vissza a főoldalra

 

 

 2010.09.10. 

Carlo Goldoni: A legyező

(Komédi Franc Ez?)

Valamikor, úgy a rendszerváltás kellős közepén, 1989-ben nyolc művész: Cserna Antal, Felhőfi Kiss László, Lux Ádám, Mertz Tibor, Simon Mari, Szalay Kriszta, Szermémi Zoltán és Tóth József úgy gondolta, kiválik az addig megszokott, mondhatnánk begyöpösödött színházi formából, és ezzel a humorosan kedves névvel alkalmi társulatot hoz létre. Az ötletgazda és a szervezés motorja Szalay Kriszta volt; abban állapodtak meg, náluk nincs külön rendező, mindannyian kiveszik a részüket ebből a nemes feladatból, a díszleteket és a jelmezeket is közösen tervezik, így a bemutatandó darabok dramaturgiai munkálatait is együtt végzik. Ezért is tüntetik fel a színlapon így: „Rendezte és a főszerepet játssza: MI”, s alatta ábécérendben olvasható a nyolc név. 1990-ben láthatta először őket a közönség Szentendrén, és egy évre rá az Óbudai Társaskör kertjében tartották a premierjét Goldoni vígjátékának, A legyezőnek. A közben eltelt közel 20 évben nagyokat fordult a történelem kereke, így most, amikor 2010-ben újra elővették a darabot, és elhatározták, július utolsó napjaiban ismét eljátsszák a régi helyen, akkor világosan látszott, bizonyos részein – mármint az alapsztorin – alig-alig kell változtatni, csupán a húsz évvel ezelőtti aktualitásokat kell lehántani, és maiakkal feltölteni. Ilyen például az a jelenet, amikor az ősprodukció végén, úgy búcsúznak el a szereplők, mint ahogyan az akkor az MTV 1-en futó első hazai szappanoperában, a Szomszédokban. A színészek minden egyes alkalommal a kamerába belenézve mondtak valamiféle összefoglaló okos tanulságot. Ez olyasféle, mint a görög drámákban az exodikon, vagyis az utolsó életbölcsességet tartalmazó rövid kardal.

A hosszú életű, 1707-ben Velencében született és 1793-ban Párizsban elhunyt Goldoni a világirodalom egyik legtermékenyebb szerzője: 250 színdarabot írt, tragédiákat, melodrámákat, operalibrettókat, intermezzókat – a nagyoperák szüneteiben előadásra kerülő rövid, komikus jeleneteket – valamint 150 vígjátékot, legmaradandóbb alkotásait. Goldoni szakítani mert a commedia dell’ arte hagyományaival, a tipikus színpadi figurák rögtönzései helyett rögzített szövegű szerepeket bízott a színészekre. Kiküszöbölte az egyetlen szerepkörben mozgó komédiások ízetlen bohóckodásait, színpadra vitt figurái az életből vett hús-vér alakok. Goldoni legsajátosabb műfaja a jellemábrázolásra és megfigyelésre fölépített polgári-népi vígjáték. Ezekben a műveiben kora társadalmáról, szokásairól és felfogásáról fest színesen rajzolt képeket. Az emberi hibákat, így a kíváncsi, a hazug, a fecsegő, a fösvény vagy a nagyzoló megszemélyesítőit bántó él nélkül, mintegy mosolygó elnézéssel ábrázolja. Hősei hétköznapi lények, akik esendőségükkel, emberi mozdulataikkal élővé varázsolják a színpadot, és közel hozzák a nézőkhöz korukat és világukat. Mindig olyan jellemhibákat, gyöngeségeket állít pellengérre, amelyek nem egy kor sajátosságai, hanem magából az emberi természetből fakadnak, ezért vígjátékai ma is elevenek, hatnak ránk, derülhetünk rajtuk.

A legyező történetében semmiféle összetett és mély társadalmi mondanivaló nincs, ennek a bizonyos – Mikszáth Kálmán szerint: kecses hölgyfegyvernek – hollétét keresi mind a nyolc szereplő, ugyanis már a cselekmény legelején kézen-közön eltűnik. A négy férfi és négy nő más-más okból szeretné megkaparintani, de mindegyiküknek, mint az angolna, kicsúszik a kezéből. A végén mégiscsak előkerül, megnyugodnak a kedélyek, a gyanúba keveredett szerelmesek egymásra találnak. Mindeközben a közönség pompásan és nemesen szórakozik, elfelejti gondjait-bajait, és szerfelett örül, mert nem röhögtetik mindenféle altesti poénkodással, ordenáré kabaréjelenettel, hanem egyszerű, a hétköznapokból vett, kedves szituációkon nevethet. Az aktualizálások nem ártanak a műnek, ugyanis megmarad eredeti bája, hamiskás humora, jellemeinek sokszínűsége.

Az egy személyben rendező, színész, dramaturg, díszlet-és jelmeztervező, összefoglaló névvel: a MI igencsak kitesz magáért. Rajtuk áll, vagy bukik az eredmény, vagyis a közönség elégedettsége, jóérzése. Mind a nyolcan bizony derekasan helytállnak, felszabadultan komédiáznak, igazi örömjátékot produkálnak. Az ilyen jellegű művekben felerősödik a színészek szerepe, mert nem a kalandos történet fordulataival, hanem játéktudásukkal és művészi kvalitásaikkal kell elvarázsolniuk a nézőket. Ez tökéletesen sikerül nekik.

 

Dr. Petővári Ágnes