vissza a főoldalra

 

 

 2010.03.12. 

Ízlésrombolók kora

Filep Sándor festő, grafikus, zenész Pincehelyen született 1954. március 10-én.

1976-tól a Képzőművészeti Főiskola hallgatója. 1980-ban diplomázott, 1983-ban végezte el a mesterképzőt, s abban az évben Smohay-ösztöndíjas lett. 1984-85 : a Képzőművészeti Főiskola tanársegéde, 1985-87 : Derkovits-, 1995 : Láncos-Szegfű- ösztöndíjas, 1996-2001 : a székesfehérvári Szent Korona Galéria művészeti vezetője, 2004- a Magyar Művészeti Akadémia tagja. Díjak, elismerések: Herman Lipót-díj (1980), Koller-díj (1998), Layota Art ösztöndíj, Svédország (1987-2000). Egyéni kiállításai: Barcsay Terem (Budapest, Sárbogárd (1980), Cagnes-Sur-mer (Franciaország) (1986), Sundsvall (Svédország) (1988), Bécs, Dunaújváros (1990), Székesfehérvár (1992, 1996, 2000, 2007), Kiscelli Múzeum (1994), Vác (1996, 1999), Zsámbék (1993, 1996), Balatonlelle (1997), Balatonfüred (1997), Zalaegerszeg (2006 – Párkányi Raab Péter szobrászművésszel). Főbb művei: Korpuszok (1984), Az alapi elmegyógyintézet lakói (1985), Jegyzetek R.F. életéből (1986), Sierra Pelada (1988), Amerikai anzix (1986), Abraxas (1989), Tolnai-Baudelaire (1997), Dürer-emléklapok (1998), Tűz és vér (1999), Dali parafrázisok (1999), Apokalipszis (2001), Cyrano (2003), Csendélet-tanulmány (2005), A művészet (2008). Zenei tevékenysége: Fi-Ne Art Ensemble.  

Ön tavaly, október 7-én helyezte el a székesfehérvári, öreghegyi Magyarok Nagyasszonya plébániatemplom karzatán hét darabból álló festménysorozatát a keresztség szentségeiről. Igaz, nem olvastam utána alaposan, de nem emlékszem rá, hogy lenne olyan kárpát-medencei templom, melyben a hét szentség képi megjelenését láthatnánk.

 –Dr. Glosz Ervin atya a templom volt plébánosa azt szerette volna, ha a karzaton lévő hét üres aranyozott kereten belül megjelenítenék a hét szentséget, mindenki által érthető, figurális módon. Jómagam az egyházközség és a városrész képviselőjének felkérésére vállaltam el a munkát, s majdnem két évig dolgoztam rajta. Felvetésére reagálva: utánajártam, és kiderült, hogy az évszázadok során a hét szentség képi megjelenítéséről eddig egyetlen feldolgozás készült, az is a középkorban; Rogier van der Weyden németalföldi festő festette meg egy oltárképen, egy nagy triptichon részeként, kissé naiv módon. Azt is tudni kell, hogy a hét szentség egyedül a római katolikus egyházban elfogadott dogma. A protestánsoknál erről nem lehet beszélni. Tehát adva volt a hely, az üresen álló hét barokkos stukkó díszítésű keret, ebbe készültek a képek a hét szentségről: a keresztségről, a bérmálásról, az oltári szentségről, a bűnbánatról, a betegek kenetéről, az egyházi rendről, a házasságról. Így az olajfestmények egy egész életfolyamatot követnek nyomon a kereszteléstől az utolsó kenet feladásáig. A képeken otthon dolgoztam, és több adakozó jóvoltából megvalósult a munka.

 A terveket be kellett mutatni az egyháznak?

 –Igen, miután azokat jóváhagyták, kezdtem el a hét képet megfesteni. Örültem ennek az érdekes és szokatlan felkérésnek. Talán azért is esett rám az egyháziak választása, mert sokáig éltem Székesfehérváron, s a Szent István Művelődési Ház művészeti tanácsadója voltam, sok kiállítást rendeztem hét-nyolc éven keresztül az intézményben.

 A képeken a figurák kivehetők, s teljesen jelenkori arcokat lehet látni.

 –Így van: hús –vér emberek a modellek, így a festményeken Ervin atyát, s az őt követő fiatal plébánost, Tornyai Gábor atyát is megörökítettem. Tehát mindenki valós ember, csak éppen a modellek közt vannak olyanok, akik ismertebbek.

 –Egy ilyen munkánál mennyire kell figyelembe venni a templom többi festményének a stílusát?

 –Az öreghegyi templom nem egy régi épület. Művészeti szempontból ízléses, de igen eklektikus. Éppen ezért, ha ebbe a templomba betér az ember, akkor a műveket külön-külön kell megfigyelni.

 –A hívek hogyan fogadták ezt a képsorozatot?

 –Nagyon kedvezően. Ennek egyik oka, mert a hét szentséget érhető módon ábrázoltam. A másik talán az, hogy a mai magyar egyházművészetben hiányzik a minőség. A festmények átadása a plébánia 25. évfordulóján, püspöki szentmise keretében történt meg. Tehát a műveket felszentelték.

 Rendelésre szokott dolgozni?

 –Mostanában főleg megrendelésekre dolgozom. Az említett munka volt az első egyházi jellegű megbízatásom. A képzőművészek jelenleg még a színészeknél is rosszabb helyzetben vannak, mert ha egy tehetséges színművészt az egyik színház nem foglalkoztatja, még átmehet a másikba. A képzőművésznek nincs ilyen mozgástere. Így van, mikor igen sokat kell várni egy megrendelésre.

 –Mennyire engedi meg, hogy a megrendelő munka közben beleszóljon az alkotási folyamatba?

 –Munka közben nem engedem, hogy beleszóljanak abba, hogy mit miként fessek. Amikor felkeresnek, már egy konkrét tervvel szoktak. Ha az illető elképzelése egyezik az ízlésemmel, akkor elvállalom a feladatot. Ilyenkor nagy vonalakban megbeszéljük a terv megvalósítását, de a részletezésben szabad kezem van.

 –Néhány hét múlva ünnepli 56. születésnapját. Ennyi év telt el azóta, mikor a Tolna-megyei Pincehelyen megszületett.

 –Valóban Pincehelyen születtem, de nincs sok közöm ehhez a településhez. Születésem után Alapon laktunk, majd Cecén, de gyermekkorom meghatározó települése Sárbogárd volt. Oda jártam általános iskolába és gimnáziumba is. Ezt követően kerültem a fővárosba, a Képzőművészeti Főiskolára.

 –Szülei mivel foglalkoztak?

 –Ők „civilek”, kedvelik a művészetet. Famíliánkban évszázadokra visszamenőleg hagyománya volt a művészet szeretetének, de én vagyok az egyedüli művész a családban.  

A zene, vagy a rajz iránti fogékonysága mutatkozott meg hamarabb?

 –A rajz iránti, ami párhuzamos volt a zenével. Mindkettőt nem lehet ugyanolyan intenzitással művelni. A gimnáziumban nagyon jó tanáraink voltak, de a rajzot, a festészetet autodidakta módon tanultam. A gimnázium elvégzése után egy évig dolgoztam Sárbogárdon, majd sikerrel előfelvételiztem a Képzőművészetire, s így a katonaság után ott folytattam tanulmányaimat.

 Blaski János volt a mestere. Róla igen keveset lehet mostanában hallani. Úgy tudom, hogy sokáig tanult a volt Szovjetunióban.

 –Ő az idősebb generáció tagja, még mindig ápolom vele a kapcsolatot. Két évvel ezelőtt meglátogatott minket Balatonalmádiban. A tehetséges magyar festők akkoriban Leningrádban tanultak, ahol egy nagyon jó művészeti iskola volt, s Balski is abban végzett.

 –A ’70-es évek végén a pártpolitikai mennyiben befolyásolta a képzőművészeti oktatást? Volt olyan izmus, amit ráerőszakoltak a hallgatókra?

 –Nem volt ilyen, legalábbis nem volt észlelhető. Kis létszámú osztályok voltak. Előfelvételisként ketten voltunk festők, miközben 1200-an jelentkeztek. Nagyon megválogatták azt, kit vesznek fel, melyik osztályba, s hogy ki lesz a mestere az illetőnek. Így elválasztották a dilettantizmust a minőségtől. Blaski Jánosnál nagyon szabad légkör uralkodott. Más mestereknél kötöttebb volt minden. A többi osztályban az adott mester instrukciói érezhetők voltak a tanítványok művein. Blaskinál viszont mindenki megmaradt egyéniségnek. Emlékszem egyik osztályban a szocreált erőltették. A mester azt magyarázta nekik, hogyan is kell egy TSZ-teherautót festeni. A már említett nyitottsága miatt a Blaski-osztályba többen is átjelentkeztek.

 –Friss diplomásként Derkovits – és Smohay –ösztöndíjat is kapott.

 –A Derkovits –ösztöndíj jelentősebb volt, a másik helyi, egy éves, fehérvári szintű. Előtte viszont tanársegéd lettem, ami állami ösztöndíj volt. A Művészeti Alapnak volt egy állami ösztöndíja, s ez alapján lehettem Blaski János tanársegédje. Mikor megkaptam a Derkovits-ösztöndíjat, otthagytam a főiskolát.

 –Nem kérték meg arra, hogy maradjon tanítani?

 –De igen, viszont a szabályok szerint két állami ösztöndíjat nem lehetett egyszerre megkapni. Tehát el kellett döntenem, maradjak-e tanársegéd, vagy a Dekrovits-ösztöndíjjal szabadúszó legyek. Az utóbbit választottam. Nem bántam meg soha ezt a döntést.

 –Magántanítványai sem voltak azóta?

 –Többen felkerestek azzal, hogy adjak nekik művészeti tanácsokat, de a tanítás és az alkotás nálam nem fér össze. Nálam a művészeti alkotás teljes embert igényel. Ha minden nap bejárnék valahova tanítani, akkor nem lenne időm festeni. Régebben az ilyen alkotókat „vasárnapi festőnek” nevezték. Szakmai tanácsot azért adok, mert manapság úgy is kikerülnek az iskolából hallgatók, hogy pl. nem tudják miként kell egy vásznat lealapozni. Akkor mit csináltak, mit tanultak éveken keresztül?

 –Néhány héttel ezelőtt mesélte nekem egy szegedi szobrászművész, hogy a főiskoláról kikerültek többsége nem tud konkrét dolgot alkotni.

 –Igen, mert azoktól rettegnek az emberek. Amit én igazi művészetnek érzek, azt teljesen leépítették. Bejött a fluxus-„művészet”. Marcel Duchamptól származik az a mondás: „Bárki lehet művész, bármi lehet művészet.” Innen nézve a művészetnek, s magának a szónak sincs semmi értelme. Tehát egy igen negatív irányzatról van szó. A közönség összezavarodott, s ami elgondolkoztató, hogy a fluxus mögött igen sok pénz van. S ha valamire igen sokat költöttek, arra már nem lehet mondani: egy hamis dolog volt. Nem vallják be: olyan dolgokat támogattak, aminek nincs sem értelme, sem értéke.

 –Akik egy ilyen produktumot megvesznek – direkt nem a műalkotás szót használom – csupán divatból teszik? Mert nem hiszem el, hogy szépnek találnák.

 –Ilyen esztétikai fogalmakról nem is lehet beszélni. Nincs érték, nincs művész, nincs műtárgy. A szépség illetlen szóvá vált, úgymond „formális” eltévelyedés, a jelentés pedig amolyan témán kívüli anekdota.

 –Elképzelhető, hogy egy bizonyos csoport érdekében állt, hogy az embereket, tanulatlan sznobokat összezavarják, – finoman mondom– megbolondítsák?

 –Nem szeretem az összeesküvés-elméleteket, de lehet, hogy így van. Ha minél semmitmondóbb egy alkotás, azt emelik piedesztálra. Botrányos, hogy egy művészeti iskolában olyan feladatokat adnak: fessél rossz, csúnya, gusztustalan képet. Arról nincs szó, hogy jót, vagy szépet alkosson a diák. Ez egy ördögi dolog, s nagyon ravaszul ki van találva. Egy ilyen kérésre, felszólításra megmozdul a hallgató fantáziája. Rombolni pedig mindig könnyebb, mint alkotni. Tehát tudatos rombolásról van szó, aminek megvan a maga filozófiája. Vannak olyan művészeti lapok, melyekben oldalakon keresztül írnak a semmiről, vagyis már a semmi is valami.

 –Ha egy elsőosztályos kisgyerek nem tud normálisan lerajzolni egy házat, akkor megdorgálja a tanítónő.

 –A gyermeknek még van egy jó, ösztönös megérzése arról, miként is kell ábrázolni figurákat, tájakat. Amikor később meglát egy olyan produktumot, ami mögött nincs semmi, akkor összezavarodik. A cél: bizonytalanodjon el az ember az értékeiben, s a gyökerek kiirtása. Abban a pillanatban, mikor egy alkotásban felfedezik a gyökereket, ócskának, ósdinak titulálják. Az is érdekes, hogy azon teoretikusoknak a lakásában, akik ezt a fluxus-divatot felkarolják, nem találni efféle műveket. Tehát tudják jól, mi az érték, de másnak az értéktelent hirdetik. Lelkileg betegítik így meg a társadalmat. A lelki betegséget pedig nehezebb meggyógyítani, mint a testit.

 –Olvastam, hogy egyaránt beszél a művészettörténeti múlt és jelen nyelvén. Tehát mind a barokk, mind a pop-art eszköztárát használja? Voltak-e ún. alkotói korszakai?

 –Hogyne lettek volna, ahogy haladtam előre a korban, más stílusok, izmusok érintettek meg. A pop-art már főiskolás koromban nagyon érdekelt, s a ’80-as évek közepéig hatott rám. Utána kezdtem el „tisztán látni”, bár a pop-art „nyelvezete” még néha megjelenik nálam.

 –Egy cikkben hipperrealistának is titulálják.

 –Tévesen. A hipperrealizmus vagy fotórealizmus, semmivel sem több, mint a fotó gépies lemásolása. Lélektelen, üres képekről van így szó. Ehhez semmi közöm. Engem a realizmushoz lehet kötni, de az meg nem stílus.

 –Az F-csoportnak a tagja. Az f betű itt a figuratív művészetet jelenti. Legéndy Péter művészettörténész a csoportot bemutató albumban így ír: „ha a művészet bármit is közölni akar, akkor érthető vizuális nyelvre van szüksége, ami tartalmaz bizonyos mennyiségű redundanciát. Azaz: ismert értelmű elemet – mert különben csupa ismeretlen, tehát számunkra értelmetlen elemet állítana elénk. A hagyomány művészet az ismert elemek szabad variációjával igyekszik érthetővé és érdekessé tenni üzenetét. Kontextust alkot az ismert elemekből: a figurákból, így mondanivalóját a kompozíció hordozza.” Tehát összefognak azok, akik az értékek mentén, figurálisan, érthetően alkotnak?

 –Ez a csoport egyrészt egy baráti társaság, melynek tagjait művészi szinten a figuralitás fogja össze. Festők, szobrászok vannak ebben a csoportban. S mind a valóság tárgyi voltából indulunk ki.

 –Környékbeli alkotókról van szó?

 –Főleg a régióban élő figuratív művészeket tömöríti ez a csoport, de fővárosi tagunk is van. Közös alapunk a figurativitás, de azért itt sokkal többről van szó, minthogy felismerhető formákat alkossunk. A csoport tagjai: Dienes Attila szobrász, Horváth Lajos festő, Kádár Tibor festő, Párkányi Raab Péter szobrász, Ughy István festő és jómagam.

 –Közös kiállításokat is rendeznek?

 –Természetesen. Az első kiállításunkra Székesfehérváron került sor a Szent István Művelődési Házban. 2009 nyarán pedig – három hónapig - egy erdélyi vándorkiállításon vettünk részt. A legszebb helyeken – Kolozsvárott, Csíkszeredán és Sepsiszentgyörgyön – állítottunk ki és igen nagy sikerrel.

 –Nem csodálom a sikert, hiszen mondhatták: még van igazi, magyar képzőművészet.

 –Nem csak a magyarok fogadták kedvezően ezt a kiállítást, hanem a románok is. Nagyon is lelkesedtek a művekért. Azt szerették volna, hogy maradjon ott legalább egy fél évig a kiállítás. Erdélyben jóval nagyobb visszhangja volt ennek a kiállításnak, mint itthon.

 –Vannak olyan színei, amiket szívesen használ. Képeit nézve a kék és az arany szín gyakoriságát látom.

 –Minden a témától függ. A téma határozza meg azt is, hogy rajzoljak, vagy fessek.

 –Műterme ablakából csodás kilátás nyílik a Balatonra. Nem szokott tájképet festeni?

 –Nagyon sokan abból élnek, hogy a Balatont viszik fel a vászonra. Nyolc éve élek Almádiban, de eszembe sem jutott, hogy a „magyar tengert” ábrázoljam. Mindemellett ez a táj nagyon inspirál alkotás közben.

 –Az F-csoport albumában látom az ön Tolnay-Baudelaire c. alkotását.

 –Ez egy nagyméretű ezüstvessző - rajz. A rajz ezüstvégű fémvesszővel készült, egy alapozott lenvásznon. A rajz világosszürke, finom, egyforma erősségű vonalakból áll. Radírozni, javítani nem lehet közben. Ez a technika a reneszánszban dívott. Balról az idős színésznő szuggesztív, érdekes arcát, tekintetét jelenítem meg, jobbról pedig a francia költő Visszaháramlás c. verse – ami az időről, a fiatalságról és az elmúlásról szól - olvasható kézírással, többszörös ismétlésben. A Magyar Művészeti Akadémián be is lett mutatva ez a kép a művésznő jelenlétében. A művet az Oktatási és Kulturális Minisztérium vásárolta meg tíz évvel ezelőtt.

 –A zenét eddig csak néhány szóval érintettük. A Fi-Ne Art Ensemble tagja. Milyen zenét játszanak?

 –Kísérleti, elektronikus zenét. Működik még az együttes, de nem az a lényeg, hogy minél több helyen fellépjünk, s koncertezzünk. Jelenleg az elektronikával igen sok mindent el lehet érni a zenében. Több lemezre való anyagot készítettünk, jó lenne azokat kiadni. Kiállítás-megnyitókon, művészeti fesztiválokon léptünk fel az elmúlt években. Szeretem az elektronikus gitárzenét, mert határtalanok a lehetőségei. Improvizálunk koncertek közben, tehát nem számokat játszunk, azt tegyék a fiatalok.

 

Medveczky Attila