| 
               2011.12.02. Az okoskodás joga
              
               Ha a ruhát mosás
              után benne hagyjuk a mosógépben néhány órára és csak ezután
              teregetjük ki, akkor jó eséllyel valami különlegesen
              visszataszító áporodott rohadásszagot kapunk. Az alternatív művész
              színházak előadásain eleddig minden alkalommal éreztem ezt a
              semmivel sem összetéveszthető szagot. Korpás hajú álértelmiségiek
              mikrokord nadrágjaiból és kinyúlt pulóvereiből áradt a
              szag, ami a tudatalattimban összeforrt a mérhetetlen tehetségtelenséggel. A lázas erőlködés,
              hogy a színházi formákat megújítsák, hogy a színjátszás
              évszázados kereteit kifeszítsék annyi idejébe kerül a belvárosi
              értelmiségnek, hogy nincs idő idejekorán kiteregetni. Így kötődik
              a büdös a rosszhoz. Ennek ellenére,
              valami megmagyarázhatatlan okból kifolyólag az ún. művészszínházak
              környékén összegyűlt slepp meg van győződve, hogy csak és
              kizárólagosan az általuk kierőlködött produktumok aktuálisak,
              frissek, igényesek, művésziek. A belső kiskörúti bolygón ők
              csinálják a művészetet. Minden más avítt, régies, retrográd. Gulyás Mártonban
              találjuk meg a művészszínházi ember esszenciáját. Hogy ki
              az a Gulyás Márton? Lényegében mindegy. Azóta ismerhető, mióta
              nekiment Ókovács Szilveszternek, az Operaház kormánybiztosának.
              Annak sincs különösebb jelentősége, hogy mivel támadta Ókovácsot.
              Maga a jelenség viszont meghatározó: Adott egy furcsa
              kinézetű fiatalember, aki nem tehetséges, ellenben rendkívül
              ambiciózus. Természetesen felvételt nyer Ascher színházművészeti
              egyetemére és annak ellenére, hogy mindösszesen egyetlen
              produkció fűződik a nevéhez a Krétakör színházat működtető
              kft. ügyvezetője lesz. Ja, hogy mi az a Krétakör színház?
              Nos, az egy olyan hely, ahol egy ideig sokan nagyon sok trágárságot
              hordtak össze a színpadon. Legújabban pedig mindenféle érdektelen
              helyszínen csinálnak – most egy picit tessék koncentrálni
              – Kreatív Közösségi Játékokat. Nagyon modern név, ami
              semmit sem takar. Lényegében a közönséget bevonják az előadásba,
              sőt a közönség maga az előadás. Meg vannak róla győződve,
              hogy ezzel megújították a színházat, hogy ők maguk a XXI. század. Valójában semmi
              új nincs az ötletben, valójában ezt a poént már milliószor
              elsütötték, sőt kis hazánkban is van, aki évek óta csinál
              színielőadásokat a közönség bevonásával. Egyedül. Boka Gábor
              nem fér bele a művészszínházi keretbe, ugyanis tehetséges. Gulyás Márton
              viszont nem az és a tehetségtelenséget valamiféle közéleti
              szerepvállalással, valami képviseletfélével ellensúlyozza.
              Nekirontott Ókovácsnak, számon kért, ítélt. Milyen jogon? A fiatal furcsa
              kinézetű, tehetségtelen ember jogán, aki részese a budapesti
              művészkedésnek. Ez idáig elég volt a beleokoskodáshoz. Ma már
              nem az. Szerencsére. 
               
               Csorja Gergely
              
              
             |