vissza a főoldalra

 

 

 2010.03.12. 

Megjelent a Havi Magyar Fórum márciusi száma!

Csurka István: Áldozat. Sorskérdésünk sorsa (43.) (2.oldal)

– Gróf Tisza István mint zsidóbérenc vagy zsidócsahos? – szúrta közbe élesen Denise.

– Ezt nem mondta senki – hökkent meg az élességtől Dánér.

– Hát, ne is mondja.

Az igazi baj azonban, amiért ez a kijelentés fájt, az az igazsága volt. Voltaképpen megegyezett a Denise lelkében éppen mostanában kialakuló képpel. Amióta itt él Pesten, s Dánér tiszthelyettesei által ugyan védve van, de az inas által naponta feltálalt és szemelvényezett újságokból, és a sokkal ritkábban előforduló társasági órákból összerakódik benne az egész helyzet, a teljes képtelenség és néha felvillan előtte hadügyi népbiztos, Pogány József visszataszító ábrázata, s azonosítódik azzal a gyilkossal, aki ott szónokolt a Róheim villa – Róheim Géza, a tulajdonos is zsidó volt – halljában és aztán megöli Tisza Istvánt, az emelkedik ki az emlékezés véres halmazából és a sokkal korábbi geszti beszélgetésekből, amelyeknek csak hallgatója volt, hogy Tisza István elfogadta, pártolta a zsidókat. Nem azt tette, amit tennie kellett volna, és amit ma már késő megtenni. Denise azonban elfojtotta magában ezt a kritikát, mert nagyon fájt. Csak az a sötéten villogó, borzalmas arc és a puskacső fedezetével rámeredő szem, a Pogány József arca, szeme, amint ordít, és fenyeget figyelmeztette a nagy mulasztásra, ami már megtörtént. „Hogyan lehetett odaáig eljutni, hogy ez az alak beléphetett Tisza otthonába. Ott kaszált a hallban a puskájával, hogy ő álljon félre, hogy belelőhessen Tisza Istvánba.” És ez a félreismerhetetlen zsidó pofa most hadügyi népbiztos. Legalább ez a tény ne jött volna elő annyiszor, de amióta itt a városban dühöng a kommün és a házat őriztetni kell, minduntalan, mint zsidó pofa jön elő és ezzel abszolút szemrehányásként.

És ő erről a kérdésről sose hallott Geszten. Még a háború alatt sem hallott csak Károlyi aljasságáról, gyarlóságáról, és Jászi ellen sem történt semmi tiltás és a szociáldemokraták ellen sem, Weltner Jakab ellen sem, aki most kommunista lett és a Galilei Kör is szabadon működhetett, pedig mind, egytől egyig zsidó volt. Amit most Dánér nehezményez és felró – igaz.

Mégis végzetesen megharagudott rá, amikor kimondta. Hát Dánérban nincs annyi tapintat, hogy nem szakítja fel ezt a nagy sebet?

– Tisza hibázott. Nem adott választójogot a munkásnak, a proletárnak a mócnak és az iskolázatlan parasztnak, s ezért zsarnokinak tartották, a demokrácia ellenségének, de eltűrte, hogy ellene és a magyarság ellen megszerveződjék az ő liberalizmusában a nemzetellenes zsidóság. – Ezek is kopogósan idegen szavak voltak, legalábbis Denise fülében. De nem volt teljesen igaza. Dánér ekkor már komolyan készülődött új életpályájára, az ideológusira és az újságíróira. Fél lábbal még katona volt, illetve 1919 nyarán azzá lett, beállva szegedi kötelékbe és Gömbösnek segítve és éjt nappallá téve olvasott, tanult, mindenáron pótolni akarván az elmulasztottakat. Így esett meg aztán, hogy valamikor április végén azzal fogadta a randevúra most is pontosan érkező Dánért az inas, hogy a Denise reggel összekapta magát és leutazott Gesztre. – De hiszen ott már oláhok vannak!

–Ó, már régen – mondta az inas. – a grófnő ott mégis jobban érzi magát.  

Szőcs Zoltán: Ünnepi merengés arról, hogy ki volt az utolsó magyar (5.oldal)

Mert, hogy valahol, valamikor utat tévesztettünk, az biztos. Most inkább elkerülném a történelmi dátumokkal és eseményekkel való dobálódzás látványos lehetőségét, és maradnék csupán a racionálisan kezelhető, ismerhető, nem túl távoli ténynél: 1867-nél, a Habsburgokkal – vagyis a halálos ellenségünkkel, a vérszívó parazitánkkal, a belőlünk és általunk gazdagodó idegenekkel – való kiegyezésnél. Ugyanis 1848 történelmi hozadékát 1867- nek hívják. Más szavakkal: a forradalmi indulatok és elszánások először legyőzettek, azután a hamu alatti parázs közel húsz évig izzott a maga belső tűzétől, hogy 1867-ben kiegyezzen azzal, akit eredetileg a legteljesebb mértékben kiiktatni szándékozott. Azt a férfiút pedig, aki mindezt megideologizálta, közmegegyezéssel a „haza bölcsének” nevezik. Csakhogy a nemzet egy nem kis hányada szemében, amikor Deák a haza bölcse lett, hirtelen a Turinban élő Kossuth, mint utolsó magyar fénylett fel. Mert bizony a jelek szerint a XIX. században 1848/49 volt az egyetlen olyan esztendő, amikor magára talált ez a nemzet, saját életét érezte élni, saját jövőjét vélte irányítani. Aztán 1867 nagy liberalizmusa lassan mindent megölt és kilúgozott a magyar életből, amit a Mohácsot követő három és fél évszázad török, majd osztrák katonai, gazdasági, kulturális elnyomása nem volt képes. Nemzetet nem építhettünk magunknak, teremtettünk helyette grandiózus álmokat egy mindig meglévő, köztünk és értünk élő utolsó magyarról, aki által a jövőbe vetett hitünk nem hiábavaló. Ahogy telnek az évek, beteljesülnek a sorsok, az egyik utolsó magyar a másik utolsó magyarnak adja át Németh László hun-postáját, és a jelek szerint ez az értékmentő posta – talán egyedül csak ez – működik a nemzeten belül. Hiszem én is, hisszük mind, hogy a hun-postát vagy előbb vagy utóbb kézbesíteni fogja ez a századokon át nyúló, utolsó magyarokból álló láncolat. Már csak két nyitott kérdés marad: az, hogy mit rejt vajon a hun-posta töredezett, kopott, agyonstrapált borítékja, és az, hogy ki olvassa el?

 Tót népdalok Rákóczi korából (8.oldal)

A Kisfaludy Társaság 1866-ban útjára indította „A hazai nem-magyar ajkú népköltészet tárát”. Ennek első kötetét Szeberényi Lajos szerkesztette és több, mint 400 magyarra fordított tót népdalt tartalmaz. Ezekből válogattuk azt a kettőt, amely hitelesen bizonyítja: Szent István hazájában a magyar és a tót elem szeretetben, egységben, harmonikusan élt és harcolt együtt közös hazájáért a Rákóczi szabadságharcban. Mint a második vers tanúsítja, abban az időben a magyar turul („sólyom”) nem ellenség volt, hanem biztonságot jelentő erő a Habsburg-sasok ellenében. Szomorú, hogy a XXI. században már nyoma sincs ennek az egykori egységnek és összefogásnak.

 Emlékszem a röpülés boldogságára

Latinovits Zoltán írásai (10.oldal)

A háborús időszakot, a légitámadásokat a Gellért szálló pincéjében vészelte át a család. 1945 februárjában végleg elhagyhatták a bunkert. Latinovits Zoltán 1949-ben kitüntetéssel érettségizett a már államosított gimnáziumban. A vizsgaelőadáson jelen volt Bajor Gizi is, aki gratulált a fiatal Latinovits szavalatához. Javasolta, hogy legyen színész. A Színművészeti Főiskolára beadta kérvényét, be is hívták, de a felvételin nem jelent meg. Úgy vélte, származása miatt nem vennék fel. Igyekezett maga megkeresni a kenyerét. Asztalosnak szegődött. E korszakról könyvében többek közt így vallott: „Csodálatos tudomány, ahogy az anyagból egyszerre fiók lesz, komód vagy dikó, vagy csak polc, hokedli, konyhaasztal, ahogy a durva felületekből olajosan csillogó, fénylő napvisszaverő tükörlap lsez, intarziás műalkotás. A semmiből valami. Csodálatos a műhely, ahol a mértani idomok biztosan ölelkező egységgé sajtolódnak. Ahol az eredmény több ember összmunkájából, ősi törvényeken épül, ahol egy eszme társadalmat és közösséget kovácsol. A műhelyben elválaszthatatlan a mesterség a művészettől. Később hányszor vágytam vissza a handabandázó szervezetlenségből, a művészi körökből a krisztusi műhelybe, az ősi céhbe, ahol a tudás szab rangot… Fölsöpröm a műhelyt, helyre kerülnek a szerszámok, mágnesre ragadnak az elgurult szögek. Este van. Feszülnek az izmok és az agy nyugodt. Mindennap tettünk valamit. Nyugodtan alszik az ember, akár a bölcsőben, akár a koporsóban. Fontosak vagyunk és pontosak, akár az órák.”

Vasárnap délelőttönként előbb Galamb Sándor, majd Lehotay Árpád magániskolájában tanult színjátszást. 1955-ben a Műegyetemen építészeti diplomát szerzett. Közben a MÁVAG, majd a Népművészeti Intézet amatőr színjátszó csoportjában tevékenykedett. A Népművészeti Intézet színjátszó csoportjának egyik előadásában Kisfaludy a Hűség próbája című darabban Latinovits Mátyás királyt alakította. A Népszava 1955. április 23. száma dícsérő kritikát írt a bemutatóról. Különösen kiemelte Latinovits játékát.

„Latinovits Zoltán Mátyás király alakítása az egész este legjobb művészi teljesítménye volt. Minden műkedvelő színjátszó s néhány hivatásos színész is tanulhatna ebből a játékból mértéktartást. Szép, egyenletes beszédével a felesleges mozdulatok, a túlontúl nyomatékos közjátékok lecsiszolásával szeretetreméltó ifjúságában a bölcs Mátyás királyt varázsolt a színpadra, olyant, amilyennek a népi hagyomány őrzi az igazságos Mátyás király alakját.”

 Kocsis Géza: Győr-Moson-Sopron megye Árpád-kori eredetű templomai (11.)

Sopronbánfalva: Mária Magdolna-templom (25.oldal)

Első említése 1397-ben történik. Egyhajós, négyzetes szentéllyel épült az Árpád-korban, sőt a diadalív freskói szerint, már a XII. században állott. A hajó ma is románkori. A torony a XIV. század első felében épült, és a soproni egykori ferences templom típusához csatlakozik. A XV. század elején épült a régi alapfalak felhasználásával a mai gótikus szentély. A zárókövön látható évszám szerint, az építkezést legkésőbb 1425-re befejezték.  Az adományozó oklevelek a XVI. század közepéig gyakran említik, különösen gazdagon ellátott öröklámpáját.1532-től Ágfalva filialeja. 1552-ben az evangélikusok birtokába került, és csak 1674-ben kapták vissza a katolikusok. A XVI. század elején két gótikus ablakot vágtak, a szentély, illetve a hajó falába. A barokk időkből származik, a sekrestye boltozata és a déli előcsarnok, ezek építése a toronyzászló évszáma alapján valószínűleg 1748-ban fejeződött be. A templomot az 1940-es években restaurálták.

 Gáspár Csaba László: A gondolkodásról Molnár Tamás könyve kapcsán (33.oldal)

Ritka dolog, hogy a biológia filozófiai fogalmakkal operál, de az ember esetében ez történik; fajunk biológiai definíciója ugyanis: homo sapiens. E meghatározás második tagja sui generis filozófiai fogalom, jóllehet a filozófia éppen az ember definíciójában nem alkalmazza. A „bölcs” nagyra értékelt jelzője helyett a szerényebb „racionális” kifejezést használja, amikor animal rationale-nak mondja az embert. A filozófia láthatóan nem osztja a biológia túlzó optimizmusát, és ezt önmaga megnevezésében is kifejezésre juttatja: lehet, hogy az ember biológiai értelemben már bölcs (sapiens, azaz szofosz), a filozófia mégis inkább úgy tekint rá, mint a bölcsesség szeretőjére (filo-szofosz), aki csupán törekszik a bölcsességre, de tudatában van annak, hogy még nem érte el. Ez a tudat azon a – szerfölött bölcs – belátáson alapul, hogy a bölcsesség több, mint a ráció, mert magában foglalja a ráció használatának ismeretét és érvényességi határainak felismerését, márpedig a határ felismerése egyben a határolt dolog meghaladása.

 

Továbbá:

Fekete Antal: A matematika Hamupipőkéje

Vasvári Erika: A Szentendrei Szalon estje

Kiss Dénes: Nem „kurkászás”

 

Keresse a Havi Magyar Fórumot minden hónap 15-étől az újságárusoknál!

 

Vagy fizessen rá elő!

Információ: info@magyarforum.hu