| 
               2010.10.22. Mariazelltől
              Csíksomlyóig
              
               A folyamatosan kiépülő Mária-útról
              rendezett konferenciát Csíksomlyón október elsejétől
              harmadikáig a Mária Út Egyesület, a Gyulafehérvári Caritas
              és az Erdélyi Kárpát-Egyesület. A konferencián előadást
              tartott többek közt Orbán Szabolcs, az Erdélyi Ferences
              Rendtartomány tartományfőnöke és dr. Jakubinyi György, a
              Gyulafehérvári Főegyházmegye érseke is, aki nemrégiben körlevelet
              jelentetett meg a zarándokútról. A Mária zarándokútról az
              erdélyi ötletgazdát, a
              teológiai tudományok doktorát, a Hotel Salvator és a Jakab
              Antal Tanulmányi és Felnőttképzési Központ igazgatóját,
              Szakács Ferenc Sándort kérdeztem. 
               – Mi a lényege a Mária-
              zarándokútnak?
              
               
               – A Mária-út terve szervesen beépül a Csíksomlyó-fejlesztés
              projektébe. Kialakítás alatt áll az a Közép-Európán átívelő
              zarándok- és turistaút-hálózat, amelynek keleti-nyugati
              tengelye az ausztriai Mariazelltől Csíksomlyóig vezet. Gyalogos
              és kerékpáros útjaival hét országot köt össze. Az útvonal
              alapvetően a Szűzanyához kapcsolódó kegyhelyeket foglalja magában
              több ezer km hosszúságban, de ehhez kapcsolódva minden történelmi,
              vallási, kulturális, természeti vagy épített értékekre is ráirányítja
              az érdeklődők figyelmét. A Mária-út terve a spanyolországi
              El Camino ötletére épül és létre szeretnénk hozni egy olyan
              spirituális értékekkel felruházott útvonalat, amely a már
              említett két település közt húzódik és összeköti a
              legfontosabb Mária-kegyhelyeket – pl. Máriapócsot, Celldömölköt.
              Ez az út több mint 1400 kilométernyi hosszú. A lényeg, hogy a
              mai deszakralizált társadalomban, ami egyre inkább eltávolodik
              az emberi és isteni értékektől, visszatérítsük az embereket
              a valós értékekhez. Ezek nélkül nem lehet élhető jelenről
              és egészséges jövőről beszélni. Korunkra az emberi értékekből
              való kiavatás a jellemző. Szándékosan használom a kiavatás
              szót. A beavatás ugyanis, amely számos nagy kultúrának
              szocializációs eszköze, pozitív folyamat, mely értékekkel vértezi
              fel a társadalom tagjait. A kiavatás ennek ellentéte: egy önző,
              értéktelen, hazug, megbízhatatlan minimál-énnek a létrehozásában
              segédkezik. Olyan ember megalkotásában játszik főszerepet,
              amely jól tud fogyasztani, megfelelő ütemben el tud adósodni,
              gyorsan átveszi a fő ideológiát, és jól beleolvad az elbutított
              tömegekbe. Úgy tűnik, hogy napjainkban minden szocializáló
              eszköz – család, iskola, egyházak, média, azonos korúak
              csoportjai – elveszítették erejüket, és megadták magukat a
              nagy világbutító folyamatoknak. A család, mint a társadalom
              alapsejtje, tudatos megsemmisítési folyamatnak van kitéve.
              Elszegényedett és eladósodott családok ezrei sodródnak a társadalom
              perifériájára. Ilyen körülmények között a zarándokközpontok
              újra felértékelődnek. Csíksomlyó politikamentes környezete
              lehetőséget kell adjon a testi, szellemi és lelki megújulásra.
              Olyan műhellyé kell válnia, ahol a társadalom káoszában
              elcsigázott, Istent kereső emberek újra megtalálják lelki békéjüket. 
               – Ez a több mint
              1400 kilométeres út mennyire felel meg a modern zarándoklat követelményeinek?
              
               
               – A modern zarándoklat a régebbi korok zarándoklat-felfogásán
              nyugszik. A Mária-út még csak kiépülőben van, így nem
              mondhatjuk azt, hogy jelenleg az összes kegyhelyen a zarándokokat
              egy minden igényt kielégítő fogadóhely várja. Tervünk, hogy
              2012-re ezek a zarándokfogadó-központok az út mentén kiépüljenek,
              és egy olyan nyomvonal álljon a zarándokok rendelkezésére,
              mely megteremti mind a szállás, mind a felfrissülés lehetőségét.
              A visszaavatás fő célja, hogy a zarándokokat a szakralitás
              kiragadja a hétköznapok káoszából és közelítse Isten felé.
              Így a szakrális térből visszatérve úgy a családjukra, mint
              a társadalomra is pozitívan tudnak hatni. 
               – Miért pont a
              2012-es dátum a cél?
              
               
               – Az európai Mária-kegyhelyeket egy nagyon erős
              kapcsolat köti össze. Ennek a rendszernek Lourdes a központja.
              Minden államból egy Mária-kegyhelyt vettek fel ebbe az intézménybe.
              Románia területéről Csíksomlyó nyert felvételt. Így
              elmondhatjuk, hogy két magyar kegyhely Máriapócs és Csíksomlyó
              – szerepel ebben a fórumban. A Mária-kegyhelyek találkozóját
              2012-ben Csíksomlyón rendezik. Mi erre az alkalomra szeretnénk
              infrastrukturálisan is kiépíteni a Mária-utat. 
               – Ahhoz, hogy ez az
              út olyan bejáratott legyen, mint a Szent Jakab-zarándokút,
              ahhoz szerintem médiapropagandára is szükségük van. Hiszen néhány
              zarándokért nem fognak panziókat nyitni az út mellett.
              
               
               – Számítunk a média segítségére, hiszen a Mária-út
              egy nemzeti tervként is értelmezhető. A panziók és a gazdasági
              szereplők jelenleg másodlagos szerepet játszanak. Tény: az El
              Caminón 1992-ben kétezer fő zarándokolt végig, de tíz évre
              rá ez a szám elérte a 200 ezret. Mi nem tervezünk ekkora létszámot,
              de szeretnénk a társadalom tudomására hozni, hogy létezik ez
              a lehetőség, ahová vallástól és nemzetiségtől függetlenül
              várunk zarándokokat. 
               – Régebben a zarándokok
              bottal a kézben, gyalogszerrel vágtak neki az utaknak a búcsú
              reményében. Ma már buszokkal, vonatokkal mennek zarándokolni.
              Nem veszik el így a lényeg?
              
               
               – A zarándoklat egy olyan utazás, amit gyalog, vagy
              busszal, vonattal is meg lehet tenni. A lényeg: kiszakadni a hétköznapok
              világából és megérkezni egy olyan szakrális erőtérbe, ahol
              lelkileg és szellemileg is fel tudunk töltekezni. Akár busszal,
              akár gyalogosan vesz részt valaki egy zarándoklaton, ugyanarra
              a szent helyre érkezik és ugyanaz a lehetősége a lelki feltöltődésre.
              A társadalomban nagyon erős a Szent, az Isten utáni vágy –
              szakrális éhségnek is nevezhetjük. Ezt a vágyat komoly lelki
              irányba terelni hatalmas feladat. 
               – Csíksomlyó pünkösdkor
              a magyarság szakrális találkozóhelye. Ön egyszer azt
              nyilatkozta, hogy Csíksomlyó egyben szakrális, de szellemi erőtér
              is. 
               
               – Csíksomlyó régen védelmi stratégiai
              pont volt, a török és a tatár hordákat próbálták itt megállítani.
              Jelenleg Csíksomlyónak stratégiailag az is a feladata, hogy
              megvédje a magyarságot a konzumizmussal szemben. Ahhoz, hogy egy
              nemzet önmagát újra felvértezze pozitív értékekkel, nem
              csak vallási, de szellemi, kulturális forrásra is szüksége
              van. A székelység első nyomdája Csíksomlyón üzemelt, tehát
              régóta szellemi központ a település. Egy olyan ellentmondásos
              korban élünk, amiben az emberi értékek háttérbe szorulnak és
              mindent a profitszerzés mozgat. Ezért is értékelődik majd át
              Csíksomlyónak, mint szakrális erőtérnek a szerepe. Az én víziómban
              a lét szakrális. Tehát úgy az ember (Isten teremtménye), mint
              a tér és az idő, amelyben él, szintén szent. Visszaadni a létnek
              a szakralitását, napjainknak egyik legfontosabb kihívása.
              Olyan világban élünk, ahol a lelki felüdülés, az elmélkedés,
              a kontempláció elengedhetetlenül fontos, hogy az embernek
              visszaadja egészséges életszemléletét. A kegyhely őrzőivel,
              a ferences atyákkal együtt, szeretnénk elérni azt, hogy Csíksomlyó
              ne csak évente három napig fogadja a zarándokok tömegeit,
              hanem az év minden egyes napján. Minden hónap első hétvégére
              szervezett zarándok hétvégének immár több ezer látogatója
              van.
               
               –
              Az ön írásaiban többször megjelenik a reszakralizáció
              fogalma. Erről az jut eszembe, hogy vannak, akik hitbeli meggyőződés
              nélkül, divatból mennek el pl. a Szent Jakab-útra, no meg az
              is: elég sok a bóvli, a giccs az árusoknál egy-egy búcsú
              idején.
              
               
               – Vallom: nem létezik teljesen ateista ember. Ha valaki
              elindul egy zarándokúton, egy bizonyos céllal teszi meg. Ezt a
              célt pedig minden zarándokban tisztelni kell. Még az ateista is
              azért vesz részt egy ilyen úton, hogy valahol a lelke
              nyugalomra találjon. Azt pedig nehéz kiküszöbölni, hogy ne áruljanak
              giccses figurákat ilyen kegyhelyeken. Nem is ez a lényeg, hiszen
              az, aki lelki feltöltődést keres, távolról elkerüli a bóvliárusokat. 
               – Anyagilag kik támogatják
              ezt a tervet?
               
               – Jelenleg kisebb projektek létrejöttével
              tudjuk mindezt szponzorálni és EU-s pénzeket is elkülönítettek
              különböző zarándoktervek támogatására. Önkormányzatok már
              eddig is segítettek, de továbbra is várjuk segítségüket. Jó
              lenne, ha az önkormányzatok és a politikai mozgalmak, pártok
              is egyre szélesebb körben felkarolnák ügyünket.
               
               –
              Az október elejei csíksomlyói konferencián elfogadtak egy ún.
              zárónyilatkozatot is?
              
               
               – Konkrét zárónyilatkozat nem volt. Viszont a jelenlevők
              világosan megfogalmazták, hogy a Mária-út kiépítése közügy,
              amelyben az egyházi csoportok, az önkormányzatok, a magánszféra,
              a különböző alapítványok egyaránt ki kell, hogy vegyék részüket.
              Minél több partnert meg kell nyerni a terv megvalósításához.
              Vannak helyek a világon, amelyekre a Jóisten jobban odafigyel.
              Ilyen hely Csíksomlyó is. Bízom benne, hogy számos jóakaratú
              embernek felkelti figyelmét mindaz, ami Csíksomlyón történik,
              és lelkesen hozzáad valamit ahhoz, hogy ez a – mindannyiunk számára
              oly fontos – hely megtalálja méltó helyét az európai nagy
              zarándokközpontok sorában. 
               – A következő
              Franklin-idézet áll az ön által írt Kettéhasadt lélek c.
              tanulmány elején: „akik lemondanak a szabadságukról egy
              pillanatnyi, tovaillanó biztonság érdekében, azok nem érdemlik
              meg sem a szabadságot, sem a biztonságot.” Úgy vélem, ma a
              szabadság fogalmát sokan félreértelmezik.
              
               
               – A szabadság nélkül – ami a lelkünkben születik
              – elképzelhetetlen mind az egyén, mind a társadalom élete.
              Krisztus szerint csakis az igazság ismerete tesz bennünket
              szabaddá. Az igazságot pedig csak akkor tudjuk értékelni, ha képesek
              vagyunk meghatározni azokat a folyamatokat, amelyek az egyénre
              és a társadalomra hatnak. Elemezni a társadalmi folyamatokat,
              és megérteni az összefüggéseket – a keresztény ember egyik
              legfontosabb feladata. Ezért az egyén és a társadalom szabadsága
              szorosan összefügg egymással. 
               
               Medveczky
              Attila
              
              
             |