vissza a főoldalra

 

 

 2010.09.03. 

Németh László: Bodnárné

(Újpest Színház)

Németh László társadalmi drámái között a Bodnárné nem foglal el kiemelkedő helyet, pedig első alkotása ebben a műnemben: 1931-ben vetette papírra. Az író ez év húsvétján megszabadult a lelkét nyomó óriási tehertől, visszaadta a neki megítélt Baumgarten-díjat, és pihenni, gondolatait rendezni, műveket alkotni vonult el Felsőgödre. Termékeny időszak volt ez életében, mert neki tetsző módon oszthatta be napjait, kedvére sétálgathatott a Duna-parton, befejezte regényét, a Gyászt, és néhány nap leforgása alatt készítette el a négy felvonásból álló Bodnárnét. Ezután olyan színpadi műveket írt, amelyek szerencsésebbnek bizonyultak elsőszülöttjénél. A Bodnárné ősbemutatójára negyven évet kellett várni, 1971. január 28-án adta elő a budapesti Madách Színház Ádám Ottó rendezésében. Bodnárnét Sulyok Mária, ifjabb Bodnár Jánost Huszti Péter alakította. Könyv alakban első ízben 1958-ban jelent meg a Szépirodalmi Kiadónál a Társadalmi drámák cím alatt közzétett kötetében a Villámfénynél,  a Papucshős, a Cseresnyés és az Erzsébet-nap társaságában.

A Bodnárné témája olyan ősi és időtlen, hogy az emberiséggel együtt született. Az mindig beláthatatlan következményekkel jár, és borzalmas tragédiákhoz vezet, ha bármelyik anya vagy apa egyik gyermekét jobban szereti, mint a másikat, ha szíve csücskének többet enged meg, és elhanyagolja azt, aki csak” a lánya vagy a fia. Óhatatlanul féltékenység, bosszúvágy ébred a háttérbe szorított testvérben. Ez a túlcsorduló, az imádatig fokozott érzés általában az anyákban alakul ki. Németh László ezt az örökzöld témát írta meg a Bodnárnéban. Persze, az 1930-as évek Magyarországába tette a cselekményt, és saját gondolatait fejtette ki erről a kérdésről. Németh László maga is gyakorló édesapa volt, ekkor veszítette el rajongásig szeretett első gyermekét, Pocókát, és ez idő tájt született meg második lánya, Magda. Ebben a drámájában magánemberi dilemmái és apai kétségei is helyet kaptak.

Bodnárék módos, a polgárosodás útján megindult parasztok, földjeiken cselédek, napszámosok hada dolgozik. A nagyobbik fiú, János egy a béresek közül, megállás nélkül, fáradhatatlanul robotol, reggeltől estig gürcöl, nehéz fizikai munkát végez, egymaga viszi a vállán az egész virágzó gazdaságot. Még sincs becsülete az anyja előtt. A kisebbik fiú, Péter viszont az édesanya dédelgetett, agyonajnározott gyermeke, akinek mindent szabad, akit minden földi jóval ellát. Úr, nadrágos ember, az élet napos oldalán jár. Frissen végzett mérnök, akinek a diplomája tetemes költségbe került. Feneketlen gyűlölettel acsarkodik a nagyobbik fiú a fiatalabbra. János szinte könyörög egy kis megértésért, kétségbeesetten vágyódik az anyai szeretet után, de ezek helyett csak ledorongolást kap. Péter magától értetődőnek veszi, hogy körülötte forog a világ, neki mindent szabad, két kézzel szórhatja a pénzt, mert őt bálványozza az anyja. Amikor János féltékenységi rohamában megöli öccsét, akkor már Bodnárné fölöslegesen kapkod fűhöz-fához, hiába hajtogatja eszelősen, legalább az egyik fia maradjon meg, ha már a másik meghalt. Odáig jut el, hogy istenített fia holttestét meggyalázza, mert szeretné megmenteni a másikat, akire idáig ügyet sem vetett. Túl későn ébred rá, hogy két gyermeke van, a dráma végén mindkettőt elveszíti.

Újpest önkormányzatának segítségével jött létre ez a produkció, és a Városnapok ünnepségsorozat keretén belül mutatták be az Ady Endre Művelődési Központ színháztermében augusztus 27-én. Dózsa László rendezői koncepciójának érdekessége, hogy nem a magasan lévő színpadon, hanem ennek háttal állva alakította ki a játékteret, ezáltal a színészek testközelbe kerülnek a közönséggel. Eme forradalmi színpadtéri megoldás segíti elő, hogy a Németh László-i gondolatáram, ez a legmagasabb fokú, semmivel össze nem mérhető szellemi öröm és emelkedettség, átjárja a közönséget, és összekapcsolja a fellépő művészeket a nézőkkel. A dráma sötét színeit, tragikus végkifejletét a színészek játéka emeli ki. Bodnárnét Kútvölgyi Erzsébet kifogástalanul alakítja. Hangjának keménységével az erős asszonyt, lágyabb színeivel pedig a kedvenc gyermekétől elolvasó édesanyát jellemzi. Ettől a vasakaratú parasztasszonytól mindenki fél és retteg. Idősebb Bodnár Jánost Harsányi Gábor szólaltatja meg. Neki megvan a kellő színészi súlya, tekintélye ennek a háttérbe szorított, nagyobbik fiát szemérmesen szerető férfinak az erőteljes megmintázásához. Ifjabb Bodnár Jánost Tóth Roland forrongó indulattal és suta mozdulatokkal személyesíti meg. Az aranyifjú Bodnár Pétert Beszterczey Attila a figura kívánta sármmal kelti életre. Magyar Tímea a mindkét Bodnár fiúval kacérkodó Cicát kedvesen jeleníti meg. Cseke Katinka a kotnyeles, nagyszájú szomszédasszonyt viszi színre. Zsolnay András az igazságkereső intézőt, Lippai László a bolondos Dodót, Harmath Albert a tüsténkedő Lalit, Agárdi László a szigorú csendőrőrmestert, Nyári István az orvost és Bata A. János a szolgafiút viszi fel a színre.

A legmagasabb fokú dicséret és elismerés illeti az Újpest Színházat, Dózsa László főrendezőt és Harsányi Gábor művészeti vezetőt, hogy szembe mernek szállni a musicales-vígjátékos kordivattal, és olyan örökbecsű műveket újítanak fel, amikre a közönség java része olyannyira kiéhezett, mint egy falat kenyérre. Ezt a Bodnárnét csak a legbanálisabb kifejezésekkel lehet értékelni: megrendítően szép és csodálatos, felemelő előadás! (Felső képen – balról jobbra– Nyári István, Zsolnay András, Magyar Tímea, Lippai László, Harmath Albert, Harsányi Gábor és Beszterczey Attila. Alsó képen: Beszterczey Attila, Kútvölgyi Erzsébet és Tóth Roland.)

 

Dr. Petővári Ágnes