magyar képzőművészet.
              
               
              
               –Nem csak a magyarok fogadták kedvezően ezt a kiállítást,
              hanem a románok is. Nagyon is lelkesedtek a művekért. Azt
              szerették volna, hogy maradjon ott legalább egy fél évig a kiállítás.
              Erdélyben jóval nagyobb visszhangja volt ennek a kiállításnak,
              mint itthon.
              
               
              
               –Vannak olyan színei, amiket szívesen használ. Képeit
              nézve a kék és az arany szín gyakoriságát látom.
              
               
              
               –Minden a témától függ. A téma határozza meg azt is,
              hogy rajzoljak, vagy fessek. 
              
               
              
               –Műterme ablakából csodás kilátás nyílik a
              Balatonra. Nem szokott tájképet festeni?
              
               
              
               –Nagyon sokan
              abból élnek, hogy a Balatont viszik fel a vászonra. Nyolc éve
              élek Almádiban, de eszembe sem jutott, hogy a „magyar
              tengert” ábrázoljam. Mindemellett ez a táj nagyon inspirál
              alkotás közben.
              
               
              
               –Az F-csoport albumában látom az ön Tolnay-Baudelaire
              c. alkotását.
              
               
              
               –Ez egy nagyméretű ezüstvessző - rajz. A rajz ezüstvégű
              fémvesszővel készült, egy alapozott lenvásznon. A rajz világosszürke,
              finom, egyforma erősségű vonalakból áll. Radírozni, javítani
              nem lehet közben. Ez a technika a reneszánszban dívott. Balról
              az idős színésznő szuggesztív, érdekes arcát, tekintetét
              jelenítem meg, jobbról pedig a francia költő Visszaháramlás
              c. verse – ami az időről, a fiatalságról és az elmúlásról
              szól - olvasható kézírással, többszörös ismétlésben. A
              Magyar Művészeti Akadémián be is lett mutatva ez a kép a művésznő
              jelenlétében. A művet az Oktatási és Kulturális Minisztérium
              vásárolta meg tíz évvel ezelőtt.
              
               
              
               –A zenét eddig
              csak néhány szóval érintettük. A Fi-Ne Art Ensemble tagja.
              Milyen zenét játszanak?
              
               
              
               –Kísérleti,
              elektronikus zenét. Működik még az együttes, de nem az a lényeg,
              hogy minél több helyen fellépjünk, s koncertezzünk. Jelenleg
              az elektronikával igen sok mindent el lehet érni a zenében. Több
              lemezre való anyagot készítettünk, jó lenne azokat kiadni. Kiállítás-megnyitókon,
              művészeti fesztiválokon léptünk fel az elmúlt években.
              Szeretem az elektronikus gitárzenét, mert határtalanok a lehetőségei.
              Improvizálunk koncertek közben, tehát nem számokat játszunk,
              azt tegyék a fiatalok.
              
               
              
               |