vissza a főoldalra

 

 

 2010.10.08. 

Nincs más, csak az egyenlőség (2.)
Jean Sévillia: Az értelmiség terrorizmusa

Folytatjuk Az értelmiség terrorizmusa című rendkívül izgalmas és értékes könyv ismertetését. Tehát nincs más, csak az egyenlőség, mondják Párizsban a baloldaliak. Sartre (képen) prédikált ilyesmit. Pedig jó nagy marhaság ez a mondat. Az egyikünk 4,30 kilóval született, én például 3,10-zel. Na most egyenlőek vagyunk, Sartre úr, már a születésünk pillanatában is? Sántít itt valami, billenés van a gondolkodásban, mint ahogy mondta Burai Zsigmond a bíróság előtt, mert tévesen gyilkossággal vádolták. Billenés bizony, mégpedig javában.

Ezek a baloldaliak azt hirdetik a gloire-ban:

A család nem azért van, hogy megtanítsa az élet szabályait, hanem hogy teljesítse a gyermek akaratát: nincs több cenzúra. Az iskolának nem az a feladata, hogy átadja a tudást, hanem hogy biztosítsa a tanuló kibontakozását. Nincs több magolás, kényszer. Felnőtt vagy gyerek, tanár vagy tanuló, ezek elavult fogalmak. Nincs több hierarchia, nincs más, csak az egyenlőség. Sartre is arról prédikál, hogy az egyetemisták válasszák ki tanáraikat, és kapjanak helyet a vizsgabizottságokban: „ez azt feltételezi, hogy minden oktató elfogadja, hogy azok mondanak róla ítéletet, és vonják őt kétségbe, akiket ő tanít.” (Nouvel Observateur, 1968. június 19.)”

De tanuljunk tovább a párizsi baloldaliaktól.

„A szexuális szabadság és testkultusz részét képezte a májusi tízparancsolatnak. 1968 végén a Hair társulata szerepel a Théátre Saint-Martin színpadán: hajjal, de meztelenül. 1969-ben Franciaországot megosztja Gabrielle Russier egy marseille-i irodalomtanárnő sorsa, akit fiatalkorú megrontásáért ítéltek el, egyik tanítványával folytatott viszonya miatt. A fiatal nő öngyilkosságot követett el, ezt a drámát André Cayatte   filmesíti meg. 1970-ben a topless megjelenik Saint-Tropez strandjain. »Sea, sex and sun« (Tenger, szex és nap) – énekli Serge Gainsbourg. 1971-ben létrehozzák a Forradalmi Mozgalom Homoszexuálisok Frontját: »Minket az arabok elküldtek a fenébe. Mi büszkék vagyunk erre, és újra kezdjük.« (1971. április) 1975-ben a kiskorúak akadály nélkül hozzájutnak a fogamzásgátlóhoz, amit ezen, túl a társadalombiztosítás fizet. 1977-ben három »15 éves fiatalokon elkövetett szemérem elleni bűntettel« vádolt személyt három év előzetes letartóztatásban tartanak; segítségükre siet Jean-Louis Bory, Patrice Chéreau, Guy Hocquenghem, Bernard Kouchner, Jack Lang, Gabriel Matzneff és Philippe Sollers: »Három év börtön elegendő büntetés simogatásokért és csókokért.« (le Monde, 1977. január 26.) Majd megjelenik egy kiáltvány, amelyben követelik a kiskorúakkal folytatott szexuális viszony büntetlenségét; Louis Althusser, Roland Barthes, Simone de Beauvoir, Jean-Louis Bory, Patrixce Chéreau, Jacques Derrida, Francoise Dolto, Gabriel Matzneff, Jean-Paul Sartre és Philippe Sollers aláírásával. (le Monde, 1977. május 22-23.)”

  Elegáns, gyönyörű névsor.

Kohn Bendit és Jean-Paul Sartre meg a többiek. Ez a Kohn a nadrágja sliccén húzatja a cipzárt a kisfiúkkal, és Jean-Paul Sartre hetyegni akar a 10 éves kislányokkal. Elképesztő ez az egyenlőség, szavakat nem találni erre a szabadságra. Az ügy annál is inkább döbbenetes, mert a világ mással van elfoglalva. A kínai borzalommal, a Pol Pot-rezsim milliós haláltömegével, a gulágok maradékával. És ők meg a szabadságért harcolnak Franciaországban.

„1971. április 5-én. A Nouvel Observateur-ben 343 aláírás váltja ki a botrányt: „Kijelentem, hogy megszakítom terhességemet. Követeljük a fogamzásgátló eszközök engedélyezését. Mint ahogy az abortuszét is. A 343 nő (Charlie-Hebdo, a »343 szajhának« nevezi őket). No ki ez a 343 szajha? Köztük az első helyen Simone de Beauvoir, Catherine Deneuve, Giselle Halini, Jeanne Moreau, Francoise Sagan, Marina Vlady.”

Ők az élet élharcosai. De dolgozott valami a háttérben és a mélyben, a történelem. Szánom-bánom, de hadd kapjanak gutaütést a francia baloldaliak, a párizsi elit. A történelem ura, az Isten dolgozott.

„1978. végső soron az az év, amikor egy olyan világesemény következik be, ami nem politikai természetű, de ami döntő hatással lesz a kommunista birodalomra: október 16-án Krakkó érseke, Vojtyla eminenciás úr lett a pápa II. János Pál pápa néven.” Erre nem számítottak. Jött a kelet pápája nyugatra. És hosszú uralkodása után halálakor milliók és milliók gyűltek össze, zömében fiatalok, hogy elbúcsúzzanak II. János Pál őszentségétől. Kétmillió ember szavától volt hangos a Szent Péter tér. Ilyen még nem volt. „Santo subito” – azonnal szentté – követelte magától a Vatikántól a nép.

És egy másik igen fontos személyiségről is szót ejt Jean Sévillia, Alekszander Szolzsenyicinről.

„Amikor Szolzsenyicin a gulágon szenvedett, 12 millió deportált sorsában osztozott. Az író „büntetőintézeti ipar”-nak minősíti ezt a rendszert. Kimutatja, hogy ezek megjelenése nem Sztalintól, hanem Lenintől eredeztethető. Már 1918-ban hoztak létre táborokat polgárok, ellenzékiek, ellenforradalmárok számára. 1928-ban a tisztogatások áldozatait vagy az államosítást ellenző parasztokat zárták ide. A szovjet koncentrációs táborok világa, a tömegjelenség a bolsevik forradalommal született meg: a kommunista természetből fakad.”

A párizsi baloldal, a terrorista értelmiség ki nem állhatja és ki nem állhatta Szolzsenyicint. Bűne, hogy „Szolzsenyicin nemcsak antikommunista, hanem keresztény és hazafi.” Azt írja a szerző Szolzsenyicinről:

„Az elvi tiltakozás Szolzsenyicin kiutasítása ellen magától értetődik. De ettől még lenyeljük ezeket a legreakciósabb, legvallásosabb középkorba viszszatérő nyilatkozatokat?”

’1975 januárjában az író Párizson is átutazik. Egy szocialista újságíró számára remek alkalom, hogy olyan arcképet fessen róla, amely szerint a leereszkedő stílusa legalább olyan gőgös, mint sértő: „a kiválóság kinézete nyugtalanító. Noha jól mosdott és borotvált. Akkor is a mesékben olvasott muzsik gyanús fajtájának látszik, az arcán lévő vésett barázdák olyan majomszerű kinézetet kölcsönöznek neki, mint amilyen azoknak a szomorú csimpánzoknak van, akik a vasárnapi látogatók járását figyelik.”

 Így a derék francia a muzsik Szolzsenyicinről. Az a derék francia, aki esetleg Bretagne-ben született, és a szókincse elég nagy, hiszen 300 szót ismer. Ha már minősítünk párizsi módon.

„1975 tavaszán Kambodzsában és Vietnamban a csapatok lépésről-lépésre hátrálnak a kommunista támadás elől. Az adás napjától számítva Phnom Penh 6 nap múlva, Saigon 20 nap múlva esik el. A kamerák előtt Szolzsenyicin kijelenti: Indokína gulággá vált. És a nyugat hallgat.”

Párizs persze gúnyolódik és Szolzsenyicin szemére veti, hogy az ellenforradalmárok prófétájává vált. Nem tudom, manapság hogyan vélekedik a párizsi baloldali intellektuel Kambodzsa és Vietnam hulla-hegyeiről.

Ez a baloldaliság ragadós volt Franciaországban.

„A baloldalon a kommunisták szentté avatják a Szovjetuniót. A szocialisták »a munkásosztály pártjá«-val való közös fellépésre alapozzák új stratégiájukat. 1972-ben Francois Mitterrand és Georges Marchais közös kormányzási programot írtak alá.”

Így történt Franciaország nagyobb dicsőségére. Miközben Kambodzsában teljessé vált az öldöklés, és Vietnam sem járt különbül.

„Katonák és hivatalnokok kényszerülnek »átnevelési« gyakorlatokra, egy évre, három évre, hat évre, tíz évre… Húszmillió fős népességből 500 ezer és egymillió közötti dél-vietnami járja meg ezeket a táborokat. 300 ezren vesztik ott életüket. Saigonnak 4 millió lakosa volt: ennek felét »új gazdasági körzetekbe« deportálják, és kényszermunkára ítélik. 1975-ben elítéltek egy csoportja »végrendeletet« fogalmaz meg és tanul meg fejből, amely aztán elterjed a fegyenctelepeken: mi Vietnam rabjai kérjük a nemzetközi Vöröskeresztet, a világ humanitárius szervezeteit és a világ jóakaratú embereit, hogy sürgősen küldjenek mindannyiunknak egy-egy ciánkapszulát, hogy véget vethessünk szenvedéseinknek és megalázásunknak.”

Mi, akik jól emlékezhetünk Saigon elestére, felidézhetjük az akkor hallott híreket. A magyar rádióban Róbert László közvetített a világraszóló eseményekről. Róbert László és a nemzetközi újságíró-társadalom 40-50 tagja Hanoiból autóbusszal Saigonba utazott. A buszon örömükben a „Quantana mera”-t énekelték, hallottuk a rádióban, és hallottuk azt is, hogy a rádióban micsoda kitörő örömmel fogadták a világraszóló baloldali vietnami győzelmet.

Franciaországban köztársasági elnök-választásra készülnek, a baloldal komédiát csinál belőle.

„1981. január. A Théátre du Ginnase-ban minden este teltház van. A színpadon a kezeslábasát zakóra cserélt Colluche áll átvetett nemzeti színű szalagot visel. Egyébként (Colluche a 70-es évek legnépszerűbb színésze és komikusa, nyíltan vállalta a közbohóc szerepét.) 1980. október 26-án jelentette be, hogy indul az elnökválasztáson. Egy felmérés szerint a olvasók 27%-a rá szavazott, komolyan vették. És komolyan vették jeles értelmiségiek, pld. a híres szociológus, Pierre Bourdieu és sokan mások.”

„1978-ban jelenik meg Régis Debrai egy tanulmánya, melyben az értelmiségi hatalom történetét három szakaszra osztja. 1880-1930-ig tartott az egyetemi korszak: a tudásban kiemelkedő személyiségek elfoglaltak egy-egy katedrát a Sorbonne-on. 1920-60 között volt a kiadói korszak: az írott sajtó hangadói irányították a közvéleményt. 1968 óta a médiakorszakot írjuk, az értelmiségieknek az írás civilizációja helyett a kép civilizációjában kell megfelelniük.”

Megjósolták a Gutenberg-galaxis végét.

„Az értelmiség terrorizmusának történetében a médiaesemények felbukkanása a legfőbb fordulópont. Ettől kezdve az uralkodó beszéd hatása megtízszereződik. De Gaulle idején »a francia televízión keresztül az állam volt az, aki bejutott az étkezőkbe.« – állítja Alain Peyrefitte. Azelőtt Sartre gondolatvilága egyedül azokat érintette meg, akik őt olvasták. Manapság a francia televízión keresztül Sartre jut be az étkezőkbe.”

És halmozódnak Franciaországban a társadalmi bajok.

„A bevándorlók integrációja a 70-es évek elején kezd problémát okozni. Elsősorban az érkezők mennyisége és az előző népmozgásokkal szembeni közintézkedések hiánya miatt. Másodsorban azért, mert az egyre sokasodó afrikaiak kultúrája távol áll az őket befogadó társadalmáétól. Nemrégen még spanyolok, olaszok vagy lengyelek egész nemzedéke telepedett le. Most a muzulmánok rendezkednek be. Harmadsorban a jelenség abban a pillanatban keletkezik, amikor a bevándorlók integrációját biztosító intézmények identitás válságon mennek keresztül. Ez a marxizmus a harmadik világ-pártiság, a ’68 májusi szellem diadalának időszaka.”

 Azt mondják ezek a baloldaliak Párizsban:

„Miért tegyük őket franciákká, hiszen Franciaország tartozik nekik azért, mert kirabolta országaikat. Miért kellene a francia kultúrát tanítani, hiszen minden kultúra értékes.”

Ez a lendület éppen manapság tört meg, amikor a romániai cigányok Franciaországban nem voltak hajlandók magukba szívni a francia kultúrát, pedig hát rokon népek, és Sárközi elnök, aki ugyan maga zsidó, de rasszista törvényeket hoz a cigányokkal szemben.

Közben más tanulmányok is megszületnek francia honban. Gyarapodnak az olyan tanulmányok, amelyek a történelmi mítoszokkal foglalkoznak. A gyönyörűséges és diadalmas nagy francia forradalommal. Egy René Sedillot a forradalom költségeit vizsgálja. Azt mondja:

„Népességi költség: kétmillió halott, 1789 és 1815 között. Pénzügyi költség: a XVIII. századi aranykitermelés 40%-ával egyenértékű veszteség. Gazdasági költség: az ipari termelés csak 1809-re éri el az 1789-es előtti szintet. Társadalmi költség: a munkásokat védő jogszabályok csökkenése; az oktatás visszaszorulása (1789 előtt az egyház a gyermekek harmadának iskoláztatását vállalta magára). Kulturális költség: a francia örökség egy egész szárnyát (pontosabb vallásit) számolta fel a forradalmi vandalizmus. Még 1987-ben Florin Aftalion egyik tanulmánya világít rá a terror és az infláció közti összefüggésre. Amikor a hatalom az utcára kerül, a pénznyomtató dúcot az azonnali igények kielégítésére használják fel: gazdasági téren is 1789 eredményezte 1793-at, vonja le a következtetést a közgazdász.”

„1789 mítoszának lerombolása, amit a történészek véghezvisznek, nem más, mint azon feltételezett gondolat szívenütése, amely szerint a társadalom számára a haladás vagy szakadással, leginkább drasztikus szakadással lehetséges. Azon filozófia lerombolása, amely szerint a politikai szándék új embert tudna létrehozni. Minden alkalommal, amikor egy ilyen Prometheusz-i kísérletet valósítanak meg, vas és vér uralkodik el.”

Történt pedig, hogy Vendée-ben történelmi megemlékezést tartottak. Vendée nem lelkesedett a francia forradalom szörnyűségeiért.

 Ott volt az ünnepségen – e reakciós ünnepségen – Szolzsenyicin is. Emlékeztette hallgatóit gyermekkorára, amikor csodálattal olvasta a Vendie-i felkelésről szóló történeteket.

„Hát igen, ezek a parasztok a forradalom ellen harcoltak. Ezentúl most már jobban meg fogjuk érteni, hogy a hőn áhított társadalmi változást rendes fejlődés kibontakoztatásával is el lehet érni, ezerszer kevesebb veszteséggel anélkül, hogy a kegyetlenség általánossá válna. Hiábavaló azt remélni, hogy a forradalom meg tudja újítani az emberi természetet. Ezt remélte annyira az önök és még inkább a mi orosz forradalmunk.”

Párizsban a baloldal azt suttogta, hogy a lucsi megemlékezés reakciós volt. Szolzsenyicin szemére vetették, amiért elment az emlékezésre. Szolzsenyicin meg kijelentette: „elítélek mindenféle forradalmat, mint olyat.”

Mintha különös egybecsengések lennének a magyar valóság és a francia valóság között. Magyar Bálint nevű kultuszminiszter az oktatást akarta száműzni az oktatásból, meg természetesen a nevelést. Nem emlékszünk rá? Nem tegnap volt, hanem tegnap este. A nemi szabatosság és ótvarosság magatartását több televíziós csatorna éjjel-nappal szolgálja. És emlékszünk arra a mondatra, ami így szólt: „Nálunk, Magyarországon a baloldal hatalomhoz jutott első dolga volt, hogy rárontott a nemzetre.” Orbán Viktort ezért a mondatáért a baloldal keresztre akarta feszíteni. Egyszóval Jean Sévillia könyve, Az értelmiség terrorizmusa igen fontos olvasókönyv. Fegyelmezettsége és oknyomozása nemcsak nevelő erejű, de fontos figyelmeztetés is. Az meg végképp nem zavarja az olvasót, vagy ne is zavarja, hogy néhány névbeli és dátumbeli pontatlanság is belekeveredett a könyvbe. Milyenek? Egy helyen a szerző azt írta, hogy Bulgária pártjának (kommunista) főtitkára Zsukov volt. Zsukov marsall volt, Zsivkov ezzel szemben párttitkár. Nem mindegy?

(Jean Sévillia: Az értelmiség terrorizmusa, Kairosz Kiadó, Budapest, 2005.)

 

Győri Béla