vissza a főoldalra

 

 

 2011.12.23. 

Belgrád kihasználja a Vajdaságot

A Vajdaság finanszírozását szabályozó törvény meghozatala az egyedüli megoldás

Szerbia alkotmánya rögzíti, hogy a Vajdaság költségvetésének a köztársasági költségvetés minimum 7%-át kell kitennie. Ez jócskán elmarad a Vajdaság népességarányától (25%) vagy jövedelemtermelői részesedésétől (35-40%). Ökrész Rozália vajdasági tartományi pénzügyi titkárhelyettessel a 2011. évi költségvetés háromnegyed éves megvalósításáról és a tartomány pénzügyi helyzetéről beszélgetünk.

 Bevezetésként legyen kedves a magyarországi olvasókat beavatni abba a titokba, hogy ki dönt a tartományi pénzügyi titkárhelyettes személyéről?

 – Általános választások Szerbiában legutóbb 2008-ban voltak, amikor is háromszintű választást tartottak. Tehát az állami, tartományi és önkormányzati képviselők egy időben lettek megválasztva. Az így létrejött erőviszonyok alapján a tartományi képviselőház szavazás útján nevezi ki a tartományi kormányt. A kormány tagjait pedig esetünkben nem minisztereknek, hanem tartományi titkároknak nevezzük. A titkárok helyetteseit is a 120 tagú vajdasági képviselőház választja meg egy adott ciklus idejére.

 Azt olvastam, hogy Szerbia kiviteléhez az idei év első kilenc hónapjában leginkább a Vajdaság járult hozzá 36,6%-ban, a behozatalból viszont leginkább Belgrád vette ki a részét, 45,5%-kal. Ha ezeket a számokat, arányokat is nézzük, akkor a bevezetőben említett 7% bizony nem reális. Mi erről titkárhelyettes asszony véleménye?

 –Mindez nem matematikai, hanem politikai döntések eredménye. Az alkotmányban lefektetik, hogy a mindenkori köztársasági költségvetésnek legalább 7%-át kell kitennie a tartomány költségvetésének, s azon belül, tehát a 7% háromhetedét, nagy beruházásokra kell fordítani. Szerkesztő úr felveti a tartomány részesedését. De vannak olyan területek, melyeket a központból tartanak fenn. Ide tartozik a nyugdíjellátmány, a rendőrség, a katonaság. Ezeket a tartományi kasszából nem tudnánk pénzelni. Azok a feladatok, amelyek a Vajdaság statútumával és a jogköröket szabályzó törvénnyel összhangban a Vajdaság hatáskörébe tartoznak, és tartományi eszközökből kell hogy megvalósuljanak, a következők: területrendezési tervezés, regionális fejlesztés, mezőgazdaság, falufejlesztés, víz- és erdőgazdálkodás, vadászat és halászat, turizmus, vendéglátóipar, környezetvédelem, ipar és kisipar, közlekedés, tanügy, sport, kultúra, tudomány, újítás és technológiai fejlődés, egészség és szociális védelem, tartományi szintű tömegtájékoztatás, emberi jogok védelme, az infrastruktúra fejlesztése és a nagyberuházások. Az úgynevezett 7%-os összeget nézve a legtöbbször a nagyberuházásokra érkezik igencsak megkésve a pénz a belgrádi kasszából. A nagyobb beruházások alatt infrastrukturális, ipari, gazdasági fejlesztéseket értek, és anyagilag éppen ez ügyben szenvedünk hátrányt.

 Tehát igaz, hogy az építési vállalatok a csőd szélére sodródtak Vajdaság-szerte, mert az építkezések haladása érdekében hiteleket vettek fel, saját eszközeiket fektették be?

 –Ez sajnos így van, mert késve jutnak hozzá a pénzükhöz. Az idei tartományi költségvetésben a nagyberuházásokra 10,2 milliárd dínárt különítettünk el a nagybefektetési alapon keresztül. Ha ezt az összeget hárommal megszorozzuk, akkor kapjuk meg forintban az értékét. A 10,2 egységből 9-et pedig idén a köztársasági költségvetésből kell átutalni. Mi 1,2 egységet már átutaltunk, viszont december 9-éig a 9 egységből csak 3-at kaptunk meg a köztársaságtól. Szeptemberig csak 1 milliárdot kaptunk, s a fennmaradó összeg is csak annak köszönhetően került át, hogy a Vajdasági Magyar Szövetség képviselői módosítási indítványt nyújtottak be októberben az állami költségvetés módosítási eljárásában. Akkor a VMSZ-esek követelték, hogy az elmaradt összeget három részletben fizessék ki. A követelésnek köszönve az átutalások beindultak, de a teljes összeg megérkezésére nincs garancia. Tény, hogy az építőipari vállalkozók banki kölcsönök vételére kényszerültek, hiszen nekik is ki kell fizetni az anyagbeszállítókat és a munkásokat.

Az egész alapja az, hogy míg 2006 novemberében elfogadták az alkotmányt, és 2009-ben Vajdaság statútumát és a hozzá kapcsolódó hatásköri törvényt, addig sajnos nem szavaztak a köztársasági parlamentben olyan jogszabályról, mely a tartomány pénzelését szabályozná. Tehát a tartományi költségvetés feltöltésének módja nincs benne az alkotmányban. Ezért évente az a fő feladatunk, hogy bebiztosítsuk az alkotmányban foglalt 7%-ot, és hozzá a törvényes szerkezetet.

 Egy ilyen kaotikus helyzetben miként lehet költségvetést tervezni? Hiszen ebben a hónapban már be kell terjeszteni a tartományi költségvetést.

 –Így van. Bizonyára már ezen a héten a tartományi kormány előtt lesz a költségvetés tervezete, aminek elkészítésekor mindig csak az előző évet tudjuk alapul venni. Léteznek olyan eszközök, melyeket a köztársaság szigorú rendeltetés szerint átutal. A források részletesebb elemzésekor megállapítható, hogy a belgrádi kincstárból érkező szigorú rendeltetés szerinti átutalások – mint amilyen a tartomány területén az oktatásban dolgozók jövedelme, vagy az önkormányzatokat megillető összegek – a szinte ideális 75%-os mértékben megvalósultak. Tehát ezzel nincs is nagy probléma. Ezen kívül két adóforrás marad nálunk. Az egyik a tartomány területéről befolyt vállalati nyereségadók 42,7%-a, a másik pedig a Vajdaság területén befizetett személyi jövedelemadók 18%-a. A kettő nagyságrendben az idén 9,3 milliárd dínárban lett megtervezve, és hozzávetőlegesen meg is valósulnak. Sajnos a tartomány nem részesedik az áfából, holott az állami bevétel közel fele ebből valósul meg.

 

Medveczky Attila