| 
               2010.10.01. Forradalom
              a festményeken
              
                 
              Csizmadia Zoltán festőművész 1933-ban született
              Mátészalkán. Képzőművészeti tanulmányait a nyíregyházi
              Bessenyei György Népfőiskolán kezdte. 1958-ban diplomázott a
              Magyar Képzőművészeti Főiskolán, mesterei: Fónyi Géza,
              Bencze László. 1956-ban a Magyar Képzőművészeti Főiskola
              Forradalmi Bizottságának tagja. (A forradalom és a megtorlás
              ihlette többek közt a Népek Krisztusa Magyarország, Az 1956-os
              mártírok emlékére és az 1956 c. festményeit.) Tanulmányúton
              többször járt Bécsben, Párizsban és Itáliában. 1963-ban a
              Fiatal Képzőművészek Stúdiója vezetőségébe választották.
              1964-ig Budapesten élt, majd Veszprémbe költözött, ahol a város
              támogatásával gondtalanul dolgozhatott. Éveken át a Magyar Képzőművészek
              Szövetsége Észak-dunántúli Területi Szervezetének Veszprém
              megyei titkára volt. Még főiskolás korában megismerkedett a vásárhelyi
              művészettel. Rendszeresen eljár a hódmezővásárhelyi és a mártélyi
              művésztelepre. 1977 és 1990 között évente részt vett a Hajdúböszörményi
              Nemzetközi Művésztelep munkájában. Szellemi atyja, elindítója
              és szervezője volt a Székely Hadosztály Emlékműve 1995. évi
              újbóli felállításának – eredeti helyén– Mátészalka és
              Kocsord között, a Kraszna partján. 2001-ben jelent meg az általa
              és felesége által összegyűjtött és összeállított
              dokumentumokból „A Magyar Képzőművészeti Főiskola részvétele
              az 1956-os forradalom-és szabadságharcban.” c. kötete.
              Festményeivel, kerámia tábláival, grafikáival rendszeresen
              jelen van a vásárhelyi, a Veszprém megyei, országos és külföldön
              megrendezett kiállításokon. Fontosabb egyéni kiállításait
              Budapesten a Mednyánszky Teremben, a Derkovits Teremben, a TV Galériájában,
              Veszprémben, Nyíregyházán, Balatonfüreden, Tihanyban,
              Szigligeten, Dürenben, Germeringben, Koppenhágában, Hódmezővásárhelyen
              és Mátészalkán rendezték meg. Több nagyméretű kerámiakompozíciót
              készített középületekhez. Elnyerte a Derkovits- ösztöndíjat,
              a Csók István-díjat, az Egry József-díjat, a vásárhelyi Őszi
              Tárlat díját, a szegedi Nyári Tárlat díját, a Káplár Miklós-
              emlékérmet és díjat, a Rendületlenül diplomát és Veszprém
              megye pro Comitatu-díját… A Magyar Képző- és Iparművészek
              Szövetségének tagja. Munkáit őrzi a Magyar Nemzeti Galéria,
              a mátészalkai Szatmári Múzeum, a nyíregyházi Jósa András Múzeum,
              a szegedi Móra Ferenc Múzeum és a vajai Vay Ádám Múzeum. A Mátészalkai
              Művészetbarát Egyesület tiszteletbeli tagja. Fontosabb köztéri
              művei: Pillérburkolat „Kariatidák” (kerámia dombormű,
              1971, Veszprém, Cserhát lakótelep, Delicatesse üzlet
              -lerombolták), Veszprém (kerámia murália, 1973, Veszprém, Városi
              Tanács épülete -lerombolták), Parasztoltár (kerámia murália,
              1975, Balatonfűzfő, Házasságkötő Terem), Népitáncos pár
              (samott murália, 1982, Mátészalka, Városháza aulája), Négy
              évszak (kerámia relief, Nemesvámos, Csopak Tája Szövetkezet
              Székháza), Szüretelők (Csopak). 
               –Miért tartja fontosnak, hogy az 1956-os
              forradalom és szabadságharcot több festményen is megörökítse? 
               –Egy isteni csoda volt, amit 1956-ban megéltünk. Hálát
              adok az Istennek, hogy részese lehettem a világtörténelem
              egyik legnagyszerűbb eseményének. Azokban a napokban újjászületett,
              igazi nemzetté, testvéri közösséggé kovácsolódott össze a
              magyar nép. Azóta eltelt 54 év, s mit láttunk az ún.
              rendszerváltás után? A forradalom hőseit kiszorították a kreált,
              aláírás gyűjtögető chartás „hősök”, és rohamrendőrök
              verték véresre azokat, akik meg akartak emlékezni az 50. évfordulón.
              Ugyanakkor nem látunk egyetlen egy olyan 1956-os köztéri emlékművet
              az országban, ami tükrözné a forradalom drámáját. Vajon mit
              mond a forradalomról a Hősök tere szomszédságába felállított
              „vasaló”? Azt, hogy ilyen semmitmondó emlékművek legyenek,
              tehát ezt az irányt legalább húsz évvel ezelőtt szabták meg
              a hazai művészeti életet uraló körök. A Művészet c. folyóirat
              1990/2-es számában így nyilatkozik a zsűri a 301-es parcella
              emlékművének pályázatáról: „az emlékmű nem szuggerálhatja
              az ítélkezés gesztusát, visszatart attól is, hogy komor gyász
              és tehetetlen fájdalom öngyötrő motívumainak állítsunk emléket.
              A titoknak az ábrázolása, vagy megéreztetése volt a pályázat
              célja” Én tehát éppen ezért 1990 óta arra törekszem, hogy
              festményeimen realista stílusban, drámaian adjam vissza a
              forradalom és a megtorlás napjainak eseményeit.
               
               –Ön részt
              is vett a harcokban. Akkor volt először fegyver a kezében? 
               –Nem, hanem még gyerek voltam, amikor a háborús időszakban
              megismertem a fegyvereket. Mátészalkán katonák közt nőttünk
              föl. Ez a város fontos stratégiai állomása volt mind a kárpátaljai,
              mind az észak-erdélyi bevonulásnak. A magyar honvédek több gránátot
              és kézifegyvert hagytak hátra, s mi gyerekek „játszottunk”
              velük. 
               –Gondolom a katonaságnál is megtanították a
              fegyverhasználatra. 
               –Főiskolás voltam, így csak ún. nyári kiképzésen
              vettem részt, ahol szellemileg alultáplált tisztek abban lelték
              örömöket, hogy az értelmiségi, művészi pályára készülőket
              csuklóztatták a nagy melegben. Szakirányú tanulmányaimat a nyíregyházi
              Bessenyei György Képzőművészeti Népfőiskolán kezdtem el.
              Ebben az intézményben kaptam az eszmei indíttatást is, és itt
              –mestereim révén – szellemi kapcsolatba kerületem Rudnay és
              Medgyessy művészetével. Tudjuk, hogy Rudnay azokhoz a hódmezővásárhelyi
              művészekhez csatlakozott, akik az Alföld népét, tájait
              festették, s egyek voltak a magyar valósággal. Ez lehet az oka
              annak, hogy a főiskola elvégzése után a vásárhelyi művésztelephez
              csatlakoztam. 
               – Hány évig tanult Nyíregyházán?
              
               
               – Csak egy évig voltam a népfőiskola hallgatója. A
              nyíregyházi népfőiskola bentlakásos képzést biztosított a
              tehetséges munkás-és parasztfiatalok számára. Az intézményt
              1946-ban Ősz Dénes és Berki Nándor szervezte meg. Rajtuk kívül
              meg kell említeni Balogh József, Boross Géza és Diószegi Balázs
              nevét is, akik korrigáltak. A képzés igen magas színvonalú
              volt, és évente kiállításokat is rendeztek. Négy szénrajzomat
              már 1951-ben a debreceni Déri Múzeumban egy kollektív kiállításon
              bemutatták. 1952-ben viszont már felvételt nyertem a Képzőművészeti
              Főiskola festő-szakára, ahol ekkor már 12 hallgató tanult a különböző
              évfolyamokon Nyíregyházáról. Ez is bizonyítja a hajdani népfőiskola
              erősségét. 
               –A Magyar Képzőművészeti Főiskolán akkor a szocreál
              dívott? 
               –Sajnos igen. Az ’50-es évek elején történt a magyar
              művészet egész alapjának átfordítása szocreálra. A
              szocialista eszmei tartalom vált fontossá, fő követelménnyé.
              A szocreált a főiskolán Bortnyik Sándor főigazgató vezette,
              vezetette be. Ő még a ’30-as években „Műhely” elnevezésű
              iskolájában a Bauhaus stílus magyarországi átültetését kísérelte
              meg. Megtagadta korábbi munkásságát, s mindent megtett azért,
              hogy a főiskolán a szovjet szemléletű oktatás minél hamarabb
              megvalósuljon. Ennek érdekében kényszernyugdíjazással eltávolítatta
              a főiskoláról pl. Ferenczy Béni szobrászművészt, Gerlóczy
              Gedeon építőművészt – a Csontváry-festmények megmentőjét
              – és Cs. Szabó László irodalomtörténészt. Mi, hallgatók
              pedig azért igyekeztünk megfelelni az elvárt követelményeknek,
              mert senki sem akart 2-3 évet a katonaságánál szolgálni. A kötelező
              tanulmányok mellett szívesen dolgoztunk a sokszorosító
              grafikai műhelyben, ahol megismerkedhettünk a mélynyomású
              grafikai eljárásokkal. Nekem, később, a miskolci grafikai műhelyben
              lehetőségem adódott különböző maratási eljárások
              alkalmazására. A ’60-as évek végén ott készült munkáim
              – köztük a Festőmasina is, amire nagyon büszke vagyok–
              szerepeltek az 1969-es Miskolci Grafikai Biennálén. Az Illés
              szekerén c. rézkarcomat – amit Ady Endre műve ihletett –
              Nagy László közölte az Új Írásban. Ezt a művemet a Petőfi
              Irodalmi Múzeum vásárolta meg 1977-ben az Ady-centenáriumra
              rendezett kiállításon. 
               –Kerámiával is foglalkozott. 
               –Munkásságom jelentős részét tették ki a nagyméretű
              kerámiakompozíciók, és nagy szeretettel foglalkoztam velük.
              Kiemelendő, hogy míg a festészetem mindig megmaradt realistának,
              addig a kerámia területén többször átléptem az absztrakt
              határát. 1959-ben jártam először a hódmezővásárhelyi művésztelepen,
              ahol a művészeknek lehetőségük volt az ottani majolikagyár műtermében
              dolgozni. Én is itt ismertem meg a kerámiakészítés technológiájának
              minden fázisát. László Gyulával, a kiváló régésszel együtt
              jártam a majolikagyárba még a Plohn-féle műteremből, amely
              akkor a vásárhelyi művésztelepet jelentette. Először a családomnak
              vázákat, tálakat, használati tárgyakat készítettem, de
              annyira beletanultam a szakmába, s megtetszett nekem ez a műfaj,
              hogy ilyen típusú megrendeléseket is elvállaltam. 1965-ben
              Derkovits-ösztöndíjat kaptam, ami azt jelentette, hogy három
              éven keresztül havonta 3000 ft-ot kaptam. Így anyagilag függetlenné
              váltam, és szabadon foglalkozhattam kerámiával és utazhattam.
              Londonban Picasso gyűjteményes szoborkiállítása volt rám a
              legnagyobb hatással. Ott csodáltam meg azt, hogy használati tárgyakból
              Picasso tökéletes szobrokat tudott komponálni. Nagyméretű
              munkáimnál műszaki kerámia elemeket elsőként a veszprémi
              delikátesz üzlet két oszlopának burkolásánál alkalmaztam a
              Kariatidák c. 20 négyzetméteres kompozícióban. Ezt
              Domanovszky György, az Állami Lektorátus zsűrijének elnöke a
              legnagyobb elismeréssel vette át. Ez a munkám 2005-ben a
              privatizáció áldozata lett, mert a Kinizsi Bank a helyiség átalakítása
              során lerombolta, kilapátolta. Pedig egy olyan műről van szó,
              aminek nem csak Magyarországon, hanem a világon sincs párja.
              1970-ben a budapesti Derkovits Teremben kiállított kerámia tábláimat
              a TV Galériája egyórás műsorban mutatta be. Ezek a kisméretű
              kerámia táblák nagyobbrészt absztrakt jellegűek voltak. Ennek
              a kiállításnak nagy közönségsikere volt. 1969-ben a Művészet
              c. folyóiratban értékelő elemzést közöltek ezekről a
              modern munkáimról. 
               –Festményeinek kezdetben mi volt a témájuk?
              
               
               –Mindig is a népi, nemzeti világhoz kötődtem. A
              tanyavilághoz, a Tiszához, a halászokhoz, a földművesekhez.
              Ez teljesedett ki hódmezővásárhelyi tartózkodósaim alkalmával.
              Szinte a szemem előtt zajlott le a tanyarombolás. A téeszesítés
              után romlásnak indultak az elhagyott tanyák, amelyeket később
              eldózeroltak. Ezt a pusztulást ábrázoltam több festményemen.
              Bomló tetejű pajták, a szertehagyott szerszámok, a búsan álló
              füzek a fő motívumok. A tanyák elpusztultak, a lakóikat
              panelházakba zsúfolták be, s ők azokban ott gyökereiket
              vesztve lumpenproletárokká süllyedtek. Ez egy óriási tragédiája
              volt a magyar nemzetnek. A tanyák rombolását Rákosiék kezdték
              el, s folytatták a Kádár –korszakban. Nagy Imre volt az, aki
              1953-ban felfüggesztette az idegen érdeket képviselők, az ávósok
              által szorgalmazott téeszesítést. 
               –Tehát 1956, mint téma, csak 1990 után jelent meg önnél? 
               – Volt ugyan három rajzom, amelyeket az ÁVH elől menekülve
              az Illatos úti fegyveresek közé keveredve készítettem el, de
              azt követően csak 1990 után vettem elő újra a témát. – Mikor is
              történ ez a menekülés? 
               –1956. október 23-án részt vettem a Rádió épületénél
              folyó harcokban. Itt forrt össze a diákok, katonák és munkások
              harca. A Rádió elfoglalása után teherautóval akartuk elvinni
              a fegyvereket a diákszállóba, de ott azokat nem tudtuk
              lepakolni, így a főiskola felé mentünk tovább. Odaálltunk a
              főiskola elé a teherautóval, bevittük a fegyvereket. Majdnem
              szemben állt az Andrássy út 60., az ávó épülete. Átjöttek
              onnan a karhatalmisták, s én mentem volna be utolsónak az épületbe,
              de a portás az orrom előtt bevágta a kaput. Erre odaért egy ávós,
              pisztollyal a kezében és megkérdezte tőlem, kik vannak bent?
              Azt feleltem: nem tudom. Rám célzott, lőtt, de a golyó
              mellettem hagyott lyukat a kapuban. Odasereglett a nép és felelősségre
              vonták az ávósokat: „nem szégyellik magukat? Nem lőttek már
              le eddig is elég fiatalt?” Az ávós erre egy pillanatra félrefordította
              a fejét, én kihasználtam az alkalmat, s elvegyültem a tömegben.
              Közben az ávósok a diákszállón kerestek telefonon. Akkor levágattam
              a szakállamat, hogy nehezebben ismerjenek fel. Az volt a célom,
              hogy kimegyek Soroksárra az egyik festő-növendék barátomhoz.
              Nem járt a HÉV, így az Illatos úti felkelők közé
              keveredtem. A társaságukban tartózkodtam egy-két napig. A mappám
              is nálam volt– a dicsőséges napokban tán utoljára, mert ezt
              követően fegyver volt nálam - , és lerajzoltam három
              forradalmárt. 
               – November 4. után letették a fegyvert? 
               – Tanárunk, Koffán Károly azt mondta, hogy puskával
              nem lehet tankok ellen harcolni, s hazaküldött minket. Letettük
              a fegyvert, de többen bennmaradtak a Főiskolán plakátokat készíteni.
              Őket lepték meg november 7-én, hajnalban a szovjet katonák. A
              hallgatók az Izabella utcai pince falán vágott résen keresztül
              menekültek a Hunyadi tér felé. Két festőnövendék viszont
              visszafordult, hogy a fegyvereket elrejtse a szovjetek elől.
              Mindketten a főiskola épületében haltak hősi halált. Öt
              fiatalt pedig a főiskolával szomszédos Izabella utcai lakóház
              pincéjében gyilkoltak meg. A pincébe leköltözött lakók közé
              elvegyült négy kiskatonát és a bőrkabátot viselő szobrászhallgatót,
              Kovács Józsefet a szovjet katonák kiválasztották és kivégezték.
              1990 után feleségemmel együtt több éven keresztül kutattunk
              a katonák nevei, hozzátartozói után. Temetői irodákat,
              hadkiegészítő parancsnokságokat, anyakönyvi hivatalokat jártunk
              be, s végül munkánk, -többször isteni sugallatok vezettek
              minket – eredményes lett. 
               – A főiskolán nem érte retorzió forradalmi szerepe
              miatt? 
               –1957 májusában egyedül engem állítottak a hallgatók
              közül fegyelmi bizottság elé. Koffán Károly tanár urat is
              kihallgatták, mondván, hogy a forradalmi bizottságban aktív
              tevékenységet fejtett ki. A tanárokat az „A”, a diákokat a
              „B” bizottság hallgatta ki. Az utóbbiban Mikus Sándor és
              Ék Sándor is benne volt, no meg a marxisták. Az „A” bizottság
              pedig kivizsgálása után a minisztérium eltávolította a főiskoláról
              Koffán mestert. Két tanárunk, Domanovszky György és Krocsák
              Emil teljesen mellém állt, én pedig minden vádat tagadtam.
              Amikor feleségemmel együtt „A Magyar Képzőművészeti Főiskola
              részvétele az 1956-os forradalom-és szabadságharcban.” c. könyvet
              összeállítottuk, a fegyelmi jegyzőkönyveket olvasva
              megbizonyosodtunk arról, hogy Domanovszky Endre rektor, Pátzay Pál
              és Krocsák Emil tanár úr állását kockázatva állt ki
              mellettem és mentett meg az elzárástól és a főiskoláról
              való eltávolítástól. 
               –A szabadságharc leverését követően az ÁVH nem is
              zaklatta? 
               –1957 februárjának elején el akartam hagyni az országot,
              de Mexikópusztán – a 
              mai Fertőújlakon
              – elfogtak. Bevittek az ÁVH csornai egységéhez. Amikor
              elfogtak, egy ún. Petőfi-kabátot viseltem, a szatyromban pedig
              egy József Attila-kötet és egy zsíros kenyér volt. Ilyen
              disszidenssel az ávósok még nem találkoztak. Megnézték a könyvet
              és az egyik ávós odaszólt a másiknak: „erről a József
              Attila-versről beszéltem neked.” Ez a karhatalmista viszonylag
              jól bánt velem. Betettek egy cellába, ahol csak ülve lehetett
              aludni; oly sok disszidens ült már benne. A másik cellában
              embercsempészek ültek, akiket egy határőr meggyilkolásával
              gyanúsítottak. Lejöttek Pestről és szokásos ávós módszerrel
              kivizsgálták a halálesetet. A vádlottak tagadtak, s utóbb ki
              is derült, hogy a határőr géppisztolyának elsütő billentyűje
              beakadt egy bokor ágába, s ez okozta a tragédiát. Ezután az
              embercsempészeket velem együtt egy ponyvás teherutóra ültették,
              hogy vigyenek Pestre „mancsolni”. Tehát azért, hogy
              verjenek. A már említett szimpatikusabb ávós viszont azt
              mondta: ne vigyenek Pestre, hanem tegyenek ki Győrbe, a gyűjtőbe.
              Először a győri rendőrségen tettek ki, ahol külön fogdában
              voltam. A rendőrségen civil nyomozók azt kérdezték tőlem: mi
              történt Pesten. Elmondtam, hogy a szovjetek mennyi ártatlan
              embert gyilkoltak meg. Erre akkora pofont kaptam, hogy eleredt az
              orrom vére, s véres lett az zsebkendőm. Ezután átvittek a gyűjtőbe,
              ahol a kihallgató azt kérdezte, miért akartam disszidálni.
              Ekkor egy isteni sugallatra elővettem a véres zsebkendőmet, s
              azt feleltem, hogy a tüdőbajomat szeretném gyógyítatni. A
              kihallgató megdöbbent, megrémült, másnap egy másik tiszt azt
              mondta: szabadon engedem, ha lerajzolja a gépírónőt. Mit
              tehettem volna? Ez volt a szabadulás ára. Ezután felültettek
              egy vonatra, és én visszakerültem a főiskolára, ami a mentsváram
              lett. Szerettem a főiskola közösségét, mert ott tiszteltek és
              megmentettek. 1956-ban értem férfivá, mert addig egy félrehúzódó
              ember voltam. ’56 október 25-én ismerkedtem meg majdani feleségemmel,
              aki akkor vegyészmérnök-hallgató volt a Műszaki Egyetemen. Hálás
              vagyok neki, mert idegen-nyelv tudása a munkámban is segített.
              Sokat jártunk külföldre is. 1963-ban volt az első kiállításom
              a Mednyánszky-Teremben. Szerencsére, olyan sok képemet vásárolták
              meg, hogy ki tudtunk menni Nyugatra. 
               –Mint volt forradalmárt ilyen könnyen kiengedték? 
               –Ezen én is csodálkozom, de 1963-ban történt az ENSZ
              és a magyar kommunisták megegyezése. Levették a magyar-kérdést,
              de ezért Kádáréknak engedményeket kellett adnia. Tehát enyhült
              a nyomás és három évenként Nyugatra lehetett menni. A gyermekünket
              viszont „túszként” itt kellett hagyni. 
               –Művészeti szempontból: a nyugati kortárs festészetből
              merített valamit? 
               –Közvetlenül nem találkoztam francia, vagy angol művészekkel,
              szinte csak disszidens magyarokkal. A nyugati törekvésekből
              Picasso és a posztimpresszionisták voltak hatással művészetemre.
              Az ún. absztrakt művészet viszont elég idegen tőlem. Amikor másodszor
              voltunk Otterlóban, a Vincent van Gogh Múzeum előtt láttunk különböző
              „műveket” egy parkban. Mik is voltak ezek a „szobrok”?
              Festett fémhordók, szerelvényvasak, telefonfülkék, és még
              sorolhatnám. Ebből következik, hogy kialakult az a nézet, hogy
              minden, ami sokkoló, ami újszerű az már mondanivalót is
              hordoz. A képzőművészetnek viszont az az ereje, hogy az
              anyagot – pl. a festéket – képessé teszi a legnagyobb
              szellemi tartalmak hordozására is. Ma szellemileg odáig süllyedtünk,
              hogy még egy hordónak is szellemi jelentéstartalma van? 
               –Azt már
              említette, hogy a Derkovits-ösztöndíj mekkora anyagi segítséget
              jelentett önnek. A megélhetéshez honnan érkeztek megrendelések?
               
               – Veszprémben
              éltem 1964-től 1980-ig. Szerencsém volt, mert a város ellátott
              megrendelésekkel. Műteremlakást is kaptam. Budapesten sajnos
              erre nem volt esélyem. Ezt konkrétan meg is mondták nekem a Művelődésügyi
              Minisztériumban. Ezután a Budai Várban jelentkeztünk egy ún.
              társasházi építkezésbe, de akkor a főiskola egykori pártitkára
              felesége azt közölte: egy piszkos ellenforradalmárral nem
              hajlandó egy házban lakni. Így lementünk Veszprémbe, ahol
              sikerült egy-két év alatt a megye képzőművészeti központjává
              szervezni a várost. Veszprém városa lakást biztosított több
              művésznek, akik a megye területéről be is költözhettek. 
               –Képeit külföldre is vitték kiállításokra?
               
               –Hogyne: Koppenhágába,
              Krakkóban és kétszer Németországban is. Ezek egyéni kiállítások
              voltak. Viszont csoportos külföldi kiállításokra is vitték
              ki képeimet még az USA-ba is. Bevallom: nem lelkesedtem ezekért,
              mert féltettem a képek kereteit, melyek többször tönkrementek.
              A másik: olyan sok bürokratikus, kellemetlen állomásokat
              kellett végigjárni egy ilyen nyugati egyéni kiállítás során,
              hogy ez minden lelkesedésünket elfojtotta. 
               –Már beszéltünk arról, hogy miért választotta
              egyik témájául a forradalmat. Ezeken a képeken megjelenik az
              ún. Pieta-ábrázolás is. Ennek mi az oka?
               
               –Amikor egy könyvem
              megírásához utána kellett néznem a főiskolán kivégzett
              fiatalok dokumentumainak, megdöbbentő volt, hogy többüknek az
              édesanyja néhány hónapon belül szintén meghalt. Ekkor
              kezdtem el foglalkozni az anya és a halott gyermek, Krisztus és
              Mária, vagyis a Pieta- ábrázolásával. Nem tudtam szabadulni a
              sebtől és a vértől, s ahhoz, hogy a legjobban ki tudjam
              fejezni '56 fájdalmát és keserűségét, vissza kellett mennem
              egészen a krisztusi stációkhoz. Így született meg a Kőkrisztus,
              a Magyar Madonna, a Népek Krisztusa Magyarország két alkotása,
              a Mansfeld Péter emlékét, valamint a Bauer Sándor tűzhalálát
              megörökítő alkotás. Mansfeld -festménynél is a Pietát ábrázoltam.
              Sajnos Mansfeld Péternek a Budapesten felállított emlékműve
              minden, csak nem drámai. 
               –Még mindig aktív festő?
              
               
               –Igen, még él bennem a belső vivőerő. Csopaki műtermemben
              három 1956-os tematikájú festmény készült az utóbbi két-három
              évben. Az egyik azt ábrázolja, hogy a forradalom áldozataiból
              feltámad egy fegyveres harcos. A címe: Feltámadunk! Ezt a képet
              a forradalom 50. évfordulóján lezajlott véres események, a
              rendőrterror ihlették. Ezen az évfordulón kilőtték az
              emberek szemét, megtiporták a magyar zászlót, megverték az
              embereket a Rádiónál és az utcán. A képre odafestettem a
              Corvin-köz hőseit is. Mivel az 50. évfordulót meggyalázták,
              ezért többedmagammal elhatároztuk, hogy jövőre, az 55. évforduló
              alkalmából egy kiállítást rendezünk. Erre most minden esélyünk
              megvan. Nagyon örülök annak, hogy 1956 óta most jött el az a
              pillanat, amikor a nemzet újra egységesen lépett fel az idegen
              elnyomók és helytartóik ellen. Tehát valóban forradalom
              zajlott a szavazófülkékben. 
               
               Medveczky Attila
              
              
             |