| 
               2010.09.24. Tehetséggondozás a Vajdaságban
              
              A zentai Bolyai
              Tehetséggondozó Gimnáziumban az újonnan induló
              sporttagozatnak köszönhetően szeptember elsején immár a tudomány,
              a művészet és a sport hármassága jegyében indították útjukra
              a nyolc éve működő intézmény tanulóit. Az új szaknak köszönhetően
              az iskola idén hatvan új diákkal gazdagodott. A gimnázium küldetéséről,
              a vajdasági magyar fiatalok tehetséggondozásáról Gajda
              Attilát, a Bolyai Tehetséggondozó Gimnázium igazgatóját kérdeztem.
              
               
               – Olvastam, hogy a matematika tagozatra 37-en jelentkeztek, majdnem kétszer
              annyian, mint ahányat felvehetnek. Ugyanis a matematika és a képzőművészeti
              tagozaton is 20–20 diák számára van hely. Nincs elegendő
              forrás, vagy szakember ahhoz, hogy több gyerekkel
              foglalkozzanak?
              
               
               – Ezt a létszámot nem a forrás határozza meg, hanem a
              minőségi oktatás követeli meg. A magasabb osztálylétszám
              nem kedvez a hatásos pedagógiai metódusoknak. Több tanárt
              pedig nem tudunk alkalmazni. Nemzetközi konferenciákon ajánlottam
              a magyar szakembereknek a szerbiai oktatási modellt, hiszen léteznek
              nálunk ún. tehetséggondozó gimnáziumok, melyek éppen azért
              erősek, mert osztályonként kevesebb diákkal foglalkozunk és a
              fő tantárgyakat jó módszertannal és minőségi szinten
              ok-tatjuk. A matematika területén pl. analízist, algebrát,
              numerikus matematikát, statisztikát, geometriát is tanítunk
              heti 12-16 óraszámmal, erősített fizikával, biológiával,
              informatikával. Ez egy hatalmas szám az általános gimnáziumi
              képzéshez képest. Ehhez még hozzájárul, hogy tanárainknak
              nem 20, hanem 
              12 a
              heti kötelező óraszámuk, így több időt és energiát képesek
              fordítani a csoportos és egyéni fejlesztésre. Tény és való,
              hogy matematikára, amivel indultunk, minden reklámozás és sajtókampány
              nélkül évente kétszeres túljelentkezést tapasztaltunk. Akik
              matematika tagozatra jelentkeznek hozzánk, már válogatott diákok,
              s egy féléves előképzésen vesznek részt. A képzőművészeti
              tagozaton idén indítottuk el a harmadik évfolyamot, ám ezen a
              téren helyhiánnyal küszködnünk. Kevés a tantermünk, de bízunk
              benne, hogy hamarosan megoldódnak ezek a problémák. A
              sporttagozat most indult el, harminc jelentkezőből kellett kiválogatni
              a húsz alkalmas diákot. Biztos vagyok benne, hogy erre a
              tagozatra idővel jóval nagyobb lesz a túljelentkezés, hiszen
              focizni sokkal több diák szeret, mint matematikai műveleteket végezni.
              Amíg négy évvel ezelőtt összesen hatvan diákunk volt, addig
              az idei tanévben már hatvan új diákkal bővült iskolánk
              tanulóinak száma, ebből egyértelműen látszik, hogy óriási
              ütemben fejlődik az intézményünk. 
               – Nem hiszem, hogy lenne olyan pedagógus, aki nem osztaná az óraszámmal
              és az osztálylétszámmal kapcsolatos érveit, de a több diák
              után több pénzt kapnak az intézmények a fejkvóta-rendszer
              miatt.
              
               
               – Ezt a rendszert valószínűleg nálunk is bevezetik, de
              egyelőre ilyen megkötésekkel nem kell számolni a Vajdaságban.
              Mi, tehetséggondozók, kivételes helyzetben vagyunk, mert a
              fejkvóta-rendszerben is dolgozhatunk kisebb létszámban, és a
              kieső támogatást –reméljük – más forrásból pótolni
              tudjuk. 
               –Céljuk a szakmailag jól felkészült, a közösségért tenni akaró
              magyar értelmiség létrehozása és megerősítése Szerbiában.
              Erre mennyi forrás áll rendelkezésükre?
              
               
               – Anyagi helyzetünk semmivel sem jobb, mint a többi gimnáziumé,
              hiszen ugyanabból a forrásból „táplálkozunk”. Helyzeti előnyünk,
              hogy jobban ránk figyel a politikum, a tartomány különleges
              helyzetű gimnáziumként kezel bennünket, ami egyelőre anyagi
              dolgokban még nem, de bizonyos pályázatoknál előnyt jelent. A
              Magyar Köztársaság három éve nemzeti jelentőségű intézményként
              kezeli gimnáziumunkat, ami éves 15 millió forintos támogatást
              jelent ez idáig nekünk. A legnagyobb előnyünk pedig az, hogy
              kollégiumunk van, így egész napos képzést tudunk biztosítani.
              A ’90-es években a magyar értelmiség jelentős része elvándorolt
              a Vajdaságból, őket kell pótolni. A képzettség, a továbbtanulás
              szempontjából a többségi nemzethez viszonyítva igencsak
              alulreprezentáltak vagyunk. A vajdasági magyar fiatalok számarányukat
              tekintve majdnem feleannyian íratkoznak egyetemre, mint más
              honfitársaik. A cél megvalósítása
              természetesen nem csak rajtunk áll, ám az sokat elárul képzésünk
              hatékonyságáról, hogy végzős diákjaink szinte kivétel nélkül
              felvételt nyertek a felsőoktatásba. 
               – S ha már itt tartunk: van-e arra garancia, hogy egy tehetséges
              vajdasági magyar fiatalember otthon marad, s nem enged a Nyugat
              és a jobb kereset csábításának?
              
               
               – Ez nem vajdasági, hanem kelet-közép-európai probléma.
              Aki kint kap egy jól fizető állást, biztos elhagyja az országot.
              Mi azt szeretnénk, hogy ha egy mód van rá, akkor a vajdasági
              magyarok itthon kamatoztassák tudásukat. Több olyan tanár
              jelentkezik gimnáziumunkba, akik Nyugatra mentek ki, de mivel látták,
              hogy itthon is számítunk rájuk, hazajöttek. Már Magyarország
              sem olyan csábító, mint régebben volt, mert hasonló az életszínvonal,
              s nem beszélhetünk lényeges kereseti különbségekről. 
               – 1990 előtt lehetett-e beszélni tehetséggondozásról?
              
               
               – Igaz, uniformizáltak voltak az oktatási intézmények
              – ezért a válaszom, nem –, de ennek ellenére kialakultak a
              tradicionális iskolák. Zenta mindig is oktatási központja volt
              a Tisza-mentének. Ugyanígy megvoltak az erősebb középiskolák
              Szabadkán vagy akár Topolyán. Nem egy új keletű fogalom a
              tehetséggondozás; mindig lesznek tehetséges diákok és
              elhivatott tanárok, akik tudnak velük foglalkozni. A motiváció
              már más kérdés. Az a lényeges, hogy ma már intézményes
              keretek közt tudunk tehetséggondozással foglalkozni. 
               – A Vajdaság mely területéről érkeznek önökhöz diákok, csak
              azért mert létezik egy konkurens intézmény Szabadkán is?
              
               
               – Nem mondanám, hogy konkurensek, ők „ikertestvér”
              intézményünk. Idegen nyelvi tehetséggondozással foglalkoznak,
              más a koncepciójuk és sajnos nem rendelkeznek saját diákotthonnal.
              Mi szerencsésebbek vagyunk, s diákjaink a tartomány minden
              magyarlakta részéről érkeznek. 180 diákunk közel 50 településről
              érkezett. 
               – Manapság értelmiségi körökben él egy előítélet, miszerint a
              sportolók műveletlenek, nem tudnak normálisan viselkedni, stb…Ez
              ellen egy sporttagozattal is lehet védekezni?
              
               
               – Pontosan ez volt az egyik ok, amiért létrehoztuk a
              sporttagozatot. Nagyon sok a tehetséges magyar sportoló, de nem
              beszélnek idegen nyelvet, és sokszor semmilyen végzettségük
              sincs. Nehezebb bizonyítani nekik, többet kell dolgozniuk a
              sikerért. Hiába tehetséges az illető, ám egy véletlen
              baleset, és az utcára kerülnek. A másik motiváció: mutassuk
              meg, hogy a magyar fiúk milyen tehetségesek a sportban! Tehát
              ezért lényeges, hogy a sportolók kapjanak egy általános gimnáziumi
              képzést. A felvételi is matematikából és magyar nyelvből történik.
              Ezen a téren azért szeretnénk majd változtatásokat
              kiharcolni. A sportot másodlagosan kezeli az oktatási törvény:
              heti két tornaórával. Mi viszont minél több edzést szeretnénk
              biztosítani a fiúknak. 
               – Elképzelhető, hogy ez a tagozat fogja életre hívni a vajdasági
              magyar futball-utánpótlást?
              
               
               – Ez a tervünk, csak ennek megvalósításához nagy
              munka szükséges. Még nem készült el a futballpálya, így az
              edzésekre utaznak a gyerekek. Az első generáció nagyon
              szerencsésen állt össze, ügyesek a fiúk, eddig a bajnokságban
              veretlenek vagyunk. 
               – A fiúk tehát az Akadémia Labdarúgó Klub csapatának tagjaiként
              a bajnokságban is részt vesznek. Miért tartják ezt fontosnak?
              
               
               – Verseny nélkül a sportban nincs előrehaladás. Hét közben
              pedig barátságos mérkőzéseket igyekszünk szervezni a fiúknak,
              hogy küzdőszellemük erősödjön. Úgy hiszem, hogy heti két
              komoly mérkőzés nélkül nehezen lehet előrejutni, ha komoly
              szintet akar elérni valaki. 
               – Intézményük nyolc év alatt hatalmas és gyors fejlődésen ment
              keresztül. Ez nem megy a minőség rovására?
              
               
               – Ez bennünk is felvetődik néha, de nekünk is élni
              kell minden kínálkozó jó lehetőséggel. Építkeznünk kell,
              már csak azért is, mert közel az a pillanat, amikor a „magyar
              oktatási reform” nálunk is megjelenik. Reform alatt a kisiskolák
              bezárását értem. Abban a szerencsés helyzetben vagyunk, hogy
              fejlődésünk egyelőre még nem megy a minőség rovására, sőt,
              a dolgok inkább kiegészítik egymást… Abban biztos vagyok,
              hogy annak a minőségi oktatásnak köszönhetően, amit az iskolánk
              szavatol számukra, a diákjaink az élet számos területén
              bizonyítanak majd. 
               
               Medveczky Attila
              
              
             |