vissza a főoldalra

 

 

 2010.10.29. 

A kultúra közvetítése közszolgálat

Eperjesi Erika operaénekesnő Miskolcon született. 1981-től a miskolci Egressy Béni Zeneiskola növendéke, eleinte csak zongora főtárgyasként, majd 1987-től magánénekesként is. A középiskolát a Zrínyi Ilona Gimnáziumban énektagozatosként végezte Miskolcon, 1987-1991-ig. A gimnázium 4. évében már felvételt nyert a miskolci Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskola magánének szakának szakmai tagozatára, és 1994-ben középfokú zenész képesítést szerzett. Még ebben az évben sikeres felvételit tett a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskolára, ahol 1998-ben dicséretes jeles diplomával végzett. 1998 őszétől tagja a Miskolci Nemzeti Színháznak. Alapító tagja a Miskolci Operabarátok Egyesületének és az egyesületen belül alakult Déryné Társulat művészeti vezetője. Az első nagy szerepét 2000-ben kapta, Verdi: Rigoletto című operájának Gildáját. Az elmúlt 12 évben több opera és operett főszerepét játszotta el „anyaszínházában”, valamint a debreceni Csokonai és a békéscsabai Jókai Mór Színházban. Több rangos koncerten vett részt a Filharmónia szervezésében – többek között Lehotka Gábor orgonaművész mellett -, a Miskolci Szimfonikus Zenekar újévi koncertjén, a Keszthelyi és Gödöllői Kastélyban Operett Gálákon, az egri Gárdonyi Géza Színházban, valamint a Váci és Kecskeméti Szabadtéri Játékokon. A miskolci Bartók+… Nemzetközi Operafesztivál programjainak állandó résztvevője, szereplője. Vendégszerepelt a Kijevi Nemzeti Operett Színházban, valamint Svédország, Ausztria és Németország nagyvárosainak közönsége előtt Operett Gálák és operett előadások primadonnájaként. 2002-ben az Év Operaénekese díjat kapta a Miskolci Operabarát Egyesülettől. 2010-ben az Év Hangja díjat vehette át a Miskolci Nemzeti Színházban.

Főbb szerepei: Puccini: Bohémélet - Musette (1999), Verdi: Rigoletto - Gilda (2000), Kunze-Lévay: Elisabeth - Eszterházy grófnő (2000), Donizetti: Szerelmi bájital - Adina (2001), Mozart: Varázsfuvola – Pamina, 2. Dáma (2001), Lehár: Cigányszerelem - Zórika (2002), Kacsóh: János Vitéz - Iluska (2002), Donizetti: Don Pasquale - Norina (2003), Kodály: Székelyfonó - Leány (2003), Kálmán: Marica grófnő - Marica (2003), Mozart: Figaró házassága - Cherubino (2004), Lajtai-Békeffy: A régi nyár - Zsuzsi (2004), Csajkovszkij: Anyegin - Tatjána (2005), Kálmán: Csárdáskirálynő - Szilvia (2005), Bizet: Carmen - Michaela (2006), Kálmán: Bajadér - Odette (2006), Offenbach: Hoffmann meséi - Olympia (2006), Eisemann-Nóti: Hippolyt, a lakály - Terka (2007), Lindsay: A muzsika hangja - Zárdafőnökasszony (2009), Mozart: Cosi fan tutte - Despina (2009), Lehár: A mosoly országa - Liza (2010) , Erkel: Bánk bán – Melinda (2010).

 –Művészinterjúnkat rendhagyó módon politikával kezdjük, hiszen Eperjesi Erika a Fidesz-KDNP színeiben egyéni mandátumhoz jutott az önkormányzati választásokon Miskolc belvárosában. Engedje meg, hogy szerkesztőségünk nevében gratuláljak eredményéhez! Miért érezte fontosnak a Miskolci Nemzeti Színház fiatal énekesnője, hogy közéleti tevékenységet vállaljon?

 –Köszönöm szépen a gratulációt! Operaénekesnőként is közéleti tevékenységet látok el, hiszen a nézők felé próbálom közvetíteni a kultúrát, és mindezt oktató-nevelő szándékkal is teszem. A Fidesz miskolci alapszervezetének vezetői, a város országgyűlési képviselői kerestek fel, hogy vállaljam el a képviselőjelöltséget. Azt gondolták, hogy a megyeszékhely jelentős szerepet betöltő és ismert művésze sikerrel indulna el az önkormányzati választásokon. Rövid gondolkodási idő után igent mondtam a megtisztelő felkérésre, hiszen mindenkinek tehetsége és tudása függvényében részt kell vállalnia az ország újjáépítésében. Az elmúlt évtizedben mindent megtettem annak érdekében, hogy tehetségemmel a város kulturális életét szolgáljam. Koncertjeim, hazai és külföldi vendégszerepléseim során igyekeztem szülővárosom hírnevét öregbíteni. Hiszem, hogy a kultúrán keresztül az emberek közelebb kerülnek egymáshoz, és így a kitűzött célok közösen könnyebben megvalósíthatók. Nem feltétlen csak a politikusi létet látom a képviselői munkában, mert a feladatom elsősorban az, hogy az adott körzetben a problémákra megoldást találjak.

 –Nem tartott attól, hogyha újra a szocialisták győznek, akkor önt a színházban mellőzni fogják?

 –Nagy baj, ha mindig a félelem igazgatja tetteinket. Bátran fel kell vállalnunk eszmei, politikai hovatartozásunkat, és ki kell állnunk az értékrendünk mellett. Soha nem titkoltam azt, hogy melyik párttal szimpatizálok, de mindeddig nyíltan nem politizáltam. Igaz, tavaly részt vettem a Komlóska és Pálháza polgármestere által kezdeményezett Nemzeti Zarándoklat miskolci állomásán tartott rendezvényen. Szerencsére a színházban nem politizálunk, hanem dolgozunk, próbálunk, játszunk. Egyértelmű és természetes, hogy nem mindegyik kollegámmal tartozom egy politikai táborhoz, de a színház és az előadások sikere érdekében félre kell tenni a nézetkülönbségeket. Az a jó színház, ahol a színészt tehetsége alapján ítélik meg és foglalkozatják, s nem pártideológiai alapon. Remélem, hogy ez a szellem fog mindenütt uralkodni a jövőben is!

 –Ha jól tudom ,több cikluson keresztül a szocialisták irányították a várost. Most is eléggé kétesélyes volt a politikai mérkőzés. Szerkesztőségünk is különszámot jelentett meg a miskolci nemzeti erők győzelme érdekében. Ezt a különszám minden egyes lakásba eljutott.

 –Amit köszönünk szépen, mert biztosak vagyunk benne, hogy sokat segített és hozzájárult a sikerünkhöz, hiszen sokáig kétesélyes volt ez a politikai mérkőzés. Akit érdekelnek a közélet eseményei, tudja, hogy a Magyar Fórum melyik oldalon áll, és azt is: sok lényeges kérdésre adja meg a választ. Fontos, hogy a lakosok tisztában legyenek a választás tétjével, s azzal, hogy kik azok, akik konkrét terveket fogalmaznak meg a jövőt illetően, s nem csak felelőtlenül ígérgetnek.

 Operaénekesnő, képviselő és egy kislány édesanyja. Férje nem próbálta lebeszélni a képviselőjelöltségről?  

–Ő is tudja, hogy ez sok elfoglaltsággal jár, de mellettem áll és a kampány során is sokat segített nekem még a plakátok kihelyezésében és a szórólapozásban is. Többször figyelmeztetett arra, hogy aki komolyan veszi a képviselőséget, nap mint nap foglalkozik a választók ügyes-bajos dolgaival, ami sok időt és energiát emészt fel. Bízom benne, hogy ez a tevékenység nem megy a család és a színház rovására, mert nekem továbbra is fontos a művészi karrierem.

 –Senki sem vetette fel önnek rosszindulatúan: ugyan, mit is akar egy művész a politikai színpadán?

 –A másik oldalról hallottam olyan hangokat: mit akar a miskolci képviselőtestületben egy énekesnő. Ezzel nem értek egyet, mert szerintem egy önkormányzati testületben a társadalom minden rétegéből szükség van képviseletre.

 –Konkrétan mit szeretne elérni Eperjesi Erika operaénekesnő, mint képviselő? Azt hallottam, hogy utcafórumok, konzultációk során gyűjtötte össze a belvárosban élők gondjait, kívánságait.

 –Az én körzetem a Belváros, a Népkert és környéke, amihez most hozzácsatolták a Kisavas egy részét. Ez főleg egy kertes házas övezet, Miskolc polgári része, ami nem küzd olyan hatalmas gondokkal, mint a város peremkerületei. Ez nem jelenti azt, hogy a választókerületemben problémamentes lenne az élet. Lényeges a közbiztonság kérdése, mert a szomszédos Avasról többen nem tiszta szándékkal jönnek le a kertes házas övezetbe. Megnőtt a lopások, a betörések száma. A legnagyobb problémát a munkanélküliség jelenti, ami minden bajnak az okozója, gyökere, így a bűnözésnek is. Munkát kell adni az embereknek, mert akkor a közbiztonság is javulni fog. Ha az embereknek munkájuk van, akkor jobban meg tudják fizetni a kultúrát is. Ez természetesen nem megy egyik napról a másikra és a munkát alulról kell kezdeni. Nem mindegy, hogyan neveljük a gyerekeket, milyen értékek mentén.

 –Az interneten megtekintettem bemutatkozó filmjét. Ebben elmondta, hogy magasabb értékrendet kell állítani a jövő nemzedéke felé. Ez az oktatás feladata?

 –Az oktatásé és a szülőké. Kisgyermekes édesanyaként tudom, hogy a magasabb értékrend onnan indul, hogy a következő generáció tagjaként kell gondolnom már piciny korában a gyermekre, s ezért korán sem mindegy, milyen példát mutatok neki. Egy személyes példa: ahogy a kislányom játszik a játékaival pontosan azt tükrözi, miként szólok hozzá, illetve a nevelési módszereimet. Ha egy piciny gyermek durva szavakat hall, erkölcstelen cselekedeteket lát, akkor ezek tudatosulnak benne.

 –Ez mind igaz, de önkormányzati szinten olyan jogszabályokat azért nem lehet hozni, miként neveljük otthon a gyerekeket.  

–De családvédelmi intézkedéseket igen. Ha a gyermek a követendő pozitív példát nem látja otthonában, akkor az óvodának, az iskolának a feladata a helyes út megmutatatása. Az oktatáson kívül fontos a kultúra, amit művészként elsősorban képviselek, el kell érni, hogy a gyerek eljárjon színházba, hangversenyre, kiállításokra, mert ezek is közvetve nevelnek. Tudatosítani kell a gyermekben, hogy ezek az igazi értékhordozók, és nem a kereskedelmi média, a plázákba-járás és az internet.  

Ha már az oktatást említette: bizonyára sokkal jobban tudnának teljesíteni a pedagógusok is, ha nem azon kéne gondolkodniuk, hogy mennyi magánórát adjanak ahhoz iskola után, hogy meg tudjanak élni.

 –Jól ismerem ezt a problémát, mert én is a közalkalmazotti bértáblába vagyok besorolva, s ezt a módszert nem tartom jónak. Azt még nem tudom megmondani, hogy helyi szinten tudunk-e több pénzt nyújtani a pedagógusoknak. Sokan azt mondják: milyen irigylésre méltó a helyzete a pedagógusnak, mert az egész nyara szabad – ez egy rosszindulatú, vagy a tudatlanságból fakadó kijelentés. Testvérem is pedagógus, én is tanítottam zeneiskolában, és tudom, hogy ez igen nehéz és felelősségteljes munka, amit anyagilag és társadalmilag is jobban meg kell becsülni. Régebben nagyobb tekintélye volt egy tanárnak, mint manapság, amikor úgy tűnik a tanulónak több a joga, mint a pedagógusnak.

 –Kinek van tekintélye? Mert a politikusoknak sincs.

 –Azért, mert sokan lejáratták ezt a hivatást. Ma csupán annak van tekintélye, akinek sok a pénze. A pénz és a kapcsolatok határoznak meg mindent. Nem számít a végzettség és a tudás.

 –Ezeket a problémákat nem lehet azonnal orvosolni.

 –Ez így van, és én is mindenkit türelemre intettem. Sokan abban a hitben élnek, hogy néhány hónap múlva beköszön a Kánaán, de erre nincs esély, hiszen az elmúlt évtizedek romjait el kell takarítani, és csak utána tudunk a fellelhető forrásokból építkezni. Úgy hiszem, hogy sok feladat megoldása nem csak pénz, hanem odafigyelés kérdése is. Tehát már a szemléletváltás is sokat jelent.

   –Tudjuk már, hogy mikor és miért akart politikai szerepet vállalni. Mikor döntötte el, hogy a zene, az ének határozza meg életét?

 –Egészen kislánykorom óta a zene határozza meg az életem. Hat éves koromban kezdtem el zongorázni tanulni, ének-zene tagozatos általános iskolába jártam és közben zeneiskolába. A Zrínyi Ilona Gimnázium ének-zene tagozatos osztályába jártam és énekkaros is voltam. Ennek a gimnáziumnak akkor Európa-hírű énekkara volt, amelyet Engi Zsuzsanna vezetett nagy szakértelemmel. Zsuzsa néni indított el a pályán, mikor azt mondta: ilyen hanggal arra vagy predesztinálva, hogy énekelni tanulj. Ő küldött el egy zeneiskolai énektanárhoz. Magánéneket tanultam, mellette zongorát és utána felvételt nyertem a miskolci Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskola magánének szakának szakmai tagozatára. Utána felvettek a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskolára, ahol 1998-ben dicséretes jeles diplomával végeztem a magánének szakon. Még abban az évben meghallgatásra jelentkeztem a Miskolci Nemzeti Színházba, ahová rögtön felvettek.

 –Amikor jelentkezett a főiskolára, színpadi éneklésre gondolt?

 –Igen, szerettem volna színházhoz kerülni. Főiskolásként tanítottam szolfézst és magánéneket is. A konzervatóriumban pedig két évig hangképzést is.

 –Színészmesterséget viszont nem tanult.

 –Kollegáktól lestem el a színpadi mozgást. Sokat segített nekem Kincses Károly, Seres Ildikó és Kállay Bori. A rendezőknek is sokat köszönhetek. 1998-ban Hegyi Árpád Jutocsa volt a színház igazgató-főrendezője, aki konkrétan, kertelés nélkül megmondta a véleményét alakításaimról. Úgy gondolom, hogy igazán a színpadon lehet megtanulni ezt a szakmát, ott tudtam meg, mit is jelent operaénekesnőnek lenni. A főiskolán tanultam operaáriákat is, de inkább olyan dalokat, amik hangfajomnak megfeleltek.

 –Ami lírai szoprán.

 –Így van. Lírai szoprán koloratúr készséggel. Egy olyan hangfaj, ami egy vidéki színházban nélkülözhetetlen, ha operetteket és operákat is műsoron tart. Így eddig pályafutásom alatt nagyoperettek primadonna-szerepeit és operák szoprán hősnőit alakítottam. Ezek a szerepek párhuzamosan követték egymást. A Régi nyár c. zenés játék Zsuzsija volt az első szerepem, ahol a színészet dominált és nem az ének.

Az operettekben igen sok a prózai rész is. Kollegája, Kincses Károly mondta, mennyire fontos, hogy egy színész jól, tisztán beszéljen magyarul. Kitől tanult beszédtechnikát? Ezt azért is kérdezem, mert szopránénekesekkel szembeni általános vád, hogy túl modoros, és érthetetlen a szövegük.

 –Jól tudom, hogy egy énekesnek nagyon nehéz a folytonos hangképzés miatt  természetes módon prózát mondani. Én nem tanultam külön beszédtechnikát, a színpadon folyamatosan igyekszem ezt elsajátítani.

 –Az első nagy főszerepe a Rigoletto Gildája volt. Ezzel bedobták a mély vízbe?

 –Harmadik évadomat töltöttem Miskolcon, mikor megkaptam ezt a szerepet. Operai karkötelezettséggel vettek fel, így a karéneklés mellett először kis szerepet énekeltem a West Side Stroyban. Tehát végigjártam a „ranglétrát”. A Gilda előtt pedig elénekeltem a Bohémélet Musette-jét, ami igen nehéz karakter. A következő évadban a Szerelmi bájital Adinája voltam, s ezt követte az első primadonna szerep, a Cigányszerelem Zórikája, ami már-már operaénekesi feladat, hiszen Lehár a szerző. Büszke vagyok rá, hogy tizenkét év alatt az operairodalom legszebb gyöngyszemeiben léphettem föl, s arra is, hogy három napos felkészülés után sikerült beállnom az Anyegin Tatjána szerepébe.

 –Ugyanolyan felkészülést igényel egy Lajtai-operett, mint egy Csajkovszkij-opera?

 –Tévesen gondolkodik, aki azt hiszi, hogy egy könnyebb műfajt könnyebb eljátszani, elénekelni. Egy daljáték más énekstílust követel, és több benne a próza és a tánc.

 –Ön a Déryné Társulat művészeti vezetője. Mit kell tudni erről a társulatról? A névadóról arra asszociálok, hogy Járják a megye településeit különböző zenés darabokkal.

 –Tíz évvel ezelőtt, 2000. március 1-jén alakult meg a Miskolci Operabarátok Egyesülete, ami társadalmi, kulturális, illetve közhasznú feladatokat is ellátó nonprofit szervezetként működik. Az egyesület elnöke dr. Emődi Gyula. Alapvető célunk: az operakultúra népszerűsítése, terjesztése kiemelten a fiatalok körében. Az egyesületen belül utazó koncerttársulat működik, ez a Déryné Társulat, melynek ötletgazdája szintén Emődi úr, s melynek állandó tagjai színházi művészek és művésztanárok, s akik mellett vendégművészek is szerepelnek immár tíz éve nagy sikerrel. Nagyon szívesen megyünk a megye, a régió településeire a kultúrát közvetíteni. Műsorainkban Erkel Ferenc, Verdi, Mozart, Puccini, Donizetti, Gounod, Csajkovszkij és más operaszerzők gyönyörű áriái hangzanak el. Ezek mellett helyt kapnak Kodály Zoltán, Kacsóh Pongrác, Kálmán Imre, Lehár Ferenc, Huszka Jenő, Johann Strauss csodás operett-részletei és kiváló költők versei is. Az énekszámok pedig zongorakísérettel csendülnek fel. Jómagam pedig nem csak közreműködője, hanem koordinátora is vagyok, sokat segítek a koncertek műsoranyagának összeállításában. 

Idén, március 9-én a Miskolci Nemzeti Színház kamaratermében koncertszerű változatban mutatták be Erkel Ferenc Bánk bán című operáját, amiben Melindát énekelte. Sőt a zenei anyag egyik összeállítója is volt. Egy húzott verzióról van szó?

 –Az Erkel-évhez kapcsolódik ez a márciusi bemutató. Mivel az előadás nem teljes opera, kimaradtak belőle a kórusjelenetek, és Biberach szerepe sem került bele. Az előadásba csak az áriák, duettek és a dramaturgiailag fontos jelenetek kerültek be. Az átvezető részeket, amelyek eredetileg nincsenek benne a darabban, Kincses Károly, Kulcsár Imre és Emődi Gyula írta meg, hogy a darab története kerek legyen. Kulcsár Imre narrátor szerepe is nagyon fontos volt a darab megértése érdekében. Ezt a darabot is nagyon szívesen ajánlom a polgármesterek, kultúrházvezetők figyelmébe.

 –Nemcsak Miskolcon lép fel, hanem számos más vidéki városban, főleg operett-parádékon, sőt nótákat is énekel.

 –Az túlzás, hogy nótákat, inkább ún. operett-csárdásokat. Ezek a Falunapok, a Nőnapi, az Idősek napi rendezvények elmaradhatatlan részei, hiszen népszerűek, ismertek, s ezekre táncolni is lehet. Ez egy nagyon közeli kapcsolat a közönséggel, itt érezhetjük legjobban az emberek szeretetét.

 –Külföldön is sokat vendégszerepelt, így Svédországban, Ausztriában, Németországban és Kijevben is.

 –Németországban és Ausztriában a Marica grófnőt és a Bajadért adtuk elő német nyelven. Svédországban operett-gálákkal turnéztunk a kint élő magyarok szervezésében. A Kijevi Operett Színházban pedig egyedüli magyar énekesnőként léptem föl egy Operett Gálán.

 –A magyar fővárosban nem lépett föl?

 –Voltam meghallgatáson az Operaházban, de nem vettek fel. Kapcsolati tőke hiányában nehéz bejutni rangosabb helyekre. A Budai Várban viszont több alkalommal is felléptem  Mozart-esteken és  Operett Gálákon. Nem is vágyom igazán Budapestre, lokálpatrióta vagyok, nagyon szeretek Miskolcon élni, és ebben az anyaszínházban dolgozni. A Miskolci Nemzetiben évadonként két főszerepet kapok, számítanak rám, s ez nagy örömmel tölt el.

 –Ahogy nézem a dátumokat a szerepei mellett, látom, hogy kislánya megszületését követő évben máris főszerepet játszott. Ezt sokan „öngyilkos merényletnek” mondanák.

 –Fokról-fokra tértem vissza a színház világába. Három hónapos volt a gyermekem, mikor már  felléptem kisebb rendezvényeken. Ezekkel a fellépésekkel tartottam formában a hangom, mielőtt nagyobb szerepet vállaltam el.

 –„Szép primadonna csodál a világ”- hangzik el Kálmán Imre Bajadér c. operettjében. Vannak rajongói Eperjesi Erikának?

 –Talán szerénytelenségnek tűnik, de vannak, akik miattam járnak színházba. Ma mást jelent primadonnának lenni, mint 20-30 évvel ezelőtt. Hála a technika fejlődésének, ma már különböző internetes közösségi oldalakon, fórumokon is kapok visszajelzéseket a közönségtől arról, hogy tetszettem-e nekik egy adott darabban. Az évente megrendezett miskolci operabálokról is rajongói visszajelzéseket kapok. Most már nem csak a művészetemért állítanak meg az utcán, hanem a választásokon elért győzelmemért is gratulálnak. Természetesen nem győzöm hangsúlyozni, hogy mind a színházi, mind a választási siker egy csapatjáték eredménye.

 –Mekkora az igény Miskolcon az operára?

 –A miskolci közönség nagyon szereti az operát, - habár tudjuk, hogy ez is egy réteg műfaj-  ellenkező esetben nem tudnánk évente operabemutatókat tartani. Ha azt mondanánk, hogy minek komolyabb darabokat játszani, úgysem érdekel az semmit, akkor az a színház végét jelentené. Ha okosan, nem közvetlenül neveljük a közönséget, annak társadalomformáló hatása is van. Az egyik vígopera bemutatója után odajött hozzám egy úr, aki közölte velem: ha tudta volna, hogy ilyen remek egy opera, akkor sűrűbben látogatta volna ezeket az előadásokat.

 –Mennyire érdekli önt, hogy mit írnak alakításáról a kritikusok?

 –Ha rosszat írnak rólam, akkor azt legtöbbször a szívemre veszem, mert minden előadásra maximálisan felkészülök, és igyekszem esténként a legjobb formámat hozni. De jól tudom, hogy nem lehet mindenkinek megfelelni és a  negatív kritikából is rengeteget lehet tanulni.

 –2010. januárjában énekli a Bajazzók Neddáját. A felkészülés elején DVD-éről megtekint néhány operafilmet?

 –Nem akarok másokat utánozni, ezért inkább lemezről hallgatom meg a zenei anyagot. Ezután magamra szabom a szerepet, és ha kell csupán néhány énektechnikai megoldást sajátítok el másoktól. A próbák folyamán egyébként is a rendező utasításait kell követnünk, és a közös munka eredményeként születik meg a szerep.

 –Van olyan hobbija, amit most fel kell adnia a képviselőség miatt?

 –Nincs, mert a munkám a hobbim. Ez nem jelenti azt, hogy kikapcsolódásképpen klasszikus zenét, vagy operaáriákat hallgatnék, mert az nem szórakoztatna. Otthon a kislányommal foglalkozom, és ha megadatik, akkor közösen kirándulunk, túrázunk. Számomra a legelső a család, amit semmi más tevékenységem nem szoríthat háttérbe.

 

Medveczky Attila