vissza a főoldalra

 

 

 2011.08.05. 

Ma akárki sztár lehet

Mikó István színművész, rendező, zeneszerző 1950. október 2-án született Budapesten. 1969- 1973: a Kaláka együttes alapító tagja. 1977-ben diplomázott a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. 1977-től 1991-ig a Thália Színház tagja; majd 1992-ig az Arizóna Színház igazgatója. 1981-ben másokkal együtt megalapította a kisvárdai Várszínházat. 1992 – 2002: a Soproni Petőfi Színház igazgatója majd művészeti vezetője. 2003 - tól napjainkig a Turay Ida Színtársulat vezető művésze. 2004-től két évig a Szolnoki Szigligeti Színház tagja. 2006 –tól a Soproni Petőfi Színház örökös tagja.

Díjak, elismerések: Jászai Mari-díj (1985), Thália gyűrű (1987), Erzsébet –díj (1990), EMERTON - díj a legjobb zenés előadásért ( Mindhalálig Beatles; 1993 ), Magyar Köztársasági Érdemrend Kiskeresztje (1994), EMERTON - díj a legjobb rádiós koncertért (2001), BODEX-gyűrű, a társulat szavazatai alapján (Szolnok, 2006), Egressy-díj (Kassai Thália Színház, 2006), Vastaps-díj, legjobb színész (JAMKK Salgótarján, 2008), Selmeczi Roland emlékgyűrű ( Sopron, 2009 ), Sopronyi Thurner Mihály Színházi Nagydíj (Sopron, 2010).

Fontosabb színházi szerepei (a teljesség igénye nélkül): Molnár Ferenc: Doktor úr – Puzsér, Kálmán Imre: A cigányprímás (címszerep), Vajda Anikó - Apostol együttes: Nem tudok élni nélküled Misi; Eisemann - Szilágyi: Miss Amerika – Atkins; Mariott - Foot: Csak semmi szexet... – Needham; Knoblauch: A faun - Maurice Morris; Schönthan - Horváth - Szenes: A szabin nők elrablása – Rettegi; Müller Péter: Szomoru vasárnap - Seress Rezső; Móricz - Kocsák - Miklós: Légy jó mindhalálig - Valkay tanár úr; Rideg Sándor: Indul a bakterház - Szabó bakter; Vajda János - Csokonai: Karnyóné – Karnyó; Shakespeare - Mikó: Bolond Shakespeare – Shakespeare; Neil Simon: Furcsa pár – Felix; Békeffy - Kiss J. - Szentirmai - Bradányi: Kölcsönkért kastély - Gruber Menyhért; Francis Veber: Balfácánt vacsorára- Francois Pignon; Umberto Eco: A rózsa neve - Abbo apát; Tamási Áron: Énekes madár - Bakk Lukács; Webber - Hart: Az operaház fantomja - Andre Firmen; Maugham - Nádas - Szenes: Imádok férjhezmenni - Mr. Paton; Allais - Mikó - Suha: Horgász a pácban – Blarieau; Webber- T.S.Eliot: Macskák - Öreg színházi macska; Friederich Schiller: Ármány és szerelem - Miller muzsikus; Ben Jonson: Volpone – Volpone; Bohumil Hrabal - Mikó: Sörgyári Capriccio - Pepin bácsi; Zágon - Nóti - Eisemann: Hippolyt, a lakáj - Schneider Mátyás; Gogol: Háztűznéző – Csocsalov; Nagy T. - Bradányi - Pozsgai: A kölyök – Chaplin; Hugo - Tömöry - Kemény: A Notre Dame-i toronyőr – Quasimodo; Lehár Ferenc: A víg özvegy – Nyegus; Lennon - McCartney - Munkácsi: Mindhalálig Beatles – Janó; Tolsztoj - Piscator: Háború és béke – Napóleon; Várkonyi - Miklós: Sztárcsinálók – Néró; Leigh - Wassermann: La Mancha lovagja - Sancho Panza.

Több mint 40 tv-játékban és filmben szerepelt, és számtalan kabaréjelenetet forgattak vele.

Önálló előadásai: Svejk vagyok, Folytassa Svejk!, Krúdy: A gyomor örömei, Repülni akarok–Vadmadár, Mindhalálig Beatles, Három a párom, Biciklirodeo.

 –Erre a beszélgetésre készülve, az egyik internetes keresőprogramban megnéztem, milyen cikkek, interjúk jelennek meg önnel kapcsolatosan. Idézek: „Mikó István bárhol képes elaludni”, vagy „60 éves Breki magyar hangja”. Olyan írást viszont nem találtam, vagy éppen nem volt türelmem, ami azt taglalta volna, hogy pl. milyen volt Abbo apátként a Rózsa nevében. Nem bántja, hogy ma a színész alakításairól esik a legkevesebb szó az újságokban és inkább a magánéletéről?

 –Azt nem hagyom, hogy a magánéletemről jelenjenek meg cikkek. Azért jelennek meg ilyen írások a lapokban, mert feje tetejére állították az értékrendszert és mind a médiában, mind a valós életében fontosabbá váltak a kérészéletű hírességek – őket ráadásul kulturális témákban szólaltatják meg – , mint azok a művészemberek, akik hivatásukat felvállalva dolgoznak a média reflektorfénye nélkül. Ma már akárki lehet, nem szükséges annak művészembernek lennie, a lényeg, hogy lássák és beszéljenek róla. Mindez – tisztelet a kivételnek – nem jár értékátadással.

 –Azt is látom, hogy több művész, egyéniség a fővárosból szinte menekül a vidéki színházak felé, oda, ahol még értékest játszanak. Huszti Péter, Nemcsák Károly és ön is a soproni teátrum tagja.

 –Sopronhoz ezer szállal kötődöm. Egy rövid fővárosi színházigazgatói periódus után pályáztam a soproni színház élére, s ez olyannyira jó döntés volt részemről, hogy tíz évig működtem ott színidirektorként. Nem is akármilyen időszakban, hanem a férfi élet jelentős, aktív korszakában, 40 és 50 éves korom között. Úgy érzem, hogyha valakiben él a vágy egy színház vezetésére, akkor azt ebben az életkorban kell elvállalni.

 –Nem bánta meg soha, hogy színházigazgató lett? Összesen tizenkét évig volt igazgató. Egy vezető poszton olyan döntéseket is meg kell hozni, amiket a színészkollegák nem mindig fogadnak lelkesedéssel. Nem beszélve az elbocsátásokról. Nem mondott önben többször ellent, kicsit tudathasadásos állapotban a színész az igazgatónak?

 –Tudathasadásos állapotba nem kerültem, de azért lelkileg mindig megviselt mikor kollegáim szerződtetéséről kellett döntenem. Egy évtized után rájöttem, hogy bizonyos dolgokra idegileg alkalmatlan vagyok. Minden év februárjában el kellett gondolkodnom a következő évadról. Arról, hogy milyen belső vérfrissítést kéne alkalmazni a színházban, ami az egész működésének használ, de sajnos egy-egy színész számára negatívumokkal járhat. Holott a publikum is igényli a változatosságot, az új színészeket. Soha nem volt könnyű döntés számomra, mikor el kellett búcsúznom egy kollegától. De, aki vállalja a vezetői posztot, annak vállalnia kell azt is, hogy a színház működése érdekében egyes személyek számára kellemetlen döntést hozzon.

 –1991-ben lett az Arizóna igazgatója. Ebben az időszakban, ahogy jelenleg is, egy színházigazgatónak nem csak a művészeti élet irányítása a feladata. Temérdek az adminisztrációs teendője, és támogatókat is keresnie kell…

 –Ez az, ami nem tetszett az igazgatásban. Egyre több olyan dologgal kellett foglalkoznom, aminek semmi köze a művészethez; ez volt az egyik oka, amiért felálltam az igazgatói székből. De nem csak vezetettem a soproni színházat, hanem játszottam is. Feltételül szabtam: csak akkor vállalom el az igazgatóságot, ha én is színpadra léphetek. Ennek ellenére nem volt egyszerű visszatérnem a színpadra, hiszen 12 éven keresztül a munkaadói oldalon álltam. Akkor hiányzott számomra az a függetlenség, hogy bár egy társulat tagja vagyok, de művészként megőrzöm a szuverenitásomat.

 –Ha már szóba került a társulat. Sopronban, az ön igazgatása alatt, illetve jelenleg működik a klasszikus értelemben vett társulat, mikor nem az a módi, hogy megérkeznek a szerepre szerződött színészek, eljátsszák a darabot, utána nem ülnek le beszélgetni, hanem mindenki megy a saját útjára?

 –Eleinte ez így volt, de már igazgatóságom idején egy furcsa, kétlaki életmódba kényszerültünk. A soproni színháznak nem volt próbahelye, így Pesten folytak a próbák, s csak a főpróbahetet töltöttük Sopronban. Ennek az volt az előnye, hogy könnyebben tudtunk színészeket szerződtetni, hiszen a próbákra nekik nem kellett Sopronba utazniuk.

 –Ha jól tudom, most is hasonló a módszer.

 –Igen, ma már kissé nagyüzemként működnek a színházak, és a személyes jelleg háttérbe szorul. Ez nem jelenti azt, hogy a szellemiség is másodlagos lenne, mert az, hogy hol próbálunk, illetve mennyit kell utaznunk egy előadáshoz, nem hathat ki egy adott produkcióra. Nincs is okom panaszra, mert remek kollegákkal dolgozom együtt a Soproni Petőfi Színház örökös tagjaként és a Turay Ida Színtársulat vezető színészeként, rendezőjeként. Tehát megtaláltam a helyem, annak ellenére, hogy többszáz kilométert kell hetente utazgatnom.

 –S mindez nem idegőrlő, hogy 21. századi vándorszínészként járja az országot?

 –Azt nem mondom, hogy nem fárasztó. A Turay Színtársulatnak az egyik feladata, hogy olyan településekre is leviszi az előadásainkat, ahol nincs kőszínház, és a művelődési ház befogad minket. Nagyon jó olyan közegben esténként fellépni, ahol az emberek szinte szomjúhoznak a színház után, s látom: másként csillognak a szemek, és a nézők jobban megtisztelik az előadást.

 –Egy héttel ezelőtt lapunk hasábjain arról értekeztünk, vajon a tapsból lemérhető-e a siker? Hiszen vannak, akik szokásból, illemből is tapsolnak.

 –Nem hiszem, hogy lennének olyan emberek, akik csak azért, mert illik, tapsolnak. Én még hiszek a spontaneitásban és az őszinte tetszésnyilvánításban. Az utóbbit meg lehet érezni. Amiért színész lettem, azt nap mint nap tudom érzékelni és érezni, hiszen a színjáték egy olyan közös játék, amit nem csak a színészek játsszák. Mert sokat számít a közönség reakciója. Ezért sincs két egyforma előadás, két egyformán lejátszott jelenet, hiába mondom ugyanazt a szöveget, vagy éneklem ugyanazt a dallamot.

 –Tehát a közönség is meghatározza az előadást?

 –Természetesen egy kölcsönhatásról van szó. S mikor ez a hatás igen erős, és a szereplők összjátéka, a rendezés is a zeniten van, akkor jön létre egy fantasztikus előadás.

 –A soproni színház igazgatónőjével és több tagjával is készítettem már interjút. Fiatalokkal, középkorúakkal egyaránt. Hogyan látja: működik-e Sopronban a társulaton belül a tehetséggondozás? Tehát szakmai fejlettségük és életkorukhoz való szerepeket kapnak?

 –Erre igazgatónő tudná megadni a pontos választ. Őszinte leszek, erről még konkrétan nem beszélgettem vele. Amikor én igazgató voltam kifejezetten figyeltem arra, hogy bár egy társulaton belül nem lehet mindenkinek a legjobb szerepeket adni, de törekedni kell rá. Egy olyan koncepciót dolgoztam ki, hogy egy évadon belül három szerepe legyen a színésznek, s az egyik igaz nagy szerep. A második feladatban nem ő áll a reflektorfényben, de kulcsfigura.

 –Mint pl. Mercutio?

 –Mercutiót inkább főszerepnek mondanám, azért is, mert még jobb is, mint Rómeóé. A harmadik szerepben a színész, mint egy csapat tagja, kiszolgálja a másik kollegát. Félreértés ne essék, direktori éveim alatt én is vállaltam ilyen szerepeket. Olyan színésszel még nem találkoztam, aki azt mondta volna magáról, hogy tehetségtelen, hiszen azért lépett erre a pályára, mert többletet érez magában. Ezért is nehéz egy igazgatónak objektíven felmérni a színész tehetségének határait, de ha sikerül, akkor azokon belül meg kell kínálni a kollegát jobbnál jobb szerepekkel, hogy boldog legyen. Mert, ha boldogtalan művész, az kihathat az előadásokra is. Jelenleg tapasztalt, idősebb kollegaként megpróbálok segíteni a fiatalokon, tanácsokkal látom el őket, és ha érettek rá, akkor rendezőként olyan feladatokat adok nekik, amiben tehetségüket kamatoztathatják. Több színháznál szerepeltem vendégként, máshol is hasonlóan gondolkodnak, s látom, az igazgató koncepciójától és akaratától függ, hogy a pályakezdőket milyen mértékben képes támogatni.

 –Anno ki volt az, aki a pályakezdő Mikó Istvánt látta el segítségképen ilyen jellegű feladatokkal?

 –Az első igazgatómnak, hajdani tanáromnak, Kazimir Károlynak tartozom hálával. Ő volt az, aki felvett a főiskolára, és meglátta bennem azt, amit én magamban éreztem, de addig soha nem törhetett a felszínre. Belülről éreztem, hogy ez a pálya nekem való, eléggé elszánt is voltam, mert sosem adtam föl a „küzdelmet” és így ötödik nekifutásra felvettek a főiskolára. Kazimirra visszatérve: a Tháliában kezdtem el játszani, s ő engedte meg, hogy – ez az ő hasonlata volt –, mint egy madár röpködjek. Amikor felkértek más színházaktól játszani, vagy tévés megkeresések érkeztek,  azt mondta nekem: „Mikó, maga repkedjen, de legyen a Thália Színház a fészke.” Amikor igazgató lettem, s egy-egy kolléga kapott egy jó lehetőséget, akár anyagilag, akár művészi szempontból, nem haragudtam rá, csak arra kértem, hogy időben döntsön, hogy meg tudjam tervezni az évadot.

 –1969-ben felvételizett először a Színművészetire. Tudom, hogy történelmietlen a „ha” szócska, de ha felvették volna, akkor a mi általunk ismert formában jött volna létre a Kaláka együttes, aminek alapító tagja volt?

 –Biztos vagyok benne, hogy nem. Az együttes nevét is én találtam ki és a formációhoz is sok közöm van. Az is az én ötletem volt, hogy verseket zenésítsünk meg. Gryllus Dániel eleinte csak a zenét határozta meg, hogy az népies legyen, de arról, hogy mi legyen az alap, s milyen verseket vegyünk elő már én döntöttem. Tizenöt éves koromtól kezdve gitározom, verseket zenésítek meg. Egy gimnáziumi osztálytársammal, barátommal együtt kezdtük el ezt a verses éneklést. Az első dalunk közé tartozott Csokonai Vitéz Mihály Szerelemdal a csikóbőrös kulacshoz verse. Mára ez a verses zenés műfaj teljesen teret nyert. Akik érzik, hogy nem csak a zene fontos, hanem a szöveg minősége is, azok költeményeket vesznek alapul.

 –Az volt a céljuk, hogy a fiatalokkal így a zene által megszerettessék az irodalmat?

 –Ezt sosem mondtuk ki nyíltan, de ez volt a szándékunk. Mindig is szerettem verset mondani, a zenei általános iskolában is, aminek nagyon sokat köszönhetek. Rájöttem arra, hogy amikor verset dalolok, akkor sokkal többet tudok kihozni a műből és a hangulatot is jobban tudom érzékeltetni, mintha „csak” szavalok. Ez a hangulat pedig megfogja a fiatalokat, s ez tetten érhető volt a Kaláka-klubokban. Beérett munkánk gyümölcse, mert több generáció nőtt föl az együttes dalain. Lehetek annyira szerénytelen, hogy kijelentsem, ha én nem kerülök az adott helyzetbe, nem biztos, hogy a Gryllus-fivérek ezzel a muzsikával foglalkoztak volna. Két évvel ezelőtt ünnepeltük az együttes 40. születésnapját, amin én is részt vettem. Bevallom, négy évtizede nem is gondoltam volna, hogy ilyen sikeresek leszünk.

 –Az akkori fiataloknak magasabb volt az irodalmi műveltségük? Ezt azért is kérdezem, mert olvastam, hogy tanított is.

 –Zenés mesterséget tanítottam egy ideig, de abban nem vagyok biztos, hogy jó tanár is vagyok. Szerettem tanítani, már csak a családi hagyomány miatt is. Anyukám tanárnő volt, apukám pedig könyvtáros. Tehát ők is meg akartak szólítani egy bizonyos réteget. Nagynéném is tanárnő volt, ő adott először a kezembe hegedűt, mert érezte, hogy jó a hallásom. Szeretek tanítani, de sokkal jobban szeretek a saját munkámmal foglalkozni.

 –1973-ban felvették a Színművészetire. Tudtommal akkor a zenés mesterségen belül a népdaloktól az operákig minden műfajt bejártak.

 –Ez így van, olyannyira, hogy vizsgaelőadásokon operát is énekeltem, így Petrovics Emil C'est la guerre-jében én voltam a mozgássérült Vizavi, aki távcsővel figyelte a ház lakóit. Néhány évvel ezelőtt gyerekkori jóbarátom, Vajda János Karnyónéjában pedig Karnyót énekeltem az Operaházban, ami nem volt egyszerű a kíséret miatt. Gyermekkoromban írtam én színdarabokat is, amit Jancsi zenésített meg, s azt elő is adtuk az iskola tornatermében. Írtam, játszottam, rendeztem…Visszatérve: Nádasdy Kálmán volt a szellemi vezetője a főiskolán a zenés mesterségnek. Mai napig emlékszem, milyen gyönyörű előadásokat tartott Puccini Bohéméletéről.

 –Nádasdy találkozott is a híres zeneszerzővel.

 –Érdekes volt olyan tanárok előadásait hallgatni, akik nagy művészegyéniségekkel, alkotókkal találkoztak. Hegedűs Géza bácsi pedig József Attilát ismerte személyesen. Milyen különös, hogy a Nádasdy- és a Hegedűs-órákról soha nem hiányzott senki, mert olyan szellemi kisugárzásuk volt.

 –Említette, hogy az „írtam, játszottam, rendeztem” –iskola darabokat. Ilyenek önnél – bár nem iskolás fokon –most is vannak. Ezek a honlapján is feltüntetett önálló darabok: a Svejk vagyok, vagy a Gyomor örömei.

 –A Gyomor örömeit Krúdy írta, de én dramatizáltam. Sok ilyen kedves előadásom van. Hrabal Sörgyári capriccioját is én alkalmaztam színpadra, és Pepin bácsit játszottam benne. A Svejk pedig úgy jött létre, hogy egy időszakban sokfelé játszották a darabot, de nem gondoltak rám, mint címszereplőre. Erre elhatároztam, hogy kitalálom a magam Svejkjét. Ennek már 25 éve. A Svejk vagyok c. darabnak nem a cselekmény a lényege; egy egyszerű ember mosolyogva, derűsen látja az életnek mind a vidám, mind az árnyoldalait. És hihetetlenül jó a mesélőképessége. Így egy kicsit interaktív az előadás, és a közönség beleszólhat a darabba, tehát improvizálnom is kell.

 –Hrabal, Hasek…Ennyire közel áll önhöz a cseh irodalom?

 –A sajátos humora miatt. Amikor megkérdik kik a kedvencem íróim, azt felelem: Capek, Hasek, Hrabal, Paral. A Svejket ma is nagyon szórakoztatónak tartom, két-három mondatától teljesen feltöltődöm, és mindig valami újat találok benne.

 –Az önálló előadások egyben meghívhatók is. Tehát, ha egy művelődési ház igazgatója úgy dönt, akkor felhívja önt, s elkezdődik az egyeztetés?

 –Így jönnek létre azok előadások, amiket magam nem is szoktam különösebben reklámozni, csak a honlapomon.

 –A kultúraközvetítő intézmények évek óta nehéz gazdasági helyzetben vannak. Gondolom ezért kevesebb a megkeresés.

 –Van egy határ, amíg lehet velem alkudni, hiszen szeretek játszani, de azt is meg kell érteni a hívó félnek, hogy én ebből élek. Egy olyan korban szeretnék élni, amikor nem az a fontos, hogy mennyibe kerül a kultúra, hanem az: anyagilag ugyanúgy elérhető legyen, mint bármi más.

 –A megrendelhető előadások közé tartozik egy régi sikerdarab, a Mindhalálig Beatles! Gimnazistaként ezt még a Tháliában láthattam.

 –1989 telén volt a darab bemutatója és öt évig sikerrel ment a Nagymező utcában. Mi ezt a darabot már nem játsszuk, de olyanok vagyunk, mint az a zenekar, ami már feloszlott, de ha kérik, egy előadás erejéig újra összeáll. Ezen kívül létezik egy másik formáció is a The BlackBirds, ők játsszák ma hazánkban a legjobban a Beatles-dalokat. Megkértek rá, hogy egy színpadi játékot állítsak össze a számukra; ez egy színház-koncert, amiben együtt szerepelek velük, néha énekelek, néha zenélek is benne.

 –Zenés darabban először  a La Mancha lovagjában szerepelt Sanchóként friss diplomásként Debrecenben.

 –Ezt a nagyerdei színpadon mutatta be egy kizárólag erre az előadásra kiválogatott színészgárda. Nagyon sajnálom, hogy ez a színpad mennyire mostoha körülmények közt van.

 –És mi a helyzet a kisvárdai szabadtéri színpaddal, aminek ön az alapítója?

 –Az egyik alapítója, mert barátaimmal, kollegáimmal és a művelődési színház akkori vezetőjével közösen hoztuk létre a várjátékokat, s akkori elképzelésünk mostanra egy fesztivállá nőtte ki magát.

 –Egyik kisvárdai származású osztálytársam büszkén mondta mindig, hogy a Mikó családja odavalósi.

 –Szabolcs megyeiek voltak szüleim, Kisvárdán jártak iskolába. Az iskolai szüneteket pedig kisvárdai nagymamámnál töltöttem, és sokat játszottam színházasdit a helyi gyerekekkel.

 –Sokan komikusként ismerik. Nem érezte úgy, hogy beskatulyázták egy szerepkörbe?

 –Nem, mert többször kiléphettem ebből a szerepkörből. Köszönettel tartozom a Magyar Televíziónak, mert műsorai által ismertté váltam. Azt, hogy ma, ha megyek az utcán, köszönnek nekem, és rám mosolyognak, azt mind annak köszönhetem, hogy jó lehetőségeket kaptam a tévében. Olyan figurákat játszhattam, hogy mosolyogtathattam és könnyeztethettem egyszerre. Szeretem az ilyen alakításokat. Erre egy példa: Seress Rezsőt játszottam a Szomorú vasárnap c. darabban. Egy tragikus emberi sorsot mutatok be ebben, de humorral fűszerezve.

 –Azt olvastam, hogy az az álma, hogy egy újabb verses-zenés lemeze jelenjen meg.

 –Sajnos engem még egyetlen egy kiadó sem keresett meg ilyen ötlettel. Kovács András Ferenc verseit zenésítettem meg tíz évvel ezelőtt, s abból jelent meg egy lemez Biciklirodeo címmel. Jelenleg nem zenét szerzek, hanem egy előadására készülök, mert Móricz Zsigmond Sári bíróját rendezem a jövő évadban. Egy népszínműről van szó, így adja magát, hogy a színpadon élőben muzsikáljunk. Ezért a darabért készítenek is nekem egy tekerőlantot.

 –Ezen a hangszeren is játszik?

 –Még csak gyakorlok egy kölcsönhangszeren. Ennek a darabnak az is az érdekessége, hogy olyan népdalok is felcsendülnek benne, amit Móricz Zsigmond maga gyűjtött a Nyírségben. Szeretettel várjuk a kedves olvasókat mind a Soproni Petőfi Színház, mind a Turay Ida Színtársulat előadásaira.

 

Medveczky Attila