vissza a főoldalra

 

 

 2011.08.12. 

Mozart: Figaro házassága

(Óbudai Társaskör)

A Salzburgban, 1756-ban született és 1791-ben, Bécsben elhunyt Johannes Chrysostomus Wolfgangus Theophillius Mozart - közszájon forgó nevén - Wolfgang Amadeus Mozart a világ zeneirodalmának legismertebb komponistája. Hangversenytermekben, operaházakban gyakran játsszák alkotásait, a mi dalszínházunk jelenleg négy operáját tartja műsorán. Ezek körül is a legkedveltebb a Figaro házassága, amit Mozart rekord gyorsasággal: 1785 októbere és 1786 márciusa között írt. Amikor 1786-ban először láthatták-hallhatták a Burgtheaterben a bécsiek, körükben csak mérsékelt tetszést aratott, ugyanis a főúri közönség ímmel-ámmal fogadta csak. Amikor egy évre rá Monzában bemutatták, az ottani publikum az egekig magasztalta. Ma a „sztár” operák között tartják számon. A kezdeti fanyalgás okát nem Mozart muzsikájában, hanem az opera alapjául szolgáló, azonos című Beaumarchais-komédiában kell keresni. Európa színpadairól – még a franciáról is – kitiltották ezt a vígjátékot, amiben a szolga becsületesebb, mint a gazdája, és túljár az eszén, a gróf hoppon marad, sőt megszégyenül. Magyarországon első ízben Budán, 1795-ben, német nyelven adták elő, majd magyarul a Nemzeti Színházban, 1858-ban. Operaházunk is folyamatosan műsorán tartja. Az Óbudai Társaskör Nagytermében ez év márciusában újították fel, és most nyáron július 8-án és 9-én pedig az árnyas fák ölelte kertben élvezhette a közönség.

A Figaro házasságának cselekménye a 18. századi Andalúziába viszi el a nézőket. Itt él pazar palotájában Almaviva gróf és felesége, Rosina. Szolgák hada veszi körül őket, akik közül furfangosságával kiemelkedik Figaro, a gróf belső inasa és szépségével Susanna, a grófné komornája. A gróf házassága megkopott már, és szemet vetett a csinos Susannára, Figaro menyasszonyára. Figaro és Susanna az esküvőjére készül, amit a gróf szeretne elodázni. Figaro életét nehezíti az idősecske házvezetőnő, Marcellina, aki szeretne feleségül menni a jókötésű komornyikhoz. Tovább bonyolítja a helyzetet a minden - rangos és rang nélküli - szoknya után futó kis apród, Cherubino, akit meg a férfiak szeretnének házon kívül tudni. Amikor már minden a feje tetejére áll, Figaro, Susanna és a grófnő cselhez folyamodik, Figaro levelet küld a grófnak, amiben elárulja, este a felesége a kertben randevúzik, ugyanakkor Susanna levélben találkára hívja a grófot, de erre a komornának öltözött grófné megy el. A gróf hevesen teszi a szépet álruhás nejének. Amikor az összes turpisság kiderül, a gróf elszégyelli magát. Helyreáll a béke, a grófnő megbocsát hűtlenkedő férjének, Figaro elveheti szíve választottját.

A mostani, júliusi két előadás különlegességét nem csupán az adja, hogy fiatal, tehetséges énekesek kapnak lehetőséget, hanem az is, hogy magyarul szólalhatnak meg. Rosina grófnőt az Armel operaverseny döntőjébe jutott szoprán, Szakács Ildikó (képen) személyesíti meg, aki új színekkel gazdagítja ezt a háttérbe tolt, a megcsaltságban egysíkúvá vált női alakot. Az ő grófnője nem kesereg a sorsán, nem afféle megbántott feleség, hanem nőiessége teljében lévő, abban bízó, a férjét visszahódítani képes asszony. Gaál Csaba a csélcsap Almaviva grófnak kölcsönzi bársonyosan telt baritonját. Méltó partnere Szakács Ildikónak. Az Odüsszeusz leleményességével megáldott Figarót Gradsach Zoltán simogató bariton hangjával és kifogástalan színészi játékával viszi fel az Operaház színpadára. A talpraesett Susannát Sipos Mariann ennek a bájos alaknak az ötletességével jeleníti meg és fényesen csillogó hangjával szólaltatja meg. A folyton szerelmes és bajba kerülő Cherubino „nadrágszerepét” Gál Gabi a fiatal férfiakra jellemző kedves esetlenséggel és hangjának ezer színével, a Figaro után nevetségesen sóvárgó Marcellinát Kecskés Zsófia selymes mezzoszopránjával kelti életre. Fehér András ehhez a két alkalomhoz, valamint a hely szelleméhez és a kert adottságaihoz igazítva rendezi az előadást. A nem mindennapi hatás eléréséhez Holló Mariann avatott zongorajátéka nagymértékben járul hozzá. A közönség hálásan tapsolt, és köszönte meg a közreműködő művészeknek az élményt. Mozart bővérű, olaszos temperamentumú operáját nem lehet megunni, annak ellenére, hogy nincsenek benne „operaslágerek”, olyan közismert dallamok, amiket híres-nevezetes tenorok meg baritonok koncerteken adnak elő, vagy vesznek fel lemezválogatásukba, habár Figaro első felvonásbeli „Hogyha tán gróf uram” kezdetű áriáját szívesen szólaltatják meg az énekesek. De a Figaro házassága minden egyes alkalommal elbűvöli az embereket, és ez nem volt másképpen most júliusban sem.

 

Dr. Petővári Ágnes