vissza a főoldalra

 

 

 2011.08.19. 

A szmolenszki tragédia újabb fejleményei

A most nyilvánosságra hozott jelentés nem nevezi meg a tragédia közvetlen felelőseit

A tavaly áprilisban Szmolenszk mellett bekövetkezett légi szerencsétlenség továbbra is foglalkoztatja a lengyel társadalmat, újabb és újabb politikai következményeket váltva ki. Július 29-én Varsóban bejelentették, hogy Bogdan Klich nemzetvédelmi miniszter benyújtotta lemondását. Döntésének hátterében nyilvánvalóan az áll, hogy egy nappal korábban – hosszas huzavona után – közzétették Lengyelországban annak a vizsgálatnak az eredményeit, amely megpróbálta kideríteni, mi okozhatta a 2010. április 10-én történt katasztrófát. Mint ismeretes, a lengyel légierő TU-154M típusú repülőgépe az oroszországi Szmolenszk repülőtere közelében lezuhant, kilencvenhat személy (köztük Lech Kaczynski államfő és több tucat politikai, katonai és egyházi vezető) halálát okozva. A rangos küldöttség a Szmolenszktől nem messze fekvő Katynba tartott, ahol ünnepélyes megemlékezést rendeztek volna a Sztalin parancsára tömegsírokba lőtt összesen huszonegyezer lengyel hadifogoly tiszt kivégzésének hetvenedik évfordulóján.

A most nyilvánosságra hozott jelentés nem nevezi meg a tragédia közvetlen felelőseit; a hivatalos vizsgálatot végző bizottság mindössze a következőket állapítja meg: „A rendkívüli időjárási körülmények, a lengyel személyzet kiképzésének hiányosságai, a túl nagy sebesség és a veszélyesen alacsony magasságba ereszkedés, valamint az orosz irányítótorony által adott téves leszállási adatok együttesen okozták a lengyel kormánygép katasztrófáját.” A Jerzy Miller belügyminiszter (korábbi miniszterelnök) által vezetett harmincnégy tagú bizottság több mint háromszáz oldalas zárójelentését pénteken, a varsói miniszterelnöki hivatalban tartott sajtóértekezleten tárták az újságírók elé. Az eseményre meghívták a szmolenszki szerencsétlenség áldozatainak hozzátartozóit is, ám közülük jó páran távolmaradtak; azt nehezményezték, hogy „csak” a sajtó munkatársaival egyidejűleg kaptak tájékoztatást, nem pedig korábban.

A lengyel vizsgálattal párhuzamosan zajlott az orosz hatóságok vizsgálata: eredményeit eredetileg már 2010 decemberében nyilvánosságra akarták hozni. A közzétételt az angol és orosz nyelvű fordítás elhúzódására hivatkozva halasztották el több ízben is. Ugyanakkor a Nemzetközi Repülésügyi Bizottság (MAK) által közzétett orosz jelentés már idén januárban a közvélemény elé került.

A lengyel jelentés megállapításai közül különösen élénk figyelmet kaptak a repülőgép állapotára vonatkozó mondatok. A bizottság véleménye szerint az elnöki különgép műszakilag rendben volt, műszerei kifogástalanul működtek. Teljes mértékben kizárható, hogy a gépen bárki is nyomást gyakorolt volna a pilótákra a leszállással kapcsolatban. A gép fedélzetén semmiféle robbanóanyag sem volt. Azt is megállapították, hogy a pilóták, érzékelve a viharos légköri viszonyokat, nem akartak leszállni, csupán úgynevezett próbaleszállást végeztek, ám a gépet túl későn kísérelték meg felemelni, amikor az már kivédhetetlenül közel került a földhöz. Továbbmenve: „a személyzet nem volt megfelelően kiképezve, mert nem végeztek elegendő számú próbarepülést és szimulátoros gyakorlatot ahhoz, hogy képesek legyenek rendkívüli időjárási körülmények között megfelelően cselekedni. Sőt, a személyzet tagjainak együttműködése sem volt megfelelő.” Ez utóbbi állítások azért is hatnak meghökkentően, mert a repülőgépet két tapasztalt pilóta vezette: Arkadiusz Protasiuk ezredes és Robert Grzywna őrnagy. Mindketten harminchat évesek voltak.

Az orosz fél hibáival kapcsolatban a jelentés leszögezi: a Szmolenszk melletti Szevernij katonai repülőtér nem volt biztonságos, gyengén és hiányosan volt megvilágítva, a lámpák egy részét pedig eltakarták a fák. Az orosz légiirányítók téves adatokat adtak meg a két pilótának a gép helyzetére vonatkozóan: ennek következtében a gép függőlegesen és oldalirányban is eltért a helyes pályától.

A jelentés nyilvánosságra hozatalának másnapján megbízatásáról lemondó Bogdan Klich nemzetvédelmi miniszter 1960-ban született Krakkóban. Orvosi, művészettörténészi és politológusi végzettsége is van, a kormányzó Polgári Platform párt tagja. Csaknem négy esztendőn át, 2007 ősze óta volt nemzetvédelmi miniszter, vagyis még a Kaczynski-kormány idején nevezték ki. Elődjének, Radoslaw Sikorskinak (jelenleg külügyminiszter Donald Tusk kormányában) azért kellett távoznia, mert nyilatkozataiban élesen bírálta a Kaczynski-testvérek politikai döntéseit.

Donald Tusk kormányfő augusztus másodikán elfogadta Bogdan Kilch lemondását, utódául pedig máris kinevezte a negyven-négy éves Tomasz Siemoniakot, aki szintén a Polgári Platform tagja. Az elmúlt négy évben államtitkárként szolgáló Siemoniak politikai pályafutását megelőzően a gazdasági életben tevékenykedett, egyetemistaként a németországi Duisburgban tanult ösztöndíjasként. Új beosztásában nem sokat tétlenkedett: miniszterré történt beiktatása után mindössze két nappal közös sajtóértekezletet tartott Donald Tuskkal és bejelentette, hogy feloszlatják a lengyel állami vezetők repülőgépes utazásait szervező ezredet. A légierő kötelékébe tartozó 36. különleges ezredről van szó, amelynek három tábornokát és további tíz tisztjét azonnali hatállyal elbocsátják a hadsereg kötelékéből. „A kormány elszánta magát arra, hogy gyorsan, bár nem fájdalommentesen megvalósítja a vizsgálóbizottság jelentésében található ajánlásokat” – hangoztatta Tusk miniszterelnök. Azt egyelőre nem tudta megmondani, hogy mi lesz a sorsuk a különleges ezred által kezelt repülőgépeknek és helikoptereknek. Siemoniak nemzetvédelmi miniszter hozzátette: a különleges ezred feloszlatása után a legfontosabb lengyel állami vezetők külföldi utazásaikhoz gyakrabban fogják igénybe venni a menetrendszerű polgári légi járatokat.

Mindez természetesen alaposan felkorbácsolta a lengyel társadalomban alig-alig lecsillapodott indulatokat a szmolenszki szerencsétlenséggel kapcsolatban. A lengyel sajtó e hetekben élénk kíváncsisággal találgatja, Klich miniszter lemondásának hátterében vajon munkáltak-e bizonyos titkos megállapítások. Ám a katasztrófa körüli teljes igazságot továbbra is homály fedi.

 

Zsille Gábor