vissza a főoldalra

 

 

 2011.04.08. 

Állandó akció

A villamosból naponta látom az óriási betűkkel a kirakatra kiírt örömhírt: „Állandó akció!” És naponta nem unok meg gondolkozni azon – utazzam bár hányszor is aznap –, hogy ilyen bődületes ökörséget rejtő felirat, ha már egyszer az utcára került, milyen békés, bántatlan, hosszú öregkor elé nézhet Budapest legforgalmasabb körútján. Nincs ugyanis egyetlen járókelő sem, aki észre venné, aki rosszallóan felkapná a fejét, és elmondaná az üzlet tulajdonosának: ez képtelenség, hiszen, ha állandó, akkor nem akció. Ha mégis akad egy-egy a legidősebb korosztályok képviselői közül, aki ezt észreveszi, az már csak fáradtan legyint, hiszen megszokta szegény, hogy hosszú élete alatt – (amely ugyancsak egy állandó akció lehetett) –, ennél sokkal fajsúlyosabb butaságot is kénytelen volt szó nélkül hagyni hazánk szép fővárosában.

Na azért nem kell azt gondolni, hogy nagy itt a csend. Egyáltalán nem, ugyanis szünet nélkül rikácsolnak a bukott baloldaliak és a bukott liberálisok. Természetesen nem az utcai feliratok nyelvhelyessége foglalkoztatja őket, hanem a Fidesz-kormány által gúzsba kötött, reménytelen helyzetű, fojtogatott média agóniája. Gyanítom: ez az ő állandó akciójuk. A magyarországi média – sajnos a közmédia is – már régen megszűnt a magyar érdekvédelem szócsöve lenni, zsidó és nem zsidó, de minden körülmények között idegen, nem magyar akaratok, célok és szempontok mozgatják. Áll ez minden értelemben, úgy ideológiailag, politikailag, gazdaságilag, pénzügyileg, mint kulturálisan. Ha tehát a Fidesz kormányzata ezen állapot megszűnése érdekében bármit is tesz, az jogos önvédelem. Nemzeti önvédelem, amit csak üdvözölni tudok, és sok sikert kívánni hozzá. Mégis-mégis, vannak rossz érzéseim.

Tapasztalatom szerint a kultúrában, a nevelésben, de valójában még a gazdasági életben is eredménytelen taktika a korlátozás, a tiltás, a szankció. Egyrészt kivált egy „csak azért is” ellenállást, másrészt nincs benne semmi meggyőző útmutatás. A tiltásnál – amely esetenként néha jogilag sem áll meg – sokkal hatékonyabb paradigmaváltást, korszellemváltozást képes létrehozni, a kívánt és helyénvaló ideológia, szellem, értékrend  bő áradású megjelenítése. Ezt viszont nem látom a Fidesznél – miként Antallnál, vagy 1998-2002 között az előző Fidesz-kormánynál sem láttam –, ugyanis nemzeti kormányaink a jelek szerint vagy képtelenek rá, vagy ódzkodnak tőle, hogy saját sajtóbirodalmat építsenek ki, saját országos tévét, saját napisajtót, amelyben csakis az általuk képviselt igazságok hangzanak el, semmi más, és amelyre majd szépen átnyergelnek a ma még idegen eszmék csecsein élők is. Ez jogilag olyan hófehér lenne, mint a frissen esett hó, és legalább annyira ki is fehérítené az erősen besározódott magyar szellemi tájat. „Nyugat ellen nyugatot hozz!” – ezt Ady javasolta kortársainak, ennek a mintáján felbátorodva javaslom a kormánynak: média ellen médiát hozz, mert annál nincs hatékonyabb védekezés, az internet, a blogozás, a semmiféle határt nem ismerő és tisztelő, globális információáramlás világában. A XXI. században már sem korlátozni, sem szankcionálni nem lehet eredményesen – (valójában nem lehetett azt már a XVIII.-ban sem) –, viszont unalmassá, érdektelenné, öreggé, divatjamúlttá akármelyik felkapott hírközlő csatorna válhat ma is, mert ez a dolgok ősi rendje.

Ha végigtekintünk az európai szellemtörténet lépcsőfokain, jól érzékelhető, hogy a bizáncias merevséget felváltó reneszánsz, az őt felváltó felvilágosodás illetve a barokk, aztán a rokokó, még később a biedermeier és a szecesszió kivétel nélkül egymás ellenhatásaiként jöttek létre, de nem tiltással, hanem áradó, hatalmas lendületű, a tömegeket lenyűgöző alkotásokkal. A reneszánsz nem tiltotta be sem az ikonokat, sem Giotto festményeit, egyszerűen megjelent és festeni kezdett Michelangelo, Raffaello, Leonardo és mind a többiek. Az ő átütő erejük nem a tiltásban volt, hanem az új és igaz kínálatában. A barokk sem tiltotta be a reneszánszot – (számos barokk templom legféltettebb kincse egy-egy reneszánsz szentkép) –, a rokokó sem a barokkot, és a szecesszió hihetetlen elterjedtsége száz év múltán nem attól lett, hogy tiltólistára kerültek volna Watteau rokokós idilljei. Azok egyszerűen kimentek a divatból. Olyan ez, mint a tavasz: nem tiltja be és nem korlátozza a telet, egyszerűen elfoglalja a helyét.

Nos, szeretném végre látni a Fidesz-média nemzetileg elkötelezett vezérkarát és megismerni hosszú távú terveiket a nyomtatott sajtó, a tévézés és az internetezés területén.

Dolgozom a Szabó Dezső enciklopédián, és sok érdekes apróság kerül elő a feledés rétegeiből. 1942-ben a háborús papírhiány miatt a Kállay-kormány életbe léptette az ún. „ponyvarendeletet”, ami megtiltotta – pontosabban szólva: miniszterelnökségi engedélyhez kötötte – a 3 pengőnél olcsóbb kiadványok nyomtatását. A dolog Szabó Dezső, immár 8. évfolyamában lévő híres Ludas Mátyás Füzeteit is érintette. A tiltás a Mesterre akkora hatással volt, hogy megbetegedett, soha nem tette túl magát a Füzetek elvesztésén, és valójában élete végéig búskomor maradt. Dr. Bary Zoltán főügyész – a híres-neves Bary József fia – azonnal üzent is neki: ő maga személyesen garantálja, hogy ezentúl is minden Füzet megjelenhet, csak pro forma méltóztassék nyomdába adás előtt a kéziratokat beküldeni a hivatalba, hogy az engedélyezési pecsétekkel el lehessen látni őket. Szabó Dezső ezt a procedúrát, hogy az ő írásai engedélyhez kötöttekké váljanak, annyira sértőnek tekintette, hogy inkább lemondott a Füzetekről. Amikor pedig tudomására jutott, hogy a ’42 őszén rendezett lillafüredi írótalálkozó résztvevői valami hivatalos protekciót próbálnak kijárni neki a ponyvarendelet kapcsán, mérhetetlenül felbőszült: „Nekem semmiféle hivatalos segítséget ne adjanak. Nekem csak azt adják meg, ami megillet!”

Árulkodó mondat. Vajon mai magyar társadalmunkban, az elvonások és államadósság-visszafizetések korában, hányan lehetnek olyanok, akik ilyen XIX. századi önérzettel és valóságos átéléssel gondolhatják azt, hogy őket ebben a világban, ebben a korban bármi is megilleti egyáltalán? Valójában már szüleim sem hitték soha, hogy megilleti őket bármi is, nagyszüleim sem. Ha végigtekintek paraszti elődeim során, joggal gondolom, hogy az utolsó, aki önérzetesen hihette, hogy megilleti valami, az valamelyik 150-160 évvel ezelőtt élt jobbágy ősöm lehetett: őt kétség nélkül megillette a jobbágytelek.

De mi illeti meg ma a magyart, az állandó akciókon kívül?

 

Szőcs Zoltán