vissza a főoldalra

 

 

 2011.02.11. 

Tasnádi István: Cyber Cyrano

(Kolibri Pince)

Ez az előadás a Platform 11+Európai Uniós együttműködés keretén belül jött létre. Ebben a programban vesz részt a Kolibri Gyermek- és Ifjúsági Színház, és a vezetőség kérte fel a jelenleg is középiskolában, de a felsőoktatásban is tanító Vidovszky György rendezőt, keresse meg azt az írót, aki olyan darabot alkotna, aminek cselekménye nagy valószínűséggel csak a 14 és 18 éves tanulóifjúság körében eshetne meg. Tasnádi Istvánt választotta. Tasnádi közéletünkben 1992 óta van jelen, először verseket publikált, majd dramaturg lett, később színdarabokat is közreadott. Jelenleg szabadfoglalkozású író. A Cyber Cyrano a legutóbbi műve, aminek tavaly november 5-én volt az ősbemutatója a Kolibri Pincében.

Tasnádi drámája olyan történetet helyez a középpontjába, ami csak az utóbbi években vált aktuálissá, és ténylegesen az iskolába járó nemzedék körében lelhető fel. Ez, az idősebb korosztály számára vadidegen és érthetetlen közeg nem más, mint a csak számítógépeken át elérhető közösségi oldalak nyújtotta lehetőséghalmaz. Ma sok-sok ilyen felületet találhat az a tini, akit vonz ez a virtuális világ, és bizony kevés kivétellel mindegyiket rabul ejti. Itt beszélgethetnek, ismerkedhetnek „csetelhetnek” egymással, dögös pózokban parádézó – agyonretusált – képeket tölthetnek fel magukról. A leírtakat senki sem ellenőrzi, és veti alá az igazság próbájának. Olyan személyiséget találhatnak ki, amilyent csak akarnak, többnyire olyat, amilyenek szeretnének lenni. Csak annyi és olyan infót tesznek fel, amennyit jónak látnak. A csúnya, kövér kislány is népszerű szexbombaként jelenhet meg, vagy a gátlásos, pattanásos fiú is női szíveken átgázoló macsónak tüntetheti fel magát…Ezeken az oldalakon senkinek sem kell annak lennie, aki valójában, hanem az lehet, aminek látszani akar. Ez bizony aláaknázott terület. Elsősorban azért, mert a kamaszok életkori sajátosságaik miatt teljes egészében még nem érzékelik tetteik súlyát, nem látják tisztán azokat a végzetes hatásokat, amiket okoznak.  A lelkük legmélyén ugyan tudják, hogy „szemetek” valakivel, vagy jól „megszívatták”, de kaján kis grimaszt vágva, gyors kézlegyintéssel hamar napirendre is térnek felette, és nem „agyalnak” többet rajta.

A Cyber Cyrano megtörtént esetet állít a középpontjába. Valahol, itt, Magyarországon ugyanabba a középiskolai osztályba jár Zsuzsi, az unalmas, szürkeveréb leányzó. Tetszik neki Máté, az osztálytársa, de ő „nem jön be” a fiúnak. A frissen érkezett, szerfelett csinos Heni felkavarja az osztály állóvizét. Könnyű préda neki Máté, és magába bolondítja. Zsuzsi azonban bosszút forral. Felmegy a világhálóra, és kitalál nekik két karaktert. Heninek a jómódú, sármos Viktort, Máténak pedig a gyönyörű topmodell Moirát, akik testvérek. Magától értetődik, hogy Máté és Heni is megszédül tőlük, mert annyira ellenállhatatlanok. Egy idő után azonban Miki egéren – ez Zsuzsinak Máté által adott „beceneve” – túlnőnek az események, nem képes kézben tartani a szálakat. Szerencsétlen lovasbalesettel – jobb ötlet híján – véget vet kreatúrái tündöklésének. Csak azzal nem számol, hogy ez milyen borzasztó hatással lesz a két élő személyre. Zsuzsi cseppnyi megbánást sem tanúsít, az új iskolában is ugyanott folytatja, ahol abbahagyta…

A Cyber Cyrano szereplőgárdája az izgága, gyerekes Mátét kifogástalanul életre keltő Dér Zsolton kívül nem hivatásos színészekből, hanem amatőrökből áll. A főszerepet Nemes Anna játssza, aki még csak színész sem szeretne lenni, mert a Képzőművészeti Egyetem hallgatója. Kicsit affektált hanggal olyan élethűen viszi fel a bizonytalan, se hús, se hal, revánsvágytól égő lány figuráját, hogy az elképeszti és megdermeszti a nézőket. A beképzelt, pipiskedő Henit Varga Lili formálja meg. Az ő alakítása a darab végén jut el a csúcspontra, amikor fejéről leveszi a turbánját, és kiderül, hogy kopasz. Ezután egy árva hang nélkül, csak a mimikájával adja vissza azt a kimondhatatlan fájdalmat, amit Zsuzsi gonoszsága okoz neki. A különleges, Sárosi Anita és Vicsek Viktor tervezte fényeffekttel hófehérré vált halálarca lesz, ami fizikai és lelki megsemmisülést fejezi ki. A roppant kívánatos testvérpár fizikai valójában nem látható, csak képük jelenik meg, Viktornak Vecsei Hasi, Moirának Shusana Mezzité kölcsönzi az arcát. A Kolibri Pince előadása bizony arra – a belegondolni is ijesztő – kockázatra hívja fel a figyelmet, amikor olyan eszközök kerülnek még éretlen fiatalok kezébe, akik cselekedeteiknek káros következményeit nem képesek felfogni. Az internetes világnak nincs írott és íratlan szabályokból álló illemkódexe, ennek hiányában bizony a fiatalkorúak számára ez a szerszám olyan veszélyes, mint majom kezében a borotva.

 

Dr. Petővári Ágnes