vissza a főoldalra

 

 

 2011.12.02. 

Az okoskodás joga

Ha a ruhát mosás után benne hagyjuk a mosógépben néhány órára és csak ezután teregetjük ki, akkor jó eséllyel valami különlegesen visszataszító áporodott rohadásszagot kapunk. Az alternatív művész színházak előadásain eleddig minden alkalommal éreztem ezt a semmivel sem összetéveszthető szagot. Korpás hajú álértelmiségiek mikrokord nadrágjaiból és kinyúlt pulóvereiből áradt a szag, ami a tudatalattimban összeforrt a mérhetetlen tehetségtelenséggel.

A lázas erőlködés, hogy a színházi formákat megújítsák, hogy a színjátszás évszázados kereteit kifeszítsék annyi idejébe kerül a belvárosi értelmiségnek, hogy nincs idő idejekorán kiteregetni. Így kötődik a büdös a rosszhoz.

Ennek ellenére, valami megmagyarázhatatlan okból kifolyólag az ún. művészszínházak környékén összegyűlt slepp meg van győződve, hogy csak és kizárólagosan az általuk kierőlködött produktumok aktuálisak, frissek, igényesek, művésziek. A belső kiskörúti bolygón ők csinálják a művészetet. Minden más avítt, régies, retrográd.

Gulyás Mártonban találjuk meg a művészszínházi ember esszenciáját. Hogy ki az a Gulyás Márton? Lényegében mindegy. Azóta ismerhető, mióta nekiment Ókovács Szilveszternek, az Operaház kormánybiztosának. Annak sincs különösebb jelentősége, hogy mivel támadta Ókovácsot. Maga a jelenség viszont meghatározó:

Adott egy furcsa kinézetű fiatalember, aki nem tehetséges, ellenben rendkívül ambiciózus. Természetesen felvételt nyer Ascher színházművészeti egyetemére és annak ellenére, hogy mindösszesen egyetlen produkció fűződik a nevéhez a Krétakör színházat működtető kft. ügyvezetője lesz. Ja, hogy mi az a Krétakör színház? Nos, az egy olyan hely, ahol egy ideig sokan nagyon sok trágárságot hordtak össze a színpadon. Legújabban pedig mindenféle érdektelen helyszínen csinálnak – most egy picit tessék koncentrálni – Kreatív Közösségi Játékokat. Nagyon modern név, ami semmit sem takar. Lényegében a közönséget bevonják az előadásba, sőt a közönség maga az előadás. Meg vannak róla győződve, hogy ezzel megújították a színházat, hogy ők maguk a XXI. század.

Valójában semmi új nincs az ötletben, valójában ezt a poént már milliószor elsütötték, sőt kis hazánkban is van, aki évek óta csinál színielőadásokat a közönség bevonásával. Egyedül. Boka Gábor nem fér bele a művészszínházi keretbe, ugyanis tehetséges.

Gulyás Márton viszont nem az és a tehetségtelenséget valamiféle közéleti szerepvállalással, valami képviseletfélével ellensúlyozza. Nekirontott Ókovácsnak, számon kért, ítélt. Milyen jogon?

A fiatal furcsa kinézetű, tehetségtelen ember jogán, aki részese a budapesti művészkedésnek. Ez idáig elég volt a beleokoskodáshoz. Ma már nem az. Szerencsére.

 

Csorja Gergely