vissza a főoldalra

 

 

 2010.11.19. 

Püspökök az izraeli megszállás ellen
A közel-keleti szinódus tanulságai

Különleges – sőt, minden újságírói túlzás nélkül kijelenthető: világpolitikai jelentőségű – tanácskozást tartottak Rómában október 10. és 24. között. A XVI. Benedek pápa által összehívott püspöki szinódus a közel-keleti helyzetet tekintette át. A katolikus egyház a Közel-Keleten: közösség és tanúságtétel címmel. Újszövetségi mottónak az Apostolok Cselekedetei egy mondatát választották: „A hívők sokaságának egy volt a szíve-lelke.” (4. fejezet, 32. vers) A szigorúan egyházi szempontok alapján szervezett ülésezés azonban előre nem látott politikai fordulatot vett, és ezzel – finoman fogalmazva – Izrael Állam érdeklődését is felkeltette.

A rendkívüli szinóduson 185 egyházi személy (bíborosok, püspökök, plébánosok) vett részt, és közülük 101 az érintett közel-keleti területekről érkezett. Az európai főpásztorok közül Erdő Péter esztergomi érsek is jelen volt. Szakértőként 24 világi hívő, többségében jogász is segítette a munkát, amelynek két fő célja volt: erősíteni és biztosítani kívánta a Közel-Keleten élő keresztények egységét, illetve hozzásegíteni a keresztény közösségeket, hogy a napjainkban tapasztalható elvándorlás helyett megmaradjanak a szülőföldjükön. Az üléseken jól megfigyelhető volt a katolikus egyház gazdagsága, hiszen a közel-keleti országokból a maronita, melkita, kopt, örmény, szír és káld részegyházak püspökei foglaltak helyet a széksorokban. E részegyházak mind-mind önállónak minősülnek, ám kivétel nélkül teljes egységben állnak a római pápával. Megjegyzendő, hogy a Közel-Keleten élő katolikusok döntő többsége napjainkban már latin szertartású.

A gondosan előkészített – az elmúlt esztendőben három előzetes tanácskozást is tartottak –, aprólékos napirend alapján tartott szinódus utolsó előtti napja váratlanul heves indulatokat korbácsolt. Október 23-án, szombaton a résztvevő püspökök és pátriárkák közös felhívással fordultak az Egyesült Nemzetek Szervezetéhez, nyomatékosan kérve, hogy a nemzetközi közösség vessen véget a „különböző arab területek” izraeli megszállásának. E kéréssel a katolikus vezetők valójában csak azt sürgetik, hogy az ENSZ végre-valahára szerezzen érvényt a már évekkel ezelőtt meghozott, e kérdésre vonatkozó határozatának. Egyben felszólították az ENSZ vezető tisztségviselőit, hogy komolyan munkálkodjanak „egy igazságos és végleges béke” megteremtésén a közel-keleti térségben.

A szintén október 23-án kiadott záródokumentum – amelynek negyvennégy pontba szedett ajánlásai három vezérelvre épülnek: a hitbeli szilárdságra, az egységben történő együttműködésre, illetve a szeretetközösségben végzett tanúságtételre – elfogadása után rögvest elérkezett az egyéni megnyilatkozások ideje. Cyrille Salim Bustros newtoni melkita érsek mikrofonok előtt kijelentette: „Isten szavát nem szabad igazságtalanságok igazolására felhasználni.” Újságírói kérdésre kifejtette, pontosan mire gondol: „Keresztény szemmel nem beszélhetünk egy körülhatárolható ígéret földjéről, hiszen Jézus Krisztus az egész Földre elhozta Isten országát, és az egész emberiség az Ő választottai közé tartozik. Ebből következően az ígéret földjének emlegetése nem használható fel arra, hogy igazolják a zsidóság visszatérését Izraelbe, ezzel párhuzamosan pedig a palesztinok kiszorítását őseik földjéről.”

Válaszul Izrael külügyminiszter-helyettese, Danny Ayalon azzal vádolta meg a szinódusi atyákat, hogy felszólalásaikat politikai támadásra használják fel. Ayalon nem mellékesen a Szentszékkel az egyház szentföldi helyzetéről tárgyaló izraeli küldöttség vezetője is. A melkita érseknek az ígéret földjével kapcsolatos nyilatkozatáról kijelentette: „A szinódus a jól bevált arab hagyományoknak megfelelő, ellenséges támadás színtere lett, és egyébként is Izrael-ellenes többség jellemezte.” Az izraeli vezetés felszólította a Vatikánt, hogy határolódjék el az érsek nyilatkozatától, amely szerintük „rágalom a zsidók és Izrael Állam ellen”.

Federico Lombardi szentszéki szóvivő két nappal később a Vatikáni Rádió adásában rávilágított: a szinódust záró dokumentumban nem kizárólag az izraeli megszállás elleni tiltakozásról van szó, de az állampolgársághoz való jog, a lelkiismereti szabadság, a vallásszabadság, az oktatás, illetve a tömegtájékoztatási eszközökhöz való hozzáférés kérdéséről is. Maga XVI. Benedek pápa pedig október 24-én, a szinódus utolsó napján adott nyilatkozatában azt hangsúlyozta, hogy a közel-keleti béke megteremtése sürgős feladat.

A leghatározottabb, vagyis legbátrabb megnyilatkozás az izraeli és palesztinai szent helyek felügyeletével megbízott ferences szerzetes, a szinóduson részt vett Pierbattista Pizzaballa szájából hangzott el. „Természetesen sok közel-keleti kereszténynek vannak anticionista érzelmei, de nem az egyház tanítására alapozva – hanem egyszerűen azért, mert látják az Izrael részéről gyakorolt politikai igazságtalanságot, de egyáltalán nem látják az izraeli–palesztin viszálykodás végét. Teljesen világos, hogy az arab világ nem rokonszenvez Izraellel, márpedig a szentföldi keresztények 90 százaléka arab származású. Ezért aztán semmi kirívó sincs abban, sőt egészen normális, hogy az ellenszenv érzései időnként a szinóduson is megnyilvánultak. Ugyanakkor – mutatott rá a szókimondó ferences szerzetes – a szinódusi zárónyilatkozat nem csupán Izraelt ítélte el, de az antiszemitizmust és az antijudaizmust is, valamint a rasszizmus minden formáját, így például az iszlámellenességet is.”

A CNA hírügynökség tudósítása szerint Pizzaballa továbbá úgy vélekedett: „Azzal, hogy a szinódust záró dokumentumban elítélték Palesztina folytatódó izraeli megszállását és a Szentírás felhasználását ennek igazolására, valójában semmi újat sem állítottak.” Hozzátette: „A cionizmus, miszerint a zsidóságnak joga van az Istentől nekik ígért palesztin földhöz, csak a nyugati világ gondolata. A nyugat ilyen leegyszerűsítve próbálja meg leírni a közel-keleti helyzetet.” A ferences pap mondandóját egy fontos elvi megjegyzéssel zárta: „Az egyes szinódusi atyák nyilatkozatai nem tükrözik az egész szinódus véleményét, ugyanis azt a szinódus záródokumentuma tükrözi. E záródokumentum pedig nem az egész egyház vagy a Vatikán hivatalos álláspontja, hanem csupán a szinódusé.”

XVI. Benedek, miután tanácskozott a különböző püspöki testületekkel, úgy döntött: a következő rendes püspöki szinódust 2012-ben tartják, vezértémája pedig a keresztény hit továbbadásának előmozdítása lesz.

  A Közel-Keleten élő népek és vallások békéjének előmozdításához szükséges, hogy az érintettek nyitott párbeszédet folytassanak egymással. Paolo Dall’Oglio jezsuita szerzetes egész papi életét e gondolatnak szenteli: Szíriában újjáélesztett egy romos kolostort, amelynek falai között együtt imádkoznak keresztények és iszlám hitű arabok. Paolo atya október végén Budapesten járt, és készséggel nyilatkozott a közel-keleti helyzetről, illetve a Rómában tartott szinódusról.

 – Rómában születtem 1954-ben, hívő családban. A középiskola elvégzése után keresni kezdtem életem valódi értelmét, és felfedeztem magamban a papi hivatást. Egy év elteltével jelentkeztem a jezsuita rendbe, és csakhamar felismertem: minden erőmmel a keresztény-iszlám megbékélést akarom szolgálni. Huszonegy évesen a Libanoni Egyetem diákja lettem, ahol megtanultam arabul, és behatóan tanulmányoztam az arab filozófiát.

 – És honnan jött a gondolat, hogy szerzetesközösséget alapít egy kis szíriai településen?

 – 1982-ben, friss diplomával a zsebemben Szíriába utaztam, és úgymond „véletlenül” rátaláltam Deir Mar Músza romokban heverő keresztény kolostorára. Damaszkusztól nyolcvan kilométerre északra található, a sivatagból kiemelkedő hegyek között. A VI. században épült, és ezerháromszáz éven keresztül az imádság helyszíne volt. Az 1800-as évek végén elnéptelenedett, romossá vált. Azonnal megéreztem, hogy ez a tökéletes helyszín a szemlélődő csend és a kétkezi munka megéléséhez. Az azóta eltelt csaknem három évtized alatt szépen helyreállítottuk az épületet, a helyi arab lakosság segítségével.

 – Ez meglepő. Azt hinnénk, hogy arrafelé ellenségesek a nem igazhitűekkel, vagyis a gyaur keresztényekkel szemben…

 – Szíria nem veszélyes ország, sőt azt is kijelenthetem: az iszlám nem erőszakos vallás. Kolostorunkban a legnagyobb szeretetben, közösen imádkoznak a keresztény szerzetesek és a helybéli arabok. Hiszen csak egyetlen Isten van: ők Allahnak hívják, mi pedig Atyának.

Az iszlám vallásban a középkortól eleven hagyomány az úgynevezett szúfizmus. E humanista felfogású, szelíd és nyitott filozófiai áramlat az évszázadok során olykor veszített jelentőségéből, ám mostanság ismét erősödik. Az ezredforduló óta egyre világosabban érezzük: a szúfista körök száma világszerte növekszik. S ez mind toleránsabbá teszi az arab világot.

 – Mindeközben a médiából nem a szelíd szúfista törekvéseket állítják elénk, hanem napi három műszakban az iszlám terroristákkal rémisztgetnek…

 – Az iszlám világban tapasztalható időnkénti erőszakosság csak a nyugati, üzleti alapú világra adott önkéntelen válasz. Végső soron érthető (bár nem helyeselhető) emberi reakciónak is tekinthetjük: a mindent meghódító globalizáció, a bankok nyereséget hajhászó erőszakossága láttán megpróbálnak hathatósan védekezni, és ez időn-ként túlkapásokra ragadtatja őket. Ha szelídebbé akarjuk tenni az iszlámot, ahhoz mindenekelőtt a nyugati civilizációnk pénzéhségét kell csökkenteni. A közel-keleti népek nagyon sok nehézséggel küszködnek – az ottani keresztények elvándorlásának legfőbb oka is ez. Papként mégis abban bízom, hogy a békés és igazságos jövő megtekinthető. Ám ehhez feltétlenül szükség van a különféle vallások együttműködésére – és e párbeszédből az iszlámnak, de a zsidóságnak is ki kell vennie a részét. Ezért is örülök olyan nagyon annak, hogy az októberben tartott közel-keleti szinódust záró dokumentumban egyértelmű állásfoglalás olvasható.

 

Zsille Gábor