vissza a főoldalra

 

 

 2011.12.23. 

Mozart: Don Giovanni

(Magyar Állami Operaház)

Salzburgban, 1756-ban született és 1791-ben, Bécsben elhunyt Johannes Chrysostomus Wolfgangus Theophillius Mozart - közszájon forgó nevén - Wolfgang Amadeus Mozart a világ zeneirodalmának legismertebb komponistája. Hangversenytermekben, operaházakban gyakran adják elő alkotásait, a mi dalszínházunk jelenleg a Don Giovannival együtt három operáját tartja műsorán, a Cosi fan tuttét és a Figaro házasságát láthatja még a közönség. A Don Giovannit 1787. október 29-én mutatták be Prágában. Hazánkban Don Juan címmel 1885-ben játszották először, és rövidebb-hosszabb megszakításokkal azóta is az Operaház vagy az Erkel Színház műsorán van. Összesen nyolcszor újították fel, a legutóbbinak 2011. november 19-én volt a premierje, és még decemberben is hallhatta a közönség. Mindössze kilencszer ment. A novemberi – első négy – előadás dirigálást Keri-Lynn Wilson kanadai karmesternő nem teljesített szakmai ígéretek miatt visszamondta, ezért ezeken az alkalmakon Kesselyák Gergely, decemberben pedig – ahogyan azt eredetileg is tervezték – Medveczky Ádám vezényelt. A most színre vitt Don Giovanninak az a különlegessége, hogy az operajátszás jelenleg élő legavatottabb mestere, a veronai Gianfranco de Bosio rendezi, aki Európa és Amerika színpadain számos, a közönség tetszését elnyerő és a szakmai berkekben is magasan jegyzett produkciót állított színpadra. A vicenzai Teatro Olimpico díszleteinek a mi operaházunk teréhez igazodó változatát, ami a vidám meg a komor jelenetekhez egyaránt illik, valamint a szereplők jellemét, rangját kifejező ruhákat a „jelmezek királynőjének” nevezett Naná Cecchi tervezte.

A XIV. századi sevillai krónikákban leírt, nőfaló Don Juan legendája számtalan irodalmi alkotás írására ihlette Moliére-től, E.T.A. Hoffmanntól kezdve G. B. Show-n, Byronon át Dumas-ig, Puskinig a szerzőket. Liszt Ferenc két művet szentelt ennek a témának, és más zenedarabok is születtek. Mind közül azonban a legismertebb Mozart operája, amit sok-sok emberi megpróbáltatásainak talán legsúlyosabbjában, édesapja halála miatt érzett gyászában komponált. Műfaja drama giocoso, azaz játékos dráma. Nem komédia és nem tragédia, mindkettőből van benne. Mozart operájának a cselekménye a XVII. századi Andalúziába, Sevillába viszi el a nézőket. Itt él Don Giovanni, a szoknyabolond lovag Leporellóval, hűséges szolgájával, aki listát vezet az ura által meghódított hölgyekről. A szívtipró azonban nem áll meg a határoknál, hanem a környező országokban is elcsavarja a nők fejét, ugyanis nincs a földkerekén olyan lány, vagy asszony, aki vonzerejének képes lenne ellenállni. Nem számít neki, hogy nemes vagy paraszti származású fehérnépről van szó, ő mindegyiket kitünteti figyelmével. Donna Anna és donna Elvira, a két rangos kisasszony és a falusi szépség, Zerlina is a hálójába kerül. Anna édesapja, a lánya becsületén esett folt miatt megbántott kormányzó meg Anna vőlegénye, a megcsalt Don Ottavio, és Zerlina újdonsült férje, a felszarvazott Masetto azonban bosszút esküszik ellene. A rútul elhagyott Elvira is terveket forral a csélcsap férfiú megleckéztetésére. A magabiztos és pökhendi Don Giovanni nem hallgat a jó szóra, nem távozik el a helyszínről, sőt kihívja maga ellen a végzetet, vacsorára invitálja az őt számon kérő kormányzó kőszobrát, aki meg is látogatja, és magával viszi a pokolba.

A december 14-ei előadáson Kovács István kölcsönzi Don Giovanninak bársonyosan telt baritonját. A sértett Don Ottaviót Szappanos Tibor simogató tenorjával és kifogástalan színészi játékával viszi fel az Operaház színpadára. A talpraesett Zerlinát Hajnóczy Júlia (alsó képen) ennek a bájos alaknak az ötletességével jeleníti és fényesen csillogó hangjával szólaltatja meg. A mindig megbocsátó Donna Elvirát Bátori Éva hangjának ezer színével, a hiú és büszke Donna Annát González Mónika selymes szopránjával, a gazdáját mindig hűségesen szolgáló Leporellót Alik Abdukayumov mélyen zengő basszusával, a féltékenységtől gyötört Masettót Kelemen Dániel érces basszusával, a kormányzót Gábor Géza sötét tónusú basszus hangján kelti életre. Medveczky Ádám óraműpontossággal vezényli az Operaház zenekarát, egyetlen fals hang, vagy melléütés nincs az előadásban, mindvégig kézben tartja a zenészeket A közönség hálásan tapsolt, és köszönte meg a közreműködő művészeknek az élményt. Mozart olaszosan bővérű operáját nem lehet megunni. Olyan „operaslágerek” hallhatók benne, mint Zerlina és Don Giovanni első felvonásbeli kettőse meg Leporello regiszteráriája, amiket híres-nevezetes énekművészek koncerteken adnak elő, vagy vesznek fel lemezválogatásukba. A Don Giovanni minden egyes alkalommal elbűvöli az embereket, és ez nem volt másképpen most, december közepén sem.

 

Dr. Petővári Ágnes